• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Linnnn

    För att sluta nattamma har barnens pappa tagit första natten och burit/tröstat/erbjudit napp när bebis varit ledsen. Sen har vi turats om kommande nätter och gjort på samma sätt. Det innebar tre jobbiga nätter med båda barnen innan de slutade leta efter bröstet. Jag upprepade också som ett mantra "på natten sover man, på dagen äter man", men det var nog mer för min egen skull än för 7-månaders bebis Den här gången har jag inte känt något behov av att avsluta nattamningen än, lite konstigt, men så är det här ju min lilla bonus.

  • Linnnn

    J äter/gnager på smörgåsrån, bröd, gurka, äpple, päron, potatis, banan, melon, pasta,.., men det beror snarast på att han skriker efter grejer och vill äta själv än att jag försökt introducera. Jag mixar fortfarande all mat som jag matar med. Det har hänt att han kräkts (några gånger all mat), men för det mesta spottar han bara ut de bitar han inte kan svälja. Vore han ointresserad hade jag bara väntat med att introducera bitar. Någon månad hit eller dit spelar ingen roll, de kommer knappast gå igenom livet och bara äta puré

  • erijon

    Gällande att ge bitar så gör jag bara det tex om vi andra äter och inte Edvin. Den brukar jag försöka göra så det finns lite bitar i hans mat, men mest gör att han inte ska klökas av allt annah än slät puré. Mixar foergatqnde edvins mat, men inte helt slätt. Fisk med potatismos tex mosar jag bara, provat mosa lite andra saker också nen upplevt konsistensen för tjock/hård från edvins sida. Ändå spär jag nästan aldrig med vatten och när der behövs är det mycket små mängder.

  • Linnnn

    Härligt att ha ett barn som är så förtjust i mat erijon! Blir lätt stressande när det är tvärtom.

    Skönt att ni mår bättre Musetti!

    Jag var på jobbet igår (åkte vid 7 och hemma 16.30), trodde ena bröstet skulle explodera och längtade verkligen hem i slutet av dan. Men nu vet jag ju att det går bra för oss båda.

  • FiaW

    Tack för tipsen! Ska prova att lägga fram nåt litet för honom att mixtra med.

    Kul att Edvin är så glad för mat :)

    Skönt att ni är bättre Musetti! Lillen här hade tre dagar med 38,5-39graders feber men är bra igen sen några dagar. Blev ingen förkylning av det så jag vet inte om det kan vara nån tand på väg kanske.

    Du är klok Linnnn. Jag stressar lätt iväg och tänker på allt jag tror att jag borde göra för att främja hans utveckling, men du har helt rätt. Det kommer i sin takt och vad gör nån månad hit eller dit i det långa loppet :)

  • LitenBlomma

    Erijon: Det tog en knapp timme att köra. Han skriker bara av att åka till skolan som tar 2 min så tack och lov gick det bra.

    Nej jag har verkligen inga pengar i sommar. Denna månaden gick 36.000 till renoveringen av trappan och ny altandörr. Suck. Fick norpa lite av sparpengar.

    Vi ska bara ta dagsturer och gratisnöjen.

    Jag körde ner till campingen i lördags med barnen. De har saknat att vara där och jag med. Tog en heldag. Skönt att slippa vara runt pappan. Blir bara irriterad när han ligger på soffan med mobilen.

    Denna helgen spelar han golf så då löser det sig.

    Musetti: Kräkas på Ikea låter som en mardröm!

    Ska ni fixa till köket i lägenheten?

    Ang. mat så skär jag numera maten i kuber och det går bra för honom.

    Gjorde en upptäckarflaska och köpte pekbok igår. Så stora de börjar bli!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • LitenBlomma

    Har missat mycket i tråden ser jag.

    Hur gick hembesöket Erijon?

    Jag hade oxå hembesök. Trodde att hon skulle prata om barnsäkerhet och förväntade mig bakläxa på trappgrind. De gamla togs bort vid renoveringen och jag har inte köpt nya än. Men det var fokus på annat. Bla solen, läsning och bitar i mat.

    FiaW: Härligt att bo vid havet! Vi har 45 min dit och 2 min till en sjö.

    Testa att ge mycket mat precis innan läggdags så magen är full. Då tittar de mindre. Och ska man sluta helt är det t-shirt på eller ta hjälp av partnern.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Musetti
    LitenBlomma skrev 2018-06-05 10:10:45 följande:

    Erijon: Det tog en knapp timme att köra. Han skriker bara av att åka till skolan som tar 2 min så tack och lov gick det bra.

    Nej jag har verkligen inga pengar i sommar. Denna månaden gick 36.000 till renoveringen av trappan och ny altandörr. Suck. Fick norpa lite av sparpengar.

    Vi ska bara ta dagsturer och gratisnöjen.

    Jag körde ner till campingen i lördags med barnen. De har saknat att vara där och jag med. Tog en heldag. Skönt att slippa vara runt pappan. Blir bara irriterad när han ligger på soffan med mobilen.

    Denna helgen spelar han golf så då löser det sig.

    Musetti: Kräkas på Ikea låter som en mardröm!

    Ska ni fixa till köket i lägenheten?

    Ang. mat så skär jag numera maten i kuber och det går bra för honom.

    Gjorde en upptäckarflaska och köpte pekbok igår. Så stora de börjar bli!


    Tack och lov så var det inte på ?stora? Ikea utan de har ett showroom med köksplanerare i centrum här. Men det var ju jobbigt ändå så klart.

    Ja vi måste flytta köket för att Ilse ska få eget rum. Kommer köra stommar från Ikea och fixa resten själva för att spara in pengar och få det mer personligt. Bra att sambon är arkitekt :)

    Vilken fin upptäckarflaska!!
  • erijon

    Hembesöket gick bra! Vi har inte direkt barnsäkrat, men vi har inget direkt farligt heller. Eluttag visserligen, men de är sådana nan inte kan stoppa in saker i utan att stoppa i båda hålen samtidigt och uppifrån. Barnsäkra med andra ord.

    Dessvärre har vi ett vinställ bredvid tv-bänken. En grön växt i stor kruka med Jord och barkbitar i, samt boxer, Xbox, i TV-bänk.

    Men inte ett ord. Samma hör, vi pratade om annat och hon hövdade att jag såklart fattar hur man/vad man bör göra osv. Fick lite information om medicinskt kol vid intag av giftiga vätskor tex. Bra med update.

    Edvin vägde 9155 och 72 cm lång. Men bara dagar efter vägde han 9,3kilo. Han gåe stadigt uppåt och har sedan sista kontrollen haft feber över en vecka, matkrångla pga misstänka tänder, vart (är!) i utvecklingsfas mm. Jag trodde inte tillväxten var så bra, men jag oroa mig inte. Man SER på honom att han är välmående.

    Fråga: senaste två dagarna, eller tre kwndke?! Har Edvin inte längre bajsat ?korvar? som är utplattade i blöjan. Tvärt om! Löst, som gojsar upp över hela snoppen och upp på magen nästan (han har suttit i matstolen när det kommit). Kanske tänder? Tycker mig skymta tand under tandköttet, känner inget, anar förhöjd temp men har inte kollat. Och så magen. Den hqr inte vart såhär lös sedan han började äta ett helt mål mat/dag. Han verkar INTE sjuk.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här