• Herregudjesus

    Att bli tagen för givet

    För att göra en lång historia kort - min sambo 'skiter' ibland i mig. Skiter i att svara när jag ringer & hör inte av sig på hela dagen/natten (fast han sett att jag ringt eller smsat). Detta gör mig så himla ledsen och jag känner att jag aldrig kan 'räkna' med honom. När han var på semester senast så hördes vi knappt på en vecka. Vi har bott tillsammans i 5 år.

    Om min kille (eller annan närstående för den delen) skulle ringa mig x antal ggr och jag missar samtalet hade jag så fort jag bara kunnat ringt tillbaka. För mig är det en självklarhet som sitter i benmärgen. Dessutom bryr jag mig så pass mycket att jag skulle undra vad han ville och jag skulle även bli jätteglad om han ringde mig (inte vilja missa samtalet). Detta har lett till att jag aldrig känner en trygghet i att jag vet var jag har honom.

    Han kan få mig att känna mig älskad och uppskattad på kvällen för att nästa dag inte svara alls i telefonen, och vara helt frånvarande när vi ses.

    Han har tidigare erkänt att han tagit mig för givet. Ändå fortsätter han, fast han vet att jag blir orolig och det gör mig så ledsen.

    Vad tycker ni om detta?

  • Svar på tråden Att bli tagen för givet
  • Anonym (Bara några tankar)

    En relation handlar ofta om kompromisser, det är ofrånkomligt.

    Men när man mer eller mindre känner sig tagen för given, nonchalerad och osedd, då är det inte bra. Så t tör på både mående och självkänsla.

    Att stanna i en relation som är bra IBLAND, när HAN varit gullig, det är destruktivt skulle jag säga.

    Du är i någonting du inte trivs i , som du egentligen inte vill ha. Erkänn det för dig själv först och främst.

    Det är tungt, jag vet. Men det är inte kul att leva i en relation som hela tiden gör en besviken och ledsen heller.

    Jag tycker det låter som att ni har helt olika behov, och att det är du som anstränger dig i relationen. Inte han, eftersom han har mindre behov av dig än du av honom.

  • Herregudjesus
    Anonym (Bara några tankar) skrev 2018-11-14 10:20:46 följande:

    En relation handlar ofta om kompromisser, det är ofrånkomligt.

    Men när man mer eller mindre känner sig tagen för given, nonchalerad och osedd, då är det inte bra. Så t tör på både mående och självkänsla.

    Att stanna i en relation som är bra IBLAND, när HAN varit gullig, det är destruktivt skulle jag säga.

    Du är i någonting du inte trivs i , som du egentligen inte vill ha. Erkänn det för dig själv först och främst.

    Det är tungt, jag vet. Men det är inte kul att leva i en relation som hela tiden gör en besviken och ledsen heller.

    Jag tycker det låter som att ni har helt olika behov, och att det är du som anstränger dig i relationen. Inte han, eftersom han har mindre behov av dig än du av honom.


    Tack för ditt fina svar!

    Ja, så är det nog. Han har mindre behov av mig än jag av honom. Och precis som du säger är det jätte jobbigt att vara i en relation där man känner besvikelse.
  • Herregudjesus
    Anonym (Bara några tankar) skrev 2018-11-14 10:20:46 följande:

    En relation handlar ofta om kompromisser, det är ofrånkomligt.

    Men när man mer eller mindre känner sig tagen för given, nonchalerad och osedd, då är det inte bra. Så t tör på både mående och självkänsla.

    Att stanna i en relation som är bra IBLAND, när HAN varit gullig, det är destruktivt skulle jag säga.

    Du är i någonting du inte trivs i , som du egentligen inte vill ha. Erkänn det för dig själv först och främst.

    Det är tungt, jag vet. Men det är inte kul att leva i en relation som hela tiden gör en besviken och ledsen heller.

    Jag tycker det låter som att ni har helt olika behov, och att det är du som anstränger dig i relationen. Inte han, eftersom han har mindre behov av dig än du av honom.


    Tack för ditt fina svar!

    Ja, så är det nog. Han har mindre behov av mig än jag av honom. Och precis som du säger är det jätte jobbigt att vara i en relation där man känner besvikelse.
  • Aiyana

    "Han har tidigare erkänt att han tagit mig för givet. Ändå fortsätter han, fast han vet att jag blir orolig och det gör mig så ledsen." 

    Frågan är väl mer varför du fortsätter i den här relationen? Att vara lycklig bara ibland och olycklig resten av tiden är inte en bra, trygg och sund kärleksrelation. 

    Till slut kommer du att sätta samma låga värde på dig som han redan har gjort. Och att förlora sitt självvärde och sin självkänsla är smärtsamt och det tar lång tid att komma igen till den man var innan. 

    Hade han verkligen älskat dig och värdesatt dig så hade han naturligtvis inte behandlat dig som han gör. Det är den bistra sanningen och så får du själv välja hur du vill må och leva ditt liv. 

  • Herregudjesus
    Aiyana skrev 2018-11-14 13:07:52 följande:

    "Han har tidigare erkänt att han tagit mig för givet. Ändå fortsätter han, fast han vet att jag blir orolig och det gör mig så ledsen." 

    Frågan är väl mer varför du fortsätter i den här relationen? Att vara lycklig bara ibland och olycklig resten av tiden är inte en bra, trygg och sund kärleksrelation. 

    Till slut kommer du att sätta samma låga värde på dig som han redan har gjort. Och att förlora sitt självvärde och sin självkänsla är smärtsamt och det tar lång tid att komma igen till den man var innan. 

    Hade han verkligen älskat dig och värdesatt dig så hade han naturligtvis inte behandlat dig som han gör. Det är den bistra sanningen och så får du själv välja hur du vill må och leva ditt liv. 


    Vi håller faktiskt på att separera... Eller jag köpte mig en lägenhet som jag ska flytta in i snart. Tanken var först särbo men nu vet jag inte.

    Och ang. Förlora sig själv så har jag redan gjort det i denna relationen. Jah blev deprimerad (aldrig lidit av psykisk ohälsa tidigare) 1 år in i relationen och tog mig ur det för ca 2 år sedan. Återhämtat mig men behöver nog vara själv och hitta tillbaka helt o hållet igen. För det är svårt i en relation där det känns sådär. min energi går åt till detta att vara orolig och ledsen i omgångar.
  • Anonym (Bara några tankar)
    Aiyana skrev 2018-11-14 13:07:52 följande:

    "Han har tidigare erkänt att han tagit mig för givet. Ändå fortsätter han, fast han vet att jag blir orolig och det gör mig så ledsen." 

    Frågan är väl mer varför du fortsätter i den här relationen? Att vara lycklig bara ibland och olycklig resten av tiden är inte en bra, trygg och sund kärleksrelation. 

    Till slut kommer du att sätta samma låga värde på dig som han redan har gjort. Och att förlora sitt självvärde och sin självkänsla är smärtsamt och det tar lång tid att komma igen till den man var innan. 

    Hade han verkligen älskat dig och värdesatt dig så hade han naturligtvis inte behandlat dig som han gör. Det är den bistra sanningen och så får du själv välja hur du vill må och leva ditt liv. 


    Kloka ord!

    Men sista stycket... behöver inte alls vara så. Det kan handla att man har helt olika sätt och förmåga att visa uppskattning och ge bekräftelse. Behöver inte vara fel på partnern, kan vara så att man helt enkelt har olika behov!

    Vilket TS och hennes sambo verkar ha.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Bara några tankar) skrev 2018-11-14 16:31:35 följande:

    Kloka ord!

    Men sista stycket... behöver inte alls vara så. Det kan handla att man har helt olika sätt och förmåga att visa uppskattning och ge bekräftelse. Behöver inte vara fel på partnern, kan vara så att man helt enkelt har olika behov!

    Vilket TS och hennes sambo verkar ha.


    Helt enig. Jag är mycket lik din sambo i beteende och måste inte ha sms eller telefonkontakt varje dag med min fru om jag är ute och reser med jobbet eller när jag är på jobbet eller tränar. Ska jag inte kunna lämna hemmet 8 timmar en dag utan att behöva "bevisa" min kärlek även på jobbet? Jag har mkt att göra som det är varje dag och om frun hade pressat mig att höra av mig så snart hon vill få tag i mig så hade jag blivit irriterad. I min värld känns du lite klängig för jag får uppfattningen att du vill ha kontakt med sambon flera ggr per dag. Jag säger dock inte att detta är fel ur ett objektivt perspektiv. Poängen är att människor är olika, har olika behov och bara du kan avgöra vad du behöver/kräver och hur viktigt dessa saker är för dig. Känner du dig taget för given är det givetvis inte bra.

    Flertalet som har svarat vill ju få det till att din sambo är en dålig person men det håller jag inte alls med om. Däremot verkar ni inte vara helt samspelta och balanserade när det gäller hur mycket och hur ofta kontakt ni behöver ha med varandra. Det är en ganska svår sak att lösa om man planerar ngt långvarigt och inte är helt synkade där.
  • Herregudjesus
    Anonym (Abc) skrev 2018-11-14 20:44:12 följande:

    Helt enig. Jag är mycket lik din sambo i beteende och måste inte ha sms eller telefonkontakt varje dag med min fru om jag är ute och reser med jobbet eller när jag är på jobbet eller tränar. Ska jag inte kunna lämna hemmet 8 timmar en dag utan att behöva "bevisa" min kärlek även på jobbet? Jag har mkt att göra som det är varje dag och om frun hade pressat mig att höra av mig så snart hon vill få tag i mig så hade jag blivit irriterad. I min värld känns du lite klängig för jag får uppfattningen att du vill ha kontakt med sambon flera ggr per dag. Jag säger dock inte att detta är fel ur ett objektivt perspektiv. Poängen är att människor är olika, har olika behov och bara du kan avgöra vad du behöver/kräver och hur viktigt dessa saker är för dig. Känner du dig taget för given är det givetvis inte bra.

    Flertalet som har svarat vill ju få det till att din sambo är en dålig person men det håller jag inte alls med om. Däremot verkar ni inte vara helt samspelta och balanserade när det gäller hur mycket och hur ofta kontakt ni behöver ha med varandra. Det är en ganska svår sak att lösa om man planerar ngt långvarigt och inte är helt synkade där.


    Jag börjar mer o mer förstå att vi har olika behov. Precis som du säger! Att det inte är att han är nonchalant utan för honom är det inte konstigt att man irne hörs av alls. Jag förstår det. Frågan är om man klarar av en relation där man har olika behov utan att båda kommer må dåligt?
  • Anonym (Jag)

    Låter som rätt beslut att separera. Då kan du träffa nån som är på samma nivå att dela livet med. Der blir ju mycket enklare och härligare så!

  • Anonym (Abc)
    Herregudjesus skrev 2018-11-15 00:56:17 följande:

    Jag börjar mer o mer förstå att vi har olika behov. Precis som du säger! Att det inte är att han är nonchalant utan för honom är det inte konstigt att man irne hörs av alls. Jag förstår det. Frågan är om man klarar av en relation där man har olika behov utan att båda kommer må dåligt?


    Precis. För egen del tror jag att det blir svårt. Att du mår dåligt av att inte känna dig prioriterad vet du redan och växlar man till hans perspektiv så är det inte heller bra. I hans skor skulle jag ha känt konstant press/stress att vara tvungen att höra av mig ofta till dig så att du känner dig sedd och älskad. Hade jag sedan missat att höra av mig eller om du igen skulle säga att jag hör av mig för sällan (att jag inte prioriterar dig och tar dig för given) skulle jag förmodligen få skuldkänslor och känna mig som en dålig person. Då skulle båda må dåligt och inte för att någon av oss är ett elakt pucko utan pga av olika känslor/behov.

    För att få ett annat resultat än att båda blir olyckliga behövs en av två ändringar. Sambon ändrar sitt beteende så att de matchar dina behov eller du ändrar dina behov så att de matchar sambons beteende. Vanligtvis är det lättare att ändra beteenden än känslor och behov. Samtidigt måste en beteendeändring vara genuin och inte kännas påtvingad för att vara långsiktigt hållbar och inte slå tillbaka mot hans välmående. Är hans beteende inte i linje med hans verkliga känslor blir det negativa känslor i hans inre och han kommer att känna sig falsk mot sig själv.

    Hoppas iaf att ni hittar en lösning.
Svar på tråden Att bli tagen för givet