• Ljbs

    50kr för att vänta tre timmar på ett 3 minuters besök hos sköterska

    Kunde inte formulera en bra rubrik.

    Jag gick på drop in på min VC när jag hade varit sjuk till och från, men aldrig helt bra, i 2 månader.

    Jag har haft influensa som jag sedan blev "frisk" ifrån var på jobbet några dagar däckad i 4 dagar med mega problem med bihålorna. Tillfrisknade hyfsat för att gå tillbaka till jobbet jobbade en vecka däckade sedan igen 3 dagar.

    Tillslut när detta mönster pågott i ca 8 veckor satte jag mig på VC.

    Rutinen är nu vänta träffa sköterska läkare.

    Kag fick vänta i ca tre timmar på att komma in till sköterska. Hon hälsade knappt, fick förklara vad mitt bekymmer var. Berättade att jag varit väldigt dålig till och från i 8 veckor utan klar bättring mellan sjukfrånvarotillfällena. Jag vet att ni avgör det bäst men jag misstänker en bakteriell infektion.

    Hon tittade skeptiskt på mig och sa att nej vi varnings läkartider för sådant idag.

    Sen var vi klara??? Hon tittade inte ens i halsen på mig? Inget stick i fingret ingenting.

    Jag var så ledsen och arg när jag gick därifrån, dels pga. Hennes bemötande men mest för att hon inte ens verkade ta mig på allvar.

    Jag har vänt mig för hjälp på annat håll och fått antibiotika men garn fått hem en räkning från VC på 50kr.

    För vad undrar jag? Betalar jag 50 spänn för att vänta i 3 timmar och sen för ett besök till sjuksköterska som inte tog mer än (överdriver inte) tre minuter.

    Tycker bara det är så fel. Bryr mig inte om de 50kr egentligen men jag undrar vad jag ska betala för egentligen?

  • Svar på tråden 50kr för att vänta tre timmar på ett 3 minuters besök hos sköterska
  • Kasperina
    Glinda från Oz skrev 2018-05-16 16:18:58 följande:
    Då är det som sagt ingen vårdcentral eller så menade de att de inte hade några tider idag.
    Vi har en vårdcentral som inte har några jourtider hos läkare och minst en månads väntetid, däremot finns drop in hos distriktssköterska.

    Vi har även en närakut som inte tar emot obokade besök. För att få komma dit måste man boka en tid, och man kan bara boka till samma dag. Tiderna tar oftast slut någon gång mellan 10 och 11.30.

    Blir jag sjuk efter lunch ringer jag tidigt nästa morgon och bokar tid på närakuten.
    Blir barnen sjuka efter lunch åker vi till akuten trots att jag vet att det kan vara 8-10 timmars väntetid där. De får fortfarande träffa läkare betydligt snabbare än hos primärvården och de är under uppsikt medan de väntar.
  • Ljbs
    Glinda från Oz skrev 2018-05-16 15:47:59 följande:

    Då är det en närakut och inte en vårdcentral. På vårdcentralen kan man alltid boka tid.


    Ok. Nej närhälsan vårdcentral står det i papper jag har från dom. Min närakut ligger i stan, det var den jag fick hjälp på till sist.
  • Ljbs
    Glinda från Oz skrev 2018-05-16 16:18:58 följande:

    Då är det som sagt ingen vårdcentral eller så menade de att de inte hade några tider idag.


    Nej, alltså vill du boka en tid till läkare så är väntetid tre-fyra månader. Till samtalshjälp eller sköterska inom en vecka. Annars får du söka dig till jour centralen eller akutmottagningen.
  • Ljbs
    Glinda från Oz skrev 2018-05-16 14:31:53 följande:

    Vem som helst fattar att man kan boka en tid på vårdcentralen. Tror du verkligen att de bara har drop in tider?


    Varför så agro. Jag återberättar bara vad dom sa. Visst jag kan boka men på just den vc får jag inte tid inom 3 månader, enligt dom.
  • gangstah91
    Ljbs skrev 2018-05-16 20:18:19 följande:
    Varför så agro. Jag återberättar bara vad dom sa. Visst jag kan boka men på just den vc får jag inte tid inom 3 månader, enligt dom.
    Och vad är deras förklaring till det?
  • Themis
    Glinda från Oz skrev 2018-05-16 16:35:14 följande:
    Då är det en närakut.
    gangstah91 skrev 2018-05-16 16:04:29 följande:

    Anta aldrig att folk förstår att samhällets resurser inte kretsar kring dem själva.


    Jag börjar mer och mer inse att du har rätt.
    Men snälla du har nog fått detta om bakfoten.

    Jag har också ringt VC för att få fem minuter och ett recept på en sabla allergitablett förut om åren och fått höra att de inte har en tid till mig förrän om tre månader när pollensäsongen är över.
     
    Nu har vi just flyttat och jag testade att ringa centrum-VC här och väntetiden är 5-6 veckor. Jag hade då galopperande eksem i hela ansiktet och på armarna som inte gick att dämpa med antihistamintabletter och hade börjat sprida sig, inte så kul.

    Jag kör alltså hellre 15 km ut till mitt gamla VC som inte är överbelastat och har en fungerande dropp-in.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • alexias mamma
    Glinda från Oz skrev 2018-05-16 15:47:59 följande:

    Då är det en närakut och inte en vårdcentral. På vårdcentralen kan man alltid boka tid.


    Vilken tur du verkar ha, du kanske kan tipsa om vilken vc du är inskriven på?

    I sthlm och den stadsdel jag kommer från så har jag provat 2 olika vc. Ingen av dom har drop-in och för att boka tid måste man ringa kl 08, vid 09 är ?samma dag? tiderna för dagen slut. Vill man boka tid en annan dag så får man räkna med ett par månader. Tyvärr är det så vården ser ut, iaf där jag bor.

    Jag har nu bytt till en vc längre bort i ett litet villaområde, där kan man få inom 2 veckor iaf.

    Du kanske skulle börja fundera på att Sverige är större än din lilla hemort, det funkar annorlunda på olika ställen.
  • Tom Araya
    När en patient har synpunkter eller klagomål
    Vårdgivaren ska ta emot och informera patienten om hur hen går tillväga för att lämna synpunkter eller klagomål, och vilken hjälp som finns att få.
    synpunkter
    Patienten kan kontakta verksamheten direkt

    Patienten kan kontakta den verksamhet det gäller, för att vårdgivaren ska kunna utveckla och förbättra vården. Kontakten kan tas direkt med hälso- och sjukvårdpersonalen eller verksamhetschefen. Vissa sjukhus har patientvägledare som kan ta emot frågor och synpunkter och ge vägledning.


    Om en patient eller dess närstående har klagomål eller synpunkter på hälso- och sjukvården är det i första hand vårdgivaren som ska ta emot och bemöta klagomålet. Det är verksamheten som bäst kan förklara vad som har hänt och vidta åtgärder för att det som hänt inte ska inträffa igen. När en patient eller närstående har lämnat ett klagomål bör verksamheten omedelbart bekräfta att de har tagit emot det och svara på det inom fyra veckor.


    Läs mer om hur en patient kan gå tillväga för att lämna synpunkter eller klagomål på vården hos Socialstyrelsen.

    patientsakerhet.socialstyrelsen.se/om-en-patient-drabbas/rapportera-och-anmala/nar-en-patient-har-synpunkter-eller-klagomal

  • Glinda från Oz
    alexias mamma skrev 2018-05-16 22:16:53 följande:

    Vilken tur du verkar ha, du kanske kan tipsa om vilken vc du är inskriven på?

    I sthlm och den stadsdel jag kommer från så har jag provat 2 olika vc. Ingen av dom har drop-in och för att boka tid måste man ringa kl 08, vid 09 är ?samma dag? tiderna för dagen slut. Vill man boka tid en annan dag så får man räkna med ett par månader. Tyvärr är det så vården ser ut, iaf där jag bor.

    Jag har nu bytt till en vc längre bort i ett litet villaområde, där kan man få inom 2 veckor iaf.

    Du kanske skulle börja fundera på att Sverige är större än din lilla hemort, det funkar annorlunda på olika ställen.


    Jag bor också i Stockholm i en norrförort. Alla har inte drop in tider det är helt normalt. Din första vårdcentral uppfyller inte vårdgarantin och den är samma i HELA LANDET, just din kommun har alltså inget magiskt undantag. Jag tycker du ska börja med att anmäla dem och ta det därifrån. Jag tycker du ska börja kräva det du har rätt till!
  • Kasperina

    Jag har provat att vända mig till Patientnämnden vid ett tillfälle när jag råkat ut för en hel rad med missförhållanden inom vården vilket medförde kraftiga smärtor i väntan på en operation som sköts upp gång på gång.
    De var väldigt trevliga, men uppgivna, och sa att naturligtvis kunde jag anmäla, men jag måste förbereda mig på att väntetiden på utredning är så lång att de flesta fall läggs ned utan utredning då de blivit för gamla när det väl är dags.
    Att beklaga sig över att vårdgarantin inte följs är slöseri med tid om det inte gäller ett livshotande tillstånd.

    Ni inser att inte ens cancervården klarar vårdgarantin i dagens vårdSverige?

    Politikerna tror på fullt allvar att om de sätter en maxgräns för hur många som får bli sjuka så kommer det att bli så. När detta sedan inte inträffar pratar de om oförutsedda händelser och tillsätter en utredning.
    Det hade varit bättre om de använt utredningspengarna till att höja löner och utöka antalet tjänster, men det vore ju för simpelt. 
    Om man börjar LÖSA problemen kanske man inte får sitta kvar nästa mandatperiod?

    Jag vet en chef inom en vårdenhet som beordrades att dubbelboka patienter, och fick sparken när hon vägrade. När det sedan kom fram att en patient fått fel behandling på den enheten just pga att journalerna blandats ihop vid en dubbelbokning gick ansvarig person ut i media och grät en skvätt och var chockad och illa berörd över att något sådant kan inträffa och kunde inte FÖRSTÅ hur det gått till.
    VARJE, exakt varje, dvs 100% av gångerna det står en ansvarig politiker och snyftar i TV, oavsett om det gäller dyra stödstrumpor eller felbehandlade patienter, så vet den personen mycket väl att det har inträffat pga att de själva valt att ta risken att det ska inträffa.

    Om jag som projektledare valde att ignorera risker på samma sätt som våra folkvalda så skulle jag få sparken.

    Nu är det valår igen och politikerna slåss om att vara den som lyckas hålla längst tal där man förfasar sig över läget och berättar hur jävla bra man är på att lösa det, utan att andas en stavelse om HUR man avser att lösa det. Anledningen är naturligtvis att man inte kan vinna ett val i Sverige 2018 om man faktiskt avser att lösa några av de problem som finns. Den lättkränkta generationen röstar på den som säger att de kan lösa problemen utan att göra något åt dem, allt annat låter jobbigt/dyrt/besvärligt och så kan vi ju inte ha det. 

  • gangstah91
    Kasperina skrev 2018-05-17 12:05:56 följande:

    Jag har provat att vända mig till Patientnämnden vid ett tillfälle när jag råkat ut för en hel rad med missförhållanden inom vården vilket medförde kraftiga smärtor i väntan på en operation som sköts upp gång på gång.
    De var väldigt trevliga, men uppgivna, och sa att naturligtvis kunde jag anmäla, men jag måste förbereda mig på att väntetiden på utredning är så lång att de flesta fall läggs ned utan utredning då de blivit för gamla när det väl är dags.
    Att beklaga sig över att vårdgarantin inte följs är slöseri med tid om det inte gäller ett livshotande tillstånd.

    Ni inser att inte ens cancervården klarar vårdgarantin i dagens vårdSverige?

    Politikerna tror på fullt allvar att om de sätter en maxgräns för hur många som får bli sjuka så kommer det att bli så. När detta sedan inte inträffar pratar de om oförutsedda händelser och tillsätter en utredning.
    Det hade varit bättre om de använt utredningspengarna till att höja löner och utöka antalet tjänster, men det vore ju för simpelt. 
    Om man börjar LÖSA problemen kanske man inte får sitta kvar nästa mandatperiod?

    Jag vet en chef inom en vårdenhet som beordrades att dubbelboka patienter, och fick sparken när hon vägrade. När det sedan kom fram att en patient fått fel behandling på den enheten just pga att journalerna blandats ihop vid en dubbelbokning gick ansvarig person ut i media och grät en skvätt och var chockad och illa berörd över att något sådant kan inträffa och kunde inte FÖRSTÅ hur det gått till.
    VARJE, exakt varje, dvs 100% av gångerna det står en ansvarig politiker och snyftar i TV, oavsett om det gäller dyra stödstrumpor eller felbehandlade patienter, så vet den personen mycket väl att det har inträffat pga att de själva valt att ta risken att det ska inträffa.

    Om jag som projektledare valde att ignorera risker på samma sätt som våra folkvalda så skulle jag få sparken.

    Nu är det valår igen och politikerna slåss om att vara den som lyckas hålla längst tal där man förfasar sig över läget och berättar hur jävla bra man är på att lösa det, utan att andas en stavelse om HUR man avser att lösa det. Anledningen är naturligtvis att man inte kan vinna ett val i Sverige 2018 om man faktiskt avser att lösa några av de problem som finns. Den lättkränkta generationen röstar på den som säger att de kan lösa problemen utan att göra något åt dem, allt annat låter jobbigt/dyrt/besvärligt och så kan vi ju inte ha det. 


    Varför börjar du inte engagera dig i politiskt? Du verkar ju så sjukt insatt och så sjukt fördomsfri att du skulle passa som handen i handsken, eller var det tvärtom?
  • Kasperina
    gangstah91 skrev 2018-05-17 12:14:56 följande:
    Varför börjar du inte engagera dig i politiskt? Du verkar ju så sjukt insatt och så sjukt fördomsfri att du skulle passa som handen i handsken, eller var det tvärtom?
    Jag tror ordet du letar efter är uppgiven
  • tobbe01

    Jag tycker 50 kronor låter väldigt billigt för besök hos distriktssköterska men det varierar väl mellan olika landsting. Man ska komma ihåg när man gnäller på vården att den ser väldigt olika ut i olika delar av landet. I storstadsregionerna verkar det vara fullständigt kaos!? men ute i landet har vi det fantastiskt bra. Säkert inte överallt men garanterat på MÅNGA ställen. Ringer jag min VC så har jag en tid inom ett par dagar. Häromsistens fick jag problem med mitt ena öga och blev orolig och åkte till akuten. Trodde jag skulle få vänta hela dagen men kom in efter en timme, träffade en trevlig sköterska som efter samråd med läkare såg till att jag efter tre dagar hade en tid på ögonkliniken. (och då visade det sig inte vara ngt allvarligt och jag är inte en känd ögonpatient som liksom fick förtur)

  • Utan Barn
    Glinda från Oz skrev 2018-05-17 10:23:37 följande:
    Jag bor också i Stockholm i en norrförort. Alla har inte drop in tider det är helt normalt. Din första vårdcentral uppfyller inte vårdgarantin och den är samma i HELA LANDET, just din kommun har alltså inget magiskt undantag. Jag tycker du ska börja med att anmäla dem och ta det därifrån. Jag tycker du ska börja kräva det du har rätt till!
    Vad i vårdgarantin uppfylls inte i exemplet du kommenterar?

    Faktum är ju att man KAN få vård. Bara det att man måste ringa samma dag.

    Min vårdcentral är Sophiahemmet på Östermalm i Stockholm. De har inte heller akut drop-in utan man får ringa på morgonen SAMMA dag för att få en »akut-tid« (till läkare). Om man vill boka ett vanligt besök är väntetiden ganska många veckor.
Svar på tråden 50kr för att vänta tre timmar på ett 3 minuters besök hos sköterska