• Ellifant

    IVF våren 2018

    Hej!

    Jag påbörja min första ivf nu i november men vi var tvungna att avbryta pga för få blåsor!

    Nu blir det en vilomånad och förhoppningsvis startar vi i januari 2018. Jag tycker att det är så jobbigt att läsa om alla som är i gång!

    Så nu startar jag en ny grupp för oss som ska starta ivf i början av nästa år. Även för er som har gjort fler ivf försök men inte lyckats och hoppas på att 2018 är ert år!

    Vi kan ju hjälpas åt att få tiden att gå! :)

  • Svar på tråden IVF våren 2018
  • 8992

    Känns som alla mer eller mindre är igång! Blir så oerhört otålig av att bara gå runt och vänta på vår kallelse. Har dock köpt hem vitaminer som rekommenderas för att känna att jag ?gjort vad jag kan under väntans tider? och ska ta tag lite mer seriöst i min träning inför denna resa då jag på senare tid fått väldigt ont i ryggen/blivit otränad. Är det verkligen sant att man måste utesluta träning vid ivf?

  • minipeach86
    zuces skrev 2017-12-27 23:51:19 följande:
    ICSI är inte för er då! :) däremot kommer vi få köra ICSI varianten vilket för oss känns jättebra då de väljer ut de simmarna som ser bäst ut. Så slipper vi oroa oss om spermierna kan ta sig in i ägget på egen hand då de är färre än normalt! Vi påbörjar vårat första ivf försök om ca 2.5vecka :)
    Är ICSI "långa protokollet" eller vad är detta? =)
    Har PCOS och försökt sedan jan-17. Hittills fått 1 bekräftad ÄL med hjälp av dubbeldos Letrozol + Ovitrelle
  • zuces
    minipeach86 skrev 2017-12-28 16:03:25 följande:

    Är ICSI "långa protokollet" eller vad är detta? =)


    Nej långa och korta protokollet kan göras med icsi.

    Just ICSI innebär att de tar upp en spermie och för in den i ägget. Om detta inte behövs så lämnar dom spermierna och äggen i en liten behållare så får spermierna själv befrukta äggen.
  • zuces
    8992 skrev 2017-12-28 14:45:25 följande:

    Känns som alla mer eller mindre är igång! Blir så oerhört otålig av att bara gå runt och vänta på vår kallelse. Har dock köpt hem vitaminer som rekommenderas för att känna att jag ?gjort vad jag kan under väntans tider? och ska ta tag lite mer seriöst i min träning inför denna resa då jag på senare tid fått väldigt ont i ryggen/blivit otränad. Är det verkligen sant att man måste utesluta träning vid ivf?


    Så gjorde jag med! Tog tag i träning och började äta mina mediciner i höstas när jag bara väntade :) jag vet faktiskt inte hur det är med träning just under behandlingen. Men när man väl är gravid så kam man träna iallafall!
  • 8992
    zuces skrev 2017-12-28 16:25:42 följande:

    Så gjorde jag med! Tog tag i träning och började äta mina mediciner i höstas när jag bara väntade :) jag vet faktiskt inte hur det är med träning just under behandlingen. Men när man väl är gravid så kam man träna iallafall!


    Vilka vitaminer eller tillskott tog du?

    Hoppas man kan träna lite åtminstone, är så rastlös att jag måste springa av mig för att klara av föreläsningar och sånt i skolan haha.
  • zuces
    8992 skrev 2017-12-28 16:47:32 följande:

    Vilka vitaminer eller tillskott tog du?

    Hoppas man kan träna lite åtminstone, är så rastlös att jag måste springa av mig för att klara av föreläsningar och sånt i skolan haha.


    Jag tar niferex(starka järntabletter), apoteket gravid-tillskott och omega-3 :) Åhh föreläsningar.. så tråkiga.. tror vi båda pluggar till förskollärare va? Hörni vad säger ni om att göra en hemlig Facebook grupp? Följa varandras ivf där?
  • 8992
    zuces skrev 2017-12-28 17:37:55 följande:

    Jag tar niferex(starka järntabletter), apoteket gravid-tillskott och omega-3 :) Åhh föreläsningar.. så tråkiga.. tror vi båda pluggar till förskollärare va? Hörni vad säger ni om att göra en hemlig Facebook grupp? Följa varandras ivf där?


    Ja det stämmer :D har en kurs om dokumentation just nu som inte är allt för spännande haha!

    Ja det skulle ju va något, lite lättare att hänga med i vem som skrivit vad i en grupp kanske?
  • zuces
    8992 skrev 2017-12-28 19:29:33 följande:

    Ja det stämmer :D har en kurs om dokumentation just nu som inte är allt för spännande haha!

    Ja det skulle ju va något, lite lättare att hänga med i vem som skrivit vad i en grupp kanske?


    Dåså! Jag skapar en grupp så kan ni skriva era namn till mig på privat meddelande här så lägger jag till :)
  • Jennie1987

    Hej alla kämpar!

    Vi ska få göra vårt första försök när mensen kommer i januari. Var på första mötet den 18 december och allt såg bra ut så det var bara att köra igång sa läkaren då.

    Så skulle jag beställa sprutorna igår, för min mens är inte helt regelbunden och apoteket behöver ett par dagar på sig att ta hem läkemedel.

    Men mina recept var inte inlagda.

    När jag kom hem igår hade jag fått brev från läkaren med blodprovsremiss. Jag ska ta sköldkörtelprover och hon ska höra av sig när hon fått svaret.

    Jag ska ta dessa prover idag.

    Grejen är den att jag är född utan sköldkörtel och har medicinerats med levaxin sen jag var 6 dagar gammal och sen ett par år tillbaka tar jag även liothyrenin.

    Mitt tsh värde är väldigt pressat till 0,1. Läkaren på rmc sa att deras referensvärde ligger typ 2-4. Om jag skulle ligga så högt skulle jag inte ta mig ur sängen! Och sen pratade hon inte mer om detta när vi var där, utan då var det bara att köra på i januari.

    Nu är jag så orolig att dom ska börja böka runt i min medicinering och att jag ska bli dålig igen (har varit sjukskriven i 3 år tidigare just pga sköldkörteln).

    Har ni några erfarenheter om dessa värden i samband med ivf?

    Dom har ju julstängt nu så jag kan inte ringa och fråga.

    Man hinner ju noja ihjäl sig!

    Min endokrinolog som sköter min medicinering har sagt att jag ligger "bra" med mina värden, om jag skulle bli gravid. Men han har ju ingen ivferfarenhet utan pratar ju om spontan graviditet.

    Hoppas någon har något svar :)

    Kram till er alla starka människor!

  • LilV
    Jennie1987 skrev 2017-12-29 07:52:17 följande:

    Hej alla kämpar!

    Vi ska få göra vårt första försök när mensen kommer i januari. Var på första mötet den 18 december och allt såg bra ut så det var bara att köra igång sa läkaren då.

    Så skulle jag beställa sprutorna igår, för min mens är inte helt regelbunden och apoteket behöver ett par dagar på sig att ta hem läkemedel.

    Men mina recept var inte inlagda.

    När jag kom hem igår hade jag fått brev från läkaren med blodprovsremiss. Jag ska ta sköldkörtelprover och hon ska höra av sig när hon fått svaret.

    Jag ska ta dessa prover idag.

    Grejen är den att jag är född utan sköldkörtel och har medicinerats med levaxin sen jag var 6 dagar gammal och sen ett par år tillbaka tar jag även liothyrenin.

    Mitt tsh värde är väldigt pressat till 0,1. Läkaren på rmc sa att deras referensvärde ligger typ 2-4. Om jag skulle ligga så högt skulle jag inte ta mig ur sängen! Och sen pratade hon inte mer om detta när vi var där, utan då var det bara att köra på i januari.

    Nu är jag så orolig att dom ska börja böka runt i min medicinering och att jag ska bli dålig igen (har varit sjukskriven i 3 år tidigare just pga sköldkörteln).

    Har ni några erfarenheter om dessa värden i samband med ivf?

    Dom har ju julstängt nu så jag kan inte ringa och fråga.

    Man hinner ju noja ihjäl sig!

    Min endokrinolog som sköter min medicinering har sagt att jag ligger "bra" med mina värden, om jag skulle bli gravid. Men han har ju ingen ivferfarenhet utan pratar ju om spontan graviditet.

    Hoppas någon har något svar :)

    Kram till er alla starka människor!


    Hej!

    När vi gjorde vår fertilitetsutredning upptäcktes det att mitt tsh-värde låg lite högt (3.4) För att vå påbörja IVF-skulle värdet ligga under 2.5 enligt läkaren. Så jag fick Levaxin och mitt värde sjönk till 0.51 som min nya läkare sa var ?jättebra?. Vid blodprov i höstas hade det ökat till 1.4 vilket fortfarande var bra enligt läkarna på RMC. Så min erfarenhet är att de hellre vill se ett lägre tsh-värde, att man ska ligga under 2.5.

    Jag upplever också att läkarna och sjuksköterskorna på RMC verkligen vill att man ska må bra och förstå sin behandling. Har skickat en massa frågor via inloggning på1177 och har alltid fått ett svar samma dag, oftast har någon ringt upp. Så även om det är jättesvårt att försöka släppa det tills de öppnat efter helgerna (min egen hjärna varvar gärna upp :/ ) så hoppas jag att du kan lägga det åt sidan tills du kan ringa dem efter helgerna. Var sen bara helt öppen med din oro och dina frågor så tror jag att allt kommer lösa sig till det bästa :)
Svar på tråden IVF våren 2018