• Anonym (Hon)

    Kan han kräva tillbaka pengarna?

    Mitt ex har betalat underhåll för våra två barn i fem år, nu har det uppdagats att barnen inte är hans. Han står dock ännu som pappa.

    Han är arg och säger att jag ska betala tillbaka allt underhåll, har han rätt i det? Kan jag bli tvungen att betala tillbaka? Blir ju jättemycket pengar.

    Är det värt att blanda in advokat?

  • Svar på tråden Kan han kräva tillbaka pengarna?
  • Anonym (Lia)
    Anonym (Hon) skrev 2017-07-18 22:29:25 följande:

    Du vet ingenting om vår situation, så håll dig till ämnet eller scrolla vidare tack.


    Man behöver inte veta mer än det du skrivit i din trådstart för att förstå att du har ljugit och betett dig illa mot alla inblandade
  • Anonym (,,)
    Anonym (Hon) skrev 2017-07-18 22:33:44 följande:
    Eller så kan folk sluta anta det värsta och hålla sig till det jag frågar om?
    Lite svårt tänka annat än att han blivit lurad, eftersom han uppenbarligen blev så arg. 
  • Anonym (Lia)
    Jesper f skrev 2017-07-18 22:45:41 följande:

    Du menar att det skulle finnas nått mått av självinsikt här? Skulle nog frågan knappast ha blivit ställd från första början, när svaret är så otroligt uppenbart.. Kan bara hoppas att ICKE-Pappan nu är så smart, så han lämnar in en stämningsansökan för Bedrägeri dels för skadestånd, men det kommer också göra hans case så mycket enklare i familjerätten. Men det torde han redan vara rådd till om han vart i kontakt med juridiskt ombud för kostnadsfri konsultation.


    Såhär i efterhand förstår jag inte riktigt hur jag tänkte där.. hoppas du har rätt gällande mannen.
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Hon) skrev 2017-07-18 22:30:18 följande:
    Jag har inte svikit honom.
    Inte? Menar du att han visste att det fanns fler pappaobjekt som du inte angav till familjerätten?
  • nevermind

    Vill han inte träffa barnen heller?

    Jag antar att det är tvillingar ni har?

    Visste han att det fanns tveksamheter?

  • Anonym (123)

    TS pratar om pengar men det här är en mer komplicerad juridisk process än så.

    För det första ska ditt ex gå till domstol och få faderskapet upphävt.

    Att förklara sig far till ett barn, oavsett om man är det biologiskt eller inte, är till för att skydda barnet och att det har rätt tilll bägge sina föräldrar. Detta ändras därför via domstol.

    Några tidigare rättsfall säger att ditt ex inte kan kräva dig på pengar utan kan få ersättning av staten, till viss del, för det underhåll som redan betalats ut. Det förutsätter dock att det inte gått för lång tid, Är barnen redan vuxna och man kommer på att någon betalat underhåll felaktigt ser det mörkare ut för pappan att få tillbaka några pengar.

    Vill inte ditt ex vara far till dina barn ska han skaffa sig ett juridiskt ombud, upphäva faderskapet i domstol och försöka få pengar av staten den vägen.

    Han är underhållsskyldig så länge han på pappret är pappa till barnet.

  • taquine

    På vilket sätt har det uppdagats? Du har väl vetat hela tiden att han inte är pappan, eller hur? Jävligt fult ts, 
    Ja, förhoppningsvis kan han få tillbaks de pengar som pappan till barnen borde betalat.


    Goodness me
  • Anonym (Hon)

    Nej jag har inte vetat att han inte är pappan. Det kom fram när blodgrupperna inte stämde inför en op.

    Jag måste ha varit gravid när vi träffades, men jag visste inte om det och barnen var så små vid ul, så fanns inte en tanke på att jag kunnat vara gravid längre än jag trodde, de var tom små för veckan jag trodde att jag var i. Hade mens efter den som måste vara pappan.

  • Anonym (Hon)
    JPT skrev 2017-07-18 22:43:57 följande:

    Har han betalat underhåll direkt till dig eller har det skötts av Försäkringskassan? 


    Han har betalat direkt.
  • Anonym (Klurigt)
    Anonym (Hon) skrev 2017-07-19 07:27:25 följande:

    Nej jag har inte vetat att han inte är pappan. Det kom fram när blodgrupperna inte stämde inför en op.

    Jag måste ha varit gravid när vi träffades, men jag visste inte om det och barnen var så små vid ul, så fanns inte en tanke på att jag kunnat vara gravid längre än jag trodde, de var tom små för veckan jag trodde att jag var i. Hade mens efter den som måste vara pappan.


    Stämmer inte. Ul fastställer alltid veckan, även att känna på etappen och sen när barnet väl anlänt, fastställer man. Så stämmer inte. En hund begraven.

    Att få betala tillbaka pengarna kan bli svårt, då pappan betalade i god tro under tiden han var förmyndare till barnen. Rent juridiskt har han ju skrivit på att han är pappan. Vill han inte vara pappa mer nu då alltså?
Svar på tråden Kan han kräva tillbaka pengarna?