• fiffffi

    skvallra för chefen eller ej?

    vi sitter i möte på jobbet, många i rummet , även utomstående. Vi diskuterar något när plötsligt en kollega börjar skrika på mig: "vad har du med det här att göra? jag tycker inte du ska prata om detta nu mm , (allt jag tog upp var jobbrelaterat och vi diskuterade en lösning)" mycket otrevlig ton. Det är heller inte första gången hon har hoppat på mig. Jag fick samla mig och bara fortsätta diskussionen för jag ville inte sjunka till hennes nivå och börja bråka. Och nej, hon är inte chef eller något, utan tycker bara att hon har rätt att tillrättavisa mig tydligen. Väldigt obehaglig typ.
    Hade ni berättat för chefen? Vad skulle ni då säga?

  • Svar på tråden skvallra för chefen eller ej?
  • fiffffi
    Anonym (Abc) skrev 2018-08-25 21:55:39 följande:

    Jag skulle uppskatta om du kom och berättade för mig om vad som hänt, det här är typiskt såna saker som vi inte ser och alla blir arga på att vi inte agerar på. Man måste berätta för att få hjälp. Jag skulle inte agera direkt på "rykten" även om jag skulle tro dig. Med agera menar jag då att ta ett samtal med den som beter sig illa. Utan jag skulle försöka att vara lite mer närvarande för att själv se vad som händer. Även om personen i fråga säkert skulle skärpa till sig om jag var närvarande så skulle tendenserna säkert lysa igenom. Efter det finns det flera olika sätt att agera beroende på beteende. Enskilt samtal, styra upp tonen på mötena när det urartar, ha genomgång på nästa gruppmöte (som vi har en gång i månaden) om hur vi beter oss mot varandra eller annat lämpligt angripssätt. Allt beroende på vad som passar just den personen.


    Tack för ditt svar. Ja, hon är tyvärr enoerson som är supertrevlig när överordnade är i närheten, och skulle nog inte våga visa elakhet. Så då är det inte fel enligt dig att nämna en kollega vid namn? Det tar emot för mig att säga exakt vem det är- jag hade mer tänjt lägga fram det som att någon gett sig på mig och att vi behöver jobba på teamkänslan.
  • Anonym (Abc)

    Absolut inte fel att nämna namnet. Jag har haft ett antal personer som kommit till mig och nämnt andra personer. Att de inte går att få tag på för akuta frågor (på arbetstid), att kompetensen är för låg för deras arbetsuppgifter, att de kan vara otrevliga mot externa parter o.dyl. 

    Jag brukar tacka för att de säger till och sedan i vissa fall stämma av med den person som berättat för mig vad de är ok att jag gör med informationen. Är det kompetensbrist det handlar om så är det alltid att jag tar en personlig avstämning med personen ifråga för att se hur den själv känner och hur vi går vidare. 

    Om det handlar om uppförande vill oftast personen som sagt till inte att jag har en personlig avstämning för den är rädd att den andra personen kan förstå vem som sagt vad. Så där blir det oftast så att jag kör någon form av teamgrej istället. 

  • fiffffi
    Anonym (Abc) skrev 2018-08-26 08:03:04 följande:

    Absolut inte fel att nämna namnet. Jag har haft ett antal personer som kommit till mig och nämnt andra personer. Att de inte går att få tag på för akuta frågor (på arbetstid), att kompetensen är för låg för deras arbetsuppgifter, att de kan vara otrevliga mot externa parter o.dyl. 

    Jag brukar tacka för att de säger till och sedan i vissa fall stämma av med den person som berättat för mig vad de är ok att jag gör med informationen. Är det kompetensbrist det handlar om så är det alltid att jag tar en personlig avstämning med personen ifråga för att se hur den själv känner och hur vi går vidare. 

    Om det handlar om uppförande vill oftast personen som sagt till inte att jag har en personlig avstämning för den är rädd att den andra personen kan förstå vem som sagt vad. Så där blir det oftast så att jag kör någon form av teamgrej istället. 


    tack för utförligt svar!
  • Butterfly83
    fiffffi skrev 2018-08-25 13:24:22 följande:
    tack för svar. Kvinnan är en besserwisser som tycker att hon har rätt att tillrättavisa efter vad HON anser vara rätt. Som sagt detta är inte första gången hon har gett sig på mig, och det är därför jag börjar fundera på om det är dags att låta chefen veta.. jag är väl bara bekymrad för att chefen tycker jag är besvärlig och att jag är den som krånglar om jag tar upp nåt som blir jobbigt att hantera. Obs att jag är kompis med alla andra och har kul med dem :)
    För det mesta tycker jag man märker skillnaden mellan de som bara kommer och skvallrar och gnäller om sina arbetskamrater och de som faktiskt har en äkta orsak. Om du berättar om händelserna sakligt tror jag din chef tar dig på allvar. :)

    Personer som din arbetskamrat kan göra väldigt mycket illa på en arbetsplats. Själv jobbar jag för ett företag där det krävs mycket samarbete och det är viktigt att alla vågar ge sin insats. Tyvärr är det svårt att ta itu med personligheter som förstör stämningen på det viset du beskriver men det är möjligt att motarbeta med många små knep. Ett sätt som jag själv har funnit väldigt effektivt är att öppet på arbetsplatsen prata om hur man behandlar arbetskamrater. När man tar upp det på möten på ett neutralt sätt, utan att beskylla någon och upprepar diskussionen några gånger från olika synvinklar under en lite längre period så har det från min erfarenhet gett ganska bra resultat. 
  • fiffffi
    Butterfly83 skrev 2018-08-26 09:01:42 följande:
    För det mesta tycker jag man märker skillnaden mellan de som bara kommer och skvallrar och gnäller om sina arbetskamrater och de som faktiskt har en äkta orsak. Om du berättar om händelserna sakligt tror jag din chef tar dig på allvar. :)

    Personer som din arbetskamrat kan göra väldigt mycket illa på en arbetsplats. Själv jobbar jag för ett företag där det krävs mycket samarbete och det är viktigt att alla vågar ge sin insats. Tyvärr är det svårt att ta itu med personligheter som förstör stämningen på det viset du beskriver men det är möjligt att motarbeta med många små knep. Ett sätt som jag själv har funnit väldigt effektivt är att öppet på arbetsplatsen prata om hur man behandlar arbetskamrater. När man tar upp det på möten på ett neutralt sätt, utan att beskylla någon och upprepar diskussionen några gånger från olika synvinklar under en lite längre period så har det från min erfarenhet gett ganska bra resultat. 
    tack!!du bekräftar det jag tänker, vid fikat dagen efter började jag prata om hur viktigt det är att kvinnor lyfter kvinnor istället för tvärtom, dessvärre var inte denna kvinnan med vid bordet då..
  • fiffffi

    är det någon som har tips på bra läsning om god möteston/sed etc? Det som är tråkigt med såna här personer är ju att de förstör teamkänslan också, så om någon vet var man kan lära sig mer även om det vore intressant. Man kan alltid googla men kanska nåt mer specifikt om just dessa ämnen..

  • Anonym (Lisa)

    Kan du inte fråga personen ifråga öga mot öga vad hon menar?Säg att du inte förstår vad hon menade och ni måste kunna samarbeta?Säg det vänligt.

  • Värduren

    Jag har inte läst alla svar, såg att några var bra och jag lägger in ett svar till som kan hjälpa dig.
    Utan att veta vad de andra tycker om dina inlägg i mötet så tycker jag att det är totalt fel av henne och förolämpa dig.
    Du har säkert rätt u dina känslor. Att några har psykiska problem är en sak, men det ska inte gå ut på andra. Det blir bara en ond cirkel.
     
    Kanske bra idé att ta upp frågan med kollegor under fikat. Utan att bli upprörd! men samtidigt visa bestämdhet att du inte acceptera att någon talar till dig eller en nån annan på det sättet, och om hon som höll mötet råkar vara där eller passera förbi så markerar du bestämt och känslokallt att du deltar inte i mötet om det accepteras att deltagare förolämpas, sen kan du lägga meningen "Förlåt men jag gör inte det, det blir bara fel".
    Viktigt med en ursäkt till dig, annars blir det inte bättre.

    Sen tar du det med din chef och informera hon/han om det som hänt och att du måste avböja dessa möten eller att någon annan håller i mötet, materialet kan samma person fortfarande bidra med, alternativt att chefen deltar på nästa möte, då blir det markering.

      

  • ventilera mera
    fiffffi skrev 2018-08-25 15:33:14 följande:

    finns det chefer som kan ge en åsikt också? :) fler med liknande erfarenheter, hur löste ni dem?


    Jag är inte chef, men jag är skyddsombud och den som oftast tar upp såna här saker med min chef då kollegorna kommer till mig med saker som händer.
    Jag brukar göra så att jag sakligt berättar om läget, vad som hänt och när det hände. Sen tar jag det gärna som du tänkt göra. Beskriver hur det inte riktigt fungerar att göra på ett visst sätt och att det stör stämningen på arbetsplatsen, och sen kommer jag och min chef gemensamt fram till om hon behöver ha namnet på de inblandade eller om vi först kan testa en annan väg till samförstånd.

    Går inte det så får man gå ner på individnivå snarare än att jobba med gruppen, och då blir det ju personliga samtal istället.
  • fiffffi

    ja så nu har jag tagit upp det med cehefen. Denne lyssnade och förstod. Jag sa att jag helst inte vill tänka så mycket på detta längre utan vill lägga det bakom mig, men att jag förväntar mig och litar på att han tar hand om det . Han skulle snacka med henne, men frågan är om han har gjort det för människan är precis lika obehaglig som förut. Så vad göra?

Svar på tråden skvallra för chefen eller ej?