Inlägg från: Cadencee |Visa alla inlägg
  • Cadencee

    När ska man berätta för exet?

    Någon gång efter nyår kommer jag flytta till min särbo. En flytt på 7 mil. Just nu har exet barnen varannan helg då det inte funkar med varannan vecka. Vi kommer inte kunna ha varannan vecka när jag flyttat och han kommer motsätta sig att jag flyttar överhuvudtaget. Jag kommer dock lägga fram det som så att barnens bästa är det viktigaste oavsett vem som blir boendeförälder eller umgängsförälder. Men när är det bäst att ta upp detta med exet? Nu vet jag inte själv när flytten Blir, vi ska renovera lite först och sen ska jag säga upp min hyresrätt. Om det har betydelse är barnen 4 år och 1 år gamla. Innan sommaren 2018 är det dock klart att jag flyttar.

  • Svar på tråden När ska man berätta för exet?
  • Cadencee
    Mammablå skrev 2017-08-18 10:18:26 följande:

    Har du tänkt ta med dig barnen?


    Det beror på. Klarar pappan att ha dom på heltid och han vägrar att flytta på barnen så får dom bo hos honom men klarar han inte av det så får dom flytta med mig.
  • Cadencee
    Brumma skrev 2017-08-18 10:32:21 följande:

    Är du ok med att han blir boendeförälder?

    Det är väl ngt du borde ta upp snarast - det påverkar både barnen och ditt ex, så de är självklart ngt han borde få ta ställning till utan att få det i knät bara ngn månad innan. Nu är det bara 4-5 månader kvar så det är väl egentligen redan nu i senaste laget om det skall bytas förskola, göras flyttanmälan och - om han vill ha barnen heltid och du likaså, genomgå en rättegång..


    Klarar han av det så är det inga problem.nu har han enbart varannan helg pga psykisk ohälsa och kan inte ha barnen mer och ibland förstår han inte själv då han tycker vi ska köra på varannan vecka redan nu fast han inte är helt okej än.
  • Cadencee

    Nu hade vi samarbetssamtal i tisdags men funderar på att ta upp det nästa möte som är i början av oktober.

  • Cadencee
    Mammablå skrev 2017-08-18 10:51:14 följande:

    Du tror alltså inte han klarar av barnen på heltid?


    Som det ser ut idag så gör han inte det nej. Sen jag lämnade honom i februari har han åkt in och ut på psyk hur många gånger som helst, varav 2 gånger är längre ön 2 veckor. Under vårt förhållande låg han bara på soffan och lät mig ta hand om barnen så fort de gnällde. Skulle han byta blöja skulle vi alltid hjälpas åt. Han tog aldrig någon natt och lät aldrig mig få sov morgon mer än 15 minuter för sen blev barnen gnälliga. Han gapar och skriker så fort stora sonen gör minsta fel, tar tag i honom onödigt hårt mm.
  • Cadencee
    Mammablå skrev 2017-08-18 11:21:52 följande:

    Du kan ändå tänka dig att lämna barnen i det där och flytta?


    Nej då ska jag veta att han klarar av det givetvis! Skulle han inte klara av det får dom flytta med mig. Sen vet jag att i praktiken är det inte så enkelt som jag skriver. Men för att förenkla det hela så skriver jag så.
    Theo 29/3-13 Gravid med syskon 7/7-16
  • Cadencee
    Heysoulsister skrev 2017-08-18 14:21:29 följande:

    Typiskt . Spring du efter kuken och lämna dina barn .


    Haha xD
  • Cadencee
    KarinIngrid skrev 2017-08-18 14:31:12 följande:

    Jag vet inte exakt var reglerna säger om sånthär men jag tror inte du FÅR flytta om han inte skriver under papper på det. Så länge ni har delad vårdnad måste han godkänna om du ska flytta så att barnen måste byta skola.

    Så att du ens bestämmer att du SKA flytta utan att ens ha pratat med honom låter lite tokigt tycker jag. För du kan inte bestämma det själv. Han måste vara delaktig.

    Detta är en stor förändring i era liv, både för dig, exet och inte minst barnen.

    Det bästa är att vara överens innan du skriver pappa på nytt boende och säger upp det du har.

    För om han sätter sig på tvären och inte skriver på så får du inte ta barnen med dig. Tänkte du på allvar flytta utan barnen då??


    Vad jag läst mig till så blir det isåfall en rättegång där det bestäms värt barnen ska bo någonstans och de kommer isäfslm dömma till barnens bästa så jag kommer kunna flytta hur det än blir. Det är inte jag som måste ha godkännande från pappan utan barnen som måste få godkännande för att isåfall flytta.
  • Cadencee
    Vixen90 skrev 2017-08-18 14:39:20 följande:

    Varför flyttar inte din nya förmåga hem till dig istället så att allt med barnen blur lättare?


    Han har 2 egna barn i skolåldern som bor varannan vecka. Han har eget företag så han e bunden att bo där han gör idag eller runtomkring. Så omöjligt att flytta till mig. Dessutom flyttar jag hellre från min 3a till hans gård...
  • Cadencee
    KarinIngrid skrev 2017-08-18 15:27:18 följande:

    Jo det är klart att DU kan flytta. Men vill du verkligen riskera att behöva flytta utan dina barn ? det var mer så jag tänkte.

    Du måste vara beredd på att det kan bedömas bäst för barnen att inte ryckas upp från skolan och den hemmamiljö de är vana vid.


    Absolut det är jag medveten om. Men jag är inte speciellt orolig faktiskt även om jag inte när 100 på att det skulle bli till min fördel. Allt beror egentligen på hur exet mår framöver utan att säga för mycket. Men så länge pappan kan ta hand om dom på rätt sätt så ja då kan jag tänka mig att ha barnen enbart varannan helg.
  • Cadencee
    quidproquo skrev 2017-08-18 16:23:18 följande:

    Du får ursäkta TS, men det hela låter väldigt märkligt när man bara läser ditt första inlägg och sedermera dina svar på direkta frågor och funderingar...

    Med risk för att jag låter otrevlig, men du verkar ha en oerhört känslokall och väldigt egoistisk inställning i hela den här frågeställningen, och man får känslan av att du pratar om dina barn som att det vore ett par "möbler" (ett bohag).

    Det spelar ingen roll huruvida det blir varannan vecka, eller varannan helg... det spelar ingen roll vem som är boendeförälder eller umgängesförälder... så länge du kan flytta till din särbo, och det kommer minsann ske innan sommaren 2018 no matter what... och det är mera nice att bo på en gård än i en hyres 3:a...

    Vad har du egentligen för känslomässiga kopplingar till dina barn? Du verkar inte så bekymrad utan verkar mest undra när det är lämpligt att ta samtalet om en flytt med ditt ex? Ett ex som du å ena sidan dömer ut som "not fit to be a parent" (i nuläget) men som du gärna ser som boendeförälder... och du har inget emot att bli varannan helgs mamma...

    Blir lite smått brydd om du ursäktar...


    Nej det spelar inte så stor roll. Givetvis vill jag ha dom på heltid då jag alltid haft det även när vi levde ihop men för att jag ska vara en bra mamma och må bra så måste jag bort därifrån jag bor nu och jag behöver även min särbo. Hade det inte varit för honom hade jag mått skit idag fortfarande och gått med på allt vad mitt ex velat oavsett vad han velat. Jag tänker mer inte gå ner mig så igen som jag gjorde pga den psykiska misshandeln jag blivit utsatt för i flera år.
  • Cadencee
    Froken Lokens skrev 2017-08-18 16:48:18 följande:

    Hur kan det vara för "barnens bästa" att flytta sju mil från sin förälder? Låter mer som att det är för Ditt bästa.


    7 mil är inte så långt. Knappt en timmes bilfärd...
  • Cadencee
    Froken Lokens skrev 2017-08-18 17:07:52 följande:

    Så kan ju du pendla den sträckan regelbundet, i baksätet på en bil.


    Vi har i princip pendlat så hela sommaren så absolut inget ovanligt för barnen...
  • Cadencee
    Isis skrev 2017-08-18 17:10:11 följande:

    Kanske du behöver tid att bearbeta? Just nu låter det som att du försöker rymma från ångest. Begripligt eftersom ingen vill må dåligt. Men kanske finns det sätt för dig att må bättre utan att dina barn behöver påverkas lika mycket av det.


    Nej ångest är det sista jag har. Det kan jag verkligen skriva under på. Så bra som jag mår nu har jag inte mått på flera år. Så rymma gör jag inte.
  • Cadencee
    Cecese skrev 2017-08-18 17:14:19 följande:

    Du lämnade alltså barnens pappa för bara ett halvår sedan och planerar redan att flytta ihop med nästa karl. Hur länge har du och din särbo känt varandra och varit tillsammans? 


    Vi har kännt varann sen i våras. Det var inte tanken att jag ens skulle träffa någon så här fort men nu blev det så. Min mamma har tillochmed tyckt att det gått för fort men har nu ändrat åsikt då hon ser hur bra både jag och barnen mår. Hon har också lärt känna min särbo, fått träffa hans föräldrar. Exet var jag klar med för länge sen bara det att det tog väldigt lång tid för mig att ta steget att lämna pga olika anledningar. Därav att det troligtvis gick fort för mig att träffa en ny. Mina känslor har varit döda för länge sen (vilket jag också pratat med exet om)
  • Cadencee
    Canadasvensk skrev 2017-08-19 02:59:47 följande:

    Håller med det här inlägget till 100%.

    Om TS ex nu är psykiskt labil så inte fan skulle man väl vilka att barnen bor där. Har nya karlen mycket pengar eller varför så bråttom??


    Haha nej det är verkligen inte pengarna. Och jag har skrivit att klarar han av att ha barnen heltid så säger jag inte nej men jag är nästan säker på att han inte kommer klara det och de följer med mig. Vi vill helt enkelt flytta ihop då vi älskar varandra och vår vardag skulle bli mycket enklare om vi bor ihop.
  • Cadencee
    Cecese skrev 2017-08-19 12:04:19 följande:

    Men snälla, lugna ner dej lite och bromsa. Du känner inte din särbo än på riktigt, det tar längre tid än typ 4-5 månader. Än så länge är ni i den rosaskimrande förälskelsefasen och just nu är allt perfekt. Vänta ett år till och se sen om det fortfarande känns lika bra.


    Det där rosaskimrande förälskelsefasen är vi inte inne i alla. Allt är inte guld och gröna skogar. Och allt är verkligen inte perfekt i vårt förhållande oc kommer aldrig att vara. Han har sina brister och jag har mina. Min särbo är verkligen inte svår att lära känna och jag känner honom ganska bra faktiskt trots kort tid. Vi har våra duster absolut men inget som skulle vara onormalt.
  • Cadencee

    När det blir dags att flytta kommer vi ha varit ihop ca 1 år. Inte orimligt kort tid tycker inte jag. Jag tycker inte det är fel att vi planerar för ett liv ihop även om jag inte flyttar imorgon. Det är en del planering som måste göras samt renovering han måste göra för att vi ska kunna leva ihop alla 6. Att planera tidigt tycker inte jag är speciellt fel. Vi har ändå i princip levt ihop sen vi blev tillsammans då jag är föräldraledig. Blir ju dock lite mindre av det nu när jag börjar jobba igen.

  • Cadencee
    Froken Lokens skrev 2017-08-21 08:53:35 följande:

    Ditt omdöme verkar inte vara på topp om du med två barn bor ihop med en ny partner på stört efter att ni blivit ett par.


    Jag och barnen har varit hos honom för att kunna njuta av sommaren så mycket som möjligt då jag just nu är föräldraledig. Kunna ha nära till natur och badplats istället för att bo nästan i stan. Hade jag jobbat hade det inte blivit så frekvent..
  • Cadencee

    Lite kul att läsa allas svar här och skrattar åt de flesta. Jag och sambon har bott ihop i 2 månader snart och det kunde inte vara bättre. Vi har bara varit ihop i 8 månader men det är kul att det går så bra för oss och framförallt barnen. Han har 2 och jag har 2. Kunde inte ha det bättre!

Svar på tråden När ska man berätta för exet?