• Essie1984

    Hundar som springer ifrån sina ägare

    I eftermiddags skulle jag hämta min son på förskolan. Jag hinner inte mer än ca 50 meter innan jag ser en man med tre hundar komma gåendes längs med gatan jag bor på. Två av hundarna är kopplade. Den tredje och minsta hunden kommer springandes mot mig. Mannen har stannat till och han pratar i sin mobil. Hunden lyssnar inte när han ropar på den och när den nästan är framme vid mig stampar jag hårt i backen (det är isgata här hemma och jag broddar) med foten. Hunden blir förvånad och stannar. ?Gå härifrån!? säger jag bestämt och visar med armen. Mannen ropar på hunden som springer tillbaka. Mannen pratar forfarande i sin mobil. Han vänder ryggen åt mig när jag är jämte honom. ?Har du ingen kontroll på hunden får du hålla den kopplad!? skriker jag åt honom. ?Din jövla idiot!? skriker jag när han inte svarar mig.

    Jag är fortfarande arg och undrar nu varför många hundägare är så himla ignoranta och tror att alla älskar deras hundar? Jag tycker inte om hundar ett dugg. Jag är dessutom allergisk och vill absolut inte ha en hund som hoppar på mig eller smutsar ner mig alternativt förstör mina kläder.

    Nåde den hundägare som låter sin hund springa emot mina barn i full galopp...

  • Svar på tråden Hundar som springer ifrån sina ägare
  • Kixky

    För övrigt som svar på din fråga så är det att det finns idioter överallt i alla former, även de som är hundägare. Stöter på dem rätt ofta ute, folk som släpper fram sina hundar trots att man visar så tydligt det går att man inte vill att de ska hälsa på sin egna hund. Var och varannan promenad får man stoppa hundar som kommer springande emot en, eller lyfta upp sin egna i famnen om det är större hundar som kommer springande.

    En gång mötte jag t ex en man med tre hundar och då tog jag in min hund nära/bakom mig, gjorde kopplet kort och backade några steg, för att visa att min inte skulle hälsa. Vad gör då mannen om inte att släppa fram sina hundar ändå? Då fick jag ryta ifrån och säga att "min ska inte hälsa". Som svar på det började mannen skrika att han minsann "inte är någon tankeläsare". Men då röt jag tillbaka att "det hör till normalt vett att inte släppa fram sina hundar utan att fråga". Vilket han då bara hånskrattade åt. Så idioter finns det gott om.

    Sedan alla dessa hundägare som vill att deras hund ska hälsa men så har de en osocial/bitsk hund som inte gillar andra hundar?!

    Hundar sprider ju dessutom sjukdomar dem imellan och dessutom "löper" ju tikar imellanåt så ser inte varför man tar för givet att alla ska hälsa. Som människa springer man ju inte fram och ger en kram till varje mötande.

    Hör dessutom om och ser ofta hundar som blivit skadade på olika sätt, förlorat ögon, som fått bitskador eller liknande just på grund av andra dåliga ägare som inte har koll på sina hundar.

    Ot och kanske ska skapa en egen tråd men har inte själv haft hund tills förra året. Jag hade samma erfarenhet som i TS men nu när jag blev hundägare själv så öppnades en helt ny värld av idioter.

    Så om du tror/tycker hundägare är idioter så har du ändå bara hört/sett en bråkdel.

  • Essie1984
    Kixky skrev 2018-03-24 12:29:21 följande:

    Bra gjort! /Hundägare


    Tack! :)

    Jag var inte arg på hunden utan på ägaren. Hunden är som sagt bara en hund. Den såg väl att mannen hade nollkoll eftersom han babblade i mobilen och passade på att rusa i väg...
  • Essie1984
    Kixky skrev 2018-03-24 12:56:29 följande:

    För övrigt som svar på din fråga så är det att det finns idioter överallt i alla former, även de som är hundägare. Stöter på dem rätt ofta ute, folk som släpper fram sina hundar trots att man visar så tydligt det går att man inte vill att de ska hälsa på sin egna hund. Var och varannan promenad får man stoppa hundar som kommer springande emot en, eller lyfta upp sin egna i famnen om det är större hundar som kommer springande.

    En gång mötte jag t ex en man med tre hundar och då tog jag in min hund nära/bakom mig, gjorde kopplet kort och backade några steg, för att visa att min inte skulle hälsa. Vad gör då mannen om inte att släppa fram sina hundar ändå? Då fick jag ryta ifrån och säga att "min ska inte hälsa". Som svar på det började mannen skrika att han minsann "inte är någon tankeläsare". Men då röt jag tillbaka att "det hör till normalt vett att inte släppa fram sina hundar utan att fråga". Vilket han då bara hånskrattade åt. Så idioter finns det gott om.

    Sedan alla dessa hundägare som vill att deras hund ska hälsa men så har de en osocial/bitsk hund som inte gillar andra hundar?!

    Hundar sprider ju dessutom sjukdomar dem imellan och dessutom "löper" ju tikar imellanåt så ser inte varför man tar för givet att alla ska hälsa. Som människa springer man ju inte fram och ger en kram till varje mötande.

    Hör dessutom om och ser ofta hundar som blivit skadade på olika sätt, förlorat ögon, som fått bitskador eller liknande just på grund av andra dåliga ägare som inte har koll på sina hundar.

    Ot och kanske ska skapa en egen tråd men har inte själv haft hund tills förra året. Jag hade samma erfarenhet som i TS men nu när jag blev hundägare själv så öppnades en helt ny värld av idioter.

    Så om du tror/tycker hundägare är idioter så har du ändå bara hört/sett en bråkdel.


    Även om jag kunde ha en hund skulle jag inte våga skaffa en pga att det finns hundägare som du beskrivit ovan. Fy vad hemskt! :(

    Nu är jag inte särskilt rädd för hundar (bara de lite större hundarna och enbart när de springer lösa och rakt emot mig), men tänk om jag hade varit hundrädd...? Det är väldigt tanklöst att släppa sina hundar på okända människor och hundar som inte vill ha kontakt med andras hundar. Hundarna kan bita varandra riktigt illa i värsta fall. :/
  • Essie1984

    Jag såg att jag skrivit att jag inte tycker om hundar. Hundar är väldigt fina djur och jag tycker om djur. Jag vill bara inte bli påtvingad andras djur. Jag slänger inte min katt i famnen på människor som aldrig träffat honom tidigare. Min katt är en väldigt snäll katt. Men han är ett djur och du vet aldrig riktigt vad de tänker göra.

    Jag tycker inte om hundar som jag inte känner med andra ord. Jag har inte så mycket kontakt med hundar pga min allergi.

  • Kixky
    Essie1984 skrev 2018-03-24 15:23:56 följande:

    Även om jag kunde ha en hund skulle jag inte våga skaffa en pga att det finns hundägare som du beskrivit ovan. Fy vad hemskt! :(

    Nu är jag inte särskilt rädd för hundar (bara de lite större hundarna och enbart när de springer lösa och rakt emot mig), men tänk om jag hade varit hundrädd...? Det är väldigt tanklöst att släppa sina hundar på okända människor och hundar som inte vill ha kontakt med andras hundar. Hundarna kan bita varandra riktigt illa i värsta fall. :/


    Ja det är enerverande. Men även alla dessa som sticker fram en hand eller hälsar på hunden utan att fråga. Skulle aldrig göra det utan att fråga, fick man ju lära sig redan som barn. De som är artigast är faktiskt barn, de frågar alltid innan och har bra hand med djur oftast. Det är vuxna människor som inte sköter sig.
  • Essie1984
    Kixky skrev 2018-03-24 15:40:11 följande:

    Ja det är enerverande. Men även alla dessa som sticker fram en hand eller hälsar på hunden utan att fråga. Skulle aldrig göra det utan att fråga, fick man ju lära sig redan som barn. De som är artigast är faktiskt barn, de frågar alltid innan och har bra hand med djur oftast. Det är vuxna människor som inte sköter sig.


    Ja, det där begriper jag inte heller! Hunden kanske är rädd för främlingar. Mina två barn har inte klappat någon hund utan att ha frågat (vad jag vet om). De är lite avvaktande till hundar - precis som jag - men de är inte rädda för dem (ännu. De kanske hinner bli). Vi brukar nöja oss med att titta på hunden och säga att den är fin eller söt/gullig! :)
  • Kixky
    Essie1984 skrev 2018-03-24 15:45:53 följande:

    Ja, det där begriper jag inte heller! Hunden kanske är rädd för främlingar. Mina två barn har inte klappat någon hund utan att ha frågat (vad jag vet om). De är lite avvaktande till hundar - precis som jag - men de är inte rädda för dem (ännu. De kanske hinner bli). Vi brukar nöja oss med att titta på hunden och säga att den är fin eller söt/gullig! :)


    Ja precis! Jag visste faktiskt inte det tills jag skaffade hund själv och började läsa lite om hundpsykolgi, att just osäkra hundar kan uppfatta det som lite hotfullt när folk liksom hukar sig över dem samt kommer fram och "stirrar" i ögonen på dem. Tydligen är det också viktigt som ägare att "respektera" hundens gränser och om den inte vill hälsa på alla den möter så ska den inte behöva göra det. Vilket däremot många har svårt att acceptera.

    Tyvärr har just såna jobbiga människor varit en stor anledning till att min hund blivit mer osäker. När någon kommer fram nu oförberett så brukar hon hoppa bak och börja skälla. Den vanligaste reaktionen hos dessa personer är då att hålla på ännu mer. De kan tom. börja säga hur jag ska göra, att jag ska släppa på kopplet m m.

    Antar att jag som mer nybörjare är lättare offer för dessa då jag är mer ovan. Har blivit bättre däremot att säga ifrån men många gånger blir man överrumplad.

    Haha. Har visst mycket inneboende frustration för detta ämne :)
  • Mortiscia

    Hundar ska vara kopplade i tättbebyggt område, det finns lagar kring detta. Förutom det finns folkvett! Du gjorde helt rätt ts, det spelar ingen roll om det är en relativt liten hund, det kan finnas många orsaker varför man inte vill ha hundkontakt. Sedan har vi ju klassikern "nej men den har aaaaldrig bitit någon förut!", jo tjena. Själv får man åka och få stelkrampsspruta för att hundar har hela munnen full med bakterier, för att inte tala om det de får i sig från egna eller andras rumpor. Blä!

  • FallenAngelNr1000

    Hundar som springer ifrån sina ägare är lika jobbigt...

    som barn som rusar fram i ansiktet på hundar. Kan inte föräldrarna sätta sina ungar i koppel ? Menar, dom kan bli lika skadade av en bil, cykel eller vad som helst ? Kanske, kanske inte av en hund, "men jag gillar inte ungar," vill att dom ska hålla avstånd o inte rusa fram.

    P.s. Jag gillar visst ungar. Skrev bara så över för att skriva en "motsats" blandat med faktiska händelser. D.s. 

Svar på tråden Hundar som springer ifrån sina ägare