• Stolt Farsa

    Tiggeri - Vi som inte ger

    Hej

    Jag ger inte pengar till tiggare p.g.a. att jag tycker det är fel av många anledningar. Jag har därför en fråga till er andra som inte ger, nämligen om ni också tycker att tiggeriet skall förbjudas helt och hållet i hela Sverige. Om alla var som oss så skulle ju inte tiggarna få några pengar och då skulle vi inte heller se dem utanför matbutikerna, systembolaget, etc, därav skulle diskussionen om ett förbud inte existera. För mig känns det lite märkligt att inte ger pengar (om man nu har råd med det förståss) och samtidigt inte vara emot ett förbud. Eftersom jag tycker det är fel att ge pengar på gatan så önskar jag ju såklart att ingen annan gjorde det heller (vore konstigt att tänka: "jag ger inte men hoppas att någon annan ger så att de klarar sig").

    Jag antar att ni som ger pengar inte tycker att ett förbud är bra, eller? 

  • Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger
  • Konservativ
    Anonym (Häpp) skrev 2017-09-26 08:30:55 följande:
    Självklart inte och jag vill inte ha tiggare här heller. Genom EU har Sverige ett delat ansvar för alla européer. Hittills har vi löst det genom att fördela resurser till utsatta områden inom Europa genom de Europeiska Sociala Fonden som varje år fördelar pengar till olika länder. Sverige får 9.4 miljoner euro för att stötta arbetslösa, outbildade, småföretag och andra utsatta personer, vi använder ca 96%. Rumänien fick 30,6 miljarder euro och använder bara 26% - detta av rasistiska skäl eftersom de anser att deras medborgare (romer) inte är riktiga rumäner (de har bott i Rumänien i över 600 år - längre än många andra Rumäner)

    Sverige försöker nu arbeta för att pengarna inte skall tillfalla länderna utan följa medborgarna till de länder där problemet finns, alltså Sverige. EU beslutade att en del av pengarna skulle följa med medborgarna så att vi i Sverige skulle få de rumänska EU pengarna och kunna använda dom för att skicka tillbaka tiggare. Sverige använder också de rumänska EU-pengarna för att starta projekt i Rumänien som gör att tiggarna stannar där.

    Denna omfördelning ledde till stora protester framför allt från SD som felaktigt trodde att tiggare skulle få EU-bidrag i Sverige. 

    Lösningen på vårt tiggarproblem är att Rumänien tar sitt ansvar och alla pengar de får och ser till att alla medborgare i sitt länd får tillgång till skola, vård och jobb.
    Lösningen är den jag skrev förut: att polisen gör sitt jobb. Inte att Sverige ska lägga sig i Rumäniens politik. För du vill väl inte att Polen ska diktera Sveriges abortpolitik?
  • Anonym (Eward)

    Nu när vi har en massa mynt som slutat gälla kan man alltid göra sig av med dem genom att ge det till tiggarna. Då verkar det som man är snäll för personer runtomkring, men samtidigt slipper man göda kriminalitet med pengar, samtidigt blir man ju av med de gamla mynten. Smart vad?

  • Anonym (m)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-09-25 14:04:58 följande:
    Allt handlar om att vi inte vill se romer utanför ICA. Allt annat om tiggeri och försörjning är bara spel för gallerierna.

    Vi ser plötsligt precis framför oss de stora skillnaderna på hur folk har det i Europa. Vi ser tydligt hur många är förföljda och hellre sitter framför en butik i kalla Sverige, bor i en bil än att vara kvar i sitt europeiska hemland.

    Sånt stör oss och vi vill inte se sånt - därför vill vi förbjuda tiggeri. Men inte fint tiggeri som insamlingar och frälsningsarmen.

    Sanningen är enkel - vi vill förbjuda fattiga människor att synas i Sverige. Så länge vi inte ser fattigdomen så är vi nöjda och kan åka hem till vår fina platt-tv och hoppas att frugan ställer upp på ett fredagsknull.
    Men samtidigt tycker ju många som är emot tiggeriet att flyktingar inte ska få lägenheter, utan de ska stå i kö som alla andra. Om vi gör så, så kommer ju en massa flyktingar driva omkring fattiga på gatorna...Hur tänker folk där?
  • Anonym (Häpp)
    Konservativ skrev 2017-09-26 16:43:07 följande:
    Lösningen är den jag skrev förut: att polisen gör sitt jobb. Inte att Sverige ska lägga sig i Rumäniens politik. För du vill väl inte att Polen ska diktera Sveriges abortpolitik?
    Jo det vill jag, vi är en del av EU och i den så dikterar vi vår gemensamma politik. Man kan tycka vad man vill om EU men en del av EUs arbete går ut på att se till att inte tiggare kommer hit.

    Polisen måste också göra sitt jobb och med kraftigt våld rensa upp bland olagliga bosättningar, skicka ut folk som inte har inkomst efter 3 månader och ta bort slödder som förorenar.
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (m) skrev 2017-09-26 16:59:56 följande:
    Men samtidigt tycker ju många som är emot tiggeriet att flyktingar inte ska få lägenheter, utan de ska stå i kö som alla andra. Om vi gör så, så kommer ju en massa flyktingar driva omkring fattiga på gatorna...Hur tänker folk där?
    Det är väl inga problem? För att få lägenhet måste du han en stabil inkomst - har du ingen sån får du ingen lägenhet och om polisen avhyser alla som bor olagligt så är väl problemet löst ?
  • Anonym (Timisoara)

    Tiggarna finns i Sverige eftersom det finns efterfrågan på tiggeri här. Skulle ingen betala så skulle det inte heller finnas tiggare. Jag tycker det är fel att förbjuda tiggeri, eftersom det är en verksamhet där ett antal svenskar vill få känna sig som goda samariter när de ger pengar till tiggarna, och tiggarna själva kan erbjuda de som betalar möjligheten att få känna att de hjälper någon, eller rättare sagt lura någon att känna sig godhjärtad. De som betalar kan få känna sig som änglar ett tag, för 10 kr, en ganska billig verklighetsflykt om man jämför med att gå på bio. Man kan se tiggeriet som en del av upplevelseindustrin. I Rumänien och Ungern finns det ingen marknad för sådant, och det är dessutom olagligt. Inte för att tiggarna bryr sig om lagar, men att sitta med en mugg och inbilla sig att någon ska kasta pengar i den, det är en meningslös sysselsättning.


    Kriminalisera inte tiggarna, kriminalisera torskarna istället, de som lägger pengar i muggarna.

  • Anonym (Timisoara)
    Anonym (Mumin) skrev 2017-09-25 12:58:09 följande:

    Jag ser gärna att det förbjuds. Det har fungerat i andra länder, så visst skulle det kunna fungera här. Det är stor skillnad på att vid enstaka tillfälle fråga om pengar till bussen och att sitta dag ut och dag in och tigga utanför butiker. Både hjälporganisationer och experter har uttalat sig om att att ge pengar bara befäster tiggarnas utsatta situation. Bättre att ge pengar till hjälporganisationer på plats. 

    Sen tycker jag det man ska börja med är att se till att de lagar som finns följs, vilket inte görs idag. 
    - Utländska medborgare (EU) har inte rätt att vistas här mer än 3 månader utan egen försörjning och dit räknas inte tiggeri. 
    - Man har inte rätt att bosätta sig på annans mark. Allemansrätten medger att man i skogsmark kan övernatta en natt om man inte förstör något eller stör markägaren. Idag får de ju uppenbarligen bygga kåkstäder som står i månader och de förstör så mycket att det kostar enorma summor att sanera.
    - Bilar som körs ska vara beskattade och besiktigade. När det kommer till romerna får de köra runt i vilka skrothögar som helst. 

    Att förbjuda det kan göras på många sätt. T.ex. genom att tillåta mark- och butiksägare att köra bort de tiggare som sätter sig utanför entréerna. Det är inte tillåtet idag. Man behöver ju inte gå så långt som att sätta dem i fängelse om de inte återupprepar beteendet.


    Man har rätt att vistas i ett annat EU-land hur länge som helst om man kan försörja sig, det finns inga andra krav än att försörjningen inte ska ske genom kriminalitet. Det är inte kriminellt att tigga. Försörjning via tredje man, det vill säga gåvor, är ett fullt legitimt sätt att försörja sig på. Socialförsäkringssystemen och socialt understöd har man som EU-medborgare inte rätt till, utan förväntas söka sådant i sitt hemland om man behöver. EU-medborgare får och kan inte utvisas, med mindre än att en domstol dömer dem till utvisning, och har man inte begått ett brott så kan man inte dömas. Att vistas mer än 90 dagar i ett annat EU-land är inte brottsligt. Att tigga är inte brottsligt i Sverige. Slutsats - du kan inte slänga ut EU-medborgare, vem skulle göra det i så fall? Läs EUR-lex.


     


     

  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Timisoara) skrev 2018-02-14 16:16:05 följande:

    Man har rätt att vistas i ett annat EU-land hur länge som helst om man kan försörja sig, det finns inga andra krav än att försörjningen inte ska ske genom kriminalitet. Det är inte kriminellt att tigga. Försörjning via tredje man, det vill säga gåvor, är ett fullt legitimt sätt att försörja sig på. Socialförsäkringssystemen och socialt understöd har man som EU-medborgare inte rätt till, utan förväntas söka sådant i sitt hemland om man behöver. EU-medborgare får och kan inte utvisas, med mindre än att en domstol dömer dem till utvisning, och har man inte begått ett brott så kan man inte dömas. Att vistas mer än 90 dagar i ett annat EU-land är inte brottsligt. Att tigga är inte brottsligt i Sverige. Slutsats - du kan inte slänga ut EU-medborgare, vem skulle göra det i så fall? Läs EUR-lex.


     


     


    Stämmer inte det du säger. Det finns en tremånadersregel som gäller alla EU-medborgare. Att tigga utanför ICA räknas inte som en stadigvarande form av försörjning, i synnerhet som tiggaren inte betalar skatt eller gör rätt för sig. Det som ställt till det är att man nyligen ändrat i regelverket, vilket gör att det idag är Migrationsverket som måste utvisa tiggarna efter tre månader och inte Polisen, i de fall det är tillämpligt. Men visst går det att utvisa EU-medborgare, det är inga som helst problem enligt gällande lagstiftning.
Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger