• Jue

    Glutenfritt utan knasiga ingredienser?

    Misstänker att jag är glutenintolerant och vill pröva att undvika gluten. Dock har jag sett en massa lustiga och onaturliga ämnen i innehållsförteckningen till diverse produkter. Undrar därför vad ni har för erfarenheter och tips, om det är något särskilt märke, produkt eller affär som säljer varor utan konstgjorda ämnen osv. Vad besitter ni för kunskaper kring detta?

  • Svar på tråden Glutenfritt utan knasiga ingredienser?
  • Carambolan

    Skippa gluten-varor helt istället för att ersätta med "glutenfritt alternativ"? Du kan ju hänga på lite LCHF-receptbloggar om inspirationen tryter.

  • Aniiee

    lättast är ju om du äter så ren mat som möjligt och skippar fabrikstillverkat.


    Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • gealach

    Det råd som brukar ges om man misstänker glutenintolerans är att inte börja äta glutenfritt innan man blivit utredd för det. Om du utesluter gluten innan du blivit ordentligt undersökt finns det risk att undersökningen inte visar det den ska. 

  • reptilina

    Håller helt med gealach - testa inte glutenfri kost innan du blivit utredd och helst också diagnosticerad mha blodprov och gastroskopi. Det är bättre att bli kollad och sedan veta om du måste äta glutenfritt resten av ditt liv, än att prova på egen hand. Du kommer också (om du testar positivt) med största sannolikhet behöva ha hjälp av en dietist med vad du kan/inte kan äta, eftersom det är ganska snårigt.

    Lycka till från en (diagnosticerad) glutenintolerant

  • Tow2Mater

    Glutentest visar bara positivt for eventuell celiac eller veteallergi, inte for sk icke-celiak gluten intolerans.

  • reptilina
    Tow2Mater skrev 2017-09-21 22:47:33 följande:

    Glutentest visar bara positivt for eventuell celiac eller veteallergi, inte for sk icke-celiak gluten intolerans.


    En gastroskopi borde visa en pajad tarm oavsett orsak - se till att få en sådan undersökning också (även om det är obehagligt som katten)
  • klyban

    TS du ska inte prova utan gluten, utan att man gör rätt steg för detta.
    Där börjar man genom ta kontakt med läkare.


    hur många meter var det?
  • Annelie 76

    Att få diagnos gör varken till eller från. Enda gången du behöver ta det via läkare är om du vill ha ut pengar från en försäkring, i övrigt är det bara att testa på. LCHF är en väldigt bra variant där maten är glutenfri, annars får du leta upp recept och göra själv om du inte vill ha en massa konstiga saker. Glutenfri pasta brukar ha ok ingredienser, resten inte. Undvik soja om du har problem med magen, den är starkt allergiframkallande och sojaallergi är inte roligt.

  • klyban
    Annelie 76 skrev 2017-09-27 07:02:45 följande:
    Att få diagnos gör varken till eller från. Enda gången du behöver ta det via läkare är om du vill ha ut pengar från en försäkring, i övrigt är det bara att testa på. LCHF är en väldigt bra variant där maten är glutenfri, annars får du leta upp recept och göra själv om du inte vill ha en massa konstiga saker. Glutenfri pasta brukar ha ok ingredienser, resten inte. Undvik soja om du har problem med magen, den är starkt allergiframkallande och sojaallergi är inte roligt.
    Som jag förstår det, så är det inte alltid gluten intolerans som är problemet, så det är väl därför man säger man inte ska diagnostisera sig själv.
    hur många meter var det?
  • Annelie 76
    klyban skrev 2017-09-27 07:19:20 följande:
    Som jag förstår det, så är det inte alltid gluten intolerans som är problemet, så det är väl därför man säger man inte ska diagnostisera sig själv.
    hur många meter var det?
    Så om mantra bort gluten och mår bra så är det dåligt? Bättre att slösa med läkarnas tid och sjukvårdens resurser för att ta en massa otrevliga prover... Har du gjort gastroskopi? Det vill man INTE göra i onödan.

    Som sagt, är man vuxen och behöver diagnos för att få ut från försäkring så kan det vara värt besväret. I övrigt inte eftersom du ändå inte får nån hjälp av sjukvården.
  • klyban
    Annelie 76 skrev 2017-09-27 07:24:48 följande:
    Så om mantra bort gluten och mår bra så är det dåligt? Bättre att slösa med läkarnas tid och sjukvårdens resurser för att ta en massa otrevliga prover... Har du gjort gastroskopi? Det vill man INTE göra i onödan. Som sagt, är man vuxen och behöver diagnos för att få ut från försäkring så kan det vara värt besväret. I övrigt inte eftersom du ändå inte får nån hjälp av sjukvården.

    Man menar på detta, jag är absolut ingen expert på detta område.


    hur många meter var det?
  • snedtak
    Annelie 76 skrev 2017-09-27 07:24:48 följande:
    Så om mantra bort gluten och mår bra så är det dåligt? Bättre att slösa med läkarnas tid och sjukvårdens resurser för att ta en massa otrevliga prover... Har du gjort gastroskopi? Det vill man INTE göra i onödan. Som sagt, är man vuxen och behöver diagnos för att få ut från försäkring så kan det vara värt besväret. I övrigt inte eftersom du ändå inte får nån hjälp av sjukvården.
    Risken är tex. om man tar bort gluten och upplever en viss förbättring, som kanske beror på att man tagit bort något annat samtidigt när man skärper upp kosten. Då lever man kanske dyrare och mer begränsat än nödvändigt, då man kanske tar bort produkter man egentligen tål.
  • klyban
    snedtak skrev 2017-09-27 20:11:48 följande:
    Risken är tex. om man tar bort gluten och upplever en viss förbättring, som kanske beror på att man tagit bort något annat samtidigt när man skärper upp kosten. Då lever man kanske dyrare och mer begränsat än nödvändigt, då man kanske tar bort produkter man egentligen tål.

    Och sen blir det ingen behandling/åtgärd mot grundorsaken, som tex att den är sjukdomsbaserad.
    Som jag förstått det, så finns det en del andra orsaker som har liknande symtomen som gluten har.

    När jag hade problem med gallblåsan och jag kört lekmannadiagnoser(visste ju inte vad det var initialt), så hade jag tagit bort laktosprodukter.
    pga att när jag tex åt glass(som vad den som skapade mest reaktion, ska inte vara för målande, men låt oss säga det blev en sjuhelvetes fart i tarmarna tog 5min från förtäring till en bokstavlig explosion).
    Och åt jag inte mejeriprodukter, så var magen rätt okey men inte alls bra.
    Och det är väl lite beskrivande i hur en egendiagnos kan slå fel, och få en inbilla sig det är gluten som i TS fall(mitt laktos).
    Och sen så har man ett helt annat problem.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Glutenfritt utan knasiga ingredienser?