• LittleSunshine84

    Besafe iZi plus i bilen oanvändbart säte i fram

    Ursäkta om tråden ligger helt galet. Men var svårt att välja kategori!

    Vi har en besafe izi plus. Vi är kanonnöjda med bilstolen. Men ett problem är att passagerar sätet framför blir helt obrukbart. Är det så för er andra med denna stol också? Vi har ändå en VW passat så är en relativt rymlig bil :)

    Vi har gillat läget och anpassat oss men nu kommer snart barn nr 2. Tror inte att vi får plats med ett babyskydd i framsätet ens.

    Är det så för er andra?

  • Svar på tråden Besafe iZi plus i bilen oanvändbart säte i fram
  • Fia 28
    Anonym (V) skrev 2018-10-16 14:44:46 följande:
    Inte säkert att det blir rätt när butiken gör det. Har sett otroligt många stolar som felmonterats av butik.

    Mot baksätet, plattan som är tryckt mot ryggstödet kan ju pumpas in och ut.

    Den är lätt att montera själv så testa att göra om monteringen så blir det säkert bättre.
    Precis. Jag höll på rätt länge och fiffla med sätet hit och dit innan jag fick det perfekt.
  • LittleSunshine84
    Anonym (V) skrev 2018-10-16 14:44:46 följande:

    Inte säkert att det blir rätt när butiken gör det. Har sett otroligt många stolar som felmonterats av butik.

    Mot baksätet, plattan som är tryckt mot ryggstödet kan ju pumpas in och ut.

    Den är lätt att montera själv så testa att göra om monteringen så blir det säkert bättre.


    Dum fråga, men vad har plattan för funktion? Kan man minska avståndet mellan plattan och stolen och därmed få mer utrymme införarsätet?
  • Fia 28

    Plattan används för att spänna fast stolen och göra bältet tajt. Den ska vara längst in när man börjar och sen pumpa ut så det blir helt spännt.

  • LittleSunshine84

    Det är ca 15 cm från plattan till stolen. Onormalt avstånd? Kanske mer än 15cm

  • Fia 28

    Tror det är helt ok. Den går inte in hela vägen heller för det ska ju ha rum för benen.

  • MsFry

    Vi har också en Passat och samma modell på bilbarnstol, inga problem att använda framsätet (för en medellång person) med bilstolen bakom. Det låter som om de monterat den märkligt.

  • Anonym (Nej)

    Om du tycker det är svårt att montera om den själv så brukar NTF hjälpa till gratis. De är ju dessutom väldigt vana. I Gbg så tror jag de regelbundet t o m har sådana dagar man kan åka förbi på drop-in och få hjälp (eller om man bara vill kolla av ifall barnet sitter säkert i den stol man köpt etc)

  • LittleSunshine84
    Fia 28 skrev 2018-10-18 08:18:32 följande:

    Tror det är helt ok. Den går inte in hela vägen heller för det ska ju ha rum för benen.


    Tack för input! :)
  • LittleSunshine84
    MsFry skrev 2018-10-18 09:01:40 följande:

    Vi har också en Passat och samma modell på bilbarnstol, inga problem att använda framsätet (för en medellång person) med bilstolen bakom. Det låter som om de monterat den märkligt.


    Jag är 163 cm och jag sitter som i ett skruvstäd. Har du lust att ta bild på utrymmet ni har i fram?
  • LittleSunshine84
    Anonym (Nej) skrev 2018-10-18 09:16:13 följande:

    Om du tycker det är svårt att montera om den själv så brukar NTF hjälpa till gratis. De är ju dessutom väldigt vana. I Gbg så tror jag de regelbundet t o m har sådana dagar man kan åka förbi på drop-in och få hjälp (eller om man bara vill kolla av ifall barnet sitter säkert i den stol man köpt etc)


    Ah, bor i Sthlm. Ska se om jag har tid att kika på det i helgen :)
Svar på tråden Besafe iZi plus i bilen oanvändbart säte i fram