• Attraktiv

    Gå inte ur Svenska Kyrkan!

    Ni som går ur Svenska Kyrkan måste inse att ni hjälper Islam att växa sig större i Sverige. Det har redan nu blivit så att muslimska föreningar har tagit över lokaler som kyrkan har tvingats överge pga ett minskat antal medlemmar.

    Var rädd om vårt kulturarv! Islam är en dominant religon. Tänk efter före innan det är försent!

  • Svar på tråden Gå inte ur Svenska Kyrkan!
  • cb66
    punktslash skrev 2018-06-28 12:12:12 följande:
    Svenska kyrkan gör sitt i det hela... Tar med övergrepps-afghaner på konfirmationsläger, hjälper tiggare gömma stöldgods etc.
    Skyddar flyktingar, hjälper människor i nöd, bygger kyrkor i muslimska länder, skyddar pedofiler, dömer flickor till fängelse, hindrar skilssmässor, tvingar nunnor att bära sjalar, dödar läkare som gör abort, hindrar läkare att ge vård......
  • Louise v L
    Attraktiv skrev 2018-06-25 17:47:56 följande:

    Ni som går ur Svenska Kyrkan måste inse att ni hjälper Islam att växa sig större i Sverige. Det har redan nu blivit så att muslimska föreningar har tagit över lokaler som kyrkan har tvingats överge pga ett minskat antal medlemmar.

    Var rädd om vårt kulturarv! Islam är en dominant religon. Tänk efter före innan det är försent!


    Islam växer oavsett Svenska Kyrkans existens.

    Och vad jag vet så har Svenska Kyrkan delat ut väldigt mycket pengar till muslimska organisationer. Svenska Kyrkan har gett bidrag till moskébyggen, mångfaldsprojekt, kulturbidrag till muslimska organisationer med mera. De ger också politiskt stöd för böneutrop med mera.

    Vill man stoppa detta (utan att jag själv lägger något värdering i det) så är det väl mer effektivt att gå ur Svenska Kyrkan och lägga den pengen på en organisation som man väljer själv. Exempelvis skänka de pengarna till ett politiskt parti eller medier som tar den frågan?

    Likaså är det inget skäl att vara med i Svenska Kyrkan för att stödja arbetet med ungdomar, hemlösa med mera. Det är bättre att skänka den pengen själv dit man vill. Blir mindre administrativa kostnader och mindre pengar som försvinner på vägen. Exempelvis: skänk pengarna till den lokala ungdomsgården så att de kan göra utflykter, köpa in material med mera. Eller skänk pengarna till ett härbärge som tar hand om hemlösa.

    Jag tror att du förstår poängen.
  • nattuw
    Attraktiv skrev 2018-06-25 17:47:56 följande:

    Ni som går ur Svenska Kyrkan måste inse att ni hjälper Islam att växa sig större i Sverige. Det har redan nu blivit så att muslimska föreningar har tagit över lokaler som kyrkan har tvingats överge pga ett minskat antal medlemmar.

    Var rädd om vårt kulturarv! Islam är en dominant religon. Tänk efter före innan det är försent!


    Det är väl bra att lokalerna används istället för att de bara skall stå tomma.

    Och varför skulle någon vilja vara medlem i svenska kyrkan? Inte ens kyrkan själv tror ju längre på gud. Idag är hen-frågor och flörtandet med andra religioner viktigare än förhållandet till gud.

    Och vad gäller Islam: En religion kommer och en annan går. Det har hänt tidigare och kommer att ske igen. Tiden är obarmhärtig och det som inte längre är relevant kommer att bli historia.
  • Freijah

    Och svenska kyrkan tar bort sina kors etc för att inte muslimerna ska bli upprörda.

    Hade svenska kyrkan stått upp för kristendomen hade nog många fler stått upp för dom!

  • Abegayle70

    Vad håller svenska kyrkan på med egentligen? 

    kristenopinion.wordpress.com/2018/06/29/svenska-kyrkans-israelfientlighet-a-never-ending-story/

    "Kairos Palestina nätverket, som Younan stödjer och är en del av, utgör en infrastruktur för den antisemitiska bojkottrörelsen BDS (Boycott, Sanctions and Divestements) som driver totalbojkotter ? ekonomiska, akademiska, kulturella, sociala ? av Israel. Den tyska lutherska kyrkan, EKD, menar att dessa kampanjer ekar nazismens ?Kauft Nicht bei Juden?. Annan kritik har påvisat likheterna mellan BDS? kampanjer och de nazistiska lagar som förbjöd judar att forska och inneha akademiska positioner. Rörelsen är förbjuden på flera håll i den fria världen och Tysklands förbundskansler Angela Merkel har definierat BDS som en antisemitisk rörelse."

    Inte ett dugg förvånad när jag läste om statsministern och hans frus engagemnag i svenska kyrkan. Antisemitismen går som en röd tråd genom socialdemokratin ända sedan broderskapsrörelsen på 70-talet proklamerade "Palestinierna önskar utplåna Israel som stat, vill helt krossa Israel.


    Detta är helt riktigt ? och det är en målsättning vi bör stödja."
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Themis
    Friger skrev 2018-06-27 10:20:50 följande:

    Är inte med i Svenska Kyrkan men skulle gärna vilja. Problemet är att det har blivit en extrem vänsterorganisation som lägger en massa pengar på vad jag anser vara rena stolligheter och vänstertrams. Lite som att ge pengar till Jonas Sjöstedt och Gustav Fridolin på steroider. Det bryter mot varje värdering jag har.

    Har kollat om det finns några frikyrkliga alternativ som inte är så extremt kristna. Utan mer "vardags-kristna" men inte funnit någon.


    Du vet den där Jesus han var rätt mycket för "vänstertrams" han också...hjälpa fattiga och utsatta, äta middag med tiggare och prostituerade och sånt.

    Alltså jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser ditt inlägg, vad gick fel undrar man bara?

    Och kristna värderingar verkar inte vara din grej alls, möjligen tror du att det är "fint" att säga att du har det.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Noralinnea

    Jag håller med om att det finns ett enormt värde för vårt land att Svenska kyrkan finns. Det är SÅ många som plötsligt upplever en livskris: dödsfall inom familjen, uppsägning, sjukdom, och först då BEHÖVER de verkligen kyrkan.

    Jag arbetar inte för Svenska kyrkan och har genom åren då och då besökt olika kyrkliga sammanhang. Men jag finner en trygghet i Svenska kyrkan som jag inte hittat i nån annan teologi. Prästerna har lång och gedigen utbildning och det predikas en jordnära teologi.

    För att inte tala om musiklivet i kyrkan. Jag har i många år haft ont om pengar men har ändå kunnat ta del av jättevacker musik. Detta tack vare alla härliga konserter som erbjuds där entrén är vad en förmår ge i kollekt.

  • oanonym
    Pizza77 skrev 2018-07-11 10:34:03 följande:

    Om man är missnöjd med att Svenska kyrkan har influerats allt för mycket av Socialdemokraterna så är inte lösningen att gå ur kyrkan, man bör istället stanna kvar och jobba för att bevara den traditionella kyrkan.


    Som är?
  • Emerencia

    Om folk inte vill vara medlem i något hokus pokus och betala för något påhittat ska alla som vill gå ut få göra det utan att höra att det förstör kulturatvet. Varför är det viktigt att dessa gamla byggnader ska stå till ingen nytta? När medlemmar minskar och kyrkorna har minimalt besökare är det väl bättre att sälja dem så vi så småningom kan lägga skattepengar på något bättre, som sjukvård. Själv gick jag ut dagen jag fyllde 18 för att slippa det.

  • Emerencia

    Och en annan sak, Jesus hatade fasta byggnad att tillbe Gud. Han gillade inte materiella saker och verkligen inte att blanda in pengar och Gud. Så denna utveckling med minskat antal kyrkor kanske är Jesus vilja.

Svar på tråden Gå inte ur Svenska Kyrkan!