• trilskas

    hur prata om sin tro med barnen?

    Jag är kristen, medlem i stadens pingstförsamling. Jag har tre barn tillsammans med en satanist (gifta). Jag tar med mig barnen till kyrkan, har på lovsånger här hemma och har läst från barnens bibel för dem. Pratar om att Jesus älskar alla, osv.

    Men.. maken anser att det blir för mycket, att det blir hjärntvätt. Han vill inte att jag har med mig dem på olika konferenser/möten egentligen...

    Vad är för mycket? Hur ska man annars prata om sin tro med barnen?

  • Svar på tråden hur prata om sin tro med barnen?
  • Palestrina
    absalon skrev 2017-06-22 12:32:07 följande:

    En starkt troende släkting predikar i tid och otid om hur fel Darwin hade. Någon evolution har aldrig ägt rum och jorden är endast 6000 år gammal för det framgår klart och tydligt av Gamla Testamentets släktbeskrivningar.
    Men skeletten från jätteödlor, mammutar och urtidsmänniskor då? Bara påhitt och förfalskningar. Om nu inte Vår Herre placerat ut dem i syfte att testa människornas Bibeltro.
    Måste en kristen verkligen förkasta evolutionsläran?


    Absolut inte, din starkt troende släkting verkar vara bokstavstroende. De flesta av dagens bekännande kristna är mer sansade än så. Skulle jag tro, får jag för säkerhets skull tillägga, men jag känner en del och ingen av dem är bokstavstroende.
  • absalon
    Palestrina skrev 2017-06-22 12:41:37 följande:
    Absolut inte, din starkt troende släkting verkar vara bokstavstroende. De flesta av dagens bekännande kristna är mer sansade än så. Skulle jag tro, får jag för säkerhets skull tillägga, men jag känner en del och ingen av dem är bokstavstroende.
    Låter ju hoppfullt. Man kan ju inte gärna hålla sig med en religion som hämtar sina naturvetenskapliga "sanningar" ur en flera tusen år gammal bok.
    Det är nog så att alla religioner sakta men säkert anpassar sig efter de rådande samhällssystemen. Islam är för närvarande inne i en ytterst turbulent period av sådana anpassningar och omprövningar, där reaktionära fraktioner försöker att bromsa förloppet så mycket de någonsin kan. Kristendomen har genomgått motsvarande utvecklingsfaser.
  • Konservativ
    absalon skrev 2017-06-22 12:32:07 följande:

    En starkt troende släkting predikar i tid och otid om hur fel Darwin hade. Någon evolution har aldrig ägt rum och jorden är endast 6000 år gammal för det framgår klart och tydligt av Gamla Testamentets släktbeskrivningar.
    Men skeletten från jätteödlor, mammutar och urtidsmänniskor då? Bara påhitt och förfalskningar. Om nu inte Vår Herre placerat ut dem i syfte att testa människornas Bibeltro.
    Måste en kristen verkligen förkasta evolutionsläran?


    Nej, det måste man inte alls som kristen. Man kan tro på evolution som mycket konservativ kristen.
  • KlunsSmurfen
    Palestrina skrev 2017-06-22 12:38:28 följande:
    Jag förstår inte vad du argumenterar för eller emot, eller om du förväntar dig något slags svar från mig.
    Jag argumenterar emot ditt påstående.
    Att jag skiter fullständigt i om det finns någon gud eller inte p.g.a att jag inte tror är inte ett aktivt ställningstagande. Det är väldigt neutralt att vara likgiltig.
    Palestrina skrev 2017-06-22 10:41:04 följande:
    Det går att ta ställning och att samtidigt vara neutral. Ateism är ett aktivt ställningstagande mot gudstro. Agnosticism är ett mer neutralt förhållningssätt. En agnostiker tror inte heller på någon gud men menar att vi inte kan veta någonting om guds existens. Agnostikern är därmed öppen för möjligheten vilket åtminstone jag menar är mer neutralt och respektfullt gentemot människor som faktiskt har en gudstro.



  • Palestrina
    KlunsSmurfen skrev 2017-06-22 14:43:19 följande:
    Jag argumenterar emot ditt påstående.
    Att jag skiter fullständigt i om det finns någon gud eller inte p.g.a att jag inte tror är inte ett aktivt ställningstagande. Det är väldigt neutralt att vara likgiltig.
    Palestrina skrev 2017-06-22 10:41:04 följande:
    Det går att ta ställning och att samtidigt vara neutral. Ateism är ett aktivt ställningstagande mot gudstro. Agnosticism är ett mer neutralt förhållningssätt. En agnostiker tror inte heller på någon gud men menar att vi inte kan veta någonting om guds existens. Agnostikern är därmed öppen för möjligheten vilket åtminstone jag menar är mer neutralt och respektfullt gentemot människor som faktiskt har en gudstro.



    Varför skriver du inlägg i tråden om du är helt likgiltig inför frågan om guds existens?
  • oanonym
    Palestrina skrev 2017-06-22 12:31:40 följande:

    Det är inte jag som har hittat på begreppen och jag anser att det finns en skillnad. Jag är agnostiker, inte ateist, och den distinktionen är viktig för mig. Jag har ingen egen gudstro, men jag är öppen för möjligheten och jag respekterar också andras gudstro.


    Ja, då är du ateist, enligt ordets betydelse. Agnostiker tar inte upp vad du tror.
  • oanonym
    Palestrina skrev 2017-06-22 12:41:37 följande:

    Absolut inte, din starkt troende släkting verkar vara bokstavstroende. De flesta av dagens bekännande kristna är mer sansade än så. Skulle jag tro, får jag för säkerhets skull tillägga, men jag känner en del och ingen av dem är bokstavstroende.


    Ja, de flesta hittar på en egen religion. Att vara bokstavstroende borde dock vara det som Gud vill.

    Varför annars ge ut en text och säga att allt som är skrivet är sant?
  • Palestrina
    oanonym skrev 2017-06-22 15:32:21 följande:
    Ja, de flesta hittar på en egen religion. Att vara bokstavstroende borde dock vara det som Gud vill.

    Varför annars ge ut en text och säga att allt som är skrivet är sant?
    För att även människor med en gudstro är intelligenta? Saknar du egen förståelse för vad en text som bibeln eller koranen är, eller tror du bara att religiösa människor gör det?
  • oanonym
    Palestrina skrev 2017-06-22 15:42:57 följande:

    För att även människor med en gudstro är intelligenta? Saknar du egen förståelse för vad en text som bibeln eller koranen är, eller tror du bara att religiösa människor gör det?


    Jag tror de flesta religiösa cherrypickar det dom gillar, eller omtolkar texter till något dom gillar. Därför kan kristna säga att "syndfloden ska inte tas bokstavligt, den ägde inte rum" elller "Gud har inget emot homosexualitet".

    Sådana svar får jag ofta av folk som hävdar att "bibeln är helt sann".
  • Palestrina
    oanonym skrev 2017-06-22 15:50:56 följande:
    Jag tror de flesta religiösa cherrypickar det dom gillar, eller omtolkar texter till något dom gillar. Därför kan kristna säga att "syndfloden ska inte tas bokstavligt, den ägde inte rum" elller "Gud har inget emot homosexualitet".

    Sådana svar får jag ofta av folk som hävdar att "bibeln är helt sann".
    De kan inte på allvar hävda att bibeln är helt sann eftersom den är full av motstridiga budskap. Visst kan man hävda att de cherrypickar när de väljer delar av bibeln som är enklare att acceptera i vårt sekulariserade samhälle, men det är väl deras sätt att "make sense" av sin religiösa skrift? Jag har inget problem med det, eftersom det inte är människors gudstro utan själva religionen som är beroende av skriften. Det går trots allt att argumentera både för och emot homosexualitet med hjälp av bibeln och åtminstone jag är tacksam ju fler som väljer att ta fasta på det som vi uppfattar som gott i bibeln, än tvärtom.
Svar på tråden hur prata om sin tro med barnen?