• MrsandMrs2017

    Får jobbet göra såhär?

    Jag är så ledsen och besviken och vet inte vart jag ska ta vägen. Jag är tim-anställd men ska jobba på schema under sommaren. Idag såg jag att jag hade blivit inskriven på många pass helt ovetandes. Jag har inte ens blivit tillfrågad eller erbjuden eller hört någonting. Jag hade liksom planerat in en massa annat dessa dagar och hade tänkt njuta av min ledighet då mitt schema börjar i slutet på Juni. Jag funderar på om det verkligen får gå till på detta sätt? Jag har ju nu inget schema utan bara timmar. Känns så trist att bli överraskad med extra jobb utan att jag sagt ja eller fått höra något. Jag bara fick se att jag var inskriven och ska jobba då. :(

    Det är så svårt för mig att säga nej och stå upp för mig själv. Är dessutom gravid i vecka 15 och hade tänkt njuta nu innan av graviditeten och vila några veckor. Vad ska jag göra egentligen? Känner mig så ledsen och orolig över allt extra jobb utöver mitt schema som inte börjar förrän om många veckor. :(

  • Svar på tråden Får jobbet göra såhär?
  • Anonym (asta)
    MrsandMrs2017 skrev 2018-05-23 18:05:12 följande:

    Jag är så ledsen och besviken och vet inte vart jag ska ta vägen. Jag är tim-anställd men ska jobba på schema under sommaren. Idag såg jag att jag hade blivit inskriven på många pass helt ovetandes. Jag har inte ens blivit tillfrågad eller erbjuden eller hört någonting. Jag hade liksom planerat in en massa annat dessa dagar och hade tänkt njuta av min ledighet då mitt schema börjar i slutet på Juni. Jag funderar på om det verkligen får gå till på detta sätt? Jag har ju nu inget schema utan bara timmar. Känns så trist att bli överraskad med extra jobb utan att jag sagt ja eller fått höra något. Jag bara fick se att jag var inskriven och ska jobba då. :(

    Det är så svårt för mig att säga nej och stå upp för mig själv. Är dessutom gravid i vecka 15 och hade tänkt njuta nu innan av graviditeten och vila några veckor. Vad ska jag göra egentligen? Känner mig så ledsen och orolig över allt extra jobb utöver mitt schema som inte börjar förrän om många veckor. :(


    Kanske ska du inte jobba alls? Lämna din plats till de som VILL jobba. Jag lovar att platsen fylls innan du hinner säga.....-"Jag är gravid och orkar inte......."
  • Dexter dot com
    Anonym (Linn) skrev 2018-05-25 12:38:42 följande:

    Jag arbetar som biträdande enhetschef på ett boende och ansvarar då för ca 100 fastanställd personal. På sommarens ska alla dessa ha semester och vi tar in vikarier/timmisar för att täcka upp detta. Ordinarie personal har antingen tidig eller sen semester och detta planeras i februari för att jag ska veta hur många jag måste täcka upp för samt när. Startar en rekrytering och anställer vikarier. Alla sommarscheman vill jag ha klara i mars/april för jag vet att det alltid är vikarier som i sista stund hoppar av, ordinarie personal blir långtidssjukskrivna under sommaren etc.

    På så sätt tvingas jag göra om schemat, och då även lägga till/ta bort pass för de vikarier vi anställt. Ordinarie personal har alltid förtur och ska alltid arbeta sin %.

    Är det någon utav de vikarier jag anställt som börjar påpeka schemat, att de inte kan jobba den och den veckan, inte vill jobba så mycket som jag planerat så ersätts denne. Sommarvikarier är lätt att få tag på och jag vet att de som börjar klaga över schemat redan innan sommaren dragit igång också kommer vara de som strular/inte dyker upp/sjukanmäler sig ofta. Sommaren är en skör tid då även chefer har semester och vi vill slippa tänka på bemanningen/schemat i största möjliga mån då, det ska bara flyta på. Vi har nog med jobb ändå, och att få in tillfälliga vikarier under sommaren är inte alltid så lätt när de flesta är bortresta eller inte vill jobba när de planerat att vara lediga samt inte så bra då redan 50% av ordinarie personal är på semester.

    Jag är alltid noga med att poängtera för alla vikarier att detta första schema jag delar ut kan komma att ändras och inte är helt fastställt.


    Men om du och en vikarie planerat att vikarien ska jobba tex 100% i juli så planerar du väl inte in jobb på den vikarien i juni utan att förankra det med vikarien? 
  • Anonym (Nja)

    Har du sagt att du ska gå på schema juni-aug så chefen rätt att ändra schemat med minst 2 veckors framförhållning.

  • Anonym (Linn)
    Dexter dot com skrev 2018-05-26 10:33:23 följande:

    Men om du och en vikarie planerat att vikarien ska jobba tex 100% i juli så planerar du väl inte in jobb på den vikarien i juni utan att förankra det med vikarien? 


    Nej inte om vikarien endast är anställd för att arbeta enbart juli månad. Men jag skulle heller aldrig anställa en person som endast kan arbeta en månad under sommaren. Ska man ha ett sommarvik så förväntar jag mig att man är villig att arbeta hela sommaren men kan självklart göra undantag för någon veckas ledighet om personen ber om det och det funkar i planeringen.
  • Seven Costanza

    Vet inte om vad som är rätt men i alla fall när jag jobbat som sommarvikarie så har man ju fått en startvecka och en slutvecka, vanligen att jag börjat midsommarveckan, och då har det INTE varit så att man förväntats vara beredd att jobba när som helst under hela juni utan först från och med den veckan som sagts.

    Alla pass dessförrinnan har jag blivit tillfrågad om varje pass för sig så jag tycker inte att det är något konstigt alls att TS planerat in annat i början av juni före den schemalagda startveckan och blir besviken att hon satts i en sits där hon måste antingen ställa in eller riskera att stämplas som besvärlig om hon säger att hon inte kan ta passen.

  • MrsandMrs2017

    Tack för alla svar. Fått lite olika vinklar och det är alltid bra.

    Jag ska jobba 100% Juli och Augusti på schema, jag har en "startvecka" och en "slutvecka". Jag tycker ändå inte att det är schysst att lägga till 2 veckor med pass utan att jag fått sett tider eller sagt min röst.

    Älskar detta ställe och självklart vill jag jobba. Alla trivs toppen med mig och inom mitt område är det kaos och brist på personal så att jag blir "bortvald" tror jag inte på.

    Dock tycker jag det är lite läskigt med synen vissa har på vikarier och timmisar. Duger det inte på chefens villkor så slänger man ut den personen. Man är lika mycket människa med känslor och önskningar när man är tidsbegränsad anställd som fast. Det är synd att man saknar rättigheter och kan bli uppsagd hur som helst om man inte duger. Tråkigt att det funkar så känner jag.

    Men men. Jag är nöjd med allt förutom detta sätt att få arbetetspass på. Tänk er själva att få 2 veckor extra jobb som en överraskning när du redan jobbat 100%.

    Ni som tror att jag är lat och inte vill jobba, till er jag kan säga att så var det inte. Jag älskar detta jobb och jag vill jobba, men inte FÖR MYCKET, mer än vad som sagts. Blev upprörd ledsen över hur tillvägagångssättet var.

    Men som sagt, sånt är livet. Jag har fått feedback och är nöjd.

    Peace y'all!

  • Anonym (Stella)

    Självklart har du rätt att säga nej. Du har rätt att planera ditt liv som alla andra.

    Fast är det inte bra att tjäna så mycket du kan nu ? Din föräldrapenning kommer ju att baseras på vad du tjänar.

  • MrsandMrs2017
    Anonym (Stella) skrev 2018-05-27 21:20:43 följande:

    Självklart har du rätt att säga nej. Du har rätt att planera ditt liv som alla andra.

    Fast är det inte bra att tjäna så mycket du kan nu ? Din föräldrapenning kommer ju att baseras på vad du tjänar.


    Aboslut så är det bra att tjäna mycket nu ja. Men jag bor tillsammans med min pappa och har det väldigt bra ekonomiskt ställt, jag känner att jag inte behöver ha så pass mycket inkomst. Det känns viktigare att få mera ledigt och knyta ann till sitt barn.

    Tack för ditt svar.
  • MrsandMrs2017

    Som jag skrev tidigare har jag fått svar på allt jag önskat. Nu skriver jag inget mer.

    Ha en skön sommar ni alla och må det gå er väl i livet! :)

  • SysterY
    MrsandMrs2017 skrev 2018-05-27 21:52:57 följande:

    Aboslut så är det bra att tjäna mycket nu ja. Men jag bor tillsammans med min pappa och har det väldigt bra ekonomiskt ställt, jag känner att jag inte behöver ha så pass mycket inkomst. Det känns viktigare att få mera ledigt och knyta ann till sitt barn.

    Tack för ditt svar.


    Knyta ann till ditt barn? Det är något du gör när barnet är född och du är föräldrarledig. Inte innan.
  • Anonym (g)
    MrsandMrs2017 skrev 2018-05-27 21:52:57 följande:
    Aboslut så är det bra att tjäna mycket nu ja. Men jag bor tillsammans med min pappa och har det väldigt bra ekonomiskt ställt, jag känner att jag inte behöver ha så pass mycket inkomst. Det känns viktigare att få mera ledigt och knyta ann till sitt barn.

    Tack för ditt svar.
    Är det inte bättre att lägga dessa 2 veckor som du ska använda till att knyta an, till efter att barnet faktiskt är fött och går att knyta an till?
Svar på tråden Får jobbet göra såhär?