• Anonym (varför)

    Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?

    Varför valde ni att ha (eller inte ha) äktenskapsförord? Ni som har det, hur tog ni upp det med er partner? Ni som är sambos och har samboavtal kan också svara förstås.

  • Svar på tråden Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?
  • M1rella
    Anonym (Hemmafru) skrev 2017-10-16 17:25:00 följande:

    Om jag fick en krona för varje gång jag fått den frågan hade han nästan inte behövt det :D


    Var frågan oklar?

    Betalar han utebliven pension till dig eftersom du är hemmafru? Ja eller nej?
  • Anonym (Hemmafru)
    M1rella skrev 2017-10-16 17:30:48 följande:

    Var frågan oklar?

    Betalar han utebliven pension till dig eftersom du är hemmafru? Ja eller nej?


    Varför berör det dig så till den grad att du har den attityden?
  • Söderomslottsskogen

    Inget äktenskapsförord här. Vi var väldigt jämlika när vi träffades, och hade tänkt försöka fortsätta vara det.

    Skulle vi haft ett äktenskapsförord hade jag krävt att det skulle ge mig en miljon för varje barn jag fött vid ev skiljsmässa.

  • M1rella
    Anonym (Hemmafru) skrev 2017-10-16 17:36:28 följande:

    Varför berör det dig så till den grad att du har den attityden?


    Berör mig?

    Nej, det beror nog inte att någon är korkad att de är hemmafruar år efter år och går miste om sin pension.
  • Anonym (963)
    Söderomslottsskogen skrev 2017-10-16 17:37:49 följande:

    Inget äktenskapsförord här. Vi var väldigt jämlika när vi träffades, och hade tänkt försöka fortsätta vara det.

    Skulle vi haft ett äktenskapsförord hade jag krävt att det skulle ge mig en miljon för varje barn jag fött vid ev skiljsmässa.


    Varför det? Är dina barn värda 1 miljon styck?

    Och varför skulle det vara ojämlikt att ha äktenskapsförord?
  • Anonym (Rea)
    Anonym (963) skrev 2017-10-16 20:59:55 följande:
    Varför det? Är dina barn värda 1 miljon styck?

    Och varför skulle det vara ojämlikt att ha äktenskapsförord?
    Hon menar säkert att de hade ungefär lika mkt pengar/inkomster när de träffades och senare i livet. Det är ju när man har mkt egna tillgångar som man vill skydda dom genom ett äktenskapsförord. 
  • Söderomslottsskogen
    Anonym (963) skrev 2017-10-16 20:59:55 följande:

    Varför det? Är dina barn värda 1 miljon styck?

    Och varför skulle det vara ojämlikt att ha äktenskapsförord?


    Att gå igenom graviditeter och förlossningar är för min del värt ungefär en miljon styck i utebliven inkomst under graviditeten samt sveda, värk och kroppsskada under och efter graviditet och förlossning.

    Mina barn är ovärdeliga.

    Äktenskapsförord behöver inte vara ojämlika, men eftersom vi tjänar ungefär lika mycket, hade lika lite pengar när vi träffades och försöker dela hyfsat lika på obetalt arbete kändes det inte som att vi behövde någon annan deal än att dela 50/50 på alla tillgångar om det mot förmodan skulle ta slut.

    Offrar en person sin karriär för att ta hand om hem och barn tycker jag att det jämställda är att se till att den som inte jobbat får mer än den andra vid en ev separation.
  • Anonym (Nästan allt gemensamt)

    Vi som par har allt gemensamt. Den ena hade med sig drygt 100' som användes i kontantinsatsen på huset men det lilla gjorde vi inget äktenskapsförord på.

    Nu har vi hängt ihop i nästan 20 år och såvitt jag vet har ingen några andra planer än att fortsätta.

    Mina föräldrar har däremot skrivit att all deras kvarlåtenskap ska vara enskild egendom. Förhoppningsvis lever de i många år till!

  • Anonym (Tant Blå)

    Nej det har vi inte, vi gick in med lika mycket pengar var i första lägenheten och hade lika mycket pengar, inga större summor. Jag har ett arv som min far skrev som enskild egendom till mej, min mans föräldrar skrev inget så det är inte hans enskilda egendom. (dumt kan jag tycka, vi har det bra men det kunde de inte vara säkra på att så skulle vara fallet när de gick bort. Vi ska skriva testamente nu så att våra barn får ärva som enskild egendom ). Om någon av oss hade haft någon fastighet eller stora summor från början hade vi nog skrivit äktenskapsförord.

  • Anonym (963)
    Söderomslottsskogen skrev 2017-10-16 21:32:43 följande:
    Att gå igenom graviditeter och förlossningar är för min del värt ungefär en miljon styck i utebliven inkomst under graviditeten samt sveda, värk och kroppsskada under och efter graviditet och förlossning.

    Mina barn är ovärdeliga.

    Äktenskapsförord behöver inte vara ojämlika, men eftersom vi tjänar ungefär lika mycket, hade lika lite pengar när vi träffades och försöker dela hyfsat lika på obetalt arbete kändes det inte som att vi behövde någon annan deal än att dela 50/50 på alla tillgångar om det mot förmodan skulle ta slut.

    Offrar en person sin karriär för att ta hand om hem och barn tycker jag att det jämställda är att se till att den som inte jobbat får mer än den andra vid en ev separation.
    Tiden som den som varit hemma har spenderat med sina barn då? Hur mycket är den värd?
Svar på tråden Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?