• Johnnyorange

    Problemet med "att följa Jesus"

    Är att han är svår för oss "syndare" att relatera för. Han är för ren, för perfekt, för ofelbar. Hans ljus gör så att vi blir bländade. Konsekvensen av att följa honom blir att vi alltid kommer känna oss otillräckliga, och vi kommer alltid att döma oss själva. Vi duger aldrig som vi är.

  • Svar på tråden Problemet med "att följa Jesus"
  • Anonym (Läs.)

    Det finns mycket när man tar emot Jesus. Man får den heliga ande i sig. Har själv uppleft det. Men jag som kristen gör många fel. Alkohol har varit mitt stora problem i ungdomen. Ingen människa är felfri.

  • oanonym
    Anonym (Läs.) skrev 2018-04-26 16:37:24 följande:

    Det finns mycket när man tar emot Jesus. Man får den heliga ande i sig. Har själv uppleft det. Men jag som kristen gör många fel. Alkohol har varit mitt stora problem i ungdomen. Ingen människa är felfri.


    Tyvärr är folks ofalsifierbara vittnanden värdelösa ur bevissynpunkt.

    Det säger på sin höjd att du upplevt något, haft en känsla. Däremot kan ju slutsatsen du drar vara felaktig. Finns massa människor som känner saker vid bön (oavsett gud), meditation, poesi, musik, o.s.v.
  • Anonym (Läs.)

    Men om dem inte är felaktiga. Jag kommer alltid tro på jesus. Sen vad andra vill eller inte tro på är upp dig/er

    Jag skulle ALDRIG själv försöka tvinga någon på min tro.

  • oanonym
    Anonym (Läs.) skrev 2018-04-26 18:00:14 följande:

    Men om dem inte är felaktiga. Jag kommer alltid tro på jesus. Sen vad andra vill eller inte tro på är upp dig/er

    Jag skulle ALDRIG själv försöka tvinga någon på min tro.


    Jag har ingen aning om jag alltid kommer vara ateist. Det kan komma nya bevis imorgon för gudars existens.

    Och jag kan inte tro på något för att det kanske inte är felaktigt. Det skulle sätta mig i en position där jag tror på motsägelsefulla påståenden, vilket är ologiskt.
  • Konservativ
    oanonym skrev 2018-04-26 12:17:19 följande:
    Även om jag får höra talas om Jesus så är det ju den personens subjektiva åsikt.

    Alla kan inte läsa bibeln själv. Det finns tusentals versioner av vad följa Jesus innebär. Kan alla vara sann?
    Ja.
  • Anonym (Axel)
    Anonym (Läs.) skrev 2018-04-26 04:54:30 följande:

    HUR MAN BLIR FRÄLST. Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? - Be den här bönen:

    Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.


    Nej, så blir du inte nödvändigtvis frälst alls och det betyder inte att du är ett Guds barn förrns du blir pånyttfödd. Pånyttfödelse (när man får helig ande som gåva) är få förunnat och är inte det som sker vid själva dopet i regel som jag har förstått det. Själv låg jag i min säng när Gud uppfyllde mig med sin kraft. Jag blev förändrad från en sekund till en annan och upplevde mig från den stunden som mycket nära Gud.

    Jag vill säga att jag varit den som i alla år fnyst åt troende och dömt ut dem som förvirrade, mentalt sjuka osv. Inte längre. Med det sagt tror jag många inom kristendomen aldrig blivit pånyttfödda, även de som gått i kyrkan under många år. Som bibeln säger "många är kallade men bara ett fåtal är utvalda". Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barnaskara.

    Som icke-troende skulle jag göra ungefär som jag gjorde och passa över bollen till Gud. Jag skulle be till Jesus i stil med:

    "Jesus om du är Guds son tala om för mig att du finns. Om det är enligt din Faders vilja må det ske". Amen

    "Jesus kan du visa mig att du älskar mig. Om det är din Faders vilja må det ske". Amen

    Korta konkreta böner (som Matteus kap. 6 förordar) är enkla och bra för Gud vet vad du ska be innan du ber så det krävs inga långa förklaringar :)
  • Anonym (Axel)

    ...Men sedan du blivit övertygad om Guds existens skulle jag be en bön liknande den jag citerade och be om förlåtelse och kanske också nämna många av dina värsta synder.

  • oanonym
    Konservativ skrev 2018-04-26 20:08:59 följande:

    Ja.


    Spännande. Alltså kan Jesus vara Gud och inte vara Gud.

    Jesus anser att homosexuella ska dödas eller botas, och Jesus är helt ok med homosexualitet.

    Hur kan alla motsägelsefulla versioner av Jesus vara sann? Det är logiskt omöjligt.
  • oanonym
    Anonym (Axel) skrev 2018-04-26 20:10:43 följande:

    Nej, så blir du inte nödvändigtvis frälst alls och det betyder inte att du är ett Guds barn förrns du blir pånyttfödd. Pånyttfödelse (när man får helig ande som gåva) är få förunnat och är inte det som sker vid själva dopet i regel som jag har förstått det. Själv låg jag i min säng när Gud uppfyllde mig med sin kraft. Jag blev förändrad från en sekund till en annan och upplevde mig från den stunden som mycket nära Gud.

    Jag vill säga att jag varit den som i alla år fnyst åt troende och dömt ut dem som förvirrade, mentalt sjuka osv. Inte längre. Med det sagt tror jag många inom kristendomen aldrig blivit pånyttfödda, även de som gått i kyrkan under många år. Som bibeln säger "många är kallade men bara ett fåtal är utvalda". Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barnaskara.

    Som icke-troende skulle jag göra ungefär som jag gjorde och passa över bollen till Gud. Jag skulle be till Jesus i stil med:

    "Jesus om du är Guds son tala om för mig att du finns. Om det är enligt din Faders vilja må det ske". Amen

    "Jesus kan du visa mig att du älskar mig. Om det är din Faders vilja må det ske". Amen

    Korta konkreta böner (som Matteus kap. 6 förordar) är enkla och bra för Gud vet vad du ska be innan du ber så det krävs inga långa förklaringar :)


    Hur visste du vilken Gud det var, när Gud uppfyllde dig med sin kraft?

    Hur visste du ens att det var en gud öht? Vilken metod använder du för att ta reda på detta?

    Blir bibeln automatiskt god och sann i det ögonblicket?

    Jag tycker bibeln innehåller mycket ondska, ofta direkt från Gud. Ändras min moral när jag blir uppfylld av Gud?
  • Anonym (Axel)
    oanonym skrev 2018-04-26 20:28:42 följande:
    Hur visste du vilken Gud det var, när Gud uppfyllde dig med sin kraft?

    Hur visste du ens att det var en gud öht? Vilken metod använder du för att ta reda på detta?

    Blir bibeln automatiskt god och sann i det ögonblicket?

    Jag tycker bibeln innehåller mycket ondska, ofta direkt från Gud. Ändras min moral när jag blir uppfylld av Gud?
    Därför att något hände med min kropp och själ ögonblickligen, och jag vet att bara Gud kunde göra det och att det var Guden jag bett till. Jag kan garantera att du skulle ha blivit troende direkt om det hänt dig.

    Jag skulle kunna skriva mer men det får räcka så här.

    Jag har problem med att förstå bibeln fortsatt, men det sker förändringar över tid och jag hoppas på att förstå den allt bättre.
Svar på tråden Problemet med "att följa Jesus"