• SinkSink

    Min man blir arg av mina känslor.

    Min man blir upprörd, irriterad och arg av mina känslor. Om jag berättar att jag är ledsen och behöver honom så blir han irriterad, skrattar åt mig, han kan kalla mig för fula ord och även härma mig när jag pratar. Han kan gå sin väg också.
    Jag har ett behov av att man pratar men det har inte han. Och han är inte en känslosam person heller vilket jag är och det gör att mina behov av känslomässigt engagemang från hans sida aldrig blir tillfredsställt.

    Hur reagerar era män om ni mår dåligt och är ledsna? Är detta normalt?

  • Svar på tråden Min man blir arg av mina känslor.
  • AndreaBD
    SinkSink skrev 2017-09-14 00:52:11 följande:
    Tack för din input.
    Mina dippar handlar inte om att jag vill diskutera vad han gjorde för två år sedan. Det handlar inte heller om att jag vill klanka ner på honom eller dra upp detaljer om vad som hände samt vilken dålig människa han är som var benägen till det han gjorde. Men det är klart att det är svårt för dig att veta som inte vet vad som försiggår i mitt huvud. Visst håller jag med dig om att man får det man accepterar och det är väl lite därför som jag börjat reflektera över min tillvaro och framför allt den tillvaron jag skapar för mina barn. Jag har hittills "accepterat" det som varit för att vi trots allt har en historia tillsammans, gemensamma barn och han verkade genuin när han till en början sa att han skulle göra allt för att vi skulle jobba oss igenom det.

    Mina dippar handlar till skillnad från ovan om att jag rätt ofta känner mig ensam. Detta för att min man spenderar större delen av sin tid med sin dator. Han ser sällan mig såsom jag ser honom. Jag tänker på honom och våra barn i allt som jag gör för att jag agerar efter att vi är en familj. Medan han fokuserar på sina behov och sina intressen. Jag sköter allt det praktiska och går smått in i väggen var och varannan vecka för att jag blir utmattad.
    Framför allt handlar mina dippar om att alla de ord och löften han gav mig betyder mindre och mindre för varje dag. För varje löfte han gett har han agerat annorlunda. För varje ord han sagt har han visat att han egentligen tyckt annat. Och därmed har tilliten sjunkit. Det är svårt att till slut tro ord som man vet att 90% av fallen har de inte efterföljts.

    "Du kan prata med mig" (Nej inte om det som hände för 2 år sedan utan att jag önskar mer tid, känner mig osedd, skulle vilja skapa mer spänning, ha avlastning, hjälp, umgänge med varandra osv osv, eller bara en dålig dag där man känner sig nere och lite ofin och behöver en kram eller komplimang) men sedan när man försöker så blir man kallad för många fula ord och att man är jobbig som ska prata känslor för det är så otroligt onödigt. Man behöver inte tänka, tycka eller känna så mycket utan "bara vara" vad det nu innebär.

    Visst är jag en känslosam person men inte dramatisk. Passionerad är jag och jag känner många känslor men det gör ju att jag är kapabel till att ge honom den uppvaktning, uppmärksamhet, kärlek, empati, omsorg, omtanke, värme osv som han uppskattar. Utan mina känslor skulle ju inte de bitarna heller funnits.
    Om du tittar på det här som du själv har sagt:

    - du känner dig ensam (varför är du då så rädd för att vara ensam om du lämnar honom. Du är ju redan ensam?)

    - Han tänker bara på sig själv, inte på dig och inte på barnen, bidrar inte med något.  Du kan bara få det bättre om du separerar. Du slipper hans dåliga humör och får göra som du vill. Och han blir antigen tvungen att ta hand om barnen på varannan vecka, eller om han inte vill det så måste han betala underhåll! Och ändå ta barnen varannan helg.

    - Han lovar saker, bara för att du ska sluta tjata. Han har inte ens avsikt att göra det. Han köper sig bara lite tid med det, för att han hoppas att du sköter allt i några år till, kanske tills barnen är vuxna, så att han har ett bekvämt liv. Han utnyttjar dig helt ogenerat. Han gör sig inte ens besväret att dölja det, vilket tyder på att han tror att du är korkad (i hans syn, jag säger inte att du är). Risken är också att han ersätter dig med någon yngre sedan.

    - Och när du ändå försöker ändra på något kallar han dig för fula ord. Vilket visar att det inte är någon idé. Det är inte bara att han har lite svårt att ändra på något, utan han har helt och hållet bestämt sig att det inte ska ändras. Det passar honom så bra som det är nu. Han kommer inte att ändra på något, det har han tydligt visat. Du kommer att ångra dig om du inte lämnar honom.
  • Anonym (typ?)
    SinkSink skrev 2017-09-14 00:52:11 följande:
    Tack för din input.
    Mina dippar handlar inte om att jag vill diskutera vad han gjorde för två år sedan. Det handlar inte heller om att jag vill klanka ner på honom eller dra upp detaljer om vad som hände samt vilken dålig människa han är som var benägen till det han gjorde. Men det är klart att det är svårt för dig att veta som inte vet vad som försiggår i mitt huvud. Visst håller jag med dig om att man får det man accepterar och det är väl lite därför som jag börjat reflektera över min tillvaro och framför allt den tillvaron jag skapar för mina barn. Jag har hittills "accepterat" det som varit för att vi trots allt har en historia tillsammans, gemensamma barn och han verkade genuin när han till en början sa att han skulle göra allt för att vi skulle jobba oss igenom det.

    Mina dippar handlar till skillnad från ovan om att jag rätt ofta känner mig ensam. Detta för att min man spenderar större delen av sin tid med sin dator. Han ser sällan mig såsom jag ser honom. Jag tänker på honom och våra barn i allt som jag gör för att jag agerar efter att vi är en familj. Medan han fokuserar på sina behov och sina intressen. Jag sköter allt det praktiska och går smått in i väggen var och varannan vecka för att jag blir utmattad.
    Framför allt handlar mina dippar om att alla de ord och löften han gav mig betyder mindre och mindre för varje dag. För varje löfte han gett har han agerat annorlunda. För varje ord han sagt har han visat att han egentligen tyckt annat. Och därmed har tilliten sjunkit. Det är svårt att till slut tro ord som man vet att 90% av fallen har de inte efterföljts.

    "Du kan prata med mig" (Nej inte om det som hände för 2 år sedan utan att jag önskar mer tid, känner mig osedd, skulle vilja skapa mer spänning, ha avlastning, hjälp, umgänge med varandra osv osv, eller bara en dålig dag där man känner sig nere och lite ofin och behöver en kram eller komplimang) men sedan när man försöker så blir man kallad för många fula ord och att man är jobbig som ska prata känslor för det är så otroligt onödigt. Man behöver inte tänka, tycka eller känna så mycket utan "bara vara" vad det nu innebär.

    Visst är jag en känslosam person men inte dramatisk. Passionerad är jag och jag känner många känslor men det gör ju att jag är kapabel till att ge honom den uppvaktning, uppmärksamhet, kärlek, empati, omsorg, omtanke, värme osv som han uppskattar. Utan mina känslor skulle ju inte de bitarna heller funnits.
    Man ska aldrig lita på någons ord utan titta på deras handlingar. Handlingarna visar alltid vad någon prioriterar och värdesätter i livet och vad deras moral är. 

    You are what you do, not what you say you'll do.
  • Schack73

    Du bör lämna honom, för barnens skull om inte annat! Ni lär barnen hur en relation ska se ut när de växer upp. Förminska och trycka ner sin partner, känslor ska man inte visa och så vidare.

  • Anonym (Jag också)

    Jisses, ju  mer du skriver TS, desto mer känner jag igen mig. Min man är dock beroende av din telefon istället för datorn och skärmar av mig och familjen med den vid matbordet och i soffan på kvällarna. Jag tänker ibland lite teatraliskt att han inte skulle märka om jag dog bara han fick ha sin förbannade telefon, och jag kan önska att jag VORE den där livlösa tingesten och fick så mycket uppmärksamhet av honom, även om det låter lite needy kanske...

    I perioder har vi satt upp regler för telefonanvändandet och då har det känts bättre, då blir han liksom tvungen att ta itu med omvärlden och få det att funka. Det kanske kan vara ett första steg för er också. Jag har försökt lägga fram det på ett diplomatiskt sätt för att han inte ska gå i försvar, sagt att alla ska lägga undan sina telefoner/böcker/handdataspel et c vid matbordet osv.

    Jag tänker att det är ett sätt för honom att fly undan från oss och distansera sig ännu mer. Vår 3-åriga dotter ritade av oss en gång och det var så sorgligt att se: På teckningen såg jag glad ut och höll ett barn och en glass i handen, och pappa såg sur ut och höll i sin telefon, "för det är ju det enda han tycker om".

    Jag vet inte om det kan vara applicerbart på din situation också, men jag tänker att beroende som beroende liksom.

  • Anonym (Jag också)
    Anonym (Jag också) skrev 2017-09-14 13:24:03 följande:

    Jisses, ju  mer du skriver TS, desto mer känner jag igen mig. Min man är dock beroende av din telefon istället för datorn och skärmar av mig och familjen med den vid matbordet och i soffan på kvällarna. Jag tänker ibland lite teatraliskt att han inte skulle märka om jag dog bara han fick ha sin förbannade telefon, och jag kan önska att jag VORE den där livlösa tingesten och fick så mycket uppmärksamhet av honom, även om det låter lite needy kanske...

    I perioder har vi satt upp regler för telefonanvändandet och då har det känts bättre, då blir han liksom tvungen att ta itu med omvärlden och få det att funka. Det kanske kan vara ett första steg för er också. Jag har försökt lägga fram det på ett diplomatiskt sätt för att han inte ska gå i försvar, sagt att alla ska lägga undan sina telefoner/böcker/handdataspel et c vid matbordet osv.

    Jag tänker att det är ett sätt för honom att fly undan från oss och distansera sig ännu mer. Vår 3-åriga dotter ritade av oss en gång och det var så sorgligt att se: På teckningen såg jag glad ut och höll ett barn och en glass i handen, och pappa såg sur ut och höll i sin telefon, "för det är ju det enda han tycker om".

    Jag vet inte om det kan vara applicerbart på din situation också, men jag tänker att beroende som beroende liksom.


    beroende av SIN telefon skulle det stå ;)
  • Glinda från Oz

    Det låter som att din man misshandlar dig psykiskt, varför är du tillsammans med honom?

  • KlunsSmurfen
    AndreaBD skrev 2017-09-14 09:24:48 följande:
    Om du tittar på det här som du själv har sagt:
    [...]
    Skarvar på ditt inlägg.



    Det spelar ingen roll om någon är narcissistisk eller narcissist, det är inget man ska utsätta sig för.
    SinkSink skrev 2017-09-14 01:06:24 följande:
    Jag kan för stunden ibland se hur elak han är och bli arg och få styrka av det att gå men sedan går det lite tid på dagen och jag får panik, över att förlora honom och hur det då ska gå med mig. Då känner jag mig plötsligt som allt det dumma han kallar mig. Och så tänker jag att han säkert inte menar det och vill helst tro det är så. Och jag vågar inget annat än lugna situationen för att inte bli ensam. Jag är jätterädd för ensamheten.
    Are you a People Pleaser? | Psychology Today
    www.psychologytoday.com/blog/shrink/201210/are-you-people-pleaser





  • SinkSink

    Det är så intressant att läsa alla era svar och jag ska både titta på youtube filmerna och läsa länkarna.

    Utan att skriva ut för mycket av min historia så tror jag absolut att min personlighet bottnar mycket i barndomen. Det är någonting med denna rädsla att bli avvisad eller ensam. Jag har både familj och vänner men jag är ändå rädd för att bli ensam utan en partner som behöver mig och vill ha mig. Det finns en trygghet med att vara två som jag mår bäst av. Sedan är det självklart så att jag vill att den tvåsamheten ska vara underbar, respektfull och omtänksam. Något som vår tvåsamhet inte varit alla gånger men ändå är det svårt att helt välja bort den till fördel för att vara ensam.

    Det ligger också en rädsla inom mig att jag kommer vara den som ser tillbaka på oss och saknar det mer än han. Den som i slutändan förlorar mest på att gå isär eftersom han kommer hitta någon bättre än mig. Även fast mitt förnuft egentligen säger mig att det är jag som kommer hitta någon som är tusen gånger bättre än honom medan han kommer ha svårt att ersätta mig med tanke på allt han har via mig. Ändå så är det som en liten röst inom mig som trycker ner mig själv och höjer honom till månen.

    Vi kan ha det bra också. Det är väl det som jag börjar tänka på i de här stunderna, att "han kan ju vara snäll också" men det är egentligen bara på hans villkor. Dvs så länge som jag är glad och stryker honom medhårs så är han snäll och lovordar mig och ger mig fina komplimanger och försöker inge trygghet med löften om att han finns där för mig. Men så fort jag har en dålig dag eller vill prata med honom om något som känns dåligt för mig.. Då är detta som bortblåst och just den stunden överskuggar all annan bra tid och han backar på sina löften om att jag kan vända mig till honom.

    Jag önskar att han inte sa till mig "Jag finns alltid här för dig, du är min värld" för varje gång jag behöver honom så inser jag att det inte är sant. Han finns inte där.

    Jag har vid något tillfälle sagt att ord är bara ord, handlingar väger tyngre än ord men då har han sagt att ord kan betyda mer än handling och så står jag där och vet inte vad jag ska säga.

  • Anonym (Åsikt)

    Vart har du hittat honom? Min man tröstar mig då jag är ledsen. Å andra sidan behöver jag inte så mycket tröst och inte en man som skall trösta mig heller. Det beror lite på om du är av stor behov av tröst och klängig, sånt vecker ångest och ilska om man är ständigt eller ofta på det viset. Men om det är något som har hänt i ens liv då är det en annan sak som sjukdom, otrevligheter på jobbet, vad som helst som påverkar en då ät det en helt annan sak

  • Anonym (Nädettyckerinteja)
    SinkSink skrev 2017-09-14 01:06:24 följande:
    Jag kan för stunden ibland se hur elak han är och bli arg och få styrka av det att gå men sedan går det lite tid på dagen och jag får panik, över att förlora honom och hur det då ska gå med mig. Då känner jag mig plötsligt som allt det dumma han kallar mig. Och så tänker jag att han säkert inte menar det och vill helst tro det är så. Och jag vågar inget annat än lugna situationen för att inte bli ensam. Jag är jätterädd för ensamheten.
    Detta är ett tydligt tecken på att han har makt över dig och din situation. 
    Du har levt ien normaliseringsprocess, där han intalat dig hur saker och ting ska vara. Jag var livrädd, precis som du - just för att "jag kommer aldrig att klara mig" (det är bara för att du är försvagad just nu. Jag klarade mig alldeles utmärkt efter att ha skilt mig, och gör det fortfarande. Det handlar om en enda sak. Ta tillbaka din självkänsla, det tar tid att bygga men det går...! De dåliga tankemönstren som han har nött in i dig måste bytas ut.
Svar på tråden Min man blir arg av mina känslor.