• Susannas

    Vilken kategori av namn?

    Om ni var tvungna att ge alla era barn namn från en av följande kategorier, vilken skulle ni då välja? Namnen som står där är bara exempel, det finns ju nämligen hur många namn som helst som skulle passa in i kategorierna.

    Vanliga / Populära
    Elsa, Julia, Sara
    Karl, Gustaf, Erik

    Vanliga / Opopulära
    Katarina, Ulrika, Margareta
    Anders, Per, Magnus

    Ovanliga / Populära
    Hedda, Hilma, Hedvig
    Frans, Hjalmar, Elis

    Ovanliga / Opopulära
    Augusta, Beda, Justina
    Bernhard, Ferdinand, Sigfrid

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken kategori av namn?
  • fluu
    Susannas skrev 2018-06-18 17:45:21 följande:

    Tycker du verkligen att det är oviktigt? Tycker du inte att det minst sagt skulle låta konstigt med två syskon som hette "Rudolf och Elias"? Eller "Margareta och Alma"?

    Jag bryr mig inte riktigt om namnets språkliga ursprung, jag tycker att "Göran och Filip" låter fel som namnen på två bröder födda på 2010-talet fastän de båda har grekiskt ursprung

    Namnkombinationerna jag nämnde skulle säkert funka utan problem på två syskon runt förra sekelskiftet, men i dag tror jag nog att de flesta tycker att det låter en aningen konstigt


    Nu sa jag inte att det var oviktigt och dessutom verkar vi definiera kategorier lite olika. Alma och Margareta låter ypperligt, det är namn som jag ofta stött på i samma syskonskara under släktforskning. Funkade de då så funar de nu eftersom att namn går i rätt jämna cykler.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    ninjamamman skrev 2018-06-18 18:44:45 följande:

    Tycker båda kombinationerna låter precis lika rimliga.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Heliena

    Jag gillar kategori 1. Namn som var populära när jag var liten och som alla i klassen hette, haha.

    Ida, Stina, Julia, Erik, Alexander, Andreas, osv!

  • Susannas
    fluu skrev 2018-06-18 19:17:59 följande:
    Nu sa jag inte att det var oviktigt och dessutom verkar vi definiera kategorier lite olika. Alma och Margareta låter ypperligt, det är namn som jag ofta stött på i samma syskonskara under släktforskning. Funkade de då så funar de nu eftersom att namn går i rätt jämna cykler.

    Visst på 1800-talet kunde man hitta syskonskaror där barnen hette "Alexander, Bengt och Leander" och "Maja, Inga och Hulda" men så ser det inte ut längre och det borde du ju förstå.

    Systrar som heter "Sofia, Lovisa och Emma" passar in i både 2018 och i 1898. Men däremot lär en syskonskara där barnen heter "Klara, Gunilla och Albertina" endast existera år 1898 och inte 2018.

    Visst, jag gillar namnet Leander, men skulle jag ge min son det namnet skulle hans bröder i framtiden inte heta Alexander och Bengt eftersom att det helt enkelt inte skulle passa. Det är troligare att de skulle få namn i still med Gottfrid och Reinhold.

  • Alexi

    Kategori 1! Eftersom jag avskyr udda, ovanliga namn som inte passar in i sin generation. Har själv levt med ett sånt namn hela livet.

  • fluu
    Susannas skrev 2018-06-18 20:46:24 följande:

    Visst på 1800-talet kunde man hitta syskonskaror där barnen hette "Alexander, Bengt och Leander" och "Maja, Inga och Hulda" men så ser det inte ut längre och det borde du ju förstå.

    Systrar som heter "Sofia, Lovisa och Emma" passar in i både 2018 och i 1898. Men däremot lär en syskonskara där barnen heter "Klara, Gunilla och Albertina" endast existera år 1898 och inte 2018.

    Visst, jag gillar namnet Leander, men skulle jag ge min son det namnet skulle hans bröder i framtiden inte heta Alexander och Bengt eftersom att det helt enkelt inte skulle passa. Det är troligare att de skulle få namn i still med Gottfrid och Reinhold.


    Du läste uppenbarligen inte vad jag skrev.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    För övrigt så är Göran givetvis inte ett grekiskt namn utan en svensk form av ett grekiskt namn. Stor skillnad. Karl är dessutom gammatyskt och inte nordiskt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Susannas
    fluu skrev 2018-06-19 06:44:04 följande:

    För övrigt så är Göran givetvis inte ett grekiskt namn utan en svensk form av ett grekiskt namn. Stor skillnad. Karl är dessutom gammatyskt och inte nordiskt.


    Nu blir jag bara förolämpad. Det är klart att jag läste vad du skrev. Men vem vet jag kanske inte tolkade det du skrev korrekt ty svenska är inte mitt modersmål.

    Namn är populära vid olika tidsperioder och bara för att två namn råkade vara populära under samma tidsperiod så betyder det inte att de passar lika bra ihop idag som de gjorde då.

    "Maria, Sara och Daniel" är namn som passar på en syskonskara född på 70-talet såväl som idag - "Malin, Jenny och Fredrik" är däremot tidstypiska 70-tals namn.

    "Ingrid, Kerstin och Nils" är namn som passar på en syskonskara född på 30-talet såväl som idag - "Inger, Ulla och Hans" är däremot tidstypiska 30-tals namn.

    Apropå namnet Karl så säger varje legitim källa som jag kan hitta att det är ett fornnordiskt namn, det förekom dessutom på runstenar från vikingatiden.

    källa: historiska museet och institutet för språk och folkminnen
  • fluu
    Susannas skrev 2018-06-19 09:07:50 följande:
    Nu blir jag bara förolämpad. Det är klart att jag läste vad du skrev. Men vem vet jag kanske inte tolkade det du skrev korrekt ty svenska är inte mitt modersmål.

    Namn är populära vid olika tidsperioder och bara för att två namn råkade vara populära under samma tidsperiod så betyder det inte att de passar lika bra ihop idag som de gjorde då.

    "Maria, Sara och Daniel" är namn som passar på en syskonskara född på 70-talet såväl som idag - "Malin, Jenny och Fredrik" är däremot tidstypiska 70-tals namn.

    "Ingrid, Kerstin och Nils" är namn som passar på en syskonskara född på 30-talet såväl som idag - "Inger, Ulla och Hans" är däremot tidstypiska 30-tals namn.

    Apropå namnet Karl så säger varje legitim källa som jag kan hitta att det är ett fornnordiskt namn, det förekom dessutom på runstenar från vikingatiden.

    källa: historiska museet och institutet för språk och folkminnen
    Du blir förolämpad? Okej.....

    Du upprepar samma saker, jag upprepar samma saker. Vi tycker uppenbarligen olika. 

    Du behöver bara googla "Karl namn" eller "Karl name" så ser du tyskt, germanskt, german osv överallt. Även om namn sällan är begränsade till ett litet område såklart.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Susannas
    fluu skrev 2018-06-19 06:44:04 följande:

    För övrigt så är Göran givetvis inte ett grekiskt namn utan en svensk form av ett grekiskt namn. Stor skillnad.


    Med den logiken är Filip inte grekiskt heller eftersom att Filippos är den grekiska formen.

    Samma sak gäller väl då också Helena, Margareta, Katarina, Barbro, Irene, Alexander, Stefan, Teodor, Peter och Kristoffer.

    Eftersom att de i Grekland använder sig av formerna Eleni, Margarita, Katerina, Varvara, Irini, Alexandros, Stefanos, Theodoros, Petros och Christoforos.

Svar på tråden Vilken kategori av namn?