• Anonym (Ts)

    Hemmafru: För och nackdelar?

    Eftersom det varit diskussioner om hemmafrulivet det senaste så blev jag nyfiken.

    Vad är för och nackdelarna med att vara hemmafru enligt er? FÖRUTOM något som har med pension att göra.

    Jag vill veta hur folk tänker helt enkelt.

  • Svar på tråden Hemmafru: För och nackdelar?
  • Anonym (takeit)
    Söderomslottsskogen skrev 2017-08-21 15:58:28 följande:
    par där kvinnan vunnit en Oscar skiljer sig i extremt mycket större utsträckning än andra par. Skulle det vara ett argument för att kvinnor inte ska välja att satsa på en Hollywood-karriär om det är det de drömmer om..?
    Om detta nu är sant så spelar ju det mindre roll för kvinnan - hon lär inte stå och falla med skilsmässan.
    En hemmafru, däremot, kan mycket väl stå och falla med skilsmässan. Hon står inte på egna ben, utan är väldigt sårbar.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (takeit) skrev 2017-08-22 17:05:35 följande:
    Om detta nu är sant så spelar ju det mindre roll för kvinnan - hon lär inte stå och falla med skilsmässan.
    En hemmafru, däremot, kan mycket väl stå och falla med skilsmässan. Hon står inte på egna ben, utan är väldigt sårbar.
    Precis! En man som varit beroende av en hemmafru för att fixa karriären kan anlita hemhjälp och leva som tidigare, men en hemmafru som varit beroende av en man för sin försörjning, hon klarar sig inte. Om hon inte varit borta från arbetsmarknaden för länge och är utbildad till ett yrke med arbetskraftsbrist så möjligen att hon kan få ett jobb, men annars är det ingen merit att ha missat utvecklingen i sitt yrke i flera år.
  • Anonym (Hepp)
    Söderomslottsskogen skrev 2017-08-22 11:29:16 följande:
    Det finns både män och kvinnor som är villiga att jobba heltid med mycket övertid för att de brinner för sina jobb. För att nå toppen inom många områden krävs inte bara 40-timmarsveckor, utan många gånger 60- eller 80-timmarsveckor.

    Ska alla sådana karriärister avrådas från att bilda familj, menar du? Det är ofta briljanta personer, som får briljanta barn, även om de är frånvarande föräldrar. En god vän till mig är i princip uppfostrad av barnflickor. Båda hennes föräldrar jobbade 70-80 timmar i veckan. Hon säger själv att hon hade en fantastisk barndom. Sen vill hon själv vara hemma med sina barn, men menar att det är inte så mycket för barnens skull, utan mer för sin egen.

    Jag tror ju alla gånger att barn mår bättre av en frånvarande förälder än av två frånvarande föräldrar. Och barn vars föräldrar kan köpa bra barnomsorg brukar inte heller direkt lida av upplägget.

    Med bra försäkringar, sparkonton, avtal och äktenskapsförord går det också helt att förhindra att den som varit hemma åker på en ekonomisk smäll om partnern avlider eller skiljer sig.

    Jag tycker att det låter oerhört förmätet att ifrågasätta andra människors livsval på det sätt du gör. Ifrågasätt gärna samhället, systemet, lagar, regler, skatter, avgifter, bidrag etc. Ifrågasätt gärna allt som påverkar människors livsval. Men när det kommer till själva valet måste människans som ska leva livet få göra livsvalet. Utan att massa besserwissrar är där med pekpinnar och försöker omyndigförklara hit och dit. Bara den som ska leva sitt liv kan avgöra hur man vill göra det.
    Ja, sådana karriärister ska avstå från att skaffa barn!
  • Ingrediensen
    Söderomslottsskogen skrev 2017-08-22 11:29:16 följande:
    Det finns både män och kvinnor som är villiga att jobba heltid med mycket övertid för att de brinner för sina jobb. För att nå toppen inom många områden krävs inte bara 40-timmarsveckor, utan många gånger 60- eller 80-timmarsveckor.

    Ska alla sådana karriärister avrådas från att bilda familj, menar du? Det är ofta briljanta personer, som får briljanta barn, även om de är frånvarande föräldrar. En god vän till mig är i princip uppfostrad av barnflickor. Båda hennes föräldrar jobbade 70-80 timmar i veckan. Hon säger själv att hon hade en fantastisk barndom. Sen vill hon själv vara hemma med sina barn, men menar att det är inte så mycket för barnens skull, utan mer för sin egen.

    Jag tror ju alla gånger att barn mår bättre av en frånvarande förälder än av två frånvarande föräldrar. Och barn vars föräldrar kan köpa bra barnomsorg brukar inte heller direkt lida av upplägget.

    Med bra försäkringar, sparkonton, avtal och äktenskapsförord går det också helt att förhindra att den som varit hemma åker på en ekonomisk smäll om partnern avlider eller skiljer sig.

    Jag tycker att det låter oerhört förmätet att ifrågasätta andra människors livsval på det sätt du gör. Ifrågasätt gärna samhället, systemet, lagar, regler, skatter, avgifter, bidrag etc. Ifrågasätt gärna allt som påverkar människors livsval. Men när det kommer till själva valet måste människans som ska leva livet få göra livsvalet. Utan att massa besserwissrar är där med pekpinnar och försöker omyndigförklara hit och dit. Bara den som ska leva sitt liv kan avgöra hur man vill göra det.
    Håller fullkomligt med dig!
    Jag tycker att det är väldigt trist att se hur många här i tråden som redan på förhand vet att det skulle bli katastrof i alla familjer om en förälder var hemma. Ni bör vidga vyerna lite! Det är inte särskilt klokt att kämpa för att göra våra möjligheter smalare och smalare, det är redan trångt nog som det är. Vi behöver inte alla vara exakt lika och göra likadant. Det kan rent av finnas mer än ett bra sätt!
  • No Logo
    ttr skrev 2017-08-18 17:54:43 följande:

    Jag skrev i början att jag är trött på att höra/läsa om perfekt liv som hemmafru till skillnaden från mitt med stress och halvfabrikat) 


    Stå för dina val eller gör något åt det så du slipper dåligt samvete!

    Jag vill inte ge dig eller någon annan dåligt samvete eller säga att mitt sätt är det enda rätta för jag inser att man har olika förutsättningar, önskemål, intressen och livsvillkor. I gengäld vill jag bli respekterad för mina val. De passar mig och min familj bäst.
  • Anonym (Joni)
    Söderomslottsskogen skrev 2017-08-22 11:29:16 följande:
    Det finns både män och kvinnor som är villiga att jobba heltid med mycket övertid för att de brinner för sina jobb. För att nå toppen inom många områden krävs inte bara 40-timmarsveckor, utan många gånger 60- eller 80-timmarsveckor.

    Ska alla sådana karriärister avrådas från att bilda familj, menar du? Det är ofta briljanta personer, som får briljanta barn, även om de är frånvarande föräldrar. En god vän till mig är i princip uppfostrad av barnflickor. Båda hennes föräldrar jobbade 70-80 timmar i veckan. Hon säger själv att hon hade en fantastisk barndom. Sen vill hon själv vara hemma med sina barn, men menar att det är inte så mycket för barnens skull, utan mer för sin egen.

    Jag tror ju alla gånger att barn mår bättre av en frånvarande förälder än av två frånvarande föräldrar. Och barn vars föräldrar kan köpa bra barnomsorg brukar inte heller direkt lida av upplägget.

    Med bra försäkringar, sparkonton, avtal och äktenskapsförord går det också helt att förhindra att den som varit hemma åker på en ekonomisk smäll om partnern avlider eller skiljer sig.

    Jag tycker att det låter oerhört förmätet att ifrågasätta andra människors livsval på det sätt du gör. Ifrågasätt gärna samhället, systemet, lagar, regler, skatter, avgifter, bidrag etc. Ifrågasätt gärna allt som påverkar människors livsval. Men när det kommer till själva valet måste människans som ska leva livet få göra livsvalet. Utan att massa besserwissrar är där med pekpinnar och försöker omyndigförklara hit och dit. Bara den som ska leva sitt liv kan avgöra hur man vill göra det.
    Tja, det är åtminstone tveksamt om det är lämpligt att sätta barn till världen som man inte vill delta i fostran, stöttning och guidning för.
    Och sånt kräver tid, det är inget man gör lite då och då när jobbet tillåter en ledig kväll.
    Det kräver att man finns där kontinuerligt under barnets uppväxt, både kvalitativt som kvantitativt. 
    Är man inte beredd att ge sitt barn den tiden.
    Nej, då ska man nog inte heller skaffa barn. 
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Joni) skrev 2017-08-30 14:57:30 följande:

    Tja, det är åtminstone tveksamt om det är lämpligt att sätta barn till världen som man inte vill delta i fostran, stöttning och guidning för.

    Och sånt kräver tid, det är inget man gör lite då och då när jobbet tillåter en ledig kväll.

    Det kräver att man finns där kontinuerligt under barnets uppväxt, både kvalitativt som kvantitativt. 

    Är man inte beredd att ge sitt barn den tiden.

    Nej, då ska man nog inte heller skaffa barn. 


    Familjeplanering?? Vilket modern påfund.

    Barn kommer när de kommer och så gör man det bästa utav situationen.
  • Anonym (Joni)

    Fördel: Att få mer tid med sina barn när dom är små. 
    Nackdel: Hon kommer efter ekonomiskt, relationen blir ojämställd.
    Det kommer att bli betydligt svårare för henne att lämna än det är för honom att göra detsamma. 
    Hon blir ofta beroende av honom.
    Det blir en ojämställd relation där hon är i ständigt underläge.
    Risken finns att det blir destruktivt. 

  • No Logo
    Anonym (Peter) skrev 2017-08-18 19:07:41 följande:

    Tråstarten gällde hemmaFRUAR, inte just hemmaFÖRÄLDRAR, därav undran över just hushållssysslor och att ifrågasätta de som "minsann jobbar MINST lika hårt som på andra jobb".

    Folk som räknar barnen till hemarbetet förstår jag inte alls och har inte heller frågat om, så den delen känns irrelevant.


    Varför ska man jobba Minst lika hårt som på andra jobb om avsikten med att vara hemmafru är att kunna tillbringa mer tid med barnen?

    Har man 4 barn som man tar hand om hemma samtidigt som hushållsarbetet så arbetar man nog hårdare än många andra. Fast det är klart, barn kan ju vara olika krävande. Själv upplever jag att varje uppgift jag får "hjälp" med av små barn tar dubbelt så lång tid som om jag gjorde dem själv, men då lär de sig ju inte.

    Folk som räknar barnen till hemarbete kanske gör enbart pedagogiska aktiviteter med dem, eller liknande vad de gör på dagis/fritids. Tycker du att förskole- och fritidspersonal inte arbetar lika hårt som andra?
  • Anonym (Joni)
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-30 15:00:16 följande:
    Familjeplanering?? Vilket modern påfund.

    Barn kommer när de kommer och så gör man det bästa utav situationen.
    Nja, det är ju inte så att barnen bara dimper ner från himlen hipp som happ.
    Som vuxen ev. blivande förälder har man lite att säga till om.
    Således kan man om man vill välja bort barn.
    Modernt javisst är det bra. Skrattande
Svar på tråden Hemmafru: För och nackdelar?