• tjocken

    Snälla hjälp!! Hyra för er 4a??

    Hej alla

    Jag behöver lite hjälp o få veta va era hyresrätter kostar i mån?

    Jag ska separera och jag o mina 2 barn har blivit erbjudna en 4a i en liten stad som kostar 7524 plus 270 för tvätt maskin och torktumlare. Jag har ca 18000 i lön och efter alla räkningar kommer vi ha ca 5-6000 kvar och jag måste få veta om vi kommer klara oss på det?!?

    Snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden Snälla hjälp!! Hyra för er 4a??
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (?) skrev 2018-10-09 06:30:45 följande:

    Sjukt billig fyra. Och fattar inte hur andra kan säga att en trea skulle vara ok pga vv. Wth, barnen har rätt att få stänga om sig i eget rum och ha det bra. Ska dom BÅDE ha vv och ha det sämre?

    Ts, 5-6000 EFTER att allt nödvändigt betalats är jävligt mycket. Kolla hur de flesta människor har det i världen. Du är svinrik jämfört med majoriteten. Är du nåt lyxfällan-fall? Fattar inte hur man kan undervärdera så mycket fickpengar som småbarnsförälder. Det finns inga vuxna som är bittra över att de inte var rikast i klassen som barn, bara vuxna som är bittra över att dom inte fick tillräckligt mycket kärlek eller uppmärksamhet/tid.


    Det var inte 5000-6000 efter att allt nädvändigt är betalt. Mat, kläder, medicin och hygien är också nödvändigt och även nån summa för fritid är viktigt ur ett barnperspektiv. Det handlar väl inte om barnen ska bli bittra som vuxna utan om ts lyckas få ihop det ekonomiskt nu.

    Enligt konsumentverket kostar mat för en vuxen och ett barn (eftersom det är två varannan vecka) ca 3300/månad, så tillkommer kläder, hygien, medicin och fritid på det.

    Hon är i alla fall inte svinrik i ett svenskt perspektiv.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (?) skrev 2018-10-09 06:58:09 följande:

    Barn i Sverige har rätt till sitt eget rum, sin egen plats där dom kan stänga om sig! Jag har barn och min fyra har en hyra på 12000 i månaden exklusive garage, bredband, tv mm.


    Rätt till egna rum? Enligt vad?
  • Anonym (X)

    Hyran i sig är inte hög, men om du klarar dig på 5000 kr efter den är betald kan inte jag svara på. Jag tror att det skulle vara svårt för min del med allt vad två barn och du själv behöver, men det är väl värt att prova för att ha någonstans att bo?

    (?) det där med att alla har rätt till eget rum har du nog hittat på. Känner hur många barn som helst både när jag var barn och idag som får dela rum.

  • tjocken
    Anonym (G) skrev 2018-10-09 05:51:22 följande:

    Kan du försöka hitta en inneboende som hyr ett av rummen? Då får du lite mer pengar över :)


    Nej vill inte ha nån främling i mitt hem bland barnen men förstår din tanke :)
  • tjocken
    Anonym (X) skrev 2018-10-09 09:01:56 följande:

    Hyran i sig är inte hög, men om du klarar dig på 5000 kr efter den är betald kan inte jag svara på. Jag tror att det skulle vara svårt för min del med allt vad två barn och du själv behöver, men det är väl värt att prova för att ha någonstans att bo?

    (?) det där med att alla har rätt till eget rum har du nog hittat på. Känner hur många barn som helst både när jag var barn och idag som får dela rum.


    Rätt till eget rum? Vart har jag skrivit det? :/
  • tjocken
    MrsJenka skrev 2018-10-09 05:57:12 följande:

    Jag skulle ansöka om bostadsbidraget eftersom det rör sig om såpass mycket pengar. Men jag skulle om jag fick ut 1700 spara hälften: 850kr i månaden på ett tillgängligt konto. Jag tror att det är i mars som en får besked om den slutgiltiga beräkningen, och då kan du ta av de undanstoppade pengarna om du blir återbetalningsskyldig. Om du inte blir det har du ju plötsligt 10200 som buffert, vilket kan va bra att ha inför semestern.

    Det gör att du får upp det som är kvar av inkomsten till 5800-6800 i månaden, och det borde vara fullt möjligt att gå runt på det, då du bara ska ha barnen vv och kan snåla på matkassan den vecka barnen är hos pappan. Säg 3500 i matkassa, (1000 under barnveckorna 750 under de andra) Då har du ju 2300 till övriga förnödenheter.


    Tack för tipset! Det ska jag absolut tänka på!
  • Anonym (X)

    Ts, nej inte du, utan en singatur (?) skrev att barn har rätt till eget rum och det stämmer inte alls.

  • Sharper

    Har du sökt bostadsbidrag? Vad ska räcka i dom pengarna? Har du bil eller hur transporterar ni er? :)

  • tjocken
    Sharper skrev 2018-10-09 12:36:16 följande:

    Har du sökt bostadsbidrag? Vad ska räcka i dom pengarna? Har du bil eller hur transporterar ni er? :)


    Jag tror jag kommer ansöka om bostadsbidrag då jag får ca 1700 preliminär beräkning dock är jag rädd för att nått ska bli fel och bli återbetalningskyldig en massa pengar:/ så därför jag tvekar till att söka.

    Har bil och lån på den men det är beräknat i fasta kostnader dock tillkommer bensin på ca 500 i dom 5-6 tusen annars är det ju kläder mat/hushålls grejer nöjen fritidsaktiviteter m.m
  • tjocken
    Anonym (X) skrev 2018-10-09 12:31:21 följande:

    Ts, nej inte du, utan en singatur (?) skrev att barn har rätt till eget rum och det stämmer inte alls.


    Såg det sen hade inte hunnit läsa de andras svar :)
  • Jamesdio

    Det är ju ingen tvekan att det går att klara sig på de pengar du har kvar. Frågan är ju om just du och dina barn klarar av det. Beror ju på hur "bortskämda" ni redan är med mat, kläder, nöjen och fritidsaktiviteter och hur ni är beredda att omprioritera. Men med tanke på att ni innan separation klarade er på 7000? så bär ju du och två vv barn klara er bra på 5-6000 plus bostadsbidrag. Se bara till så att det inte blir du som ensam får stå för alla klädinköp och fritidsaktiviteter för barnen.

    Vi är 2 vuxna och ett barn och vi har efter boende, bilar, el, försäkringar, mobiler, internet, djuren, bensin osv ca 3500 kr kvar som ska räcka till mat, kläder, hygien, fritid (utöver hundarna), nöjen.

  • Anonym (det ska nog gå)

    Allt går om man bara vill. Jag bor själv i en 2:a med mitt barn. Hyran ligger på 7300 kronor/månad och jag har 16000 kronor efter skatt (om jag inte måste vabba, vilket händer nästan varje månad!) inget bostadsbidrag eller andra bidrag eftersom jag och min exman inte har fått igenom vår skilsmässa än, av olika anledningar.


    Jag var så himla rädd att jag inte skulle klara av det, men man gör det om man bara försöker. Det som har räddat mig mest ekonomiskt är faktiskt att köpa mat via nätet. Det sägs ju att det är dyrare, men om man verkligen är ute efter att jämföra priser, så är det verkligen lättare att handla över nätet eftersom man kan skriva "ketchup" och sedan sortera på pris eller på jämförelsepris. Står man i en fysisk butik med trött unge så är det lättare att bara i farten ta det märke som man brukar. Det billigaste sättet att handla mat via nätet är att man hämtar det själv i butik, för då betalar man bara för plockavgiften (som är omkring 50 kronor) och det tjänar man på om man storhandlar på det viset varje månad.


    Sedan gäller det att man sparar och att man inte blir hemmablind av att man faktiskt klarar sig jäkligt bra de första månaderna. Det misstaget gjorde jag. Jag lyckades spara ihop några tusenlappar på några månader och tyckte sedan att det var ju kanon, för då kunde jag köpa grejer till mitt barns rum (jag hade nästan inget.) Det var mitt största misstag, för sedan - ett par månader senare så råkade jag ut för en olycka och blev sjukskriven under 6 veckor. Det blev katastrof, eftersom jag inte hade någon buffert kvar, och ett felaktigt sjukintyg gjorde att ersättningen från FK blev kraftigt försenad. Det hade gått åt helskotta om inte min mamma hade kunnat bidra ekonomiskt, och att jag hade kunnat ta ett privatlån. Nu har det gått ett halvår sedan dess och jag är nästan tillbaka på en okej ekonomi igen, men måste betala av på ett privatlån fortfarande.

  • tankfull
    tjocken skrev 2018-10-08 20:50:14 följande:

    Hej alla

    Jag behöver lite hjälp o få veta va era hyresrätter kostar i mån?

    Jag ska separera och jag o mina 2 barn har blivit erbjudna en 4a i en liten stad som kostar 7524 plus 270 för tvätt maskin och torktumlare. Jag har ca 18000 i lön och efter alla räkningar kommer vi ha ca 5-6000 kvar och jag måste få veta om vi kommer klara oss på det?!?

    Snälla hjälp mig!


    Det var billigt för en liten stad Flört! Förlåt, blir lite komiskt med syftningsfel bara. Det var billig hyra för en 4:a hursomhelst.
  • Anonym (:))

    Vi betalar cirka 7400 för vår 4:a. Bor också i en liten stad.

  • Anonym (:))

    Ska då tillägga att jag är gravid och min sambo är den som drar in pengarna. I snitt får han ut ca 20-22 0000 i månaden. 

  • Anonym (12345)
    Anonym (:)) skrev 2019-01-05 11:49:46 följande:

    Ska då tillägga att jag är gravid och min sambo är den som drar in pengarna. I snitt får han ut ca 20-22 0000 i månaden. 


    Det låter som att du lever på din sambo.
  • Anonym (:))
    Anonym (12345) skrev 2019-01-28 20:46:55 följande:
    Det låter som att du lever på din sambo.
    Absolut, det gör jag! 
    Men det beror på att jag är sjukskriven (och höggravid) och får ingen ersättning från försäkringskassan :) 
Svar på tråden Snälla hjälp!! Hyra för er 4a??