• Anonym (Bea)

    När slutar sambos försörjningsplikt!?

    Killen lämnade mig idag, vi var sambo

    Han har jobb, jag har inget

    Men måste jag vänta tre månader till han flyttat ut pga uppsägning tiden med att gå på arbetsförmedlingen eller soc?

    Han flyttar hem till sin pappa men är skriven här ett tag till jag fått inkomst.

    Alltså är sambon skyldig betala all hyra o mat tre månader från uppsägningstid eller kan jag redan imorgon gå till soc eller Ams

    Han betalar hyran för ej hamna på kronofogden men min mat o buss o mobil vill han ju inte betala!!

  • Svar på tråden När slutar sambos försörjningsplikt!?
  • Kjell2
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 12:53:25 följande:
    Sex månader jobb för att sen kunna få a-kassa o sjuk peng ev om jag krascha igen?

    Är praktik o arbetsträning grundat för samma sex månader regler?
    Strunta i det. Ta dig till ams och se till att processen startar.
  • sextiotalist
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 12:51:40 följande:
    Om ams ordnar praktik eller arbetsträning direkt behöver jag väll inte soc?
    kontakt med soc behöver du om du inte har någon egen inkomst, det är de som betalar ut försörjningsstöd. Du har ju nollat ut dig genom att avsäga dig a-kassa och inte haft någon kontakt med Arbetsförmedlingen.

  • Kjell2
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 12:54:14 följande:

    Om jag skaffar soc, sambon skriver ut sig

    O vi blir ihop o sambo igen

    Vad händer med soc då?


    En ny bedömnings görs utifrån att du är sammanboende. Framkommer det att du undanhållit information som kan ha påverkat bidragsstorleken blir du återbetalningsskyldig och i värsta fall, åtalad.


  • Pope Joan II
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 12:21:33 följande:
    De andra trådarna om liknande jag sett är av en man!! Jag är tjej o ny här.
    Om du håller dig till en och samma historia och en och samma tråd så får du förstås bättre svar och har därtill lättare att tillgodogöra dig de råd och den information människor ger dig. 
  • Anonym (arbetsförmedlare)
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 11:41:58 följande:
    Typ Samhall?!
    Av dina inlägg att döma tror jag att du behöver all hjälp du kan få. 
  • Anonym (Bea)

    Kan man få typ hälften från Ams soc o hälften från sjukersättning?

    Måste jag bo kvar i min ganska dyra lgh

    För ej riskera bli vräkt om jag byter till mindre pga ej inkomst?

    Kommer alla se att jag går på soc typ inkomst deklaration?!?

  • Kjell2
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 13:31:34 följande:

    Kan man få typ hälften från Ams soc o hälften från sjukersättning?

    Måste jag bo kvar i min ganska dyra lgh

    För ej riskera bli vräkt om jag byter till mindre pga ej inkomst?

    Kommer alla se att jag går på soc typ inkomst deklaration?!?


    Ja, det går att få en kombination av försörjningsstöd, praktikersättning och sjukersättning.

    Boendet kan du välja själv så länge hyran blir betald.

    Alla kommer inte att se varifrån du får pengar.


  • Anonym (...?)
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 12:51:40 följande:

    Om ams ordnar praktik eller arbetsträning direkt behöver jag väll inte soc?


    Andas och läs inläggen folk skriver ett par gånger innan du svarar, du har flera gånger ställt nya frågor som folk redan svarat på om man läst hela inlägget.

    Om du kommer igång med praktik/arbetsträning/annat program med ersättning så finns ju möjligheten att du klarar dig på det. Men ersättningarna i de olika programmen/verksamheterna är ganska låga, speciellt för den som saknar SGI, och det är ju inte säkert att du imed ditt mående kan ha sysselsättning på heltid, då kan du också behöva få viss del av din försörjning från soc.
  • Anonym (?)

    Maken till passiv person har jag sällan skådat. Skärp dig. Gå till rätt myndighet och ställ dina frågor där. Gå till arbetsförmedlingen. De kommer troligen göra en arbetspsykologisk utredning för att se vad du skulle kunna klara av att arbeta med. Beroende på om du deltar i åtgärd via AF eller inte så kan du få aktivitetsstöd. Om inte: evt soc, såvida inte du har fonder, bil eller andra tillgångar som du först sålt och använt. Gå till AF.

  • Anonym (Bea)

    Är inte passiv

    Om du bara visste hur jag kämpat i år med Tumörer, operation, kbt, dödsfall mm!!!!

    Egentligen skulle jag behöva byta både lgh o stad

    Dyr lgh. Ej många jobb här o ingen anhöriga

    Min familj o släkt bor längre bort jag flytta hit pga killen

Svar på tråden När slutar sambos försörjningsplikt!?