• mrsrahmati

    Planera barn direkt efter uttag av spiral.

    Hej alla fina! Jag behöver lite hjälp på hur jag ska tolka min kropp. Jag blir knäpp av att hålla det för mig själv i huvudet.


    Jag har i flera år haft en ENORM barnlängtan, och nu har vi äntligen börjat försöka skaffa barn! I slutet av mars tog jag ut min hormonspiral Jaydess, som fungerat bra för mig. Har inte haft någon koll på mina blödningar under åren med spiralen, utan de har bara kommit lite då och då utan att vara något större förhinder för mig. De har ju varit så små. Mitt problem är ju därför att jag inte har en aning på hur min cykel ser ut. 

    Lördagen den 14/4 misstänkte jag att jag kanske hade ägglossning eftersom mina flytningar var slemmigare och tjockare än normalt. Ingen aning om det stämde, men vi hade vartfall oskyddat sex i samband med dessa aningar. 

    En vecka efter igen, alltså förra helgen 22/4, började jag må känna mig väldigt märklig. Var enormt trött på söndags kvällen, kände mig febrig och väldigt varm i kroppen. Min livmoder kändes dessutom uppsvälld, väldigt spänd och öm. Där och då började jag fundera på om jag var gravid, och eftersom jag hoppas så enorm så har det varit svårt att inte bli hoppfull på dessa tecken. Tog ett graviditetstest direkt, men visade negativt såklart. 

    Under den senaste veckan som gått nu efter att detta började har jag känt av pendlande trötthet, mindre ork, samtidigt som det fram och tillbaka spänt starkt i livmoderområdet markant. Vissa dagar enorm mycket, andra mycket mindre. Jag fick dessutom en rosa blödning i början av veckan, (vilket jag inte kunde undvika att tolka som en ev. nidblödning....) 

    Eftersom att symptomen har varit såpass starka och övertygande, har jag mer och mer blivit inställd på att jag borde vara gravid trots att jag har tagit test som visat negativt. Grejen är dock att jag har haft alldeles för bråttom med att testa, eftersom jag vet att jag antagligen ändå inte skulle haft tillräckligt med gravidhormon i kroppen för att det skulle ge positivt utslag... Jag borde vänta totalt tre veckor för att få ett säkert svar (en vecka kvar nu), eftersom jag inte alls vet när jag förväntas ha min mens nu efter uttag av spiralen. Tre veckor känns dock som en evighet och jag har verkligen inte kunnat låta bli att testa oavsett. 

    Idag har jag fått små blödningar, vilket gjorde mig misstänksam att det inte är som jag hoppats. Ville inte att de skulle komma! Gjorde återigen ett test som visade negativt nyss (nu två veckor sedan samlaget). Kan det vara min kropp som spökar med en skengraviditet eftersom att jag fokuserar på detta så mycket? Eller är är det min kropp som reagerar och håller på att ställa om sig efter att spiralen tagits ut? Jag vet inte vad jag ska tro! Symptomen med molvärken utan tvekan varit verkliga och ingenting jag inbillat mig... Man har ju hört om folk som blivit gravida direkt efter att de tagit ut sin spiral. 

    Snälla ni som varit i liknande sits som mig, berätta hur det var för er! Jag blir knäpp av att hålla alla tankar inom mig... <3


     

  • Svar på tråden Planera barn direkt efter uttag av spiral.
  • emeliera
    mrsrahmati skrev 2018-05-19 01:23:31 följande:

    Hoppas hoppas! Jag håller alla tummar och tår att du får ett plus.


    Inget pluss på stickan... Men en vecka senare ingen mens heller, så jag tror de är kroppen som är i väldig obalans.... Men igår fick jag en pytte liten blödning trodde mensen skulle komma men icke, idag har jag typ mensvärk men ändå inte. Börjar tröttna och känner lite antingen kan mensen komma eller så kan jag få va gravid :P
  • mrsrahmati
    emeliera skrev 2018-05-20 11:08:28 följande:

    Inget pluss på stickan... Men en vecka senare ingen mens heller, så jag tror de är kroppen som är i väldig obalans.... Men igår fick jag en pytte liten blödning trodde mensen skulle komma men icke, idag har jag typ mensvärk men ändå inte. Börjar tröttna och känner lite antingen kan mensen komma eller så kan jag få va gravid :P


    Visst är det tjatigt att gå runt och inte veta! Och inte heller kan man låta bli att hoppas dessutom... Inte jag iaf. Jag var helt hundra på att jag var gravid nu när jag tog ut min spiral pga av alla tecken, men sen kom ju mensen. Håller tummarna att den inte kommer, varken för dig eller för mig. Hör av dig om hur det går!
  • emeliera
    mrsrahmati skrev 2018-05-22 23:08:10 följande:

    Visst är det tjatigt att gå runt och inte veta! Och inte heller kan man låta bli att hoppas dessutom... Inte jag iaf. Jag var helt hundra på att jag var gravid nu när jag tog ut min spiral pga av alla tecken, men sen kom ju mensen. Håller tummarna att den inte kommer, varken för dig eller för mig. Hör av dig om hur det går!


    Ja man försöker att inte hoppas men de är ganska svårt :P jag känner mig gravid men testen är ju negativa... och om jag nu inte är de kan jag la få sluta må illa i alla fall ;) hur går de för dig då?
  • mrsrahmati
    emeliera skrev 2018-05-23 20:07:13 följande:

    Ja man försöker att inte hoppas men de är ganska svårt :P jag känner mig gravid men testen är ju negativa... och om jag nu inte är de kan jag la få sluta må illa i alla fall ;) hur går de för dig då?


    Låter ju som graviditetssymptom det du beskriver. Men samtidigt borde du ju få ett plus snart om det är så. Vi får hålla tummarna att det inte är dina hormoner som spökar efter att du tog ut spiralen, så som det var för mig.

    Ja hur går det för mig... Jag har kalkylerat ut att kg borde vet min ägglossning nu (Om min förutspodda cykel är korrekt). Det är ju svårt att veta eftersom jag bara vet en mens och inte vet än när jag beräknar nästa. Men hur som helst, jag går bara och hoppas att den inte ska komma i slutet av denna månad som den borde göra om jag har tänkt rätt. Ska vänta och se, och om den inte kommer mer än en vecka senare än vad den den gjorde förra månaden så ska jag nog ta ett test igen. Vill inte bli besviken igen oh... Det är så tråkigt att se minus.
  • Genne

    Jag plockade ut min mirena för exakt en månad sedan och plussade idag. Är helt chockad, trodde det skulle ta minst ett par månader då jag har hört att det brukar ta en stund för kroppen att ställa om.

  • mrsrahmati
    Genne skrev 2018-05-24 17:28:57 följande:

    Jag plockade ut min mirena för exakt en månad sedan och plussade idag. Är helt chockad, trodde det skulle ta minst ett par månader då jag har hört att det brukar ta en stund för kroppen att ställa om.


    Stort grattis till dig! Vilken dröm det måste vara! Är det första för dig också eller har du fler barn sen tidigare? Hur märkte du att du var gravid?
  • mrsrahmati
    Genne skrev 2018-05-24 17:28:57 följande:

    Jag plockade ut min mirena för exakt en månad sedan och plussade idag. Är helt chockad, trodde det skulle ta minst ett par månader då jag har hört att det brukar ta en stund för kroppen att ställa om.


    Stort grattis till dig! Vilken dröm det måste vara! Är det första för dig också eller har du fler barn sen tidigare? Hur märkte du att du var gravid?
    Kyllykki skrev 2018-05-16 07:35:32 följande:

    Åh, hoppas den kommer när den ska!

    Jag kan ha haft ägglossning för tre dagar sedan, men inte lika starka symptom som jag brukar och stickorna var slut, så jag kunde inte kolla.


    Hur går det för dig?
  • Genne
    mrsrahmati skrev 2018-05-24 18:18:48 följande:

    Stort grattis till dig! Vilken dröm det måste vara! Är det första för dig också eller har du fler barn sen tidigare? Hur märkte du att du var gravid?


    Tack! Är nog lite i chock just nu. Det är första för mig, så det känns rätt overkligt. Jag har fått väldigt ömma och svullna bröst och trodde jag fick mens härom dagen pga blödning, men det var väldigt lite och gick över jättefort så tänkte att det kanske var en nidblödbing och testade idag. Två gånger för att vara säker, svagt plus i morse, betydligt starkare plus efter jobbet =D
  • mrsrahmati
    Genne skrev 2018-05-24 18:35:29 följande:
    Tack! Är nog lite i chock just nu. Det är första för mig, så det känns rätt overkligt. Jag har fått väldigt ömma och svullna bröst och trodde jag fick mens härom dagen pga blödning, men det var väldigt lite och gick över jättefort så tänkte att det kanske var en nidblödbing och testade idag. Två gånger för att vara säker, svagt plus i morse, betydligt starkare plus efter jobbet =D
    Åh vad roligt att höra! Första barnet dessutom. Vilken spännande tid du har framför dig nu! Själv går jag bara och väntar på att mensen INTE ska komma. Önskar så mycket att den inte kommer. Beräknar att den borde komma om en vecka ungefär... Kul att få lite glada nyheter från folk som plussar under tiden, det hjälper en att hålla hoppet uppe. 
  • Genne
    mrsrahmati skrev 2018-05-25 11:20:43 följande:

    Åh vad roligt att höra! Första barnet dessutom. Vilken spännande tid du har framför dig nu! Själv går jag bara och väntar på att mensen INTE ska komma. Önskar så mycket att den inte kommer. Beräknar att den borde komma om en vecka ungefär... Kul att få lite glada nyheter från folk som plussar under tiden, det hjälper en att hålla hoppet uppe. 


    Jag håller tummarna för dig att det inte blir någon mens nästa vecka!
  • mrsrahmati
    Genne skrev 2018-05-25 13:41:35 följande:
    Jag håller tummarna för dig att det inte blir någon mens nästa vecka!
    Tack! Jag väntar med spänning. Har fått små spänningar i livmoderområdet, precis som jag fick förra månaden innan jag fick min mens. Vi får se om det är mensvärk denna månaden också. 
  • mrsrahmati

    Hej igen alla. Tack för att ni har tagit er tid att svara i min tråd. Igår plussade jag, blev så glad att jag inte visste vad jag skulle ta mig till! Det tog sig så fort trots allt. Nu håller jag tummarna att allt går fortsatt bra framöver. Kram!! 

  • Sunnanäng
    mrsrahmati skrev 2018-06-01 08:19:44 följande:

    Hej igen alla. Tack för att ni har tagit er tid att svara i min tråd. Igår plussade jag, blev så glad att jag inte visste vad jag skulle ta mig till! Det tog sig så fort trots allt. Nu håller jag tummarna att allt går fortsatt bra framöver. Kram!! 


    Ååå grattis!
  • mrsrahmati
    Kyllykki skrev 2018-06-01 18:26:50 följande:

    Jag blev gravid, så jag hade nog ägglossning trots allt.


    Stort grattis till dig! Då gick det bra för oss båda!!
  • emeliera
    mrsrahmati skrev 2018-06-01 08:19:44 följande:

    Hej igen alla. Tack för att ni har tagit er tid att svara i min tråd. Igår plussade jag, blev så glad att jag inte visste vad jag skulle ta mig till! Det tog sig så fort trots allt. Nu håller jag tummarna att allt går fortsatt bra framöver. Kram!! 


    Gud va roligt massa Grattis till dig och all lycka :) <3
Svar på tråden Planera barn direkt efter uttag av spiral.