• Anonym (Ts)

    Vårdnad vid LVU

    Om ett barn har LVU, är det fortfarande föräldrarna som har vårdnaden och måste skriva på en del papper? Eller?

  • Svar på tråden Vårdnad vid LVU
  • Anonym (Ts)
    Inisario skrev 2018-02-20 13:59:37 följande:
    Beror nog på om vi pratar öppen eller sluten vård. 
    LVU innebär ju att det inte är frivillig vård.
  • Anonym (Yes)
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-20 13:54:25 följande:

    Fast det där förstår väl vem som helst att det inte stämmer? Om barnet har Lvu kan ju barnet inte bara få vara hemma medan familjehemmet är på semester.


    Varför inte? Mitt barn har haft lvu men var hemma alla skollov, de flesta helger och alltid när familjehemmet reste bort. På så sätt fick barnet lite andrum och ha det bra och dem kunde spendera alla intjänade pengar på sin egen familj.

    Är knappast ensam om detta scenarie!

    Låt barnet stanna med sin familj och res själva vart ni vill. Semesterresor tog jag med mitt barn på, så barnet gick det ingen nöd på. Barnet slapp den familjen och fick ha det bea istället. Alla nöjda och glada!
  • Anonym (Yes)
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-20 14:23:44 följande:

    LVU innebär ju att det inte är frivillig vård.


    Nej det är en tvångsvård men det innebär inte att barnet har det bättre hos okända människor. Det är ett nödvändigt ont (tyvärr för barnet) tills barnet får komma hem igen.
  • Inisario
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-20 14:23:44 följande:
    LVU innebär ju att det inte är frivillig vård.
    Det har du rätt i. Däremot finns det något som kallas permission. Och så finns det något som kallas öppen vård inom LVU. 

    Återigen, vad pratar vi egentligen om här?
  • Anonym (Ts)

    Det gällde bara vårdnad vid LVU. Barn med problematiska/olämpliga föräldrar.

  • Anonym (Yes)
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-20 15:09:39 följande:

    Det gällde bara vårdnad vid LVU. Barn med problematiska/olämpliga föräldrar.


    I denna tråd låter det mer som att det är Du som är olämplig för föräldrar och barn! Avsäg dig uppdraget så ungen får komma hem!
  • Inisario
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-20 15:09:39 följande:

    Det gällde bara vårdnad vid LVU. Barn med problematiska/olämpliga föräldrar.


    Förstår det, men vilka papper pratar du om här?
  • Anonym (Ts)

    Inget specifikt därför tog jag upp exempel. En resa tillsammans eller ett läger barnet vill åka på, som kräver att en förälder skriver på. Men det vill inte föräldern.

  • Inisario
    Anonym (Ts) skrev 2018-02-20 15:39:34 följande:

    Inget specifikt därför tog jag upp exempel. En resa tillsammans eller ett läger barnet vill åka på, som kräver att en förälder skriver på. Men det vill inte föräldern.


    Går barnen på LVU krävs inte någon underskrift.
  • Anonym (Yes)
    Inisario skrev 2018-02-20 15:42:37 följande:

    Går barnen på LVU krävs inte någon underskrift.


    Jo om barnet behöver pass och självklart ska familjehemmet respektera föräldrarnas önskemål eftersom det är föräldrarna som känner sitt barn bäst och vet vad som är bäst för deras barn.
Svar på tråden Vårdnad vid LVU