• Anonym (Hon)

    Kan han kräva tillbaka pengarna?

    Mitt ex har betalat underhåll för våra två barn i fem år, nu har det uppdagats att barnen inte är hans. Han står dock ännu som pappa.

    Han är arg och säger att jag ska betala tillbaka allt underhåll, har han rätt i det? Kan jag bli tvungen att betala tillbaka? Blir ju jättemycket pengar.

    Är det värt att blanda in advokat?

  • Svar på tråden Kan han kräva tillbaka pengarna?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Klurigt) skrev 2017-07-19 07:34:55 följande:

    Stämmer inte. Ul fastställer alltid veckan, även att känna på etappen och sen när barnet väl anlänt, fastställer man. Så stämmer inte. En hund begraven.

    Att få betala tillbaka pengarna kan bli svårt, då pappan betalade i god tro under tiden han var förmyndare till barnen. Rent juridiskt har han ju skrivit på att han är pappan. Vill han inte vara pappa mer nu då alltså?


    Etappen? Ja du får tro vad du vill, de hade iaf fel.

    Han har aldrig velat vara pappa, han har betett sig som en skit hela tiden.
  • Anonym (Mamma)

    Vilken soppa!
    Självklart måste du betala tillbaka de pengar som du har fått av exet. Eftersom du inte "vill" göra det borde exet ta kontakt med advokat för att få tillbaka det han har betalat under dessa 5 år.

    Har han varit en pappa-figur till barnen under dessa år? TS måste ta kontakt med mannen som är barnens far för att fastställa faderskapet. 

  • Anonym (Hon)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-07-19 07:38:48 följande:

    Vilken soppa!

    Självklart måste du betala tillbaka de pengar som du har fått av exet. Eftersom du inte "vill" göra det borde exet ta kontakt med advokat för att få tillbaka det han har betalat under dessa 5 år.

    Har han varit en pappa-figur till barnen under dessa år? TS måste ta kontakt med mannen som är barnens far för att fastställa faderskapet. 


    Nej han har aldrig varit någon pappafigur och jag har ingen aning om vad den andra heter.
  • Anonym (Hon)

    Varför ska jag betala tillbaka!?

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hon) skrev 2017-07-19 07:40:38 följande:

    Varför ska jag betala tillbaka!?


    Kanske för att du har lurat honom?!

    Och du måste väl ha vetat att det skulle kunna ha varit en annan som var pappan om du har haft sex med två stycken ganska nära inpå och blir gravid?? Eller??
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-07-19 07:45:35 följande:

    Kanske för att du har lurat honom?!

    Och du måste väl ha vetat att det skulle kunna ha varit en annan som var pappan om du har haft sex med två stycken ganska nära inpå och blir gravid?? Eller??


    Jag har inte lurat honom, jag hade mens emellan, hade ingen aning om att jag var gravid.
  • Anonym (..)

    Men har ni gjort ett riktigt faderskapstest nu, som utesluter honom som far?

  • Anonym (Hon)
    Anonym (..) skrev 2017-07-19 07:57:46 följande:

    Men har ni gjort ett riktigt faderskapstest nu, som utesluter honom som far?


    Nej, bara blodet som inte stämmer. Har inte gjort nåt mer än, går inte ens att prata med honom.
  • Anonym (..)

    Nu är jag ju inte medicinskt kunnig - men jag tror det är svårt för en lekman att utesluta faderskap med hjälp av blodgruppsinformation. Om barnen är tvillingar, så kan det kanske vara ännu mer komplicerat.

    Har du själv aldrig tvivlat på faderskapet och tiderna stämde enligt UL , så verkar det ju osannolikt att någon annan är fader. Låt han göra faderskapstest och ta beslut utifrån det.

  • Anonym (S)
    Anonym (Hon) skrev 2017-07-19 07:38:38 följande:

    Etappen? Ja du får tro vad du vill, de hade iaf fel.

    Han har aldrig velat vara pappa, han har betett sig som en skit hela tiden.


    Dubbelfel av dig alltså. Eller kanske trippel. Först ha oskyddat samlag utan att göra ett graviditetstest, sedan ha oskyddat samlag igen med en annan man som du nyss träffat, och behålla barnen trots att man nr 2 inte vill ha barn. Och till råga på det vet du inte ens vad man nr 1 heter, när det visar sig att han sannolikt är pappan.

    Jadu... Det här kommer inte bli lätt...
Svar på tråden Kan han kräva tillbaka pengarna?