• Anonym (Bea)

    När slutar sambos försörjningsplikt!?

    Killen lämnade mig idag, vi var sambo

    Han har jobb, jag har inget

    Men måste jag vänta tre månader till han flyttat ut pga uppsägning tiden med att gå på arbetsförmedlingen eller soc?

    Han flyttar hem till sin pappa men är skriven här ett tag till jag fått inkomst.

    Alltså är sambon skyldig betala all hyra o mat tre månader från uppsägningstid eller kan jag redan imorgon gå till soc eller Ams

    Han betalar hyran för ej hamna på kronofogden men min mat o buss o mobil vill han ju inte betala!!

  • Svar på tråden När slutar sambos försörjningsplikt!?
  • Kjell2
    Anonym (Allan kladd) skrev 2018-10-17 10:43:18 följande:
    Låter märkligt..var individ bör ju ha sin egen ekonomi.. :)
    Kan man tycka. Eller så ser man en familj som en ekonomisk enhet som har ett gemensamt ansvar för hus, hem, barn, mat mm. I första hand ska familjen klara sig med egna resurser, går inte det finns det möjlighet till försörjningsstöd.


  • Anonym (N)
    Kjell2 skrev 2018-10-17 10:33:17 följande:

    Nej, inte på samma sätt som gifta där det regleras i ÄktB.

    Däremot beräknas försörjningsstödet på sammanboendes gemensamma inkomst och behov. Har man en rik sambo blir det svårt att få försörjningsstöd även om man själv saknar inkomst.

    Så i praktiken blir det en typ av försörjningsplikt även om den inte är reglerad i lag.


    Men det är fortfarande helt frivilligt.

    Varken TS eller någon annan kan kräva pengar från sin sambo.
  • Kjell2
    Anonym (N) skrev 2018-10-17 11:08:58 följande:
    Men det är fortfarande helt frivilligt.

    Varken TS eller någon annan kan kräva pengar från sin sambo.
    Sant. Vid något läge får man fundera på om man sammanbor med rätt person. Det lär man nog göra även som gift om man tvingas gå till domstol för att få pengar till mat och husrum av sin äkta häft.


  • Anonym (aldrig)
    Anonym (N) skrev 2018-10-17 11:08:58 följande:
    Men det är fortfarande helt frivilligt.

    Varken TS eller någon annan kan kräva pengar från sin sambo.
    Det är ju frivilligt att bo med vem man vill
    Men om inte partnern har jobb och vänder sig till sociala myndigheter för försörjningsstöd så kommer det inte bli något bidrag då hela hushållets inkomster räknas.
  • PH76
    Kjell2 skrev 2018-10-17 11:11:45 följande:
    Sant. Vid något läge får man fundera på om man sammanbor med rätt person. Det lär man nog göra även som gift om man tvingas gå till domstol för att få pengar till mat och husrum av sin äkta häft.
    Men i detta fall så har de ju separetat, givetvis så ska han inte betala något efter det.
  • Kjell2
    PH76 skrev 2018-10-17 11:18:56 följande:
    Men i detta fall så har de ju separetat, givetvis så ska han inte betala något efter det.
    Jag talade mer generellt. TS är inte sammanboende om jag fattade henne rätt. En bedömning avseende försörjningsstöd ska ske utifrån henne ensam.

    Sen om hennes ex väljer att betala hyra, försäkring mm får han göra det. Och sluta när han känner för det.

     


  • Ms H
    Kjell2 skrev 2018-10-17 11:21:46 följande:

    Jag talade mer generellt. TS är inte sammanboende om jag fattade henne rätt. En bedömning avseende försörjningsstöd ska ske utifrån henne ensam.

    Sen om hennes ex väljer att betala hyra, försäkring mm får han göra det. Och sluta när han känner för det.

     


    Fast hyra ska han betala ett tag till.
  • Kjell2
    Ms H skrev 2018-10-17 11:35:28 följande:
    Fast hyra ska han betala ett tag till.
    Ja, men han kanske slutar betala plötsligt.
  • Ms H
    Kjell2 skrev 2018-10-17 11:41:58 följande:

    Ja, men han kanske slutar betala plötsligt.


    Jag omformulerar mig, han är skyldig att betala hyra ett tag till.
  • PH76
    Ms H skrev 2018-10-17 11:47:08 följande:
    Jag omformulerar mig, han är skyldig att betala hyra ett tag till.
    Om det är hans hyreskontrakt så antar jag att han är skyldig att betala så länge uppsägningstiden gäller.
  • Anonym (N)
    Kjell2 skrev 2018-10-17 11:11:45 följande:

    Sant. Vid något läge får man fundera på om man sammanbor med rätt person. Det lär man nog göra även som gift om man tvingas gå till domstol för att få pengar till mat och husrum av sin äkta häft.


    Absolut. Men det gäller båda personerna i förhållandet.

    Den som inte blir försörjd och den som väljer att inte jobba och anser att ens sambo är en vandrande plånbok...

    Det är inget svart eller vit situation , det finns människor som verkligen gör sitt bästa för att försörja sig men inte lyckas , medan andra söker inte ens jobb och kräver att bli försörjda.

    Varför ens partner inte har inkomst och vad hen gör för att lösa sin detta är nog viktigt för de flesta.

    Och alla vill inte köpa sig en partner som antingen får pengar eller gör slut...
  • Anonym (sambo)
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-15 23:45:26 följande:

    Killen lämnade mig idag, vi var sambo

    Han har jobb, jag har inget

    Men måste jag vänta tre månader till han flyttat ut pga uppsägning tiden med att gå på arbetsförmedlingen eller soc?

    Han flyttar hem till sin pappa men är skriven här ett tag till jag fått inkomst.

    Alltså är sambon skyldig betala all hyra o mat tre månader från uppsägningstid eller kan jag redan imorgon gå till soc eller Ams

    Han betalar hyran för ej hamna på kronofogden men min mat o buss o mobil vill han ju inte betala!!


    Juridiskt sett har ni inte försörjningsplikt gentemot varandra.

    Men vissa myndigheter, som exempelvis kommunen/soc kommer att se det som att du har försörjning genom din sambo.

    Man räknas som sambo till man flyttat isär eller gjort en bodelning som registrerats rättsligt.


  • Anonym (sambo)
    Kjell2 skrev 2018-10-17 11:21:46 följande:
    Jag talade mer generellt. TS är inte sammanboende om jag fattade henne rätt. En bedömning avseende försörjningsstöd ska ske utifrån henne ensam.

    Sen om hennes ex väljer att betala hyra, försäkring mm får han göra det. Och sluta när han känner för det.

     
    Tyvärr fungerar det inte så, även om man skulle tycka eller önska annorlunda.

    De räknas som sambos tills de flyttat isär eller gjort en bodelning som registrerats i rätten.

    Soc kommer då sannolikt inte att bevilja försörjningsstöd till den ena i paret som enskild, eftersom deras policy är att sambos försörjer varandra.
  • Kjell2
    Anonym (sambo) skrev 2018-10-17 16:28:29 följande:
    Tyvärr fungerar det inte så, även om man skulle tycka eller önska annorlunda.

    De räknas som sambos tills de flyttat isär eller gjort en bodelning som registrerats i rätten.

    Soc kommer då sannolikt inte att bevilja försörjningsstöd till den ena i paret som enskild, eftersom deras policy är att sambos försörjer varandra.
    De har flyttat isär.


  • Anonym (...?)
    Kjell2 skrev 2018-10-17 16:35:37 följande:

    De har flyttat isär.


    Dessvärre så ser det ju fortfarande ut som om han bor där.

    1. Han har inte sagt upp sitt hyreskontrakt

    2. Han har inte ändrat folkbokföringsadress

    3. De har inte gjort en bodelning

    Innan allt sånt är gjort har socialtjänsten alla möjligheter att hävda att de är sammanboende under äktenskapsliknande former och pröva deras rätt till stöd utifrån det.

    Inte för att det spelar någon roll eftersom TS varken står till arbetsmarknadens förfogande eller är sjukskriven från arbetssökande, och därmed ändå inte är berättigad försörjningsstöd.
  • Anonym (arbetsförmedlare)
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 16:50:09 följande:

    Ring AF?!

    Måste man inte åka dit?

    Dropp in?


    Du kan skriva in dig via hemsidan, sedan bokas en tid för dig med en arbetsförmedlare. Skriv in dig idag. Om du inte gör något för att förändra din situation kommer du inte att få något från socialtjänsten heller. 
  • olof 45

    Det här kanske svarar på en del frågor:

    lawline.se/answers/har-hyresgasterna-ett-solidariskt-betalningsansvar

    Alltså, ex-pojkvännen är bara skyldig SIN del av hyran, men inte från hyresvärdens perspektiv. Om hyresvärden drar det till kronogogden så har pojkvännen en hans att betala hela summan till hyresvärden innan han får en prick. Sedan kan han kräva halva hyran från dig. Kanske för hela tiden du bott i lägenheten, men det är jag lite osäker på...

    Så om ditt ex gör sin research, kan du få betalningskrav på dig...

    Jag skulle tolka hela situationen som väldigt instabil - och jag skulle göra allt för att skaffa inkomst...

  • Jemp
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 16:47:33 följande:

    Men får man alltid hjälp hos Ams då

    Orkar ju inte kriga o slåss om en plats o stöd


    Nej i första hand får du ingen direkt hjälp från Arbetsförmedlingen. Men du måste vara inskriven och aktivt söka jobb för att få försörjningsstöd etc. Är du för sjuk för det måste du ju ha en vårdkontakt och få din arbetsförmåga utredd.
  • Anonym (virrvarr)

    Känner med dig att du har haft det jobbigt och har det jobbigt men det blir inte bättre ju längre du drar ut på tiden och skjuter upp saker. Både sign Kjell2 och sextiotalist har kommit med många och goda råd.

    Varför du genast måste besöka AF och skriva in dig är ju för att komma in i rullarna och då blir inte SGI nollad. Det du kan göra innan du går till AF-kontor är att ringa kundtjänst och prata med en handläggare om alla frågor du har och du kan skriva in dig på deras hemsida innan du besöker dem för annars är det första du får göra när du kommer dit att sätta dig vid en data och skriva in dig. Dessutom som någon sade så är det extrema långa handläggningstider överallt så ju snabbare du tar första steget ju kortare tid tills du får hjälp. Och ska du söka akassa igen så ring och skaffa alla AG-intyg från tidigare jobb.

    Och ja, det är svårt att få jobb idag med jättemånga sökande till alla tjänster men någonstans måste man börja. Sen beror det ju på vart du bor, men timjobb dvs extra vid behov brukar finnas i de flesta kommuner inom vård och barnomsorg i varje fall. Om du kan få hjälp med praktik av AF beror helt på olika saker -prata med dom. Tror man ska stå ganska så långt ifrån arbetsmarknaden eller vara under 26. 

    Tror också man måste vara inskriven och söka jobb för att bli berättigad till soc.
    Lycka till.

  • Minimalen
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 11:32:04 följande:

    Om de säger nej då riskera jag bli uppsagd!?

    Då e de bättre sambon står kvar till jag fått jobb?!


    Men då blir han ju tvungen att betala hyra ännu längre så det förlorar han på.
Svar på tråden När slutar sambos försörjningsplikt!?