• modsey

    Era bästa tips på billiga maträtter

    Inför en resa har vi tema " billiga middagar" här hemma och jag behöver mer tips på riktigt billig men god mat. Vi äter allt utom linser och bönor.

    Delar med mig av vår kommande veckas meny och hoppas fler fyller på !

    Köttförspaj

    Vegetarisk lasagne

    Kyckling med currysås o ris

    Löksoppa och bröd

    Indisk vegetarisk gryta med bulgur och mynta

    Bogblasstek med ugnsrostade rotsaker

    Fisksoppa med aioli

  • Svar på tråden Era bästa tips på billiga maträtter
  • Swytte

    Ugnspannkaka

    Crepes med svampstuvning

    Soppa (svampsoppa, grön ärtsoppa, morotssoppa, tomatsoppa, blomkålssoppa brukar vi äta)

    Paj, med t.ex. broccoli och fetaost

    Potatisbullar

    Kasslergratäng

  • Physalis

    Skink och mögelostsås till pasta.

    Köp billig rökt skinka (t ex skinkspill från delidisken, julskinka på utförsäljning, kassler när det billigt)

    Gör vitsås (Smör, mjöl och mjölk med lite peppar.)

    Kasta ner skinka i lagom stora bitar + en liten mögelost av valfri sort, kvibilles t ex.

    Ibland häller vi i fryst hackad spenat eller broccoli också.


    Korrekturläser som en kratta
  • kela t
    Physalis skrev 2018-02-04 20:09:49 följande:

    Skink och mögelostsås till pasta.

    Köp billig rökt skinka (t ex skinkspill från delidisken, julskinka på utförsäljning, kassler när det billigt)

    Gör vitsås (Smör, mjöl och mjölk med lite peppar.)

    Kasta ner skinka i lagom stora bitar + en liten mögelost av valfri sort, kvibilles t ex.

    Ibland häller vi i fryst hackad spenat eller broccoli också.


    Låter gott.. :)
  • Physalis
    kela t skrev 2018-02-04 20:47:06 följande:

    Låter gott.. :)


    Det är det, tycker jag iallafall
    Korrekturläser som en kratta
  • SupersurasunkSara

    Vitkålsgryta. Ca 25 kr för fyra personer. 

    Vitkål strimlas, det går åt ca en tredjedels huvud om man inte gör till matlådor också. 
    En stor eller två mindre palsternackor skivas ganska tunt. 
    En stor eller två mindre morötter skivas ganska tunt. 
    1 lök (om de inte är väldigt små, då tar man två) skivas.
    1 vitlöksklyfta, pressas i när det är nästan klart. 
    Mjölk eller (kaffe)grädde. 
    Salt, peppar, sambal oelek, mango chutney. Mango Chutneyn är dyraste ingrediensen, ca 19 kr i inköp och det går åt en tredjedel till en halv. 

    Bryn grönsakerna tills de mjuknar, häll i grädde/mjölk och smaksättarna och låt puttra tills allt är mjukt. Smaka av. Serveras med ris. 

    Min man som är inbiten köttätare tyckte detta var supergott och sa att jag gärna fick göra det igen. 
    Jag har inga mått på kryddorna, jag brukar vara lite försiktig med att krydda tills det fått puttra ihop ett tag och så smakar jag av och tillsätter mer om det behövs. 

  • kattm

    Kolla in bloggen Under tian. Säkert mycket bönor och linser där också, men alla recept innehåller inte det. Hur är det med ärtor och kikärter? Äter ni det?

  • SupersurasunkSara
    Kikärtsgryta

    Ett pkt kikärtor
    En paprika, vi föredrar röd
    En lök
    Bladspenat om man vill
    1 pkt kokosmjölk eller kokosgrädde
    Curry, vitlök, lite spiskummin om man gillar det, gurkmeja om man vill, salt och peppar. 
    Smör om man vill få fram mesta möjliga smak av curryn. 
    Ev en buljongtärning, grönsak eller kyckling. 

    Skölj kikärtorna noga. Lägg en klick smör i en kastrull och ha i curry. (Eller släng ner allt på en gång, uteslut då smöret) När det är brynt häller du i allt annat och låter puttra tills allt är mjukt. Servera med ris, potatis eller pasta. 

    Har man en slatt stekt köttfärs över så kan man krydda den rätt rejält och blanda med nykokt pasta. När den är välkryddad behövs väldigt liten slatt till ganska många. 

    'Lapskojs', potatismos och kött i strimlor, går också åt väldigt lite kött. Någon grönsak till, kan vara vad som helst som ni gillar att äta. 
  • modsey
    SupersurasunkSara skrev 2018-02-05 07:38:23 följande:

    Vitkålsgryta. Ca 25 kr för fyra personer. 

    Vitkål strimlas, det går åt ca en tredjedels huvud om man inte gör till matlådor också. 

    En stor eller två mindre palsternackor skivas ganska tunt. 

    En stor eller två mindre morötter skivas ganska tunt. 

    1 lök (om de inte är väldigt små, då tar man två) skivas.

    1 vitlöksklyfta, pressas i när det är nästan klart. 

    Mjölk eller (kaffe)grädde. 

    Salt, peppar, sambal oelek, mango chutney. Mango Chutneyn är dyraste ingrediensen, ca 19 kr i inköp och det går åt en tredjedel till en halv. 

    Bryn grönsakerna tills de mjuknar, häll i grädde/mjölk och smaksättarna och låt puttra tills allt är mjukt. Smaka av. Serveras med ris. 

    Min man som är inbiten köttätare tyckte detta var supergott och sa att jag gärna fick göra det igen. 

    Jag har inga mått på kryddorna, jag brukar vara lite försiktig med att krydda tills det fått puttra ihop ett tag och så smakar jag av och tillsätter mer om det behövs. 


    Tack. Lät spännande!
    SupersurasunkSara skrev 2018-02-05 09:35:59 följande:

    Kikärtsgryta

    Ett pkt kikärtor

    En paprika, vi föredrar röd

    En lök

    Bladspenat om man vill

    1 pkt kokosmjölk eller kokosgrädde

    Curry, vitlök, lite spiskummin om man gillar det, gurkmeja om man vill, salt och peppar. 

    Smör om man vill få fram mesta möjliga smak av curryn. 

    Ev en buljongtärning, grönsak eller kyckling. 

    Skölj kikärtorna noga. Lägg en klick smör i en kastrull och ha i curry. (Eller släng ner allt på en gång, uteslut då smöret) När det är brynt häller du i allt annat och låter puttra tills allt är mjukt. Servera med ris, potatis eller pasta. 

    Har man en slatt stekt köttfärs över så kan man krydda den rätt rejält och blanda med nykokt pasta. När den är välkryddad behövs väldigt liten slatt till ganska många. 

    'Lapskojs', potatismos och kött i strimlor, går också åt väldigt lite kött. Någon grönsak till, kan vara vad som helst som ni gillar att äta. 


    Den gör jag en variant på men utan kikärtor:) supergod!

    Lapkojs är gott och längesedan vi gjorde. Tack
  • SupersurasunkSara
    modsey skrev 2018-02-05 10:08:55 följande:
    Tack. Lät spännande!
    SupersurasunkSara skrev 2018-02-05 09:35:59 följande:

    Kikärtsgryta

    Ett pkt kikärtor

    En paprika, vi föredrar röd

    En lök

    Bladspenat om man vill

    1 pkt kokosmjölk eller kokosgrädde

    Curry, vitlök, lite spiskummin om man gillar det, gurkmeja om man vill, salt och peppar. 

    Smör om man vill få fram mesta möjliga smak av curryn. 

    Ev en buljongtärning, grönsak eller kyckling. 

    Skölj kikärtorna noga. Lägg en klick smör i en kastrull och ha i curry. (Eller släng ner allt på en gång, uteslut då smöret) När det är brynt häller du i allt annat och låter puttra tills allt är mjukt. Servera med ris, potatis eller pasta. 

    Har man en slatt stekt köttfärs över så kan man krydda den rätt rejält och blanda med nykokt pasta. När den är välkryddad behövs väldigt liten slatt till ganska många. 

    'Lapskojs', potatismos och kött i strimlor, går också åt väldigt lite kött. Någon grönsak till, kan vara vad som helst som ni gillar att äta. 


    Den gör jag en variant på men utan kikärtor:) supergod!

    Lapkojs är gott och längesedan vi gjorde. Tack
    Så lite så, jag läser och tar till mig jag med, att äta billigt men gott och bra är ju aldrig fel  

    Vitkålsgrytan kom till för att jag hade så mycket vitkål kvar efter en indonesisk köttfärsgryta jag gjorde så jag testade Tänkte att ätbart blir det ju iaf och så blev det himla gott faktiskt. 

    Jag gör också den med kikärtor utan kikärtor så att säga Ofta gör jag något med grönsaker som jag mixar och har som sås till annan mat också istället för vanlig sås. Äldsta dottern har asperger och gillar inte konsistensen av tillagade grönsaker, men mixade går bra för smaken tycker hon om. 
  • Mandel

    Så här års är rotfrukter och citrusfrukter billigt så kör hårt på det!

    Rivna morötter med apelsin är gott till det mesta.
    Rivna morötter och strimlad vitkål
    Pizzasallad
    Ugnsrostade rotfrukter
    Sopor på rotfrukter
    Gratänger på rotfrukter
    Rotfruktsmos - inte bara på kålrot.

    Dryga ut köttfärs i såser, gratänger och biffar med rivna morötter eller rödbetor osv. Blir kul färg i alla fall!

    Baka eget bröd och ha till maten och fyll ut med. Eller köp storpack knäckebröd.
    Även gott med rårivna morötter på knäcke

    Sedan är ju frågan vad man vill stoppa i sig till ett lågt pris. Och vem det låga priset påverkar. Kan bli dyrare i slutändan


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • cattus

    Korvstroganoff gillar jag, passar både med pasta eller ris.

    Rester passar till pizza eller pytt i panna

    Vi brukar ha "lat"dagar då vi rensar frysen från diverse sparade matlådor och rester. Bara att värma eller "pussla" ihop till något. Alla äter olika, beroende på vad man är sugen på.

    Baka brödet själv. 

  • modsey
    Mandel skrev 2018-02-05 11:07:32 följande:

    Så här års är rotfrukter och citrusfrukter billigt så kör hårt på det!

    Rivna morötter med apelsin är gott till det mesta.

    Rivna morötter och strimlad vitkål

    Pizzasallad

    Ugnsrostade rotfrukter

    Sopor på rotfrukter

    Gratänger på rotfrukter

    Rotfruktsmos - inte bara på kålrot.

    Dryga ut köttfärs i såser, gratänger och biffar med rivna morötter eller rödbetor osv. Blir kul färg i alla fall!

    Baka eget bröd och ha till maten och fyll ut med. Eller köp storpack knäckebröd.

    Även gott med rårivna morötter på knäcke

    Sedan är ju frågan vad man vill stoppa i sig till ett lågt pris. Och vem det låga priset påverkar. Kan bli dyrare i slutändan


    Rotsaker är så bra !

    Vi hör gratänger, soppor rostar i ugn och har i grytor och pastasås. Så mycket godare oxå.

    Baka bröd är dock inte min grejj....å andra sidan ätet vi rätt lute bröd, så där finns nog inte så mycket att spara.
    cattus skrev 2018-02-05 16:10:40 följande:

    Korvstroganoff gillar jag, passar både med pasta eller ris.

    Rester passar till pizza eller pytt i panna

    Vi brukar ha "lat"dagar då vi rensar frysen från diverse sparade matlådor och rester. Bara att värma eller "pussla" ihop till något. Alla äter olika, beroende på vad man är sugen på.

    Baka brödet själv. 


    Restdagar äe toppen. Vi slänger verkligen inget mat ( nästan)
  • nernu

    Kött är dyrt. Dryga ut köttfärssåsen med morötter och palsternacka till exempel. Tänk på samma sätt med andra maträtter.

  • modsey
    nernu skrev 2018-02-05 17:13:26 följande:

    Kött är dyrt. Dryga ut köttfärssåsen med morötter och palsternacka till exempel. Tänk på samma sätt med andra maträtter.


    Japp gör alltid. Tycker det är godare oxå
Svar på tråden Era bästa tips på billiga maträtter