• Loppan84

    Följas åt ner i vikt med start i augusti?

    Är det nån mer som ska jobba för viktnedgång som vill följas åt?

    Skriver typ en ?mall? här som andra också kan följa om ni vill vara med.

    Bakgrund:

    Jag har en son på 20 mån. Rätt efter förlossningen gick jag ner nästan hela gravidvikten och låg där tills jag slutade amma. Sen dess (sista 8 mån) har jag sakta men säkert gått upp 8 kg. Jag började nämligen äta väldigt mkt socker när jag ammade då amningen triggade ett sjukt sötsug som jag tyvärr har fortsatt underhålla. Så det är dags att ta tag i detta.

    Vikt/mått

    Väger 66 kg till mina 164 cm. Midjemått 85 cm, höftmått 100 cm.

    Mål:

    57 kg. Midjemått 75 cm, höftmått 95 cm.

    Kost:

    Prövar äta sockerfritt. Ska ligga på nettokalorier på ca 1400 per dag enligt appen Lifesum som jag använder.

    Träning:

    - högintensiv träning (löpning, spinning etc här måste jag prova mig fram pga det var längesen jag gjorde detta) 1 gång/vecka minst.

    - ashtangayoga (intensiv styrkeyoga som jag är van vid och motiverar mig) 2-3 ggr per vecka.

    - snabba promenader/cykling till och från jobb (ca 2 km per väg) 2 dagar per vecka

  • Svar på tråden Följas åt ner i vikt med start i augusti?
  • Loppan84
    BossHoss skrev 2018-11-27 10:00:10 följande:

    Ser däremot att jag inte nämnt om mig själv, men var med i två andra trådar inom liknande område, så kan ha slarvat lite i denna tråd med det


    Ok :) med pika menade jag att du tyckte att jag skulle dricka vatten istället för äta. Det är inte alls förenligt med min diet, som inte är lchf. Du skrev oclså att det var dumt att äta en halv banan som jag skrev om här över pga det är massa ?kolhydrater? men jag äter som sagt inte lchf så kolhydrater är ok för mig. Jag räknar kalorier och håller mig till 1350 kcal om dagen (plussar på för träningsdagarna det jag förbränner) och har också en fördelning på protein/kolhydrater/fett via lifesumappen som jag försöker hålla någotsånär. Däremot äter jag inte socker. Men huvudmålet är att hålla kcal målet. Jag hade en månad när jag slutade med att hålla denna diet, på kcal och socker, nu i höst och då gick jag inte ner utan gick upp ca 1 kg den månaden. Annars har jag hållt mig till min diet och ligger på ca 0,5 kg ner i veckan enligt planen. Så om jag småäter är det inre socker eller nått som inte är tillåtet Så det påverkar inte nedgången så länge jag håller mig till mitt kalorimål. Så problemet med småätande och att inte hinna träna på en vecka är inte vikten utan att det blir jobbigare för mig då småätande tar mycket kcal och man blir hungrigare då än när man kan ?använda? sina kalorie på riktiga måltider.
  • BossHoss
    Loppan84 skrev 2018-11-27 10:07:27 följande:
    Ok :) med pika menade jag att du tyckte att jag skulle dricka vatten istället för äta. Det är inte alls förenligt med min diet, som inte är lchf. Du skrev oclså att det var dumt att äta en halv banan som jag skrev om här över pga det är massa ?kolhydrater?
    Läste banan glass (som i glass) såg nu du hade inte glass i den alls, men jag missade den lilla biten utan läste glass blandat med banan och havre..
    my misstake helt klart
    Loppan84 skrev 2018-11-27 10:07:27 följande:
    Så om jag småäter är det inre socker eller nått som inte är tillåtet Så det påverkar inte nedgången så länge jag håller mig till mitt kalorimål. Så problemet med småätande och att inte hinna träna på en vecka är inte vikten utan att det blir jobbigare för mig då småätande tar mycket kcal och man blir hungrigare då än när man kan ?använda? sina kalorie på riktiga måltider.
    Man skall inte småäta för då blir det som du säger, och då är det bättre att inte småäta utan hålla sig till sina reguljära måltider. För småätande är aldrig bra. Utan är man sugen (när man inte skall äta) så tar man sig helt enkelt något att dricka istället och biter ihop. Och fortsätter äta på de tider man skall oavsett om man vill småäta. Det är oftast det som är det svåraste med att hålla dieter och hålla vikten, speciellt om man går hemma

  • Loppan84
    BossHoss skrev 2018-11-27 10:19:19 följande:

    Läste banan glass (som i glass) såg nu du hade inte glass i den alls, men jag missade den lilla biten utan läste glass blandat med banan och havre..

    my misstake helt klartMan skall inte småäta för då blir det som du säger, och då är det bättre att inte småäta utan hålla sig till sina reguljära måltider. För småätande är aldrig bra. Utan är man sugen (när man inte skall äta) så tar man sig helt enkelt något att dricka istället och biter ihop. Och fortsätter äta på de tider man skall oavsett om man vill småäta. Det är oftast det som är det svåraste med att hålla dieter och hålla vikten, speciellt om man går hemma


    Ok, självklart ska man inte småäta helst därför jah beklagade mig över detta också. Men du är väldigt kategorisk. Jag går inte hemma i vanliga fall, men när man är hemma med sjuka barn är det också mycket av dagen som går pt till att försöka få dem att äta och då kretsar mkt tankar runt mat. Dessutom behöver man sitta tillsammans med dem och de äter ofta samt visa att man själv äter samma (och att låtsasäta går bort, min son har genomskådat det sen han var 1,5 lol).

    Jag tror många småbarnsföräldrar känner igen sig att det är svårare att bara fokusera på sig själv och sin egen diet när man ansvarar för andra oclså samt stt det är svårt att träna så mkt man vill. Du har kanske inte barn?

    Med det sagt - efter mitt haveri för nån månad sen lägger jag mig på ett nivå där jag iaf kan hålla vikten och inte gå upp- och så får det bara ta lite längre tid att nå målet. Jag ska ner ett halv kilo i veckan, vilket går bra de veckor jag kan träna etc, och de veckorna saker blir ställt på sin spets med barn, jul eller liknande ska jag ha som mål att bara hålla vikten. Jag tycker detta är mer långsiktigt och hållbart än att pressa ner alla veckor utan urskiljning. Jag har ca 5 kg kvar och räknar med att nå målet i februari.
  • Loppan84
    BossHoss skrev 2018-11-27 10:19:19 följande:

    Läste banan glass (som i glass) såg nu du hade inte glass i den alls, men jag missade den lilla biten utan läste glass blandat med banan och havre..

    my misstake helt klartMan skall inte småäta för då blir det som du säger, och då är det bättre att inte småäta utan hålla sig till sina reguljära måltider. För småätande är aldrig bra. Utan är man sugen (när man inte skall äta) så tar man sig helt enkelt något att dricka istället och biter ihop. Och fortsätter äta på de tider man skall oavsett om man vill småäta. Det är oftast det som är det svåraste med att hålla dieter och hålla vikten, speciellt om man går hemma


    Ok, självklart ska man inte småäta helst därför jah beklagade mig över detta också. Men du är väldigt kategorisk. Jag går inte hemma i vanliga fall, men när man är hemma med sjuka barn är det också mycket av dagen som går pt till att försöka få dem att äta och då kretsar mkt tankar runt mat. Dessutom behöver man sitta tillsammans med dem och de äter ofta samt visa att man själv äter samma (och att låtsasäta går bort, min son har genomskådat det sen han var 1,5 lol).

    Jag tror många småbarnsföräldrar känner igen sig att det är svårare att bara fokusera på sig själv och sin egen diet när man ansvarar för andra oclså samt stt det är svårt att träna så mkt man vill. Du har kanske inte barn?

    Med det sagt - efter mitt haveri för nån månad sen lägger jag mig på ett nivå där jag iaf kan hålla vikten och inte gå upp- och så får det bara ta lite längre tid att nå målet. Jag ska ner ett halv kilo i veckan, vilket går bra de veckor jag kan träna etc, och de veckorna saker blir ställt på sin spets med barn, jul eller liknande ska jag ha som mål att bara hålla vikten. Jag tycker detta är mer långsiktigt och hållbart än att pressa ner alla veckor utan urskiljning. Jag har ca 5 kg kvar och räknar med att nå målet i februari.
  • BossHoss
    Loppan84 skrev 2018-11-27 10:32:45 följande:
    Ok, självklart ska man inte småäta helst därför jah beklagade mig över detta också. Men du är väldigt kategorisk. Jag går inte hemma i vanliga fall, men när man är hemma med sjuka barn är det också mycket av dagen som går pt till att försöka få dem att äta och då kretsar mkt tankar runt mat. Dessutom behöver man sitta tillsammans med dem och de äter ofta samt visa att man själv äter samma (och att låtsasäta går bort, min son har genomskådat det sen han var 1,5 lol).
    Jo jag förstod detta, och därför sa jag NEJ du skall inte småäta även om du bara går hemma denna dagen (som lät som en ursäkt) just för att peppa dig att bita ihop lite extra nu när du är hemma med barnen.
    Loppan84 skrev 2018-11-27 10:32:45 följande:
    Jag tror många småbarnsföräldrar känner igen sig att det är svårare att bara fokusera på sig själv och sin egen diet när man ansvarar för andra oclså samt stt det är svårt att träna så mkt man vill. Du har kanske inte barn?
    Jodå jag har allt en liten, frugan lämnar på morgonen jag hämtar på kvällen. Går upp 05 för att träna, för efter jobbet hinner jag inte om jag vill va med lillen. Skall dock utöka träningen så kommer troligen behöva gå upp 04:30 snart.
    Loppan84 skrev 2018-11-27 10:32:45 följande:
    Med det sagt - efter mitt haveri för nån månad sen lägger jag mig på ett nivå där jag iaf kan hålla vikten och inte gå upp- och så får det bara ta lite längre tid att nå målet. Jag ska ner ett halv kilo i veckan, vilket går bra de veckor jag kan träna etc, och de veckorna saker blir ställt på sin spets med barn, jul eller liknande ska jag ha som mål att bara hålla vikten. Jag tycker detta är mer långsiktigt och hållbart än att pressa ner alla veckor utan urskiljning. Jag har ca 5 kg kvar och räknar med att nå målet i februari.
    Skönt att du har målet så nära i sikte,
    Får se om jag orkar med mitt mål, eller om jag nöjer mig med normal
    Men delmålet är att va ok till Juli/Augusti nästa år
  • BossHoss
    Loppan84 skrev 2018-11-27 10:32:45 följande:
    Menade till juni nästa år, har högre mål till augusti/september
  • asdfgh

    Hur går det för er?

    Här har det inte hänt något/gått åt fel håll känns det som. Har slarvat lite med socker (inte extremt dock) men fick ffa mens idag. Brukar alltid få trög mage inför mens så kollar om ett par dagar när den är över.

  • sobrio88

    84.7 kg imorse. Det går nedåt iaf, Ca 0.5 kg ner på två veckor, men har som sagt precis haft mens så det kanske blir bättre nergång nästa vecka, hoppas jag Skrattande Förkylningen har tagit omtag IGEN så kan fortfarande inte träna ordentligt, jag har varit "frisk" kanske 3 dagar sen i augusti. Har nån nåt bra knep så tar jag gärna emot, men det är väl bara att vänta ut tills sommaren antagligen. Vabruari närmare sig med stormsteg och sen börjar pollensäsongenObestämd Ska bli jäkligt skönt när ungarna blir större så man inte behöver va sjuk hela tiden så man kan få nån kontinuerlig träning Glad

  • sobrio88
    asdfgh skrev 2018-12-01 00:02:48 följande:

    Hur går det för er?

    Här har det inte hänt något/gått åt fel håll känns det som. Har slarvat lite med socker (inte extremt dock) men fick ffa mens idag. Brukar alltid få trög mage inför mens så kollar om ett par dagar när den är över.


    Kämpa på. Man får komma in i lite svackor ibland bara man kommer ur dom igen Glad I samband med mensen har jag också väldigt svårt att komma undan godiset men nu börjar jag lära kroppen att den bara får en bit choklad den dagen jag har mensvärk sen är det slut på godisätandet Flört
  • asdfgh
    sobrio88 skrev 2018-12-02 12:32:53 följande:

    84.7 kg imorse. Det går nedåt iaf, Ca 0.5 kg ner på två veckor, men har som sagt precis haft mens så det kanske blir bättre nergång nästa vecka, hoppas jag Skrattande Förkylningen har tagit omtag IGEN så kan fortfarande inte träna ordentligt, jag har varit "frisk" kanske 3 dagar sen i augusti. Har nån nåt bra knep så tar jag gärna emot, men det är väl bara att vänta ut tills sommaren antagligen. Vabruari närmare sig med stormsteg och sen börjar pollensäsongenObestämd Ska bli jäkligt skönt när ungarna blir större så man inte behöver va sjuk hela tiden så man kan få nån kontinuerlig träning Glad


    Vitamintabletter är väl det jag kommer på för att minska förkylningar. Försöka att åtminstone inte ha brist på något  

    Sen är det fråga om gränsdragning mellan "sjuk" och "hängig". Min man är konstant "på väg att bli sjuk" = ingen träning pga trött och hängig. Mår jag som han gör då sticker jag ändå iväg och tränar. Ibland känner man att man nog borde ha stannat hemma men oftast piggar man på sig när man väl är på plats. Nu säger jag inte att du är som han men ibland får man inte känna efter för noggrant
Svar på tråden Följas åt ner i vikt med start i augusti?