• Cadencee

    När ska man berätta för exet?

    Någon gång efter nyår kommer jag flytta till min särbo. En flytt på 7 mil. Just nu har exet barnen varannan helg då det inte funkar med varannan vecka. Vi kommer inte kunna ha varannan vecka när jag flyttat och han kommer motsätta sig att jag flyttar överhuvudtaget. Jag kommer dock lägga fram det som så att barnens bästa är det viktigaste oavsett vem som blir boendeförälder eller umgängsförälder. Men när är det bäst att ta upp detta med exet? Nu vet jag inte själv när flytten Blir, vi ska renovera lite först och sen ska jag säga upp min hyresrätt. Om det har betydelse är barnen 4 år och 1 år gamla. Innan sommaren 2018 är det dock klart att jag flyttar.

  • Svar på tråden När ska man berätta för exet?
  • Canadasvensk
    quidproquo skrev 2017-08-18 08:23:18 följande:

    Du får ursäkta TS, men det hela låter väldigt märkligt när man bara läser ditt första inlägg och sedermera dina svar på direkta frågor och funderingar...

    Med risk för att jag låter otrevlig, men du verkar ha en oerhört känslokall och väldigt egoistisk inställning i hela den här frågeställningen, och man får känslan av att du pratar om dina barn som att det vore ett par "möbler" (ett bohag).

    Det spelar ingen roll huruvida det blir varannan vecka, eller varannan helg... det spelar ingen roll vem som är boendeförälder eller umgängesförälder... så länge du kan flytta till din särbo, och det kommer minsann ske innan sommaren 2018 no matter what... och det är mera nice att bo på en gård än i en hyres 3:a...

    Vad har du egentligen för känslomässiga kopplingar till dina barn? Du verkar inte så bekymrad utan verkar mest undra när det är lämpligt att ta samtalet om en flytt med ditt ex? Ett ex som du å ena sidan dömer ut som "not fit to be a parent" (i nuläget) men som du gärna ser som boendeförälder... och du har inget emot att bli varannan helgs mamma...

    Blir lite smått brydd om du ursäktar...


    Håller med det här inlägget till 100%.

    Om TS ex nu är psykiskt labil så inte fan skulle man väl vilka att barnen bor där. Har nya karlen mycket pengar eller varför så bråttom??
  • Cadencee
    Canadasvensk skrev 2017-08-19 02:59:47 följande:

    Håller med det här inlägget till 100%.

    Om TS ex nu är psykiskt labil så inte fan skulle man väl vilka att barnen bor där. Har nya karlen mycket pengar eller varför så bråttom??


    Haha nej det är verkligen inte pengarna. Och jag har skrivit att klarar han av att ha barnen heltid så säger jag inte nej men jag är nästan säker på att han inte kommer klara det och de följer med mig. Vi vill helt enkelt flytta ihop då vi älskar varandra och vår vardag skulle bli mycket enklare om vi bor ihop.
  • Cecese
    Cadencee skrev 2017-08-18 18:02:42 följande:
    Vi har kännt varann sen i våras. Det var inte tanken att jag ens skulle träffa någon så här fort men nu blev det så. Min mamma har tillochmed tyckt att det gått för fort men har nu ändrat åsikt då hon ser hur bra både jag och barnen mår. Hon har också lärt känna min särbo, fått träffa hans föräldrar. Exet var jag klar med för länge sen bara det att det tog väldigt lång tid för mig att ta steget att lämna pga olika anledningar. Därav att det troligtvis gick fort för mig att träffa en ny. Mina känslor har varit döda för länge sen (vilket jag också pratat med exet om)
    Men snälla, lugna ner dej lite och bromsa. Du känner inte din särbo än på riktigt, det tar längre tid än typ 4-5 månader. Än så länge är ni i den rosaskimrande förälskelsefasen och just nu är allt perfekt. Vänta ett år till och se sen om det fortfarande känns lika bra.
  • Cadencee
    Cecese skrev 2017-08-19 12:04:19 följande:

    Men snälla, lugna ner dej lite och bromsa. Du känner inte din särbo än på riktigt, det tar längre tid än typ 4-5 månader. Än så länge är ni i den rosaskimrande förälskelsefasen och just nu är allt perfekt. Vänta ett år till och se sen om det fortfarande känns lika bra.


    Det där rosaskimrande förälskelsefasen är vi inte inne i alla. Allt är inte guld och gröna skogar. Och allt är verkligen inte perfekt i vårt förhållande oc kommer aldrig att vara. Han har sina brister och jag har mina. Min särbo är verkligen inte svår att lära känna och jag känner honom ganska bra faktiskt trots kort tid. Vi har våra duster absolut men inget som skulle vara onormalt.
  • Mammablå

    Jag tycker du verkar vara psykisk labil...

    Bara för att ditt ex inte skulle klara av barnen som betyder det inte att barnen får flytta till dig. Känns märkligt att du offrar barnen för att byta upp din 3:a till en gård.

  • Glytten i pytten

    Sakta i backarna. Du håller på att lära känna din sambo. Ni känner inte varandra så bra än att ni kan vara säkra på att flytta ihop är det bästa.

    Dina barn har nyligen fått flytta och uppleva er skilsmässa. Ta det lugnt för deras skull. De behöver landa i det liv ni har nu innan du kastar in dem i ytterligare ett.

    Utsätt inte dina barn för det här. Det är nog som det är med nyskilda föräldrar, en sjuk pappa, nytt boende och att mamma har en ny kille.

  • Glytten i pytten
    Cadencee skrev 2017-08-19 13:38:21 följande:

    Det där rosaskimrande förälskelsefasen är vi inte inne i alla. Allt är inte guld och gröna skogar. Och allt är verkligen inte perfekt i vårt förhållande oc kommer aldrig att vara. Han har sina brister och jag har mina. Min särbo är verkligen inte svår att lära känna och jag känner honom ganska bra faktiskt trots kort tid. Vi har våra duster absolut men inget som skulle vara onormalt.


    Ni "har era duster" efter bara 4-5 månader tillsammans? Helt ärligt låter inte det något vidare...
  • Glytten i pytten
    Glytten i pytten skrev 2017-08-20 18:56:46 följande:

    Sakta i backarna. Du håller på att lära känna din sambo. Ni känner inte varandra så bra än att ni kan vara säkra på att flytta ihop är det bästa.

    Dina barn har nyligen fått flytta och uppleva er skilsmässa. Ta det lugnt för deras skull. De behöver landa i det liv ni har nu innan du kastar in dem i ytterligare ett.

    Utsätt inte dina barn för det här. Det är nog som det är med nyskilda föräldrar, en sjuk pappa, nytt boende och att mamma har en ny kille.


    Särbo, menade jag. Inte sambo.
  • Cadencee

    När det blir dags att flytta kommer vi ha varit ihop ca 1 år. Inte orimligt kort tid tycker inte jag. Jag tycker inte det är fel att vi planerar för ett liv ihop även om jag inte flyttar imorgon. Det är en del planering som måste göras samt renovering han måste göra för att vi ska kunna leva ihop alla 6. Att planera tidigt tycker inte jag är speciellt fel. Vi har ändå i princip levt ihop sen vi blev tillsammans då jag är föräldraledig. Blir ju dock lite mindre av det nu när jag börjar jobba igen.

  • Froken Lokens
    Cadencee skrev 2017-08-20 19:47:20 följande:

    När det blir dags att flytta kommer vi ha varit ihop ca 1 år. Inte orimligt kort tid tycker inte jag. Jag tycker inte det är fel att vi planerar för ett liv ihop även om jag inte flyttar imorgon. Det är en del planering som måste göras samt renovering han måste göra för att vi ska kunna leva ihop alla 6. Att planera tidigt tycker inte jag är speciellt fel. Vi har ändå i princip levt ihop sen vi blev tillsammans då jag är föräldraledig. Blir ju dock lite mindre av det nu när jag börjar jobba igen.


    Ditt omdöme verkar inte vara på topp om du med två barn bor ihop med en ny partner på stört efter att ni blivit ett par.
  • Cadencee
    Froken Lokens skrev 2017-08-21 08:53:35 följande:

    Ditt omdöme verkar inte vara på topp om du med två barn bor ihop med en ny partner på stört efter att ni blivit ett par.


    Jag och barnen har varit hos honom för att kunna njuta av sommaren så mycket som möjligt då jag just nu är föräldraledig. Kunna ha nära till natur och badplats istället för att bo nästan i stan. Hade jag jobbat hade det inte blivit så frekvent..
  • Cadencee

    Lite kul att läsa allas svar här och skrattar åt de flesta. Jag och sambon har bott ihop i 2 månader snart och det kunde inte vara bättre. Vi har bara varit ihop i 8 månader men det är kul att det går så bra för oss och framförallt barnen. Han har 2 och jag har 2. Kunde inte ha det bättre!

Svar på tråden När ska man berätta för exet?