• Anonym (Bea)

    När slutar sambos försörjningsplikt!?

    Killen lämnade mig idag, vi var sambo

    Han har jobb, jag har inget

    Men måste jag vänta tre månader till han flyttat ut pga uppsägning tiden med att gå på arbetsförmedlingen eller soc?

    Han flyttar hem till sin pappa men är skriven här ett tag till jag fått inkomst.

    Alltså är sambon skyldig betala all hyra o mat tre månader från uppsägningstid eller kan jag redan imorgon gå till soc eller Ams

    Han betalar hyran för ej hamna på kronofogden men min mat o buss o mobil vill han ju inte betala!!

  • Svar på tråden När slutar sambos försörjningsplikt!?
  • Anonym (Bea)
    Kjell2 skrev 2018-10-16 11:11:55 följande:

    Det du inte ska avvakta med är att anmäla dig till af.

    Detta med hyreskontarktet kan vänta. Däremot bör du ta ett snack med ditt ex hur länge han kan tänka sig betala hyran.


    Tack klokt

    Oavsett vad som händer borde jag ju ordna egen inkomst

    Anmäler man sig o går med i a-kassa oxå även om man är arbetslös o får soc o praktik?!
  • Anonym (...?)
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 11:50:40 följande:

    Kan jag gå till a ms o soc o säga redan imorgon att vi Kanske ska separera men allt är nytt o osäkert?


    Du både kan och ska gå till Arbetsförmedlingen oavsett, innan du är inskriven där kommer sig inte hjälpa dig med något. Singel eller ej så behöver du ju komma in i rullarna.
  • sextiotalist
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 11:52:12 följande:
    Behöver jag ens göra nåt?

    Tror båda står på alla avtal men han betalar

    Om så är fallet tillfaller dem inte automatiskt mig då?
    El brukar endast en stå för, tv där är licensen bundet till hushållet, men det kommer bli på skatten framöver (vet inte vilket år). Försäkring bör du kolla, men min sambo står på avtalet och jag som medförsäkrad.
    Så det är inte alls självklart att de tillfaller dig.
  • Kjell2
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 11:53:56 följande:
    Tack klokt

    Oavsett vad som händer borde jag ju ordna egen inkomst

    Anmäler man sig o går med i a-kassa oxå även om man är arbetslös o får soc o praktik?!
    Ta saker en i taget. Kontakta af, förklara läget, be om hjälp där.

    Sen - red ut saker och ting med ditt ex. Ska ni bli ihop igen, hur länge tänker han betala hyra?


  • Anonym (...?)
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 11:53:56 följande:

    Tack klokt

    Oavsett vad som händer borde jag ju ordna egen inkomst

    Anmäler man sig o går med i a-kassa oxå även om man är arbetslös o får soc o praktik?!


    Medlemskap i en a-kassa är frivilligt, men bra att ha. Om man har försörjningsstöd så ingår a-kasseavgiften i det man kan ansöka om ersättning för utöver normen. Kort och gott, när du kommer igång med AF och eventuellt soc så bör du gå med I en a-kassa för att skapa ett bättre utgångsläge för dig själv inför framtiden.
  • sextiotalist
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 11:53:56 följande:
    Tack klokt

    Oavsett vad som händer borde jag ju ordna egen inkomst

    Anmäler man sig o går med i a-kassa oxå även om man är arbetslös o får soc o praktik?!
    Att gå med i a-kassan är inget fel, men det för att få pengar därifrån så måste man arbetat.
    Det verkar som du nollat ut dig så det är att börja om från början
    Först AF, sedan soc (de kan se till att du får ekonomisk rådgivning, hjälpa dig med en plan så att du kommer på fötter igen)
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Hillevi) skrev 2018-10-16 11:37:41 följande:

    Är ni ihop eller inte? Ts, du verkar lite svävande på detta, ex i inlägg nr 9.

    I vilket fall som helst, om ni båda står på lägenheten kan han aldrig bli skyldig att betala mer än halva hyran de tre månader som kallas för uppsägningstid.

    Men det jag undrar över, eftersom du verkar så totalt oinsatt i hela er ekonomi, är du helt 100% säker på att du också står på lägenhetskontraktet? Har du sett det /undertecknat det med egna ögon?

    Oavsett allt annat, så det absolut första du skall göra är att idag omedelbart är att skriva in dig på arbetsförmedlingen.


    Allt är nytt o osäkert

    Vi har gjort slut innan o blivit ihop

    Jag står på kontraktet med min underskrift

    Han är den enda med inkomst o måste betala tre månader om han inte vill hamna hos kronofogdemyndigheten
  • Anonym (Bea)

    Hade jag inte haft nån rättigheter om jag bara stod folkbokförd på lägenheten?

  • Anonym (Bea)
    Anonym (Hillevi) skrev 2018-10-16 11:37:41 följande:

    Är ni ihop eller inte? Ts, du verkar lite svävande på detta, ex i inlägg nr 9.

    I vilket fall som helst, om ni båda står på lägenheten kan han aldrig bli skyldig att betala mer än halva hyran de tre månader som kallas för uppsägningstid.

    Men det jag undrar över, eftersom du verkar så totalt oinsatt i hela er ekonomi, är du helt 100% säker på att du också står på lägenhetskontraktet? Har du sett det /undertecknat det med egna ögon?

    Oavsett allt annat, så det absolut första du skall göra är att idag omedelbart är att skriva in dig på arbetsförmedlingen.


    Sista åren har jag mått skit

    O fokus överleva typ
  • Anonym (Bea)
    Anonym (idris) skrev 2018-10-16 11:41:03 följande:

    Vilka säger det?


    Minns ej vem
Svar på tråden När slutar sambos försörjningsplikt!?