• Anonym (Vilsen)

    vill inte

    Jag plussade i fredags och bör vara i v6 eller 7. Kom som en total chock för mig och sambon. Vi är 24 & 25 om någon undrar, har varit ett par i 7,5år men har en del bagage, känt varann i 10år. Han är mitt stora stöd och jag älskar honom mer än något annat.

    Han säger att hans rationella sida skriker nej men känslan säger ja. Min hjärna säger samma sak, det är för tidigt! Tajmingen är fel, vi har inte bästa ekonomin då jag precis är klar med min utbildning. Men mitt hjärta säger ja, tanken på abort gör mig förtvivlad.

    Vi vet varken ut eller in och är så ledsna. Önskar att det här kunde fått vänta några år.

    Behövde få ventilera lite.

  • Svar på tråden vill inte
  • Anonym (Vilsen)
    Komigennuva skrev 2017-06-14 21:34:59 följande:

    Jag och min sambo träffades i början av vår utbildning. Nu i upploppet av den är vi föräldrar till en fantastisk dotter på 8 månader, trots att vi båda är studenter och inte har de bästa ekonomiska förutsättningarna. Allt funkar hur bra som helst, det blir vad man gör det till skulle jag säga. Sluta ställ så höga krav på er själva, var flexibla. Ni klarar av ett par år med sämre ekonomi.


    Klarar oss gör vi nog. Hur mkt slet det på relationen för det oroar jag mig lite för? Samt att vi inte är redo riktigt. Och hur min chef kommer ta det..
  • student2013
    Anonym (Vilsen) skrev 2017-06-14 22:29:17 följande:
    Vi kan sälja vår och har kapital att köpa större. Så det löser sig med större bostad :) typ vår minsta oro. Jag oroar mig mest för jobb/ekonomi. Samt att vi ska vara redo.
    Bor ni i storstad eller mindre stad? Du kan kolla upp om ni hade kunnat ha rätt till bostadsbidrag under föräldraledigheten. Hyr man vet jag att man har det men är inte 100 på vad som gäller när man har bostadsrätt. Men det kan vara värt att kolla om man kan få någon hundralapp iallafall.  Har ni pratat något om barn innan du blev gravid?
  • Anonym (Annie)

    Jag blev oplanerat gravid när jag var 23 år och gick sista året på min utbildning. Jag och pappan bodde inte ihop pga att vi nyss hade separerat, men bestämt oss för att vara ihop ändå. Vi behöll! Jag hade lägsta fp, pappan flyttade in hos mig på 58 kvm. Jag födde min underbara dotter, läste in sista terminen, vi gifte oss, mannen började plugga i tre år till, vi flyttade till en lite större tvåa, lillasyster föddes och först nu när stora barnet är nästan 5 år är vi båda färdiga med utbildningar och har fått jobb med ganska bra lön. Vi har köpt radhus i ett fint område, vi har en halvbra bil, vi är starka och friska och faktiskt väldigt stolta över att ha fått ihop logistik och ekonomi.

    Det viktigaste rådet jag kan ge dig är att fundera på om du har rätt pappa till barnet. Om svaret är ja, så är det också viktigt att man slår ihop pengapåsen och är generösa, för pengarna ska göra livet drägligt för alla och den som är hemma har lika stor rätt till dem som den som jobbar. Att vara generös med tid att göra det man vill är också viktigt!

    Lycka till!

  • Anonym (Vilsen)
    student2013 skrev 2017-06-15 10:28:24 följande:
    Bor ni i storstad eller mindre stad? Du kan kolla upp om ni hade kunnat ha rätt till bostadsbidrag under föräldraledigheten. Hyr man vet jag att man har det men är inte 100 på vad som gäller när man har bostadsrätt. Men det kan vara värt att kolla om man kan få någon hundralapp iallafall.  Har ni pratat något om barn innan du blev gravid?
    Storstad. Ja, vi har alltid velat ha barn men kanske 4år framåt i tiden. Tack för tips!
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Annie) skrev 2017-06-15 10:39:52 följande:

    Jag blev oplanerat gravid när jag var 23 år och gick sista året på min utbildning. Jag och pappan bodde inte ihop pga att vi nyss hade separerat, men bestämt oss för att vara ihop ändå. Vi behöll! Jag hade lägsta fp, pappan flyttade in hos mig på 58 kvm. Jag födde min underbara dotter, läste in sista terminen, vi gifte oss, mannen började plugga i tre år till, vi flyttade till en lite större tvåa, lillasyster föddes och först nu när stora barnet är nästan 5 år är vi båda färdiga med utbildningar och har fått jobb med ganska bra lön. Vi har köpt radhus i ett fint område, vi har en halvbra bil, vi är starka och friska och faktiskt väldigt stolta över att ha fått ihop logistik och ekonomi.

    Det viktigaste rådet jag kan ge dig är att fundera på om du har rätt pappa till barnet. Om svaret är ja, så är det också viktigt att man slår ihop pengapåsen och är generösa, för pengarna ska göra livet drägligt för alla och den som är hemma har lika stor rätt till dem som den som jobbar. Att vara generös med tid att göra det man vill är också viktigt!

    Lycka till!


    Vad härligt att det gått bra för er! Skönt med lite pepp :) behövde höra lite solskenshistorier.

    Ja, definitivt rätt pappa till barnet och mannen i mitt liv. Han skulle bli en fantastisk pappa även om han är livrädd just nu. Han har världens finaste familj också så jag har verkligen hittat rätt.
  • Anonym (Annie)
    Anonym (Vilsen) skrev 2017-06-15 13:37:34 följande:

    Vad härligt att det gått bra för er! Skönt med lite pepp :) behövde höra lite solskenshistorier.

    Ja, definitivt rätt pappa till barnet och mannen i mitt liv. Han skulle bli en fantastisk pappa även om han är livrädd just nu. Han har världens finaste familj också så jag har verkligen hittat rätt.


    Eftersom du skrev att han i sitt hjärta vill, så låter det som att ni kommer att köra på de här.

    Ingen stress med flytt heller är mitt tips; på liten yta har man bättre koll!
  • Anonym (Examen)
    Anonym (Vilsen) skrev 2017-06-14 20:46:48 följande:

    Jag är helt klar från skolan i september. Trodde det var juni men såg att jag har en tenta i september. Sen kommer jag ju tjäna mer än 10 500kr/månad. Men alltid osäkert när det är provision givetvis, nu har jag trainee lön bara. Tvåan är på 50kvm. Ja, våra föräldrar kommer vi kunna få hjälp från. Men 5700kr/månad innan skatt är ju inte mkt pengar..


    Vänta lite, när tar du examen? I år eller nästa år?
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Examen) skrev 2017-06-15 17:23:39 följande:
    Vänta lite, när tar du examen? I år eller nästa år?
    I år, sept 2017 :)
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Annie) skrev 2017-06-15 13:56:51 följande:
    Eftersom du skrev att han i sitt hjärta vill, så låter det som att ni kommer att köra på de här.

    Ingen stress med flytt heller är mitt tips; på liten yta har man bättre koll!
    Han är rätt realistiskt, vilket gör att han velar och oroar sig. Jag är mer känslomänniska, vill vi så går det typ. Men jag vill ju inte pressa honom.

    Mest förvaring som vi har brist på vilket är jobbigt.. en mindre 3a vore toppen!
  • Ofi

    Hej!

    Första barnet fick jag när jag va 17. Dock va det planerat så fanns inga tankar på annat än att behålla det. Vi levde på en minimal föräldrapenning samt en fast inkomst och klarade det bra. Jag såg att du har ett arbete och som någon skrev hinner du ju arbeta ett tag innan det är dags att vara mamma ledig. Vidare med om du har studerat och samtidigt eller innan varit anställd så är du skyddad under din SGI som ger dig en grundbaserad inkomst från tidigare arbete. Det är lite invecklat men om du är osäker över ekonomin så ring till försäkringskassan och be de hjälpa att beräkna hur mycket du skulle kunna få i månaden.

    Ni kanske borde prata om närmaste framtiden, med och utan barn för att överväga det hela.

    Ingen säger ju att ni inte kommer kunna skaffa barn när tiden är mer läglig om ni väljer att ta bort det.

    Jag har gjort en abort mellan mina barn och det är inget jag ångrar idag, för då hade jag inte varit där jag är nu<3

    Jag hoppas att allt löser dig för er<3

  • Anonym (Vilsen)
    student2013 skrev 2017-06-26 18:29:03 följande:

    Hur går det TS? 


    Det blir bebis :) nu ska vi bara få ihop logistiken. Jag har ju två tävlingshästar hemma.
  • student2013
    Anonym (Vilsen) skrev 2017-06-26 21:58:39 följande:
    Det blir bebis :) nu ska vi bara få ihop logistiken. Jag har ju två tävlingshästar hemma.
    Va kul :) det löser du :) 
  • Anonym (Vilsen)

    Tänkte bara uppdatera här att allt löst sig fint och jag och sambon nu står som lyckliga husägare till vårt drömhus :D Tack för alla stöttande ord! Jobbet tog det dessutom toppen så allt känns jätte bra.

  • student2013
    Anonym (Vilsen) skrev 2017-08-22 11:32:08 följande:

    Tänkte bara uppdatera här att allt löst sig fint och jag och sambon nu står som lyckliga husägare till vårt drömhus :D Tack för alla stöttande ord! Jobbet tog det dessutom toppen så allt känns jätte bra.


    Vad kul att höra eller läsa :)
Svar på tråden vill inte