• Ellifant

    IVF våren 2018

    Hej!

    Jag påbörja min första ivf nu i november men vi var tvungna att avbryta pga för få blåsor!

    Nu blir det en vilomånad och förhoppningsvis startar vi i januari 2018. Jag tycker att det är så jobbigt att läsa om alla som är i gång!

    Så nu startar jag en ny grupp för oss som ska starta ivf i början av nästa år. Även för er som har gjort fler ivf försök men inte lyckats och hoppas på att 2018 är ert år!

    Vi kan ju hjälpas åt att få tiden att gå! :)

  • Svar på tråden IVF våren 2018
  • Inalina
    My102 skrev 2018-11-07 15:04:09 följande:
    Jag har testat och har ångrat mig :( gick inte vägen denna gång heller. Mensen har inte kommit men den brukar inte göra det förrän jag slutar med lutinus. Har haft extrema biverkningar av lutinius denna omgång så jag har verkligen fått intala mig själv att det är biverkningar och inte tecken på graviditet för det har känns så äkta. Hoppet är ju uppe fortfarande, tänker att det kanske kläckte sig ur skalet förrän någon dag senare osv (blastisen var intakt vid återföring). Men jag är realist och har redan tagit kontakt med Falun för att sätta tillbaka i december igen, utan att vänta på en mens i mellan. Då ska jag höra om assistent attachment (?) eller vad det heter plus alla mediciner jag har fått nu men också blodförtunnande. Jag vill ha allt! Även sätta tillbaka två. Har tre i frysen och det så surt att bara genomlida en massa insättningar om det, om vi har tur, är ett embryo som kan bli något. Suck.. känns hopplöst i mellanåt
    hej vännen, men vilken RD testade du på? många får ju inte plus förrän dag 10 eller så.

    jätteledsen för din skull om det inte går vägen - men innan mensen/blödningen är ju ingenting bevisat i alla fall. precis, frysta blastisar tar längre tid på sig att kläcka än färska! assisted hatching kan absolut vara en bra idé nästa gång (om detta inte gå vägen) försök att få tillbaka 2 nästa gång - jag känner så väl igen mig i dig - man vill prova ALLT som går och lite till. 

    jag tog blodförtunnande sprutor fram till v 9 ungefär - ingen jättetrevlig upplevelse men något var det ju som gjorde att det faktiskt funkade denna gången. om det var kortisonet, sprutorna, stimulerat frysförsök (tar även östrogentabletter) eller att de satte tillbaka 2 stycken vet jag ju inte. Kram och lycka tillHjärta 
  • My102
    Inalina skrev 2018-11-08 08:53:57 följande:

    hej vännen, men vilken RD testade du på? många får ju inte plus förrän dag 10 eller så.

    jätteledsen för din skull om det inte går vägen - men innan mensen/blödningen är ju ingenting bevisat i alla fall. precis, frysta blastisar tar längre tid på sig att kläcka än färska! assisted hatching kan absolut vara en bra idé nästa gång (om detta inte gå vägen) försök att få tillbaka 2 nästa gång - jag känner så väl igen mig i dig - man vill prova ALLT som går och lite till. 

    jag tog blodförtunnande sprutor fram till v 9 ungefär - ingen jättetrevlig upplevelse men något var det ju som gjorde att det faktiskt funkade denna gången. om det var kortisonet, sprutorna, stimulerat frysförsök (tar även östrogentabletter) eller att de satte tillbaka 2 stycken vet jag ju inte. Kram och lycka till 


    Jag kommer inte riktigt ihåg om det var på dag 8 eller 9, men ett vanligt test som mäter från 25, tror inte det var morgon heller. Men det känns som kört.

    Var på middag hos sambons föräldrar ikväll där hans bror kläcker nyheten att dom ska barn. Alltså mitt hjärta brister. Min sambo tycker det är skit jobbigt att prata om vår IVF, med mig!, alltså verkligen skit jobbigt. Men jag försökte få honom på tankar om detta inte går vägen vad som händer då (han vet inte om tjuvtestningen). Men han vägrade lixom att ta in att det kanske inte går, han sa ?det kommer att funka? ungefär som att det inte finns nåt alternativt. Han läser ju ingenting om det heller så allt han vet kommer från mig och jag vet ju det kan ta flera insättningar men det är som om det jag säger inte går in hos honom. Av fem embryon är det rätt logiskt att alla inte leder till en graviditet. Men det känns som att det aldrig kommer bli våran tur. Vad har vi gjort för fel livet. Mår illa och känner mig helt lamslagen.
  • anina
    My102 skrev 2018-11-08 19:41:58 följande:

    Jag kommer inte riktigt ihåg om det var på dag 8 eller 9, men ett vanligt test som mäter från 25, tror inte det var morgon heller. Men det känns som kört.

    Var på middag hos sambons föräldrar ikväll där hans bror kläcker nyheten att dom ska barn. Alltså mitt hjärta brister. Min sambo tycker det är skit jobbigt att prata om vår IVF, med mig!, alltså verkligen skit jobbigt. Men jag försökte få honom på tankar om detta inte går vägen vad som händer då (han vet inte om tjuvtestningen). Men han vägrade lixom att ta in att det kanske inte går, han sa ?det kommer att funka? ungefär som att det inte finns nåt alternativt. Han läser ju ingenting om det heller så allt han vet kommer från mig och jag vet ju det kan ta flera insättningar men det är som om det jag säger inte går in hos honom. Av fem embryon är det rätt logiskt att alla inte leder till en graviditet. Men det känns som att det aldrig kommer bli våran tur. Vad har vi gjort för fel livet. Mår illa och känner mig helt lamslagen.


    Vill bara säga att jag testade negativt på RD10 med en blastocyst och sen testade jag positivt RD12. Jag var helt knäckt för jag var säker på att det var kört. Det slutade dock med missfall men det är en annan historia.

    Ge inte upp än. Ber för dig.

    Stor kram
  • Inalina
    My102 skrev 2018-11-08 19:41:58 följande:
    Jag kommer inte riktigt ihåg om det var på dag 8 eller 9, men ett vanligt test som mäter från 25, tror inte det var morgon heller. Men det känns som kört.

    Var på middag hos sambons föräldrar ikväll där hans bror kläcker nyheten att dom ska barn. Alltså mitt hjärta brister. Min sambo tycker det är skit jobbigt att prata om vår IVF, med mig!, alltså verkligen skit jobbigt. Men jag försökte få honom på tankar om detta inte går vägen vad som händer då (han vet inte om tjuvtestningen). Men han vägrade lixom att ta in att det kanske inte går, han sa ?det kommer att funka? ungefär som att det inte finns nåt alternativt. Han läser ju ingenting om det heller så allt han vet kommer från mig och jag vet ju det kan ta flera insättningar men det är som om det jag säger inte går in hos honom. Av fem embryon är det rätt logiskt att alla inte leder till en graviditet. Men det känns som att det aldrig kommer bli våran tur. Vad har vi gjort för fel livet. Mår illa och känner mig helt lamslagen.
    Åh vännen, tänker på dig Hjärta fy vad jobbigt det är att få gravidbesked till höger o vänster när man själv vill så mycket och försöker med alla medel som går!! 

    det skulle nog vara bra om din sambo faktiskt blev mer engagerad och involverad och skulle få en helt annan förståelse för hela IVFgrejen. Ofta mår man själv bättre när man har mer fakta att luta sig mot. Det är ju vanligt att det tar 3 IVF eller fler innan det går vägen - det är ju därför landstinget betalar 3 försök. Första är bara en 'trial omgång'. 

    En vanlig missuppfattning bland folk som inte är insatta är ju att - jaja kan vi inte få barn så kör vi IVF - men det är ju LÅNGT ifrån så enkelt som det låter! Kan du inte berätta för din sambo att du vill att han ska läsa på då det inte känns som att ni är på samma nivå i det här och det är ju faktiskt ERAT framtida barn ni försöker skaffa? på ett neutralt och inte anklagande sätt alltså... 
    sen tror jag det kan vara bra om du/ni går och pratar med någon terapeut också, dina känslor är helt normala men man kan ju få hjälp av en expert som hjälper en i sina tankar och hur man ska bli konstruktiv och tänka framåt. 

    Stor kramHjärta
  • My102

    Tack för era stöttande ord! Vi fick minus idag. Så idag bryter vi ihop tillsammans.

    Ser framemot samtalet med kliniken. Nu får dom börja visa vad dom kan. Jag har aldrig hört att embryot har fortsatt att utvecklas efter upptiningen eller på väg att ?bryta sig ut?, vore intressant och se vad dom säger om det.

    Jag ska även be att få kolla om jag är APC resistent. Min mamma har haft blodproppar så jag skulle kunna ha en benägenhet för det. Vem vet.

    Jag struntar lite vad rekommendationerna är men vi ska sätta tillbaka igen i december . Klarar inte av att vänta tills jul och nyår ledigheten är över.

    Men jag känner verkligen nu att jag är i krig.

  • Inalina
    My102 skrev 2018-11-10 10:31:10 följande:

    Tack för era stöttande ord! Vi fick minus idag. Så idag bryter vi ihop tillsammans.

    Ser framemot samtalet med kliniken. Nu får dom börja visa vad dom kan. Jag har aldrig hört att embryot har fortsatt att utvecklas efter upptiningen eller på väg att ?bryta sig ut?, vore intressant och se vad dom säger om det.

    Jag ska även be att få kolla om jag är APC resistent. Min mamma har haft blodproppar så jag skulle kunna ha en benägenhet för det. Vem vet.

    Jag struntar lite vad rekommendationerna är men vi ska sätta tillbaka igen i december . Klarar inte av att vänta tills jul och nyår ledigheten är över.

    Men jag känner verkligen nu att jag är i krig.


    Hej, ledsen för din skull :( du verkar vara inriktad på att lyckas dock och då är det lättare att fortsätta kämpa på. 
    Jag har fått embryo glue alla mina återföringar och de 2 sista har jag testat plus (första gången i mitt liv) fick ju tidigt mf första gången men nu verkar det ju gå vägen.

    jag tog ju också clexane sprutor båda de gångerna men utan något egetnligt bevis på att jag har lätt för blodproppar. stort lycka till inför nästa återföring och hoppas du får de hjälpmedel du behöver och att du får sätta tillbaka 2!
    Kram
  • My102
    Inalina skrev 2018-11-12 08:46:36 följande:

    Hej, ledsen för din skull :( du verkar vara inriktad på att lyckas dock och då är det lättare att fortsätta kämpa på. 

    Jag har fått embryo glue alla mina återföringar och de 2 sista har jag testat plus (första gången i mitt liv) fick ju tidigt mf första gången men nu verkar det ju gå vägen.

    jag tog ju också clexane sprutor båda de gångerna men utan något egetnligt bevis på att jag har lätt för blodproppar. stort lycka till inför nästa återföring och hoppas du får de hjälpmedel du behöver och att du får sätta tillbaka 2!

    Kram


    Min klinik använder tydligen alltid embryo glue :/ vet inte om det känns bättre eller sämre. En del av mig skulle vilja göra en kromosom koll. Undra ju varför inget fäster. Vad vi vet så gör det ju inte de
  • Inalina
    My102 skrev 2018-11-12 09:39:58 följande:
    Min klinik använder tydligen alltid embryo glue :/ vet inte om det känns bättre eller sämre. En del av mig skulle vilja göra en kromosom koll. Undra ju varför inget fäster. Vad vi vet så gör det ju inte de
    Ok det är ju bra att veta att de redan gör mycket för att det ska lyckas. kanske behöver du blodförtunnande (vet att Falun gett Trombyl i alla fall) och sätter du in två är det ju absolut större chans att något fäster! 
  • S91

    Hej tjejer.

    Vill bara säga att jag plussade igår på RD 9 och BIM.

    Vågar knappt skriva detta inlägg och jag vet att det bara är första steget mot ett barn men just nu gläds vi bara så länge vi får.

    Vi har gått hos kurator denna gången och jag har verkligen försökt slappna av och inte tänkta så mycket under ruvardagarna. Men vid avsaknaden av ordentliga "menssymtom" så kunde jag inte hålla mig på BIM.

    Till er som inte plussat än, hang in there <3

    Tänker på er i gruppen och hoppas att våra bebisar kommer som de ska när tiden är inne <3

  • Inalina
    S91 skrev 2018-11-26 21:36:44 följande:

    Hej tjejer.

    Vill bara säga att jag plussade igår på RD 9 och BIM.

    Vågar knappt skriva detta inlägg och jag vet att det bara är första steget mot ett barn men just nu gläds vi bara så länge vi får.

    Vi har gått hos kurator denna gången och jag har verkligen försökt slappna av och inte tänkta så mycket under ruvardagarna. Men vid avsaknaden av ordentliga "menssymtom" så kunde jag inte hålla mig på BIM.

    Till er som inte plussat än, hang in there <3

    Tänker på er i gruppen och hoppas att våra bebisar kommer som de ska när tiden är inne <3


    Men så glad jag blir SoligSoligSolig fantastiska nyheter!!! grattis!!! jag vet att man är väldigt försiktig och vill inte 'jinxa' något i början men det är ju klart du ska vara glad över plusset!!!!

    när du känner dig redo så kom över till gruppen 'vi som är gravida efter IVF' för där kommer du nog känna igen några stycken ;) tänk nu på att du är gravid tills motsatsen bevisats och försök att vara glad åt det här första stegetHjärta jättebra att ni gått och pratat med någon, det kan vi nog alla behöva i omgångar. Kram!
  • anina
    S91 skrev 2018-11-26 21:36:44 följande:

    Hej tjejer.

    Vill bara säga att jag plussade igår på RD 9 och BIM.

    Vågar knappt skriva detta inlägg och jag vet att det bara är första steget mot ett barn men just nu gläds vi bara så länge vi får.

    Vi har gått hos kurator denna gången och jag har verkligen försökt slappna av och inte tänkta så mycket under ruvardagarna. Men vid avsaknaden av ordentliga "menssymtom" så kunde jag inte hålla mig på BIM.

    Till er som inte plussat än, hang in there <3

    Tänker på er i gruppen och hoppas att våra bebisar kommer som de ska när tiden är inne <3


    Åh vad härligt. Stort grattis. :)

    Som Inalina skriver, kom till den andra tråden när du känner dig redo. Du kan skriva om precis vad du vill, för vi har alla gått samma väg. Jättebra nyheter.

    Stor kram
  • Inalina
    S91 skrev 2018-11-26 21:36:44 följande:

    Hej tjejer.

    Vill bara säga att jag plussade igår på RD 9 och BIM.

    Vågar knappt skriva detta inlägg och jag vet att det bara är första steget mot ett barn men just nu gläds vi bara så länge vi får.

    Vi har gått hos kurator denna gången och jag har verkligen försökt slappna av och inte tänkta så mycket under ruvardagarna. Men vid avsaknaden av ordentliga "menssymtom" så kunde jag inte hålla mig på BIM.

    Till er som inte plussat än, hang in there <3

    Tänker på er i gruppen och hoppas att våra bebisar kommer som de ska när tiden är inne <3


    Hej vännen!! Hur går det för dig? har du fått tid för tidigt ultraljud än?
    Kram!!
  • S91
    Inalina skrev 2018-12-06 15:25:43 följande:

    Hej vännen!! Hur går det för dig? har du fått tid för tidigt ultraljud än?

    Kram!!


    Hej! Det går långsamt framåt.. har fått tid den 23e för UL och det känns som en evighet fast det bara är 10 dagar.. och ja.. du vet säkert allt man kan oroa sig över fram till dess hehe.

    har läst lite i er andra tråd men vill vänta att hänga på till efter ultraljudet så jag vet att det sitter där det ska och fortfarande lever <3 hoppas allt är bra med dig och magen? <3
  • Inalina
    S91 skrev 2018-12-07 22:18:50 följande:
    Hej! Det går långsamt framåt.. har fått tid den 23e för UL och det känns som en evighet fast det bara är 10 dagar.. och ja.. du vet säkert allt man kan oroa sig över fram till dess hehe.

    har läst lite i er andra tråd men vill vänta att hänga på till efter ultraljudet så jag vet att det sitter där det ska och fortfarande lever <3 hoppas allt är bra med dig och magen? <3
    Jo jag förstår dig såklart! jag vet hur långsamt tiden går där i början - först tycker man ruvartiden tar en evighet men jag tycker det är ännu värre sen haha!

    har du några symptom alls ännu? I början hade jag mest lite molvärk till och från, men kände egentligen inte så mkt mer. sen när jag skulle på mitt första vul i v 6+2 började illamåendet komma..
    kramHjärta
  • S91
    Inalina skrev 2018-12-10 08:14:27 följande:

    Jo jag förstår dig såklart! jag vet hur långsamt tiden går där i början - först tycker man ruvartiden tar en evighet men jag tycker det är ännu värre sen haha!

    har du några symptom alls ännu? I början hade jag mest lite molvärk till och från, men kände egentligen inte så mkt mer. sen när jag skulle på mitt första vul i v 6+2 började illamåendet komma..

    kram


    Ja men verkligen! Det var bara början liksom hehe..

    Jag har mått illa sedan en vecka tillbaka, ganska mycket ibland men mest på kvällstid. Har spända bröst som ser ut och känns annorlunda. Värk i äggstockarna till och från men det brukar jag ha annars också. Mer förstoppad än vanligt och magen är i total uppror.

    Meen detta är nog bara början om flingan vill stanna så jag ska inte klaga.

    Är i vecka 6+2 idag om jag har räknat rätt (14 dagar innan insättning + 5 dagar för embryots ålder). Gör då UL i V 7+3.

    Men hur är det med dig? Vad har du för symtom? Måste synas en bebismage lite där nu kanske? :) <3
  • Inalina
    S91 skrev 2018-12-11 19:40:24 följande:
    Ja men verkligen! Det var bara början liksom hehe..

    Jag har mått illa sedan en vecka tillbaka, ganska mycket ibland men mest på kvällstid. Har spända bröst som ser ut och känns annorlunda. Värk i äggstockarna till och från men det brukar jag ha annars också. Mer förstoppad än vanligt och magen är i total uppror.

    Meen detta är nog bara början om flingan vill stanna så jag ska inte klaga.

    Är i vecka 6+2 idag om jag har räknat rätt (14 dagar innan insättning + 5 dagar för embryots ålder). Gör då UL i V 7+3.

    Men hur är det med dig? Vad har du för symtom? Måste synas en bebismage lite där nu kanske? :) <3
    nej det är klart att när man kämpat som vi gjort tar man emot alla symptom som går i början! de brukar säga att det är positivt när man har symptom så du får ta med dej det de tuffaste dagarna. Jag mådde otroligt dåligt i början med illamående, yrsel, feberkänsla och trötthet och nedstämdhet, fram till v 11 men sen vände det i vecka 12 och nu mår jag jättebra och känner mig som vanligt igen (förutom ömmande och något större bröst) - är i v 17 nu. :)

    bebismagen syns egentligen endast på kvällen - på morgonen är det fortfarande bara liite putmage men på kvällen ser jag gravid ut på riktigt. händer tydligen mycket i dessa veckorna så efter jul kanske det blir svårt att dölja, har inte berättat för jobbet ännu. använder dock bara gravidjeans och de är helt underbara - fick panik av att något klämde åt för hårt...

    åh så spännande med vul nästa vecka!! hör av dig igen!!Solig
Svar på tråden IVF våren 2018