• Cellprovstudie

    Undviker cellprov pga tidigare negativa erfarenheter

    Deltagare till intervju sökes! Undviker du cellprovtagning? Har du haft negativa upplevelser av tidigare gynekologiska undersökningar?


    Vi söker nu deltagare till vår examensuppsats, en studie som undersöker upplevelsen av tidigare negativa erfarenheter av gynekologiska undersökningar hos personer med livmoder som undviker cellprov. Vi som genomför studien går sista terminen på psykologprogrammet vid Örebro Universitet. Med din hjälp hoppas vi kunna bidra med kunskap om vad som kan leda till att personer med livmoder undviker cellprovtagning. Tidigare forskning visar att många som undviker cellprov gör det på grund av tidigare negativa erfarenheter, men trots detta finns det få studier som fokuserar på deras personliga erfarenheter och upplevelser. Intervjun beräknas ta cirka en timme, alla deltagare kommer att vara helt anonyma och du har rätt att avsluta intervjun när som helst utan att ange orsak till varför. Om du är intresserad av att delta eller vill veta mer är du välkommen att kontakta oss på cellprovstudie@gmail.com.


    Mvh Maja Jerdén och Idamaria Jonsson


  • Svar på tråden Undviker cellprov pga tidigare negativa erfarenheter
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2018-06-26 02:51:08 följande:
    Uhm...okej. Var en seriös fråga. Förstår inte riktigt vad din poäng var i relation till trådstarten. Vad är det du vill påpeka? Som jag läser det upprepar du bara detsamma som redan står, men kanske läser det konstigt (trött) och frågar därför.
    Nej jag upprepar inte något, bara för att du är/var trött och struntade i då att reflektera över formuleringar.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Duckan

    Som LFF har jag aldrig fått ont. Vad är det som gör ont utav en tops/borste? Så olika man kan uppleva saker och ting.

  • nernu
    Pentra skrev 2018-06-26 02:59:27 följande:

    Cellprovstagning gör ju något så ohyggligt ont att man kan gå i taket för mindre...typ... ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Vad sitter du och skriver människa?!?! Riktigt dålig stil att sitta på nätet och skrämma upp folk i onödan för att göra något som räddar liv. Skäms!

    Jag har undvikit det för att jag trodde att de bokstavligt talat knipsade av något som gjorde jätteont. Min mamma fick till slut nys om det och blev vansinnig så jag gick dit. Det var ju inte alls så. Inget drama alls. Hon var jätteförsiktig och förklarade vad hon gjorde. Väldigt proffsigt. Kändes lite nån gång men ingen fara alls.
  • Anonym (M)
    EnAnonumius skrev 2018-06-26 09:54:07 följande:

    Jag har aldrig förnekat att de existerar.

    Varför sitter du och hittar på innehåll i mitt inlägg, och svar på ditt egna påhittade innehåll och håller det emot mig?

    Nästa insinuerande du skall göra emot mig som du saknar helt underlag att göra?


    EnAnonumius skrev 2018-06-26 09:56:59 följande:

    Nej jag upprepar inte något, bara för att du är/var trött och struntade i då att reflektera över formuleringar.


    Tjurigare/bittrare svar får man leta efter. Ja, ja. Tolkade ditt ursprungliga inlägg likt "fr" gjorde, men frågade istället vad din poäng egentligen var istället för att anta. Tänkte att det är lite så man gör på forum, diskuterar. Men, men...
  • Pentra
    Anonym (Herregud) skrev 2018-06-26 06:35:37 följande:
    Eller inte!

    Precis; för de flesta så gör det inte ont, eller känns knappt. Det har vi alla fått lära oss. Men att det skulle vara smärtfritt det gäller tyvärr inte för mig. Därför så blir vårdpersonal så förvånade, och jag blir inte sällan nonchalerad, när jag berättar att det gör så jäkla ont på just MIG. Och jag vet att jag inte är ensam om att känna en distinkt smärta vid cellprovstagning. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Anonym (Hm)
    LFF skrev 2018-06-26 09:55:33 följande:
    Aldrig fått ont vid cellprovtagning.
    Inte jag heller.
  • Pentra
    nernu skrev 2018-06-26 09:58:49 följande:
    Vad sitter du och skriver människa?!?! Riktigt dålig stil att sitta på nätet och skrämma upp folk i onödan för att göra något som räddar liv. Skäms! Jag har undvikit det för att jag trodde att de bokstavligt talat knipsade av något som gjorde jätteont. Min mamma fick till slut nys om det och blev vansinnig så jag gick dit. Det var ju inte alls så. Inget drama alls. Hon var jätteförsiktig och förklarade vad hon gjorde. Väldigt proffsigt. Kändes lite nån gång men ingen fara alls.

    Sedan när blev det dålig stil att svara i en tråd och hålla sig till ämnet?! Du, hade inte någon startat denna tråd och tagit upp ämnet så hade jag inte skrivit oh berättat. Jag höll mig till ämnet och DU tycker att JAG skall skämmas?! Och det för att jag berättar min sanning gällande vad som drabbat MIG?! ... Och, jag är faktiskt en utav dem som dessutom blev knipsad utan bedöving! Så jag vet, ta mig f-n, hur det känns! ... Sluta att trycka ner dina medsystrar och sluta med att undanhålla sanningen! Förringa inte klara fakta! Vakna upp och hjälp ist till så att de tjejer/kvinnor, som behöver, får bedövning, så att de vågar att ta cellprov! ... Den som borde skämmas är DU! ... Hälsningar, Pentra
  • Afterlife
    nernu skrev 2018-06-26 09:58:49 följande:
    Vad sitter du och skriver människa?!?! Riktigt dålig stil att sitta på nätet och skrämma upp folk i onödan för att göra något som räddar liv. Skäms!
    Pentra skrev 2018-06-26 02:59:27 följande:

    Cellprovstagning gör ju något så ohyggligt ont att man kan gå i taket för mindre...typ... ... Med vänlig hälsning, Pentra



    Jag tror att man har olika känslig livmodertapp helt enkelt. Jag är som Pentra, på mig gör det fruktansvärt ont. Och jag blöder alltid som en stucken gris hur försiktiga de än är.
    Jag är inte rädd för smärta och det är ju för en god sak så jag undviker det inte. Men det är definitivt obehagligt.
  • Duckan

    Hur kommer det sig att den del blir knipsade vid cellprov medan andra (så som jag själv) enbart blir topsade? Jag har aldrig ens då hade cellförändringar blivit knipsad.


    Tror fan att det gör ont som Pentra säger.

  • Afterlife
    Duckan skrev 2018-06-26 12:53:07 följande:

    Hur kommer det sig att den del blir knipsade vid cellprov medan andra (så som jag själv) enbart blir topsade? Jag har aldrig ens då hade cellförändringar blivit knipsad.


    Tror fan att det gör ont som Pentra säger.


    Jag har varit med om både och, ingen större skillnad vad gäller smärtan, även om den är något mer svidande vid "knips". Brukar skoja om att alla barnmorskor som utför cellprovtagning måste ha läst kursen "Hur man tillfogar största möjliga smärta med en bomullspinne (5 HP)". Fast jag har aldrig träffat någon annan som är så känslig som jag. ;)
    Undrar om knipset kan vara en äldre procedur?
  • nernu
    Pentra skrev 2018-06-26 12:48:42 följande:

    Sedan när blev det dålig stil att svara i en tråd och hålla sig till ämnet?! Du, hade inte någon startat denna tråd och tagit upp ämnet så hade jag inte skrivit oh berättat. Jag höll mig till ämnet och DU tycker att JAG skall skämmas?! Och det för att jag berättar min sanning gällande vad som drabbat MIG?! ... Och, jag är faktiskt en utav dem som dessutom blev knipsad utan bedöving! Så jag vet, ta mig f-n, hur det känns! ... Sluta att trycka ner dina medsystrar och sluta med att undanhålla sanningen! Förringa inte klara fakta! Vakna upp och hjälp ist till så att de tjejer/kvinnor, som behöver, får bedövning, så att de vågar att ta cellprov! ... Den som borde skämmas är DU! ... Hälsningar, Pentra


    Det var inte det du skrev. Du skrev DET gör så ont att MAN kan gå i taket för mindre. Som om det gällde alla. Det är redan ett jättestort problem att kvinnor inte går dit för att de tror att det är jätteobehagligt och farligt. Jag håller fast vid att det är oansvarigt att skriva som du gjorde i en sån här tråd. Det är din upplevelse och det beklagar jag men det är som tur var inte normalfallet eller ?klara fakta? för alla.

    Trycka ner medsystrar. Vilket skitprat. Sluta skrämma upp dina medsystrar i onödan om vi ska prata så dumt.
  • fluu

    Har gjort ett cellprov. Hon använde någon slags skrapa och jag märkte inte ens när hon gjorde det. Trodde hon skämtade när hon sa att hon var klar. Många äldre kvinnor hade skrämt upp mig med att "det gör så in i bomben ont", men inte då. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (fr)
    EnAnonumius skrev 2018-06-26 09:54:07 följande:
    Jag har aldrig förnekat att de existerar.
    Varför sitter du och hittar på innehåll i mitt inlägg, och svar på ditt egna påhittade innehåll och håller det emot mig?
    Nästa insinuerande du skall göra emot mig som du saknar helt underlag att göra?
    Oj, hjälp! Ta det lugnt!
    EnAnonumius skrev 2018-06-26 00:33:10 följande:
    Detta med cellprovstagning hos på kvinnor så krävs det ju att man har livmoder. Annars så går det inte att göra cellprovstagning ö.h.t. Cellprovstagningen är tillför att upptäcka livmoderhalscancer.
    Jag tolkade ditt inlägg på så vis att du motsatte dig/ifråga satte dig till varför begreppet "personer med livmoder" används. Det är inte bara kvinnor som kan ha en livmoder, och då till mitt korta och koncisa svar att trans män och intersex personer också är en del utav studien, och existerar. 

    Mycket bra formulering och inkluderande av dessa grupper i undersöknings formuläret. Transpersoner och intersex personer är en lika viktig del som cis kvinnor i en studie som denna. 
  • Anonym (789)
    Anonym (M) skrev 2018-06-26 02:51:08 följande:
    Uhm...okej. Var en seriös fråga. Förstår inte riktigt vad din poäng var i relation till trådstarten. Vad är det du vill påpeka? Som jag läser det upprepar du bara detsamma som redan står, men kanske läser det konstigt (trött) och frågar därför.
    Gissar att hen menar att det är onödigt att ens skriva "personer med livmoder" då det endast är dessa som kan göra cellprov. Stating the obvious så att säga.

    Det behöver alltså inte stå vare sig kvinnor eller personer med livmoder i texten.
  • Anonym (M)
    Anonym (789) skrev 2018-06-26 18:13:01 följande:

    Gissar att hen menar att det är onödigt att ens skriva "personer med livmoder" då det endast är dessa som kan göra cellprov. Stating the obvious så att säga.

    Det behöver alltså inte stå vare sig kvinnor eller personer med livmoder i texten.


    Tack för en annan tolkning, just därför jag frågade. Ja, det kan jag ju förstå.
  • Anonym (anneli)
    Anonym (fr) skrev 2018-06-26 14:11:32 följande:
    Oj, hjälp! Ta det lugnt!
    EnAnonumius skrev 2018-06-26 00:33:10 följande:
    Detta med cellprovstagning hos på kvinnor så krävs det ju att man har livmoder. Annars så går det inte att göra cellprovstagning ö.h.t. Cellprovstagningen är tillför att upptäcka livmoderhalscancer.
    Jag tolkade ditt inlägg på så vis att du motsatte dig/ifråga satte dig till varför begreppet "personer med livmoder" används. Det är inte bara kvinnor som kan ha en livmoder, och då till mitt korta och koncisa svar att trans män och intersex personer också är en del utav studien, och existerar. 

    Mycket bra formulering och inkluderande av dessa grupper i undersöknings formuläret. Transpersoner och intersex personer är en lika viktig del som cis kvinnor i en studie som denna. 
    Fast måste man påpeka det särskilt? Fattar inte intersexpersoner med kvinnliga organ/livmoder att de bör ta cellprov ÄVEN om de har bytt juridiskt kön och numer heter Kurt? Liksom är inte det att tvivla på deras intelligens.
  • Anonym (anneli)
    Anonym (anneli) skrev 2018-06-27 05:36:24 följande:
    Fast måste man påpeka det särskilt? Fattar inte intersexpersoner med kvinnliga organ/livmoder att de bör ta cellprov ÄVEN om de har bytt juridiskt kön och numer heter Kurt? Liksom är inte det att tvivla på deras intelligens.
    F Ö så blir ju studien sannolikt en annan om man ska innefatta kvinnor som bytt juridiskt kön? Då har vi en annan frågeställning som är värd en helt egen studie. DEN hade nog varit mer intressant. Liksom en frågeställning i en studie ska inte vara vid som en dörr på Konsum.
  • Anonym (obehagligt)

    Både cellprov och insättning och uttagning av spiral är obehagligt för mig, men jag har egentligen inga negativa upplevelser, har inte blivit illa bemött eller hårdhänt behandlad, utan det sitter ganska mycket i huvudet, ungefär som tandläkarskräck hos somliga (fast det är i min egen erfarenhet mycket mer plågsamt då jag har haft en del dåliga och hårdhänta tandläkare och tandhygienister).

    Jag har nog känt en viss smärta vid cellprov, men inte så mycket som jag känner just nu (!) när jag sitter och tänker på hur det skulle kunna kännas. Det kanske bidrar att jag samtidigt har lite mensvärk.

  • Anonym (Evin)
    Pentra skrev 2018-06-26 12:32:56 följande:

    Precis; för de flesta så gör det inte ont, eller känns knappt. Det har vi alla fått lära oss. Men att det skulle vara smärtfritt det gäller tyvärr inte för mig. Därför så blir vårdpersonal så förvånade, och jag blir inte sällan nonchalerad, när jag berättar att det gör så jäkla ont på just MIG. Och jag vet att jag inte är ensam om att känna en distinkt smärta vid cellprovstagning. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Jag är också en sån som får ont. Ingen skam i att berätta det. Själv hade jag önskat att jag visste att det kunde göra ont så det inte blev en så obehaglig överraskning, jag gillar inte överraskningar.

    Jag blöder lite mer än andra också (för de hårda plast-stråna på borsten gör blödande sår på min mjuka tapp). Kanske är barnmorskorna lite mer bestämda än på andra platser så de slipper göra om för att det riskerar komma med för lite celler? Jag vet inte.
  • Anonym (anneli)
    Anonym (Evin) skrev 2018-06-27 11:25:49 följande:
    Jag är också en sån som får ont. Ingen skam i att berätta det. Själv hade jag önskat att jag visste att det kunde göra ont så det inte blev en så obehaglig överraskning, jag gillar inte överraskningar.

    Jag blöder lite mer än andra också (för de hårda plast-stråna på borsten gör blödande sår på min mjuka tapp). Kanske är barnmorskorna lite mer bestämda än på andra platser så de slipper göra om för att det riskerar komma med för lite celler? Jag vet inte.
    Och nu avstår du testet? Anmäl dig till studien i så fall.
Svar på tråden Undviker cellprov pga tidigare negativa erfarenheter