• Anonym (skenheligt)

    Hjälpa transsexuella?

    Jag har en seriös fundering kring hur vi ser på olika föreställningar personer har om sig själva.


    Om en person tycker den är tjock men i själva verket är väldigt smal och försöker gå ner i vikt så säger vi att den personen har anorexia (väldigt förenklat, ni förstår vad jag vill få fram) och försöker hjälpa den komma över sin skeva bild av sig själv. Det finns en verklighet och det är att personen inte har en övervikt, sedan spelar det ingen roll vad personen själv tycker. 


    När en person föds med ett kvinnligt kön men tycker att den är en man, då är det plötsligt en helt annan sak? Då bejakar man personens självbild och det anses konstigt att inte låta den leva ut det den själv anser att den är. Det ska bytas kön, man ska kalla personen man trots att den medicinskt är en kvinna osv. 


    Om en person är 30 år men känner sig som 10, ska vi sätta personen i grundskolan och låta den leva ut sin egen bild av sig själv? 

    Med tanke på att transsexuella som byter kön oftare begår självmord efter bytet så känns det som att det de egentligen behövde var någon slags psykisk hjälp? Lära sig acceptera vad som finns mellan benen, det är ju bara en medicinsk term i grund och botten? 


    Jag har ingenting principiellt emot transsexuella. Jag tycker bara det är lustigt hur olika vi ser på olika föreställningar som i grund och botten är psykiska, eftersom verkligheten är en annan.

  • Svar på tråden Hjälpa transsexuella?
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (mor) skrev 2017-09-26 07:39:43 följande:
    Fast barnets kön framgår ju när det är fött i vilket fall så vad spelar det för roll om man vill tjuvkika vid UL?
    Felet blir väl om man använder informationen för att stereotypa barnkammaren och garderoben? Istället för att fundera på vad människan som föds vill ha.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Funderar) skrev 2017-09-26 08:22:46 följande:
    Felet blir väl om man använder informationen för att stereotypa barnkammaren och garderoben? Istället för att fundera på vad människan som föds vill ha.
    Fast den där "stereotypa" barnkammaren går ju att uppdatera efter några år! Liksom ingen ko på isen.
  • choklad
    Tom Araya skrev 2017-09-26 02:19:42 följande:

    Vad är det som säger att det är det fysiska och inte det psykiska som är felet hos transsexuella?


    Som jag skrev innan beror det ju på vilket kön man ser som "det rätta". Vi verkar vara överens om att hos transsexuella överensstämmer inte det fysiska könet med det psykiska. För mig är det det psykiska könet som är det viktiga, andra uppfattar säkert att det är det fysiska som är definierande. Det har ju visat sig genom historien att det är väldigt svårt att ändra det psykiska könet, och det verkar också vara grundläggande viktigt för oss människor att känna en överensstämmelse mellan det psykiska och det fysiska könet. Då är det enligt mig en fantastisk lösning att kunna operera och hormonbehandla så det yttre könet överensstämmer med det inre!
  • Anonym (Funderar)
    choklad skrev 2017-09-26 08:51:25 följande:
    Som jag skrev innan beror det ju på vilket kön man ser som "det rätta". Vi verkar vara överens om att hos transsexuella överensstämmer inte det fysiska könet med det psykiska. För mig är det det psykiska könet som är det viktiga, andra uppfattar säkert att det är det fysiska som är definierande. Det har ju visat sig genom historien att det är väldigt svårt att ändra det psykiska könet, och det verkar också vara grundläggande viktigt för oss människor att känna en överensstämmelse mellan det psykiska och det fysiska könet. Då är det enligt mig en fantastisk lösning att kunna operera och hormonbehandla så det yttre könet överensstämmer med det inre!
    Fast tror du inte att det handlar om att vi (i dagens samhälle) har en rätt inskränkt syn på vad som är ett traditionellt manligt och ett kvinnligt psyke?  

    Om vi hade ett vidare syn på vad som är "tillåtet" inom de olika psykena så tror jag faktiskt att fler skulle känna sig tillfreds i sina fysiska kön. För det låter väldigt förtvivlat att ta till kniven för att matcha fysiken med sitt psyke.

     
  • choklad
    Anonym (Funderar) skrev 2017-09-26 09:07:00 följande:

    Fast tror du inte att det handlar om att vi (i dagens samhälle) har en rätt inskränkt syn på vad som är ett traditionellt manligt och ett kvinnligt psyke?  

    Om vi hade ett vidare syn på vad som är "tillåtet" inom de olika psykena så tror jag faktiskt att fler skulle känna sig tillfreds i sina fysiska kön. För det låter väldigt förtvivlat att ta till kniven för att matcha fysiken med sitt psyke.

     


    Fast jag tror inte att könsidentiteten är kopplat till vad vi anser som typiskt kvinnligt och typiskt manligt. Finns många män som är "typiskt kvinnliga" i sitt psyke men ändå inte har någon tvekan om att de är män. Samma sak med kvinnor som har ett mer traditionellt "manligt" psyke men definitivt definierar sig som kvinnor. Könsidentiteten går mycket djupare än våra sociala konstruktioner kring kön och dessas egenskaper.
  • EnAnonumius
    choklad skrev 2017-09-26 10:28:22 följande:
    Fast jag tror inte att könsidentiteten är kopplat till vad vi anser som typiskt kvinnligt och typiskt manligt. Finns många män som är "typiskt kvinnliga" i sitt psyke men ändå inte har någon tvekan om att de är män. Samma sak med kvinnor som har ett mer traditionellt "manligt" psyke men definitivt definierar sig som kvinnor. Könsidentiteten går mycket djupare än våra sociala konstruktioner kring kön och dessas egenskaper.
    Här håller jag med. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Intenso)
    Anonym (Funderar) skrev 2017-09-26 09:07:00 följande:
    För det låter väldigt förtvivlat att ta till kniven för att matcha fysiken med sitt psyke.

     
    och just där satte du huvudet på spiken, kanske man då kan inse hur viktigt det är för dessa personer

    förstår inte heller vad andra har med dessa personers könskorrieringarna att göra, sitter man lika engagerat och skrivet antitrådar gällande lungcancerpatienter som fått det genom rökning -
    rökning och sprit kostar mer pengar som man redan skrivit i tråden men  just transexuellas operationer provocerar vissa tydligen alldeles, då kan jag bara undra varför? varför är det så känsligt för er? pengarna är det ju inte eftersom rökning och sprit kostar mer så då måste det ju vara fobier eller fördomar men då är det ju ni som ska gå tillpsykolog och få hjälp för det
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Intenso) skrev 2017-09-26 11:54:02 följande:
    och just där satte du huvudet på spiken, kanske man då kan inse hur viktigt det är för dessa personer

    förstår inte heller vad andra har med dessa personers könskorrieringarna att göra, sitter man lika engagerat och skrivet antitrådar gällande lungcancerpatienter som fått det genom rökning -
    rökning och sprit kostar mer pengar som man redan skrivit i tråden men  just transexuellas operationer provocerar vissa tydligen alldeles, då kan jag bara undra varför? varför är det så känsligt för er? pengarna är det ju inte eftersom rökning och sprit kostar mer så då måste det ju vara fobier eller fördomar men då är det ju ni som ska gå tillpsykolog och få hjälp för det
    Just därför behöver de psykologisk hjälp. För att få hjälp att hantera sin förtvivlan. Och stöd att leva i den kropp de föddes med. 
  • Glinda från Oz
    Tom Araya skrev 2017-09-26 02:19:42 följande:

    Exakt vad säger att känslan av att vara ett annat kön än det man fysiskt är född till är mer rätt än känslan av att på papperet ha en annan ålder än den man känner sig som?

    Jag har svårt att tänka mig att det går att fastställa hur många som hade tagit livet av sig, respektive inte gör det av en särskild orsak och inte av andra orsaker.

    Om man har dödlig cancer och kör in i en bergvägg så är det inte självklart vilket som haft betydelse för att man dött i förtid och vilket som inte har det.

    Vad är det som säger att det är det fysiska och inte det psykiska som är felet hos transsexuella?


    Forskning säger det. Det är inte så att man lite godtyckligt väljer att behandla folk på måfå, behandlingen och utredningen transsexuella genomgår är baserad på forskningsresultat precis som alla andra behandlingar i vården. Alla behandlingar inom vården ska baseras på vetenskaplig och beprövad erfarenhet.

    Varför transsexuella tar livet av sig är det också något som forskats på och det man har kommit fram till är att transsexuella tar livet av sig pågrund av att omgivningen inte är accepterande, diskriminering, osynliggörande och utebliven vård (köerna är långa och få inom vården och många saknar kunskap)

    Kör man in i en bergvägg och dör har man dött av att man kör in i en bergvägg oavsett ens hälsa i övrigt. Har man dödlig cancer och blir mördad får mördaren samma straff som om personen varit fullt frisk också, ens liv är inte mindre värt för att man är sjuk.
  • Anonym (Funderar)
    choklad skrev 2017-09-26 10:28:22 följande:
    Fast jag tror inte att könsidentiteten är kopplat till vad vi anser som typiskt kvinnligt och typiskt manligt. Finns många män som är "typiskt kvinnliga" i sitt psyke men ändå inte har någon tvekan om att de är män. Samma sak med kvinnor som har ett mer traditionellt "manligt" psyke men definitivt definierar sig som kvinnor. Könsidentiteten går mycket djupare än våra sociala konstruktioner kring kön och dessas egenskaper.
    Så du menar att det finns två nivåer av könslig uppfattning? Den som har att göra med att normen skaver och den som ligger djupare? Intressant!

    Var sitter denna djupare dimension i så fall - är det arv eller miljö?

    Och är det inte motstående mot feminismens argumentationer om att kön är en socialkonstruktion?

    Jag tror fortfarande att mycket handlar om självkänsla och att acceptera sig själv som den man är, bortom normen för hur man borde vara. Har man känt sig utanför normen tillräckligt länge kanske man lätt landar i en förklaringsmodell i att man har fötts i fel kön. Och i dagens paradigm får man stöd i den uppfattningen och i processen mot kniven.
Svar på tråden Hjälpa transsexuella?