• Anonym (Bea)

    När slutar sambos försörjningsplikt!?

    Killen lämnade mig idag, vi var sambo

    Han har jobb, jag har inget

    Men måste jag vänta tre månader till han flyttat ut pga uppsägning tiden med att gå på arbetsförmedlingen eller soc?

    Han flyttar hem till sin pappa men är skriven här ett tag till jag fått inkomst.

    Alltså är sambon skyldig betala all hyra o mat tre månader från uppsägningstid eller kan jag redan imorgon gå till soc eller Ams

    Han betalar hyran för ej hamna på kronofogden men min mat o buss o mobil vill han ju inte betala!!

  • Svar på tråden När slutar sambos försörjningsplikt!?
  • Kjell2
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 14:56:55 följande:
    Tack

    Hur långt tid kan man få hjälp till viss del av soc?

    E de lättare få hjälp av soc till viss del än allt

    O kan man få hjälp av soc för studier
    Från soc kan du få hjälp med kort varsel om du uppfyller kraven.

    Du kan inte få soc och samtidgt studera. Då är det CSN som gäller.


  • olof 45

    Jag har nu läst hela tråden och man blir ju lite mörkrädd...

    TS, ta tag i ditt liv! Räkna inte med att din föredettasambo ska försörja dig i framtiden, och vad du ska 'säga till soc' om han kommer tillbaka. Finns inget som hindrar honom från att göra slut på nytt, och så sitter du i samma situation ännu en gång...

    För övrigt väldigt snällt av honom att betala hyran i tre månader (och din mat?). Han är skyldig att betala SIN 50%-andel av hyran, och inget alls av dina andra utgifter. Alltså hälften av hyran. Han kan alltså betala bara sin halva, och inte riskera att hamna i kronofogden... Din halva behöver han inte betala.

    Du är alltså beroende av att han är snäll - och väldigt generös - mot dig... Eller så har han missförstått och tror att han är försörjningsskyldig? Det är också tunn is - någon kan förklara situation för honom, vilken dag som helst...

  • Anonym (Bea)
    Kjell2 skrev 2018-10-16 14:01:00 följande:

    Du kan gå till läkare och eventuellt bli sjukskrivnen under en period. Då din sjukersättning troligtvis är väldigt låg kommer du sen behöva söka förörjningsstöd via soc.

    Men återigen, det viktiga är att du sätter fart. Denna process kan ta tid innan du får pengar.


    Väldigt låg? Den e väll noll pga nolla sgi
  • Kjell2
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 15:02:23 följande:

    Så om Ams program börjar om två månader får jag soc innan o sen typ hälften av varje

    Finns fas tre kvar?


    Om du inte har någon försörjning kan du få försörjningsstöd om du uppfyller vilkoren. Kommer du sen in på något program/praktik/utbildning via af får du pengar därifrån. Räcker det till din försörjning får du inte soc.


  • Kjell2
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 15:31:34 följande:
    Väldigt låg? Den e väll noll pga nolla sgi
    Möjligt.


  • Kjell2
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 15:03:48 följande:

    Om jag ej får praktik o sånt program

    Kan jag få soc o bara söka jobb via Ams?


    Ja
  • olof 45
    Kjell2 skrev 2018-10-16 15:28:08 följande:
    Bo kvar då.
    Hon verkar ju itne kunna bo kvar - hon har itne råd med hyran...

    Visst kan hon hoppas att ex-sambon betalar hyran, men ska hon inte ha en plan utifall det itne händer? Redan nu kan ju ex-sambon betala in bara 50%, och då märker ju hyrasvärden raskt att något är galet...
  • Anonym (Bea)
    Kjell2 skrev 2018-10-16 13:58:48 följande:

    Tråkigt men tyvärr är du i första hand ansvarig för dina egen försörjning.

    För att få hjälp och stöd, vilket kommer ta tid, måste du själv ta kontakt i första hand med AMS.


    Hade ju inget val

    Rik sambo

    För sjuk för jobb

    För frisk för va sjuk
  • Kjell2
    Anonym (Bea) skrev 2018-10-16 15:29:34 följande:

    Tror jag skriver in mig på arbetsförmedlingen

    Sen testar jag jobba o ser om det går o räcker ekonomiskt

    Sen ev läkare efteråt

    Kan man få halvtid jobb riktigt o soc resten


    Bra - gör det då!

    Så länge du står till arbetsmarknadens förfogande och uppfyller kraven kan du få försörjningsstöd. 

  • Anonym (Bea)

    Alltså kunde ju ej få soc innan han lämna mig

Svar på tråden När slutar sambos försörjningsplikt!?