• Anonym (skenheligt)

    Hjälpa transsexuella?

    Jag har en seriös fundering kring hur vi ser på olika föreställningar personer har om sig själva.


    Om en person tycker den är tjock men i själva verket är väldigt smal och försöker gå ner i vikt så säger vi att den personen har anorexia (väldigt förenklat, ni förstår vad jag vill få fram) och försöker hjälpa den komma över sin skeva bild av sig själv. Det finns en verklighet och det är att personen inte har en övervikt, sedan spelar det ingen roll vad personen själv tycker. 


    När en person föds med ett kvinnligt kön men tycker att den är en man, då är det plötsligt en helt annan sak? Då bejakar man personens självbild och det anses konstigt att inte låta den leva ut det den själv anser att den är. Det ska bytas kön, man ska kalla personen man trots att den medicinskt är en kvinna osv. 


    Om en person är 30 år men känner sig som 10, ska vi sätta personen i grundskolan och låta den leva ut sin egen bild av sig själv? 

    Med tanke på att transsexuella som byter kön oftare begår självmord efter bytet så känns det som att det de egentligen behövde var någon slags psykisk hjälp? Lära sig acceptera vad som finns mellan benen, det är ju bara en medicinsk term i grund och botten? 


    Jag har ingenting principiellt emot transsexuella. Jag tycker bara det är lustigt hur olika vi ser på olika föreställningar som i grund och botten är psykiska, eftersom verkligheten är en annan.

  • Svar på tråden Hjälpa transsexuella?
  • Palestrina
    Konservativ skrev 2017-09-27 12:50:36 följande:
    Och jag blir illa till mods över din knäpp på fingrarna mot Skenheligt. Han har all rätt i världen att tänka och spekulera om andra människor. Försök inte tysta ner någon.
    Ungefär som du försökte tysta ner mig nu, eller tycker du att du har större rätt att uttrycka din åsikt än jag har att uttrycka min? Drömmer
  • choklad
    Anonym (skenheligt) skrev 2017-09-27 11:24:58 följande:

    Dåligt formulerat i trådstarten av mig. Med "oftare" menar jag helt enkelt att det är en större andel transpersoner som begår självmord jämfört med övriga befolkningen. Vad jag förstått (har inte direkt djupdykt bland statistiken) finns ingen statistik för självmord innan kontra efter könsbyte, eftersom man helt enkelt inte vet hur många "innan" det finns. 


    Det verkar som att den stora anledningen till att självmord begås beror på omgivningen och hur man bemöts som transperson. Om man då inte "kommit ut" som trans borde man inte få samma bemötande och det borde därmed vara en annan anledning bakom självmorden, t.ex. att man inte får leva ut som den man känner att man är. Om man inte får leva ut som den man är borde man ingå i mörkertalet. Om man kommit ut som trans men inte opererat sig, och ändå möter dålig attityd från omgivningen, så har vi fortfarande samma anledning att man mår dåligt som för de som bytt kön (dvs omgivningens bemötande). Då spelar väl könsbytet ingen roll för känslorna, eftersom det är omgivningen man anser är orsaken?


    Finns det statistik som visar skillnad på innan och efter så får ni gärna presentera det. 


    Hittade den här studien av 42 könskorrigerade transpersoner. Där anger 30% av dem att de försökt ta sitt liv innan korrigeringen, men "bara" 14% efter. Det är ett littet urval, men den studien visar ju på att bland dessa har antalet självmordsförsök gått ner efter operation. Att transsexuella, opererade eller inte, har en större andel självmord än genomsnittet är inte konstigt då de oavsett tillhör en utsatt grupp i samhället.
     www.diva-portal.org/smash/get/diva2:226863/FULLTEXT01.pdf
  • Konservativ
    Palestrina skrev 2017-09-27 12:59:21 följande:
    Ungefär som du försökte tysta ner mig nu, eller tycker du att du har större rätt att uttrycka din åsikt än jag har att uttrycka min? Drömmer
    Om du erkänner andras rätt att spekulera, tänka och skriva så ska jag erkänna din rätt att göra detsamma.
  • Anonym (skenheligt)
    Palestrina skrev 2017-09-27 12:44:57 följande:

    Det är väldigt mycket "borde" i din förståelse, i verkligheten har nog varken du eller jag möjlighet att förstå hur det är att vara transperson. Omvärldens bemötande och attityd till ens egen person är ju bara en aspekt av att ha en könsidentitet som inte stämmer överens med den könskategori man tillskrevs vid födseln. Och jag blir ärligt talat lite illa till mods över att du gör antaganden om att ett könsbyte inte borde spela någon roll för känslorna hos transpersonen under vissa förutsättningar. Det är inte du särskilt väl skickad att spekulera i.


    Jag tror inte jag kan förstå hur det är att vara någon annan än mig själv, har aldrig påstått annat. Man får väl fortfarande diskutera orsak och verkan i olika ämnen?

    Jag påstår mig inte veta något, hela tråden handlar ju om att jag inte förstår hur det kan skilja sig så mycket åt vad gäller bemötande av en problematik som består av att personer inte lever i harmoni med sin kropp.

    Det är ju ändå en väldigt hög andel som begår självmord efter könskorrigering. Då "hjälpte" det inte att byta kön, man blev fortfarande inte nöjd med livet. Kan man inte få spekulera kring att det kanske behövs mer hjälp med psyket då?

    Det är högre andel självmordsförsök bland unga än bland äldre. Då borde det rimligtvis även vara högre andel självmordsförsök bland yngre transpersoner än bland äldre?

    När transpersonerna sedan blir äldre och många byter kön, så sticker de ut i självmordsstatistiken.

    Det är ju något som gör att de inte blir nöjda med sig själva trots att de fått den kropp de vill ha. Det funkar för vissa men för många hjälpte det inte. Jag tycker fortfarande att det liknar t.ex. en anorektiker som aldrig blir nöjd, hur smal den än är. Det ligger något annat bakom som inte har med den faktiska kroppen att göra.

    Jag bryr mig inte om vad folk gör med sina kroppar eller vilka dom är, jag är bara intresserad av att diskutera människor och olika företeelser.
  • Anonym (...)
    Anonym (skenheligt) skrev 2017-09-27 13:56:51 följande:

    Jag tror inte jag kan förstå hur det är att vara någon annan än mig själv, har aldrig påstått annat. Man får väl fortfarande diskutera orsak och verkan i olika ämnen?

    Jag påstår mig inte veta något, hela tråden handlar ju om att jag inte förstår hur det kan skilja sig så mycket åt vad gäller bemötande av en problematik som består av att personer inte lever i harmoni med sin kropp.

    Det är ju ändå en väldigt hög andel som begår självmord efter könskorrigering. Då "hjälpte" det inte att byta kön, man blev fortfarande inte nöjd med livet. Kan man inte få spekulera kring att det kanske behövs mer hjälp med psyket då?

    Det är högre andel självmordsförsök bland unga än bland äldre. Då borde det rimligtvis även vara högre andel självmordsförsök bland yngre transpersoner än bland äldre?

    När transpersonerna sedan blir äldre och många byter kön, så sticker de ut i självmordsstatistiken.

    Det är ju något som gör att de inte blir nöjda med sig själva trots att de fått den kropp de vill ha. Det funkar för vissa men för många hjälpte det inte. Jag tycker fortfarande att det liknar t.ex. en anorektiker som aldrig blir nöjd, hur smal den än är. Det ligger något annat bakom som inte har med den faktiska kroppen att göra.

    Jag bryr mig inte om vad folk gör med sina kroppar eller vilka dom är, jag är bara intresserad av att diskutera människor och olika företeelser.


    Skillnaden är att anortiker får "uppmuntran" för deras smalhet "Du som är så smal behöver inte gå ner mer i vikt snarare tvärtom" och trots att dem egentligen är så smala(ibland mer ) dem ville vara från första början så är dem inte nöjda och vill bli ännu smalare.

    Medan en transperson högt troligen är nöjd med sin kropp efter en tid med hormonbehandling, men!

    Istället för "uppmuntran" som anortiker tro sig få så får transpersoner höra saker som "fan vad du är störd ...sluta låtsas vara ngt du inte är! Så fort du drar ner byxorna så syns det Vad du är egentligen "

    Och även om transpersoner är nöjda med sig själv efter operationen ect, så lär dem bli knäckta efterhand då folk mobbar dem...Så transfolk begår ej självmord pga dem inte blev nöjda med sin kropp, utan pga omgivningen är elaka mot personerna.

    Om du som cis person får höra tillräckligt många glåpord och får tillräckligt många slag, tror du inte heller att risken finns att du når din gräns och vill begå självmord?

    Finns många transpersoner som riskerar att deras familj kommer förskjuta dem och tror du inte att det kan vara ett tillräckligt skäl att fundera på självmord? Vem hade orkat med att ens mamma/pappa som man älskar hade totalt ignorerat en?!Hade inte en sådan sak kunnat ge effekt på ens mående?

    Så kort sammanfattad....anorektiker är sjuka och behöver hjälp medan transpersoner är nöjda med sig själva efter operation men kan bli psykiskt sjuka om omgivningen börjar dumma sig över deras val.
  • Konservativ
    choklad skrev 2017-09-27 12:59:21 följande:
    Hittade den här studien av 42 könskorrigerade transpersoner. Där anger 30% av dem att de försökt ta sitt liv innan korrigeringen, men "bara" 14% efter. Det är ett littet urval, men den studien visar ju på att bland dessa har antalet självmordsförsök gått ner efter operation. Att transsexuella, opererade eller inte, har en större andel självmord än genomsnittet är inte konstigt då de oavsett tillhör en utsatt grupp i samhället.
     www.diva-portal.org/smash/get/diva2:226863/FULLTEXT01.pdf
    Antalet är ganska litet och nu handlar det om självmordsförsök, inte självmord. Om nu 14% försökt ta livet av sig så kan man anta att andelen med allvarliga till måttliga psykiatriska symptom är ännu större. Det går knappast att skylla allvarliga psykiatriska symptom på omgivningen, om det inte handlar om krigsskada eller liknande. Därför ligger det faktiskt nära till hands att det finns en underliggande problematik som inte har med kön att göra eller som inte har med just denna aspekt av kön att göra. 
  • Konservativ
    Konservativ skrev 2017-09-27 15:55:00 följande:
    Antalet är ganska litet och nu handlar det om självmordsförsök, inte självmord. Om nu 14% försökt ta livet av sig så kan man anta att andelen med allvarliga till måttliga psykiatriska symptom är ännu större. Det går knappast att skylla allvarliga psykiatriska symptom på omgivningen, om det inte handlar om krigsskada eller liknande. Därför ligger det faktiskt nära till hands att det finns en underliggande problematik som inte har med kön att göra eller som inte har med just denna aspekt av kön att göra. 
    Trots vad jag skrev ovan kan man ändå se i denna studie att självmordförsöken sjunkit avsevärt så det ät positivt. 

    Undersökningen är ändå liten så man ska vara försiktig med att dra slutsatser.
  • Tom Araya
    Glinda från Oz skrev 2017-09-27 10:40:47 följande:
    De har använt sig av flera forskningsstudier, inte bara en. Vården som finns har också använt sig av flera studier, vet du hur vården fungerar i Sverige eller vill du att jag förklarar?
    Gå tillbaka till den fråga jag ställde från början.
  • Palestrina
    Tom Araya skrev 2017-09-26 14:24:20 följande:

    En intressant fråga är om pojkar och flickor växer upp till att bli osäkra om det rätta med sitt fysiska kön av födseln om de i högre utsträckning får, fostras och uppmuntras till att leva, vara, aktivera sig och klä sig utanför traditionella könsroller och normer? Har fostran och miljön påverkan till att vissa känner sig begränsade av sitt medfödda kön?


    Det är en intressant fråga. Vad tror du?
  • Palestrina
    Konservativ skrev 2017-09-27 13:21:58 följande:
    Om du erkänner andras rätt att spekulera, tänka och skriva så ska jag erkänna din rätt att göra detsamma.
    Det är klart att jag erkänner deras rätt att göra det, men jag vill också kunna ifrågasätta det de skriver, vilket är exakt vad jag gjorde.  
Svar på tråden Hjälpa transsexuella?