• Anonym (Tennismamma)

    Kan man kräva att de betalar?

    Grannens barn förstörde mitt barns tennisracket, men de vägrar betala för det.

    Kan man anmäla det och kräva pengarna eller hur går man till väga?

    De var ute på den gemensamma gården, så ansvaret över grannens barn var inte mitt.

  • Svar på tråden Kan man kräva att de betalar?
  • Ignoramus

    Men kan vi lägga skulden där den hör hemma? Hos barn som tar grejer utan lov, har sönder det, och sen har föräldrar som vägrar betala.


    Anonym (?) skrev 2018-10-13 12:53:40 följande:

    Vad gjorde ditt barn på gården med ett 1200 kr racket utan din uppsikt?


  • Anonym (Tennismamma)
    Anonym (?) skrev 2018-10-13 12:53:40 följande:

    Vad gjorde ditt barn på gården med ett 1200 kr racket utan din uppsikt?


    Tränade.
  • elyse

    Nej, ni kan inte kräva något. Däremot vet ni nu hur grannarna och deras barn agerar och resonerar kring andras saker så de får givetvis inte låna ens en spade av er i framtiden.

  • taquine
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-10-13 12:36:39 följande:

    Gör en polisanmälan om stöld och/eller skadegörelse.

    Inte för att det leder till något annat än en anmälan till soc, men det kanske blir en ögonöppnare för både barnet och föräldrarna att handlingar har konsekvenser.


    Men jisses , ge dig. Polisanmälan och sedan soc för ett simpelt racket.(som måste vara av ovanligt dålig kvalitet.)
    Du tror inte soc och polis har viktigare saker att ägna sig åt än tramsiga anmälningar?
    Goodness me
  • Anonym (K)
    Anonym (Tennismamma) skrev 2018-10-13 13:25:17 följande:
    Tränade.

    Ditt barn var alltså där och sade ifrån när grannbarnet tog racketten? I så fall är det ju solklart att föräldrarna ska ersätta er. Var det däremot så att racketten var en av många kvarlämnade leksaker på gården är det inte lika självklart att andra ska kunna se att det är en dyr pryl som ni vill ha kvar och inte något gammalt, billigt som ni tröttnat på.
  • taquine
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-10-13 12:36:39 följande:

    Gör en polisanmälan om stöld och/eller skadegörelse.

    Inte för att det leder till något annat än en anmälan till soc, men det kanske blir en ögonöppnare för både barnet och föräldrarna att handlingar har konsekvenser.


    Men jisses , ge dig. Polisanmälan och sedan soc för ett simpelt racket.(som måste vara av ovanligt dålig kvalitet.)
    Du tror inte soc och polis har viktigare saker att ägna sig åt än tramsiga anmälningar?
    Goodness me
  • Anonym (Tennismamma)
    Anonym (K) skrev 2018-10-13 14:02:48 följande:

    Ditt barn var alltså där och sade ifrån när grannbarnet tog racketten? I så fall är det ju solklart att föräldrarna ska ersätta er. Var det däremot så att racketten var en av många kvarlämnade leksaker på gården är det inte lika självklart att andra ska kunna se att det är en dyr pryl som ni vill ha kvar och inte något gammalt, billigt som ni tröttnat på.


    Ja.
  • Anonym (Pi)
    taquine skrev 2018-10-13 14:02:37 följande:

    Men jisses , ge dig. Polisanmälan och sedan soc för ett simpelt racket.(som måste vara av ovanligt dålig kvalitet.)

    Du tror inte soc och polis har viktigare saker att ägna sig åt än tramsiga anmälningar?


    Tycker det är ett alldeles utmärkt förslag, det där barnet behöver få hjälp.
  • GGN
    Anonym (Tennismamma) skrev 2018-10-13 11:34:12 följande:

    Tog det utan lov. Såg inte när det hände så vet inte exakt vad som hände, men flera vittnen säger att hen hängde på det och slogs med det.


    Äckliga unge! Tycker också du ska polisanmäla, det är inte barnets fel att det beter sig vidrigt utan föräldrarna.
  • taquine
    Anonym (Pi) skrev 2018-10-13 14:19:04 följande:
    Tycker det är ett alldeles utmärkt förslag, det där barnet behöver få hjälp.
    Så är det kanske, men varken soc eller polis lär lägga ner något krut på anmälningarna . 
    Folk verkar inte fatta att både soc och polis är överhopade med ALLVARLIGA händelser ,  och där ingår nog inte ett racket.Sådant där tar ju bara resurser .

     
    Goodness me
  • Anonym (Biobonus)
    taquine skrev 2018-10-13 14:03:18 följande:

    Men jisses , ge dig. Polisanmälan och sedan soc för ett simpelt racket.(som måste vara av ovanligt dålig kvalitet.)

    Du tror inte soc och polis har viktigare saker att ägna sig åt än tramsiga anmälningar?


    Jag tror absolut att det är av värde att anmäla. Det handlar om att stämma i bäcken hellre än i ån, något som både Polisen och Soc har som policy. Kan en anmälan göra att barnet inser att hans handlingar får allvarliga konsekvenser samt föräldrarna inser att de måste hålla bättre koll på sina barn, då kan många skattekronor sparas i långa loppet om det hindrar barnet från att fortsätta in på fel väg.

    Skulle inte du polisanmäla en vuxen granne som kom och tog något av ditt som var värt mer än 1000 kronor, vägrade lämna tillbaka det, hade sönder det och vägrade ersätta dig?
  • Anonym (Anonym)

    Löjligt. Fundera däremot om det barnet mobbar sitt barn eller något. Så det var därför den tog sönder det. Eller om den bara råkade.

  • Anonym (Anonym)

    Ditt* barn leker så då går saker sönder ibland. Spela roll.

  • Anonym (Anonym)

    Min kompis snodde saker ofta av mig i skolan. Men det har jag inte brytt mig om. Fel är det iofs det vet jag. Men vad ska man förra.

Svar på tråden Kan man kräva att de betalar?