• Längtarsåefterbarn

    Bf juli 2018

    Hej!

    Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

    Plussade imorse och är överlycklig!

    Är det någon mer som precis plussat?

    Behöver någon att prata lite med :)

  • Svar på tråden Bf juli 2018
  • Iowhannah
    Moorii skrev 2018-04-05 07:33:04 följande:

    Jag vet inte om min bebis är mer aktiv eller inte egentligen, eftersom jag nu har moderkakan i bakvägg och med sonen var den i framvägg.. Men sonen var lugn i magen, även lugn på utsidan och sov rätt bra på nätterna. Hon i magen lever om mycket mer, både på nätterna och dagarna, men jag hoppas som sagt att det beror på var moderkakan sitter och inte att det kommer ut en vilde ^^


    Jag har moderkakan i framvägg denna gång (hade i bakvägg förra gången) och ÄNDÅ känner jag mer rörelser än med sonen :O
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-04-05 10:52:21 följande:

    Jag har moderkakan i framvägg denna gång (hade i bakvägg förra gången) och ÄNDÅ känner jag mer rörelser än med sonen :O


    Där ser man, spännande! Du får återkomma när bebisen är ute och säga om det stämde eller inte :)
  • Iowhannah
    Moorii skrev 2018-04-05 11:20:13 följande:

    Där ser man, spännande! Du får återkomma när bebisen är ute och säga om det stämde eller inte :)


    Haha ja, återstår att se om jag flyttar XD
  • tiiitti
    Hermioney skrev 2018-04-04 21:50:05 följande:

    Tredje trimestern har klampat in med stormsteg!

    Det var tydligen sant det de sa att andra trimestern är rena semestern och att första och tredje är mer lika varandra.

    Mitt luktsinne, rinnande näsa, konstiga drömmar och andfåddhet har kommit tillbaka. Och magen som inte sett ut att växa mer utan mest stått still har nu börjat växa igen.

    Det konstiga är att magen inte syns men känns. Jag har fått byta storlek i byxor två gånger redan i andra trimestern och nu börjar tröjorna bli trånga.

    Bebisen kan jag känna riktigt tydligt nu. Jag kan känna hur det rör sig i magen! Helt otroligt!

    Nån som vet vad jag mer har att vänta i tredje trimerstern?


    Jag tyckte de värsta i tredje trimerstern förra gången va nätterna. Svårt hitta en skön sovställning och väldigt jobbigt att vända sig i sängen. Kommer ihåg jag fick ha glidlakan i slutet. Tror jag snart måste skaffa det igen
  • Sopp
    Horisonten skrev 2018-04-04 21:41:35 följande:

    Hej allihopa. Måste fråga om någon här inne vet eller varit med om något liknande.

    Var ju hos min bm i torsdags. Allting såg ju bra ut då. Inget högt blodtryck utan normalt för mig. Ligger normalt lite lågt så. Men vi upptäckte iallafall att mitt urinprov jag lämnade i början av gravidteten inte blivit inskrivet i min journal. De var skickat på odling men inte vad stickan visade. Så skulle lämna nytt urinprov då bara så vi kunde skriva in. Men glömde det då.

    Men var där i tisdags också då min mamma skulle gör cellprov så följde med och lämnade då urinprov. Då visade att jag hade lite protein i urinet men intet farligt kunde tyda på mer flytningar vilket jag har som många gravida har. Men hade även lite äggvita i urinen. De kunde vars för de inte var morgonurin sa sköterskan så skulle ta med morgon prov nästa gång jag skall till bm.

    I söndags hade vi lite kalas och vart lite stressigt så kände som lire mensvärk i magen men inget som gjort ont. Dock fick jag under söndagen väldigt ont i underlivet eller ja mellan benen. Svårt och förklara. Som stick,hugg och illningar. Gjorde rejält ont och obehagligt men gick över när jag la mig och vilade på soffan. Men jag har haft lite inte som kramp men typ som benen värker och är spända och behöver typ sträcka ut dem när jag ligger i soffan,just vaden och smalbenet. Även haft som kramp 2 gånger typ i bröstkorgen men gått över. Idag haft en sammandragning så jag fick stanna upp. Inte ont men magen spände. Men igår och framförallt idag har jag haft en fruktansvärd huvudvärk. Speciellt idag och alvedonen hjälpte inte. Varit väldigt trött och blir ofta andfådd nu. Detta behöver inte alls vara något men ihop alla saker och de med äggvitan har gjort mig väldigt orolig och nervös.

    Sen har jag ju fortfarande illamående men slutat med min kvällstablett och jag har min extrema foglossning som är hemsk!! :( Så är ju väldigt trött. Men någon som också haft såhär utan att de var något? Tror ni jag bör oroa mig eller ringa mvc imorgon?

    Hade ju för någon vecka sen att jag blev väldigt yr och fick väldigt ont i huvudet en stund senare och som svarta pricka som blinkade,typ som pixlar för ögonen men gick över efter någon min. Pratade i torsdags med läkaren om detta och hon sa att de kunde bero på en viss gravid migrän. I början av gravidteten hade jag väldig huvdvärk men de sa också att de var nog pga hormoner.

    Jag vet inte vart jag vill komma med detta. Behövde nog få skriva av mig,bolla lite och få stöd och råd.

    Hoppas ni alla mår bra


    Alltså min erfarenhet är att de gör lite ont lite överallt, nerver i kläm, stelt och ont och känner att det blir värre för varje graviditet - med det sagt är det väl bättre att kolla upp det hos BM om du känner dig orolig? Bättre att kolla en gång för mycket :)
  • Sopp
    Hermioney skrev 2018-04-04 21:50:05 följande:

    Tredje trimestern har klampat in med stormsteg!

    Det var tydligen sant det de sa att andra trimestern är rena semestern och att första och tredje är mer lika varandra.

    Mitt luktsinne, rinnande näsa, konstiga drömmar och andfåddhet har kommit tillbaka. Och magen som inte sett ut att växa mer utan mest stått still har nu börjat växa igen.

    Det konstiga är att magen inte syns men känns. Jag har fått byta storlek i byxor två gånger redan i andra trimestern och nu börjar tröjorna bli trånga.

    Bebisen kan jag känna riktigt tydligt nu. Jag kan känna hur det rör sig i magen! Helt otroligt!

    Nån som vet vad jag mer har att vänta i tredje trimerstern?


    Jag ogillar generellt att va gravid, njuter precis 0 %, och då har jag inga allvarliga besvär mer än lite foglossning, halsbränna och trötthet. Nu är det slut på barn i denna livmoder. Vill ha tillbaka min kropp, röra mig, dricka vin - helst spola fram tiden tills bebben har passerat 1 år ;) sista hade komik i 8 månader, hoppas vi slipper det nu iaf
  • Iowhannah

    Usch. Hela påskhelgen (och lite till) gick till att ta hand om jättesjukt barn och nu när han är frisk så har jag fått den där ont-i-huvudet-/kissa-på-sig-hostan som några av er pratade om ett tag. Jag förstår inte hur det kan vara tillåtet att hosta så här när man är gravid!

  • Perpen
    Iowhannah skrev 2018-04-05 20:57:38 följande:

    Usch. Hela påskhelgen (och lite till) gick till att ta hand om jättesjukt barn och nu när han är frisk så har jag fått den där ont-i-huvudet-/kissa-på-sig-hostan som några av er pratade om ett tag. Jag förstår inte hur det kan vara tillåtet att hosta så här när man är gravid!


    Uscha! Om det inte blir bättre på några dagar/en vecka tycker jag du ska prova hostmedicin. Jag kämpade på länge och retade upp slemhinnorna i halsen nåt så fruktansvärt. Hostan är lindrig nu men halsen har fortfarande inte repat sig helt utan gör ganska ont fortfarande. Hoppas det går över fort för dig.
  • Iowhannah
    Perpen skrev 2018-04-05 21:03:17 följande:

    Uscha! Om det inte blir bättre på några dagar/en vecka tycker jag du ska prova hostmedicin. Jag kämpade på länge och retade upp slemhinnorna i halsen nåt så fruktansvärt. Hostan är lindrig nu men halsen har fortfarande inte repat sig helt utan gör ganska ont fortfarande. Hoppas det går över fort för dig.


    Jag hoppas också det, det här är vidrigt! Det river i både hals och lungor och så fort jag hostar så gör det ont bakom ögonen :/

    Vilken hostmedicin är bra då?
  • Perpen
    Iowhannah skrev 2018-04-05 22:05:00 följande:

    Jag hoppas också det, det här är vidrigt! Det river i både hals och lungor och så fort jag hostar så gör det ont bakom ögonen :/

    Vilken hostmedicin är bra då?


    Tror man måste prova sig fram. Men dubbelkolla bara så det är en medicin du får äta. Finns ju receptfria på apoteket men de brukar inte funka på mig. Vårdcentralen skrev ut cocillana på recept. Den var bättre och hjälpte lite men det fick inte bort hostan, det dämpade den bara lite så halsen fick vila. Men har hört andra som tycker att den är jättebra.