• Anonym (Trång sits)

    Ska flytta - sitter i en trång sits

    Jag sitter nu i en jävligt trång sits jag inte vet hur jag ska ta mig ur...

    Har varit långtidssjukskriven p.g.a. en rätt svår arbetsskada.
    Är nu på väg tillbaka till arbete genom arbetsträning. Har även flera jobb på gång, trots en bestående funktionsnedsättning.

    Men...

    Jag flyttade 15 mil från all släkt och vänner, för att bo ihop med min dåvarande flickvän, eftersom jag även då stod utan egen bostad.

    Det är slut mellan mig och sambon sedan några månader tillbaka och jag måste flytta före sista oktober.

    Jag har alltså en inkomst på knappt 4000 kr i månaden, har skulder och betalningsanmärkningar.

    Jag står i alla avgiftsfria bostadsköer jag hittat i tre län.

    Jag letar även privatvärdar och kontaktar alla jag hittar.

    Alla erbjudanden om bostad jag får omfattar krav jag inte kan leva upp till i nuläget.

    Jag har sökt hjälp hos socialtjänsten, men får avslag för att vi är sambos i deras ögon. Att vi har undertecknat ett bodelningsavtal och att fd sambon säger nej till att fortsätta försörja mig räcker inte.

    Jag skulle gå på sjukgymnastik i våras och nu häromdagen till tandläkaren, men kan inte ta mig dit.
    Ibland måste jag även stanna hemma från min arbetsträning.
    Vi bor på landet med dålig busstrafik och lång väg att gå till och från bussen.
    Dessutom har jag ryggproblem och har svårt att gå längre sträckor.

    Fd sambon slutar nu även att köpa hem mat, för hon äter på jobbet och har sina barn varannan helg.

    Tiden är på väg att rinna ut och jag finner inga lösningar. Läget är förtvivlat.

    Jag förväntar mig inte att någon här ska sitta på lösningen, men i desperation måste jag ändå försöka få in något tips om något jag inte redan själv tänkt på.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-26 22:00
    Jag glömde säga det, men jag är en bra bit över 40 och lider dessutom av en medfödd sjukdom som gör att vissa jobb, studier, pappers- och administrativt arbete är svårt.
    Jag har nog med det absolut nödvändigaste i privatlivet. Just nu, med allt av bostadsletande och myndighetskontakter blir det för mycket.

  • Svar på tråden Ska flytta - sitter i en trång sits
  • Anonym (H)
    Pope Joan II skrev 2018-10-14 12:09:45 följande:

    Jag visste väl det.


    Visste vad?!
  • Anonym (Svea)
    Anonym (H) skrev 2018-10-14 12:12:04 följande:

    Visste vad?!


    Vem ts är kanske?
  • Anonym (H)

    Ta är anonym och varför försöker folk alltid gissa vem ts är och säga duuu måååste vara den som har den tråden osv detta är känsliga rummet

    Sluta gissa

  • Anonym (jlb-goöb)

    TS, försök få en kontaktperson eller god man som kan hjälpa dig med kontakter med myndigheter mm. 

    Ang flytt och soc, man kan få flytthjälp via dem och man kan få bidrag till möbler etc om man inga har. 


    Flytta till den dyra lgh iaf för ett tag. 


    Kolla sen om det finns husvagn att hyra som står permanent, i Västerås kunde man förut hyra husvagn för drygt 15 000 kr om året.
    Då ingick tvätt en gång i v i campingens tvättstuga och viss el har jag för mig. 

    Har du rätt till LSS? Det finns även boenden för de som har rätt till det, då finns personal på plats för att stötta. 

    Om du känner att det inte är någon idé att flytta 'hem' för att få stöd av släkt etc, så försök hitta din plats för dig själv. Men att bo där man har släkt är för mig ändå en trygghet även om jag knappt träffar dem. 

  • Anonym (l)

    Det är inget att fästa sig vid, ts har avslöjat sig i en tidigare tråd men vill fortsätta vara anonym.

  • Anonym (H)
    Anonym (l) skrev 2018-10-14 13:54:23 följande:

    Det är inget att fästa sig vid, ts har avslöjat sig i en tidigare tråd men vill fortsätta vara anonym.


    Avslöjat vad? Ni vet väl inte hans namn baserat på ett fl nick?!
  • Anonym (l)
    Anonym (H) skrev 2018-10-14 14:07:29 följande:

    Avslöjat vad? Ni vet väl inte hans namn baserat på ett fl nick?!


    Avslöjat sitt riktiga nick.
  • Anonym (Trång sits)
    Anonym (jlb-goöb) skrev 2018-10-14 13:43:43 följande:

    TS, försök få en kontaktperson eller god man som kan hjälpa dig med kontakter med myndigheter mm. 

    Ang flytt och soc, man kan få flytthjälp via dem och man kan få bidrag till möbler etc om man inga har. 


    Flytta till den dyra lgh iaf för ett tag. 


    Kolla sen om det finns husvagn att hyra som står permanent, i Västerås kunde man förut hyra husvagn för drygt 15 000 kr om året.
    Då ingick tvätt en gång i v i campingens tvättstuga och viss el har jag för mig. 

    Har du rätt till LSS? Det finns även boenden för de som har rätt till det, då finns personal på plats för att stötta. 

    Om du känner att det inte är någon idé att flytta 'hem' för att få stöd av släkt etc, så försök hitta din plats för dig själv. Men att bo där man har släkt är för mig ändå en trygghet även om jag knappt träffar dem. 


    Jag tror jag har rätt till viss hjälp enligt LSS, men inte särskilt boende med service, det har jag inte behov av.

    Jag klarar mig bra i en vanlig lägenhet med rymlig dusch, diskmaskin, lättillgänglig tvättstuga, inte för många trappor utan hiss, tillgång till p-platser och med hemhjälp några timmar i månaden.

    Jag flyttar gärna 'hem', för det är där jag har allt, släkt, vänner, kontakter mm.
    Här har jag inte mycket nu när det är slut med sambon och jag inte har ett jobb.

    Jag planerar att söka hjälp av god man, men det ska tydligen till intyg från vården, så det är inte fixat i rödaste rappet.
    Jag ska höra mig för ang kontaktperson.

Svar på tråden Ska flytta - sitter i en trång sits