• Vattumankillen

    Ni som äter onyttig mat exempelvis hamburgare på Macdonald. Är ni medvetna att det är ohälsosamt?

    Ni som äter onyttig mat exempelvis hamburgare på Macdonald. Är ni medvetna att det är ohälsosamt och att man blir fet dessutom om man äter det ofta?

    Det känns som få personer bryr sig om sin vikt.

  • Svar på tråden Ni som äter onyttig mat exempelvis hamburgare på Macdonald. Är ni medvetna att det är ohälsosamt?
  • ecover
    Vattumankillen skrev 2017-08-06 14:54:10 följande:

    Ni som äter onyttig mat exempelvis hamburgare på Macdonald. Är ni medvetna att det är ohälsosamt och att man blir fet dessutom om man äter det ofta?

    Det känns som få personer bryr sig om sin vikt.


    Vi hamnar för det mesta på McD i Australien eller USA på väg mot semesterlägenheten. Och ja, du har alldeles rätt. Vi bryr oss inte det minsta om vår vikt då.
  • John22

    Ja, alla vet att det är onyttigt att äta för mycket skräpmat, precis som att det är onyttigt att överkonsumera vad som helst.

    Fascinerande att du inte visste det.

  • Vattumankillen
    John22 skrev 2017-08-20 16:57:49 följande:

    Ja, alla vet att det är onyttigt att äta för mycket skräpmat, precis som att det är onyttigt att överkonsumera vad som helst.

    Fascinerande att du inte visste det.


    Alla personer tänker inte på det hela tiden.
  • Anonym (Wina)
    Vattumankillen skrev 2017-08-06 14:54:10 följande:

    Ni som äter onyttig mat exempelvis hamburgare på Macdonald. Är ni medvetna att det är ohälsosamt och att man blir fet dessutom om man äter det ofta?

    Det känns som få personer bryr sig om sin vikt.


    Vad angår det dig?
  • Aniiee
    Vattumankillen skrev 2017-08-20 17:00:43 följande:
    Alla personer tänker inte på det hela tiden.
    Tacka fan för det. Hade man tänkt på allt som var onyttigt/farlig/whatever helatiden hade man inte kunnat leva.....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Nimzay
    Vattumankillen skrev 2017-08-20 17:00:43 följande:
    Alla personer tänker inte på det hela tiden.
    Men du däremot verkar nästan besatt av att tänka på det Flört
  • Anonym (Nyfiken)
    Vattumankillen skrev 2017-08-20 16:45:49 följande:

    Osten och dressingen. Men det är värre om man tar pommes frites. Man borde istället äta sallad.


    Jag hade nog hoppats på en mer utförlig beskrivning, men du verkar inte så påläst om näringslära. Jag tror du bara upprepar vad du hört. Sallad kan inte ersätta det som faktiskt är nyttigt i en hamburgare, främst tänker jag på proteinet.
  • Vattumankillen
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-08-20 17:18:38 följande:

    Jag hade nog hoppats på en mer utförlig beskrivning, men du verkar inte så påläst om näringslära. Jag tror du bara upprepar vad du hört. Sallad kan inte ersätta det som faktiskt är nyttigt i en hamburgare, främst tänker jag på proteinet.


    Menade inte att man bara ska äta sallad. Utan det är bättre det än exempelvis hamburgare eller pommes frites.
  • Nimzay
    Vattumankillen skrev 2017-08-20 21:05:39 följande:
    Menade inte att man bara ska äta sallad. Utan det är bättre det än exempelvis hamburgare eller pommes frites.
    Bättre och bättre, det beror väl på lite hur man tänker...
  • Stårschan
    Vattumankillen skrev 2017-08-20 17:00:43 följande:
    Alla personer tänker inte på det hela tiden.
    Du får det att låta som något dåligt. Det är väl bra att folk inte nojjar hela tiden.
  • lövet2

    Jo, jag är medveten om det. Jag äter ohälsosamt så där lagom ofta. Nyttigt för själen.

  • Anonym (Nyfiken)
    Vattumankillen skrev 2017-08-20 21:05:39 följande:

    Menade inte att man bara ska äta sallad. Utan det är bättre det än exempelvis hamburgare eller pommes frites.


    Jag tycker att du borde lära dig mer eftersom du verkar vara viktigt för dig och du är intresserad. Börja med att googla klassikern "kostcirkeln" som berättar vad man behöver få i sig varje dag och ger exempel på olika källor till detta. Tallriksmodellen bör du också känna till även om inte alla håller med om att det är det bästa sättet att äta, men många jämförelser refererar till den. Lite mer komplicerat, men nyttig kunskap, är att lära sig hur blodsockret verkar i kroppen och hur nivåerna påverkar hunger, fettinlagring etc.
  • Flash Gordon
    Vattumankillen skrev 2017-08-06 14:54:10 följande:
    Ni som äter onyttig mat exempelvis hamburgare på Macdonald. Är ni medvetna att det är ohälsosamt och att man blir fet dessutom om man äter det ofta?

    Det känns som få personer bryr sig om sin vikt.
    Har har du näringsvärdena från BK.

    burgerking.se/tcpdf/templates/nutrition.php

    Så, en Chicken Royale som lunch en dag i veckan?

    600 kcal

    4 g mättat fett

    5,5 gram socker.

    Det ligger klart inom de dagliga rekommendationerna för en man.

    Knappt en 3:del av dagens kalorier. Ungefär en 8:del av det mättade fettet. Ungefär en 10:del av sockret.

    .
  • AnnaZL
    Vattumankillen skrev 2017-08-20 16:45:49 följande:
    Osten och dressingen. Men det är värre om man tar pommes frites. Man borde istället äta sallad.
    Det är "brödet" som är värst, sök lite på det. Och McDonalds hamburgare har varken dressing eller "ost", bara lite ketchup.
  • Jordgubbssmak

    Ja, jag har full koll på vad som är onyttigt men jag vill inte alltid avstå allt för det. det går att kompromissa och göra en del bra val även om man vill äta onyttigt. Eller så väljer man att ibland strunta i vilket och bara njuta av vad man tycker är gott. Äter jag på McDonalds brukar jag ta en lite cheesburgare och ta bort botten brödet så jag bara äter ena halvan av brödet. Sen har jag morötter istället för pommes men brukar festa till det med en cheddardipp till morötterna, mums!

  • annabellelee

    Klart jag vet att det är onyttigt. Men jag äter där 4 gånger per år. Jag tror att den lilla chokladbit en jag unnar mig varje dag gör mycket mer för min vikt.

  • Grande Rock
    Vattumankillen skrev 2017-08-06 14:54:10 följande:

    Ni som äter onyttig mat exempelvis hamburgare på Macdonald. Är ni medvetna att det är ohälsosamt och att man blir fet dessutom om man äter det ofta?

    Det känns som få personer bryr sig om sin vikt.


    Du frågar alltså folk som äter onyttig mat om du vet om att det de äter är onyttigt.

    Om man inte vet att det man äter är onyttigt, så kommer man ju inte svara på frågan. 

    Vad för svar förväntar du dig?

    Jag vet om att jag äter onyttigt.
    Att tro är att inte veta
Svar på tråden Ni som äter onyttig mat exempelvis hamburgare på Macdonald. Är ni medvetna att det är ohälsosamt?