• Loppan84

    Följas åt ner i vikt med start i augusti?

    Är det nån mer som ska jobba för viktnedgång som vill följas åt?

    Skriver typ en ?mall? här som andra också kan följa om ni vill vara med.

    Bakgrund:

    Jag har en son på 20 mån. Rätt efter förlossningen gick jag ner nästan hela gravidvikten och låg där tills jag slutade amma. Sen dess (sista 8 mån) har jag sakta men säkert gått upp 8 kg. Jag började nämligen äta väldigt mkt socker när jag ammade då amningen triggade ett sjukt sötsug som jag tyvärr har fortsatt underhålla. Så det är dags att ta tag i detta.

    Vikt/mått

    Väger 66 kg till mina 164 cm. Midjemått 85 cm, höftmått 100 cm.

    Mål:

    57 kg. Midjemått 75 cm, höftmått 95 cm.

    Kost:

    Prövar äta sockerfritt. Ska ligga på nettokalorier på ca 1400 per dag enligt appen Lifesum som jag använder.

    Träning:

    - högintensiv träning (löpning, spinning etc här måste jag prova mig fram pga det var längesen jag gjorde detta) 1 gång/vecka minst.

    - ashtangayoga (intensiv styrkeyoga som jag är van vid och motiverar mig) 2-3 ggr per vecka.

    - snabba promenader/cykling till och från jobb (ca 2 km per väg) 2 dagar per vecka

  • Svar på tråden Följas åt ner i vikt med start i augusti?
  • September1518
    Loppan84 skrev 2018-11-17 21:58:57 följande:
    Samma här, adventsfikor och julmat är så bra. Eller inre för en som försöker gå ner i vikt kanske ;)

    Jag är 164 cm och tänker att 55-57 kg är bra för mig. Vad är ditt mål nu igen och hur lång är du?
    Nej men då tycker jag att vi båda satsar på att gå ner våra 2 eller 3kg i år, låter helt rimligt trots adventsfika och julafton. Ligger du på 62kg och jag på 65kg 1/1 så ska vi vara grymt nöjda och unna oss något riktigt ordentligt, kanske en ny outfit eller massagebehandling! Solig

    Jag är 166 cm och har som målvikt 58 kg, har fixat det en gång förut men livet kom lite vägen och kunde inte röra mig på några månader och överöstes med godis och gott så upp for det Obestämd
  • September1518
    asdfgh skrev 2018-11-17 20:54:54 följande:
    Med tanke på hur svårt det är att hitta jeans som inte är stretch idag så är det jätteskönt. Ska bara jaga rätt på mina gamla arbetsbyxor också och börja använda dem i ren protest mot att vi inte fått nya arbetskläder på 8,5 år (på byxorna står namnet på enheten för 2 omorganisationer sen {#emotions_dlg.djavulsk}).
    Hehe låter som en bra liten hint! Så kul om de passar också!
  • September1518
    sobrio88 skrev 2018-11-18 08:08:10 följande:

    Hade i morse gått ner till 85.5 kg men det var efter min tekopp så ungefär 1 kg har jag gått ner sen i måndags För att inte ramla dit igen så har jag bestämt mig för att unna mig 1 cider/vinglas på helgen samt efterrätt (hallon eller blåbär och grädde) 1-2 ggr per vecka. Kör ju LCHF så det är en efterrätt som får anses vara okej men man ska ju självklart inte äta det varje dag Man måste ju få leva lite också


    JÄTTEBRA JOBBAT! Absolut, förbjuder du allt kommer du att falla dit igen, gäller att hitta en balans.
  • Loppan84
    September1518 skrev 2018-11-19 08:50:00 följande:

    Nej men då tycker jag att vi båda satsar på att gå ner våra 2 eller 3kg i år, låter helt rimligt trots adventsfika och julafton. Ligger du på 62kg och jag på 65kg 1/1 så ska vi vara grymt nöjda och unna oss något riktigt ordentligt, kanske en ny outfit eller massagebehandling! 

    Jag är 166 cm och har som målvikt 58 kg, har fixat det en gång förut men livet kom lite vägen och kunde inte röra mig på några månader och överöstes med godis och gott så upp for det 


    Ja bra! Jag har faktiskt gått ner 1,5 kg denna vecka. Det hände sist jag slutade med socker också. Torr jag lägger på mig mkt vatten när jag äter socker kanske? Skönt iaf. Då är det ok att komma ner till 62 innan jul tror jag.
  • BossHoss
    sobrio88 skrev 2018-11-18 08:08:10 följande:

    Hade i morse gått ner till 85.5 kg men det var efter min tekopp så ungefär 1 kg har jag gått ner sen i måndags För att inte ramla dit igen så har jag bestämt mig för att unna mig 1 cider/vinglas på helgen samt efterrätt (hallon eller blåbär och grädde) 1-2 ggr per vecka. Kör ju LCHF så det är en efterrätt som får anses vara okej men man ska ju självklart inte äta det varje dag Man måste ju få leva lite också


    Varför skulle du inte kunna äta den efterrätten varje dag om du kör LCHF?
  • sobrio88
    BossHoss skrev 2018-11-22 08:10:43 följande:
    Varför skulle du inte kunna äta den efterrätten varje dag om du kör LCHF?
    Det kanske i och för sig är möjligt att man kan men jag har läst mig till att bär innehåller en del kolhydrater (inte i närheten av andra efterrätter men ändå) och jag försöker hålla en låg nivå på kolhydraterna. Dessutom tycker jag att om man äter samma sak varje dag så blir det inget speciellt med det. Som det är nu så är det en sån sak jag unnar mig på helgen för jag tycker det är gott och om det är nåt speciellt. Typ som igår när jag fick tillbaka resultatet på en tenta och kände att jag ville fira lite Skrattande
  • sobrio88
    BossHoss skrev 2018-11-22 08:10:43 följande:
    Varför skulle du inte kunna äta den efterrätten varje dag om du kör LCHF?
    Det kanske i och för sig är möjligt att man kan men jag har läst mig till att bär innehåller en del kolhydrater (inte i närheten av andra efterrätter men ändå) och jag försöker hålla en låg nivå på kolhydraterna. Dessutom tycker jag att om man äter samma sak varje dag så blir det inget speciellt med det. Som det är nu så är det en sån sak jag unnar mig på helgen för jag tycker det är gott och om det är nåt speciellt. Typ som igår när jag fick tillbaka resultatet på en tenta och kände att jag ville fira lite Skrattande
  • sobrio88
    BossHoss skrev 2018-11-22 08:10:43 följande:
    Varför skulle du inte kunna äta den efterrätten varje dag om du kör LCHF?
    Det kanske i och för sig är möjligt att man kan men jag har läst mig till att bär innehåller en del kolhydrater (inte i närheten av andra efterrätter men ändå) och jag försöker hålla en låg nivå på kolhydraterna. Dessutom tycker jag att om man äter samma sak varje dag så blir det inget speciellt med det. Som det är nu så är det en sån sak jag unnar mig på helgen för jag tycker det är gott och om det är nåt speciellt. Typ som igår när jag fick tillbaka resultatet på en tenta och kände att jag ville fira lite Skrattande
  • asdfgh

    Suck, trodde att jag behövde äta järntabletter i kanske 2 mån... Var förbi blodcentralen idag och fick veta att jag inte får komma och testa mitt blodvärde förrän i januari. Tar oftast järntabletterna tillsammans med ett glas apelsinjuice så det blir juice i stort sett varje kväll...

    Ja, ja, mitt järnvärde kommer vara jättebra efter det här Depåerna bör gå upp med minst 10-20 punkter (eller vad de nu kallar enheterna). Nackdelen är att det är mycket svårare att låta bli annat socker om jag dricker juice på kvällarna, det triggar liksom sötsuget.

    Nån som har några bra tips? Jag kan ta brustabletter, spyr av det, så c-vitamin så är inte ett alternativ. Det kanske räcker med vanliga vitamintabletter som ska innehålla 100% av RDI av c-vitamin?

  • asdfgh
    asdfgh skrev 2018-11-26 22:35:43 följande:

     Jag kan ta brustabletter


    "Jag kan INTE ta" ska det stå
Svar på tråden Följas åt ner i vikt med start i augusti?