• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • jennie08

    Ja likadant här. Så fort han får något i munnen som har liiite konsistens så ryser han och spottar ut. Banan, potatismos och gröt var ingen höjdare. Däremot så tycker han om att få suga direkt på frukten. Han mumsade på en bit Persimon och en mango (sög på en bit som jag höll i) och det tyckte han var riktigt smaskigt.

  • Iowhannah

    Alice älskar verkligen mat! Hon har redan lärt sig hur en sked funkar, visar man henne en sked med lite mat (eller Minifom) så gapar hon stort och mumsar glatt i sig innehållet :) Och sen vill hon ha mermermer! Jag har en känsla av att hon kommer rata flaskan inom några månader (till skillnad från storebror som helst fortfarande dricker lillasysters rester).

  • Lillflickan

    Min lilltjej har börjat vilja sitta upp. Hon börjar göra situps direkt om man lutar henne bakåt. Hon har bra stabilitet framåt och bakåt och noll stabilitet i sidled. Hon satt i hörnet i soffan, satte sig upp och tippade åt sidan. Så söt. Och hon pratar och skrattar så gulligt, och mycket. Bebisen i babygymmet är så kul att prata med (spegeln). Nu börjar det bli lite fart på henne. Så kul! Fem månader nu. Skulle varit drygt tre.

    Vågar man palla upp henne i stolen eller bumbon tror ni? Känns kanske lite tidigt.

  • Åttionio89

    Nu va det längesen jag va inne o kollade här! Vad dom växer fort de små liven. Detta är mitt andra barn och jag känner igen mig i er första gångs föräldrar med mat & sömn. Det jag har lärt mig är att så fort man tror man har en rutin med bebisen så bryts den oftast pga en utvecklingsfas hehe. Så följ bara med och var beredd på att bebisen helt plötsligt börjar vakna 3-4 gånger per natt istället för en gång osv. När det gäller mat tror jag inte bebisen är redo om den spottar ut och äcklas av de mesta man provar, bättre att vänta några veckor till isåfall. Min lilla får smaka på mitt finger de mesta vi äter men än är hon inte så intresserad. Hon är definitiv mer med nu och vill helst sitta upp i någons knä o spanar in allt storasyster gör. Det räcker att stora tittar på henne så gapflabbar hon haha

  • Utvandraren2

    Nu har jag varit och SIMMAT! :)

    Tredje bebispausen på fem månader. Första där pappan hållt ställningarna. Det gick galant. Köpte ett halvårskort i simhallen, tänker gå en gång i veckan, mer är bara en bonus. Det var jätteskönt att simma, inte så påfrestande för lederna och jag känner att det nog kommer att kännas i ryggen i morgon. På ett bra sätt!

  • jennie08

    Åh vad skönt att få gå och simma. Skulle också behöva sätta igång med träning. Har inte alls orkat med det. Men nu snart är det dags.

    Ja en 4-månaders behöver ju inte alls mat men jag tror ändå att det är bra med lite smakisar då och då så att de vänjer sig vid olika smaker och konsistenser. Min mellantjej hade jättesvårt för mat och vi var helt enkelt tvungna att vänja henne, annars hade hon nog fortfarande levt på ersättning. Hehe

    Idag ska vi åka och köpa en matstol iaf. Så han kan sitta med oss ibland för han blir så frustrerad när han inte får vara med uppe vid bordet när vi andra äter.

  • Iowhannah

    Vad skönt att simma! Jag har varit på gymmet två gånger hittills (sen drog sonen med nåt virus från förskolan så nu har jag daglig halsont) och det har känts väldigt bra. Jag hade verkligen saknat träningen så jag är glad att kunna börja igen, även om höger handled fortfarande är lite för stel för vissa saker.

    Det är så kul att se interaktionen mellan bebis och storasyskon! Det blir så tydligt att storebror är det roligaste som finns, och han å sin sida tycker att lillasyster är det gulligaste som finns. Varje gång han får henne att skratta så fortsätter han att göra saker för att hon ska skratta mer :) Han vill även vara med och mata henne, både vid matbordet och med flaska, och när han sätter sig och pratar med henne så smälter mitt hjärta <3

  • kattnos

    Nu har även min julibebis blivit 4 månader (han är ju född 30 juli) och så spännande att läsa att flera av er börjat med små smakisar! Jag har en gång gett honom lite tomatsoppa från mitt finger men annars har vi 7bte vågat börja än.. men han har verkligen blivit mera "med" de senaste veckorna så jag tror att han skulle gilla att smaka på mat. Än så länge sitter han inte med vid bordet när vi äter för vi har inte köpt någon stol till honom men det är dags.

    Jag har också tänkt helamma till minst 6 månader men jag har också läst att det minskar risken för allergier att ge smakprover på ex jordnöt redan nu under skydd av amning. Vad tänker ni om det?


    BF 16/7
  • Lillflickan

    Jag har också hört att man ska introducera mat som kan vara allergiframkallande i skydd av amning. Även gluten ska man vad jag har hört introducera medan man ammar, sakta. Men lita inte på mig utan fråga BVC. Jag kommer försöka göra lite så. Framför allt så äter jag såna saker aktivt medan jag ammar.

    Måste erkänna att jag varit lite dålig på att ge snackisar till lilltjejen. Känner att jag ätit en del dålig mat som jag inte velat ge henne eller sånt som har varit svårt att ge. Skärpning framöver. Jag tycker att mat är ganska tråkigt att hålla på med. Och tycker det är svårt att äta bra med en bebis som en sovande bomb som vaknar antingen när man lagar eller när man ska sätta sig och äta. Då är det enklare att göra mat som går fort eller går att äta med en bebis i famnen.

  • Iowhannah

    Allergener bör man introducera så tidigt som möjligt, oavsett man ammar eller inte, för att minska risken för allergi. Ang. gluten så har forskningen rätt nyligen kommit fram till att tidig introduktion ökar risken för celiaki och man bör vänta till åtminstone sju månaders ålder. Jag hoppas att alla BVC är uppdaterade på den fronten, det var bara ett år sedan jag var inne på Livsmedelsverket och läste att de höll på att revidera sin information. När sonen var bebis, för tre år sedan, så var rådet att man skulle introducera gluten redan vid fyra månader men nu säger forskningen som sagt annorlunda.

Svar på tråden Julibebisar 2018