• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • jennie08

    Är det någon av er som har en Bumbostol? Vi fick en efter mannens brors barn. Men alltså, jag får inte ner Edward i stolen. Är det meningen att man ska behöva trycka fast låren? Eller är det så att han helt enkelt är för tjock för den?

  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-11-25 19:48:19 följande:

    Är det någon av er som har en Bumbostol? Vi fick en efter mannens brors barn. Men alltså, jag får inte ner Edward i stolen. Är det meningen att man ska behöva trycka fast låren? Eller är det så att han helt enkelt är för tjock för den?


    Vi har ingen men jag har läst att många tycks ha samma problem. Bebisen ska ju sitta fast i den men jag kan tänka mig att det känns lite som misshandel att trycka ner låren :/
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2018-11-26 07:14:26 följande:

    Vi har ingen men jag har läst att många tycks ha samma problem. Bebisen ska ju sitta fast i den men jag kan tänka mig att det känns lite som misshandel att trycka ner låren :/


    Ja jag vågar inte trycka ner honom. Jag försökte igår men det gick helt enkelt inte. Läste på någon hemsida att den ska kunna användas till barnet är 12 månader och att många använder den tills barnet är 2-3 år :-O

    Hihi - bebben är ju stor men inte SÅ stor.
  • jennie08

    Får nog åka till Ikea och köpa en matsol helt enkelt. Han vill ju gärna sitta upp och är stadig i nacken. Han är ju dock inte så stadig i balansen men om man bullar upp honom så borde det ju gå. Vad tror ni?

  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-11-26 09:56:43 följande:

    Får nog åka till Ikea och köpa en matsol helt enkelt. Han vill ju gärna sitta upp och är stadig i nacken. Han är ju dock inte så stadig i balansen men om man bullar upp honom så borde det ju gå. Vad tror ni?


    Ja, bulla upp! Så gjorde vi när sonen envist skulle sitta med vid bordet.

    Alice fick sitta i storebrors Tripp Trapp i går, sambon spände åt selen så att det helt enkelt inte gick att ramla runt, och sen tog han en bild på världens stoltaste och nöjdaste bebis! :D Nu ska sonen få en ny stol (en sån lite högre juniorstol från Ikea) som för att visa att han är stor.
  • Lillflickan

    Bimbon var svår att få ner sonen i kommer jag ihåg. Han var ganska rund där vid ett halvår. Däremot hade han inga problem nu vid 5,5 år att sätta sig i den och komma loss. Tror de, i alla fall många, är som rundast där när man börjar med den och smalnar av när de börjar kunna röra sig mer. Och så blir ju benen längre och inte bara små bollar. Och bebisarna stabilare. Så inte omöjligt att den passar bättre vid ett år än nu. Kommer ihåg att vi hade byxor i storlek 68 som blev för smala och sen blev de lagom igen...

  • Utvandraren2

    Behöver lite råd. Min dotter sover alltid bara max 30 min per sovpaus på dagtid. 1-2 pauser per dag, oftast en. Att få henne att somna på dagtid är alltid en kamp.

    Sover dock i vagnen om jag går med den, då kan hon sova i två timmar (så länge vagnen rullar)

    Hon sover bra på natten, sover 20-08 med mat var3:e timme.

    Idag la jag henne i sängen. Tog en lur jag med, för skulle ju bara vara i max en halvtimme. Nu var vi sovit i 1,5 t!! Hon fick bröstet och somnar om! Vad gör jag nu? Väcker henne?

  • Kellie13
    Iowhannah skrev 2018-11-27 03:57:35 följande:
    Ja, bulla upp! Så gjorde vi när sonen envist skulle sitta med vid bordet.

    Alice fick sitta i storebrors Tripp Trapp i går, sambon spände åt selen så att det helt enkelt inte gick att ramla runt, och sen tog han en bild på världens stoltaste och nöjdaste bebis! :D Nu ska sonen få en ny stol (en sån lite högre juniorstol från Ikea) som för att visa att han är stor.
    men asså kan man sätta dom redan i en barnstol? Vi har en vanlig barnstol från IKEA o Milo är jättestark i kroppen redan nu (4månader) så skulle vilja testa för han vill sitta upp hela tiden.
  • Kellie13
    Utvandraren2 skrev 2018-11-27 12:27:13 följande:

    Behöver lite råd. Min dotter sover alltid bara max 30 min per sovpaus på dagtid. 1-2 pauser per dag, oftast en. Att få henne att somna på dagtid är alltid en kamp.

    Sover dock i vagnen om jag går med den, då kan hon sova i två timmar (så länge vagnen rullar)

    Hon sover bra på natten, sover 20-08 med mat var3:e timme.

    Idag la jag henne i sängen. Tog en lur jag med, för skulle ju bara vara i max en halvtimme. Nu var vi sovit i 1,5 t!! Hon fick bröstet och somnar om! Vad gör jag nu? Väcker henne?


    Nä absolut inte, låt henne sova. Hon tar väl igen sig.
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-11-27 12:27:13 följande:

    Behöver lite råd. Min dotter sover alltid bara max 30 min per sovpaus på dagtid. 1-2 pauser per dag, oftast en. Att få henne att somna på dagtid är alltid en kamp.

    Sover dock i vagnen om jag går med den, då kan hon sova i två timmar (så länge vagnen rullar)

    Hon sover bra på natten, sover 20-08 med mat var3:e timme.

    Idag la jag henne i sängen. Tog en lur jag med, för skulle ju bara vara i max en halvtimme. Nu var vi sovit i 1,5 t!! Hon fick bröstet och somnar om! Vad gör jag nu? Väcker henne?


    Hoppas du lät henne sova. Inte väcka små bebisar! Sömn föder sömn osv.
    Kellie13 skrev 2018-11-28 04:57:02 följande:

    men asså kan man sätta dom redan i en barnstol? Vi har en vanlig barnstol från IKEA o Milo är jättestark i kroppen redan nu (4månader) så skulle vilja testa för han vill sitta upp hela tiden.


    Sonen satte vi i barnstol så snart han kunde sitta med stöd vid tre månader, det var inga som helst problem, det enda resultatet var att han var mer nöjd och satt utan stöd rätt tidigt. Bara kör på!
Svar på tråden Julibebisar 2018