• Anonym (Trång sits)

    Ska flytta - sitter i en trång sits

    Jag sitter nu i en jävligt trång sits jag inte vet hur jag ska ta mig ur...

    Har varit långtidssjukskriven p.g.a. en rätt svår arbetsskada.
    Är nu på väg tillbaka till arbete genom arbetsträning. Har även flera jobb på gång, trots en bestående funktionsnedsättning.

    Men...

    Jag flyttade 15 mil från all släkt och vänner, för att bo ihop med min dåvarande flickvän, eftersom jag även då stod utan egen bostad.

    Det är slut mellan mig och sambon sedan några månader tillbaka och jag måste flytta före sista oktober.

    Jag har alltså en inkomst på knappt 4000 kr i månaden, har skulder och betalningsanmärkningar.

    Jag står i alla avgiftsfria bostadsköer jag hittat i tre län.

    Jag letar även privatvärdar och kontaktar alla jag hittar.

    Alla erbjudanden om bostad jag får omfattar krav jag inte kan leva upp till i nuläget.

    Jag har sökt hjälp hos socialtjänsten, men får avslag för att vi är sambos i deras ögon. Att vi har undertecknat ett bodelningsavtal och att fd sambon säger nej till att fortsätta försörja mig räcker inte.

    Jag skulle gå på sjukgymnastik i våras och nu häromdagen till tandläkaren, men kan inte ta mig dit.
    Ibland måste jag även stanna hemma från min arbetsträning.
    Vi bor på landet med dålig busstrafik och lång väg att gå till och från bussen.
    Dessutom har jag ryggproblem och har svårt att gå längre sträckor.

    Fd sambon slutar nu även att köpa hem mat, för hon äter på jobbet och har sina barn varannan helg.

    Tiden är på väg att rinna ut och jag finner inga lösningar. Läget är förtvivlat.

    Jag förväntar mig inte att någon här ska sitta på lösningen, men i desperation måste jag ändå försöka få in något tips om något jag inte redan själv tänkt på.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-26 22:00
    Jag glömde säga det, men jag är en bra bit över 40 och lider dessutom av en medfödd sjukdom som gör att vissa jobb, studier, pappers- och administrativt arbete är svårt.
    Jag har nog med det absolut nödvändigaste i privatlivet. Just nu, med allt av bostadsletande och myndighetskontakter blir det för mycket.

  • Svar på tråden Ska flytta - sitter i en trång sits
  • Anonym (H)

    Själv vill jag dö o ork ej ta tag i nåt

  • Anonym (Trång sits)
    Anonym (H) skrev 2018-10-13 15:34:01 följande:

    Hur orkar du göra allt du gjort?!


    Det gör jag inte egentligen.
    Annat försakas, glöms bort e.t.c.
    Anonym (H) skrev 2018-10-13 15:33:31 följande:

    Själv vill jag dö o ork ej ta tag i nåt


    Lika här ibland.

  • Anonym (Trång sits)
    Anonym (H) skrev 2018-10-13 16:44:17 följande:

    Stor kram


    Tack!

    Detsamma till dig.
    Nalle{#emotions_dlg.flower}Solig
    Kämpa på, du är värd det.
  • Anonym (l)
    Anonym (Trång sits) skrev 2018-10-13 13:00:46 följande:
    Ingen kan söka alla lediga lägenheter, det är en praktiskt omöjlig ekvation.

    Av de jag rimligen kan hinna att hitta under den här korta tiden så faller 99% bort p.g.a. krav som jag inte uppfyller.

    Sedan är det så att hyreskostnaden bara är en del av den totala kostnaden.
    Tillkommer gör flytt, eventuell anpassning och om lägenheten är för dyr eller inte funkar för mig p.g.a. funktionshinder, så blir det ytterligare flyttkostnader.
    Jag försöker engagera sociala myndigheter i detta för att om möjligt göra det smidigare och mer kostnadseffektivt, men de visar noll intresse och engagemang.
    Då får det väl kosta vad det vill då.
    Anonym (Trång sits) skrev 2018-10-13 15:20:27 följande:
    Nja...vi gjorde definitivt slut och bestämde att jag skulle flytta för ca 3 månader sedan, knappt.
    Senaste flyttdatum satte exet nu för ca en månad sedan.

    Dock har jag med mindre intensitet haft koll efter bostäder längre än så.

    På senare tid har sökandet försvårats, eftersom exet inte vill medverka alls.
    Jag har inte kunnat ta mig någonstans och under de senaste veckorna har jag inte ens kunnat ringa.

    Detta är inte lång tid med mina förutsättningar.

    Jag har ju haft annat att ägna mig åt också, som att söka jobb, kontakt med arbetsförmedlingen, arbetsträning, kontakt med soc samt det vanliga i hem och hushåll. Vi bor i hus med tomt som också ska skötas. Jag har försökt jaga billiga lösningar för en bil, som jag behöver mm.
    Jag går hos kurator och sjukgymnast.
    Det är inte vansinnigt med tid att lira med...
    Du har gott om tid att starta trådar på fl och läsa på om lagar mm om varför sambos inte är försörjningspliktiga, och detta hinner du trots att det inte är akut just nu eftersom du och sambon går isär, men du hinner inte söka de billigare lägenheterna. Och trots att du till och med faktiskt varit inne och träffat soc sekreterare sedan du hittade lägenheten så ansökte du inte om flytthjälp när du var där, fast det bara är några veckor kvar, för att de ska veta att du behöver det ändå. Du verkar helt felprioritera och skjuta upp saker, och dessutom förväntar du dig att andra ska ta hand om dig, vare sig det är sambon som ska försörja dig, vännen du bodde inneboende hos i flera år, (utan att betala?), eller socialtjänsten som ska betala ett dyrt boende. Vad gör du om stockholms socialtjänst inte alls har intresse av att betala 15 000 kr i månaden för en person med diverse handikapp som inte brydde sig om att söka billigare boende? Vad gör du då med räkningarna för lägenheten?
  • Anonym (Trång sits)
    Anonym (l) skrev 2018-10-13 19:14:26 följande:
    Anonym (Trång sits) skrev 2018-10-13 15:20:27 följande:
    Nja...vi gjorde definitivt slut och bestämde att jag skulle flytta för ca 3 månader sedan, knappt.
    Senaste flyttdatum satte exet nu för ca en månad sedan.

    Dock har jag med mindre intensitet haft koll efter bostäder längre än så.

    På senare tid har sökandet försvårats, eftersom exet inte vill medverka alls.
    Jag har inte kunnat ta mig någonstans och under de senaste veckorna har jag inte ens kunnat ringa.

    Detta är inte lång tid med mina förutsättningar.

    Jag har ju haft annat att ägna mig åt också, som att söka jobb, kontakt med arbetsförmedlingen, arbetsträning, kontakt med soc samt det vanliga i hem och hushåll. Vi bor i hus med tomt som också ska skötas. Jag har försökt jaga billiga lösningar för en bil, som jag behöver mm.
    Jag går hos kurator och sjukgymnast.
    Det är inte vansinnigt med tid att lira med...
    Du har gott om tid att starta trådar på fl och läsa på om lagar mm om varför sambos inte är försörjningspliktiga, och detta hinner du trots att det inte är akut just nu eftersom du och sambon går isär, men du hinner inte söka de billigare lägenheterna.
    Som jag försökt att förklara för dig och alla andra här i tråden så är all tid i världen inte till någon hjälp i att söka bostad under de förutsättningar jag har.

    När jag heller inte kan ringa, inte åka någonstans för att titta på bostad eller träffa fastighetsägare/hyresvärdar, inte ta mig till jobbet e.t.c. ja, då får jag lite tid över att skriva här.
    Anonym (l) skrev 2018-10-13 19:14:26 följande:
    Anonym (Trång sits) skrev 2018-10-13 15:20:27 följande:
    Nja...vi gjorde definitivt slut och bestämde att jag skulle flytta för ca 3 månader sedan, knappt.
    Senaste flyttdatum satte exet nu för ca en månad sedan.

    Dock har jag med mindre intensitet haft koll efter bostäder längre än så.

    På senare tid har sökandet försvårats, eftersom exet inte vill medverka alls.
    Jag har inte kunnat ta mig någonstans och under de senaste veckorna har jag inte ens kunnat ringa.

    Detta är inte lång tid med mina förutsättningar.

    Jag har ju haft annat att ägna mig åt också, som att söka jobb, kontakt med arbetsförmedlingen, arbetsträning, kontakt med soc samt det vanliga i hem och hushåll. Vi bor i hus med tomt som också ska skötas. Jag har försökt jaga billiga lösningar för en bil, som jag behöver mm.
    Jag går hos kurator och sjukgymnast.
    Det är inte vansinnigt med tid att lira med...
     Och trots att du till och med faktiskt varit inne och träffat soc sekreterare sedan du hittade lägenheten så ansökte du inte om flytthjälp när du var där, fast det bara är några veckor kvar, för att de ska veta att du behöver det ändå.
    Jag försöker höra mig för hur de bedömer situationen först. Om de vill vara med och påverka, eftersom detta även handlar om att skaffa ett boende som är lämpligt för mig med mina funktionshinder.

    Dessutom avslår de all ansökan om hjälp så länge jag är sambo, så nu lånar jag en husvagn och skriver mig på en annan adress. Flyttanmälan är precis inskickad till skatteverket.

    Nu ska jag sätta mig och leta flyttfirmor och försöka få fram kostnad att använda när jag ansöker, eftersom jag blivit uppmanad till det.

    Så det blir en ansökan om flytthjälp nu i början på nästa vecka.
    Anonym (l) skrev 2018-10-13 19:14:26 följande:
    Anonym (Trång sits) skrev 2018-10-13 15:20:27 följande:
    Nja...vi gjorde definitivt slut och bestämde att jag skulle flytta för ca 3 månader sedan, knappt.
    Senaste flyttdatum satte exet nu för ca en månad sedan.

    Dock har jag med mindre intensitet haft koll efter bostäder längre än så.

    På senare tid har sökandet försvårats, eftersom exet inte vill medverka alls.
    Jag har inte kunnat ta mig någonstans och under de senaste veckorna har jag inte ens kunnat ringa.

    Detta är inte lång tid med mina förutsättningar.

    Jag har ju haft annat att ägna mig åt också, som att söka jobb, kontakt med arbetsförmedlingen, arbetsträning, kontakt med soc samt det vanliga i hem och hushåll. Vi bor i hus med tomt som också ska skötas. Jag har försökt jaga billiga lösningar för en bil, som jag behöver mm.
    Jag går hos kurator och sjukgymnast.
    Det är inte vansinnigt med tid att lira med...
     Du verkar helt felprioritera och skjuta upp saker...
    Jag lyssnar gärna om du har något vettigt att komma med i den saken.
    Anonym (l) skrev 2018-10-13 19:14:26 följande:
    Anonym (Trång sits) skrev 2018-10-13 15:20:27 följande:
    Nja...vi gjorde definitivt slut och bestämde att jag skulle flytta för ca 3 månader sedan, knappt.
    Senaste flyttdatum satte exet nu för ca en månad sedan.

    Dock har jag med mindre intensitet haft koll efter bostäder längre än så.

    På senare tid har sökandet försvårats, eftersom exet inte vill medverka alls.
    Jag har inte kunnat ta mig någonstans och under de senaste veckorna har jag inte ens kunnat ringa.

    Detta är inte lång tid med mina förutsättningar.

    Jag har ju haft annat att ägna mig åt också, som att söka jobb, kontakt med arbetsförmedlingen, arbetsträning, kontakt med soc samt det vanliga i hem och hushåll. Vi bor i hus med tomt som också ska skötas. Jag har försökt jaga billiga lösningar för en bil, som jag behöver mm.
    Jag går hos kurator och sjukgymnast.
    Det är inte vansinnigt med tid att lira med...
     och dessutom förväntar du dig att andra ska ta hand om dig, vare sig det är sambon som ska försörja dig, vännen du bodde inneboende hos i flera år, (utan att betala?), eller socialtjänsten som ska betala ett dyrt boende. Vad gör du om stockholms socialtjänst inte alls har intresse av att betala 15 000 kr i månaden för en person med diverse handikapp som inte brydde sig om att söka billigare boende? Vad gör du då med räkningarna för lägenheten?
    Jag förväntar mig inte bli försörjd av någon annan privatperson.

    Jag förväntar mig att få hjälp genom den välfärdsapparat vi alla finansierar genom vår skatt ja, eftersom jag har behovet p.g.a. handikapp jag inte valt själv att ha.
    Det vore ett förbannat slöseri med om exempelvis socialtjänsten inte fyllde den funktion den avses ha och får pengar till.

    Att jag inte brytt mig att söka något billigare är skitsnack! Jag har sökt förutsättningslöst.
    Det här var vad jag hittade där hyresvärden inte sa nej. I mitt läge har jag inte utrymme att vara särskilt selektiv, hur mycket jag än skulle önska det.

    Vad det kostar har myndigheterna mycket större förmåga att påverka än vad jag själv har. Vill de inte påverka det så är det beklagligt, men inget jag kan göra något åt.

    Jag tänker inte sitta och ha dåligt samvete för att jag med mina funktionsnedsättningar, på en bostadsmarknad som politiken skapat, skulle kosta samhället mer för att överhuvudtaget ha någonstans att bo. Det får andra ha.

    Jag antar att du aldrig har varit eller kommer att vara i ett läge som är i närheten av mitt.
    "Walk my shoes..." säger jag bara...




  • Anonym (l)
    Anonym (Trång sits) skrev 2018-10-13 20:36:25 följande:
    Som jag försökt att förklara för dig och alla andra här i tråden så är all tid i världen inte till någon hjälp i att söka bostad under de förutsättningar jag har.

    När jag heller inte kan ringa, inte åka någonstans för att titta på bostad eller träffa fastighetsägare/hyresvärdar, inte ta mig till jobbet e.t.c. ja, då får jag lite tid över att skriva här.
    Anonym (l) skrev 2018-10-13 19:14:26 följande:
     Och trots att du till och med faktiskt varit inne och träffat soc sekreterare sedan du hittade lägenheten så ansökte du inte om flytthjälp när du var där, fast det bara är några veckor kvar, för att de ska veta att du behöver det ändå.
    Jag försöker höra mig för hur de bedömer situationen först. Om de vill vara med och påverka, eftersom detta även handlar om att skaffa ett boende som är lämpligt för mig med mina funktionshinder.

    Dessutom avslår de all ansökan om hjälp så länge jag är sambo, så nu lånar jag en husvagn och skriver mig på en annan adress. Flyttanmälan är precis inskickad till skatteverket.

    Nu ska jag sätta mig och leta flyttfirmor och försöka få fram kostnad att använda när jag ansöker, eftersom jag blivit uppmanad till det.

    Så det blir en ansökan om flytthjälp nu i början på nästa vecka.Jag lyssnar gärna om du har något vettigt att komma med i den saken.
    Anonym (l) skrev 2018-10-13 19:14:26 följande:
     och dessutom förväntar du dig att andra ska ta hand om dig, vare sig det är sambon som ska försörja dig, vännen du bodde inneboende hos i flera år, (utan att betala?), eller socialtjänsten som ska betala ett dyrt boende. Vad gör du om stockholms socialtjänst inte alls har intresse av att betala 15 000 kr i månaden för en person med diverse handikapp som inte brydde sig om att söka billigare boende? Vad gör du då med räkningarna för lägenheten?
    Jag förväntar mig inte bli försörjd av någon annan privatperson.

    Jag förväntar mig att få hjälp genom den välfärdsapparat vi alla finansierar genom vår skatt ja, eftersom jag har behovet p.g.a. handikapp jag inte valt själv att ha.
    Det vore ett förbannat slöseri med om exempelvis socialtjänsten inte fyllde den funktion den avses ha och får pengar till.

    Att jag inte brytt mig att söka något billigare är skitsnack! Jag har sökt förutsättningslöst.
    Det här var vad jag hittade där hyresvärden inte sa nej. I mitt läge har jag inte utrymme att vara särskilt selektiv, hur mycket jag än skulle önska det.

    Vad det kostar har myndigheterna mycket större förmåga att påverka än vad jag själv har. Vill de inte påverka det så är det beklagligt, men inget jag kan göra något åt.

    Jag tänker inte sitta och ha dåligt samvete för att jag med mina funktionsnedsättningar, på en bostadsmarknad som politiken skapat, skulle kosta samhället mer för att överhuvudtaget ha någonstans att bo. Det får andra ha.

    Jag antar att du aldrig har varit eller kommer att vara i ett läge som är i närheten av mitt.
    "Walk my shoes..." säger jag bara...




    Du har olika anledningar varje gång du skriver, du har inte hunnit, du blir inte godkänd, du kan inte ringa, du kan inte ta dig nånstans, ditt ex vill inte hjälpa dig, du måste jobba med huset du inte får bo kvar i...
    Jag har redan sagt vad du ska göra. Koncentrera dig på att släcka den eld som brinner nu. Nu letar du bil också skriver du, hur ska du ha råd att köpa en bil, betala skatt, bensin, försäkring om du inte ens kan köpa ett telefonkort?

    Du är så klart inte den enda som kämpar i livet, hur kan du tro det.
  • Anonym (H)

    Fan va taskig du e

    Har ts sagt att ts är den enda som kämpar

    Att andra har de värre hjälper väll inte ts

    Ts mår ju skit men kämpar på

  • Anonym (Trång sits)
    Anonym (l) skrev 2018-10-14 02:26:05 följande:
    Att hitta en bostad såklart som socialen betalar utan att du behöver ta av matpengarna till hyran.
    Fast nu ska du ju inte bo kvar där.
    Faktiskt tror jag vi har mer gemensamt än du tror, jag har också medfödda funktionsnedsättningar och en brukbar arm efter en olycka.
    Anonym (H) skrev 2018-10-14 00:43:56 följande:

    Fan va taskig du e

    Har ts sagt att ts är den enda som kämpar

    Att andra har de värre hjälper väll inte ts

    Ts mår ju skit men kämpar på


    Han sa däremot att han antar att jag inte förstår hur det är att kämpa. Och dessutom "walk in my shoes", alltså att han tycker att jag borde ha det som honom, är det schysst menar du?
    Skulle det vara hjälpsamt för ts att ingen säger att han riskerar att sätta sig i en position där han måste ta matpengarna för att betala hyran? Att inte ens förvarna honom om att han har väldigt höga förväntningar på vad han kan få och riskerar att sätta sig i en ännu sämre sits pga det.
    Socialtjänsten får precis som alla andra, anpassa sig efter läget.
    Nu har vi bostadsbrist och det innebär att bostad blir dyrare och i synnerhet efter mina förutsättningar så riskerar det att bli extra dyrt, det är inget jag rår på.
    Socialtjänsten däremot, kan, om de vill, engagera sig för att hålla nere kostnaderna, exempelvis för att undvika dyra boendelösningar, att slippa flytta flera gånger, att slippa dyra anpassningar mm. Men jag kan bara uppmana dem till det, inte tvinga dem.

    Jag har gjort mitt bästa utefter min förmåga och möjlighet att lösa detta, men en del av problemet är att min förmåga och möjligheter har stora brister.

    Om någon tycker jag borde ha kunnat gjort annorlunda, så kom med lite konkreta tips istället för att bara gnälla, för jag vet verkligen inte bättre och undviker inte lösningar p.g.a. lathet som någon ville få det till.
Svar på tråden Ska flytta - sitter i en trång sits