• Anonym (Hur göra?)

    Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

    Jag har som jag har skrivit om i flertalet trådar levt på aktivitetsersättning sedan 2010 av anledningar som jag ej kommer att gå in på i denna tråd. sedan sep har jag varit på en daglig verksamhet 12 timmar i veckan fördelat på 2 dagar.

    Nu hade vi ett uppföljningsmöte där en person från den dagliga verksamheten deltog tillsammans med min handläggare på kommunen och min handläggare på FK.

    I Min planering från tidigare i höstas står det att planen är att jag ska föras över till arbetsförmedlingen runt årsskiftet och komma ut i arbetsträning vid ca. jan/feb

    Jag har själv de senaste månaderna mer och mer funderat på att det bästa kanske är att börja studera i och med att jag saknar en gymnasieutbildning.

    Försäkringskassan och de andra som deltog på mötet var dock inte av samma åsikt. Detta baserade de på att det i så fall kommer att bli knepigt med min framtida försörjning i och med att jag fyller 30 i början på juni 2019.

    Handläggaren på FK anser att jag enkelt skulle kunna få förlängd aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga nu i dec då mitt nuvarande beslut på samma bidrag grå ut. Detta skulle kunna gå relativt fort att bevilja enligt henne. Förutsättningen för att FK ska bevilja detta bidrag fram till min 30-årsdag är att jag är kvar på daglig verksamhet.


    Jag skulle kunna börja studera och ansöka om aktivitetsersättning vid förlängd skolgång om jag vill. Problemet då är att det kommer en längre tid att handlägga detta.

    När jag sedan fyller 30 trodde handläggaren dessutom att jag inte skulle kunna söka något annat än sjukpenning. Sjukersättning får man bara om det kan styrkas att arbetsförmågan aldrig någonsin kommer att kunna höjas för resten av mitt liv. Så ligger det inte till i mitt fall utan jag kan höja min arbetsförmåga. För att få sjukpenning måste man ha en sjukpenninggrundande inkomst vilket jag bara kan få genom att arbeta.


    Dessutom kan man, vad jag har förstått det som, bara ha sjukpenning i ungefär ett år och sedan kan FK tvinga en att byta arbetsplats för att hitta något där man kan öka arbetstimmarna och minska sjukskrivningen.

    För att få ett arbetet måste de kunna se vad jag klarar av eller ej i och med att jag aldrig någonsin har jobbat i hela mitt liv tidigare. Så är jag kvar på denna dagliga verksamhet fram till som dom tyckte maj ja då kommer jag lättare kunna få ett arbete eller arbetsträning lagom till min 30-årsdag vilket också betyder sjukpenning för tiden jag ej kan arbeta.


    Skulle jag börja studera nu med det bidrag som finns kommer jag vid mig 30-årsdag bli utan bidrag och tvingas till CSN. För att få fullt CSN trots att man ej studerar 100% måste man som minst studera 75% samt ha svårigheter och diagnoser som gör att man ej klarar högre studietakt.


    Detta är så som de förklarade det förför mig på mötet. Och av den anledningen anser dem inte att jag bör börja att studera nu i jan.


    Jag är osäker på om jag kan studera 75% just nu utan vill helst först testa att studera en endaste kust på 25% vilket jag tar upp i en annan tråd. Detta kan jag ev. göra nu, men då blir det problem sedan med min framtida försörjning när jag har passerat 30-årsdagen.


    En väg till är att jag studerar samtidigt som jag är på denna dagliga verksamhet, det är jag tveksam till om jag kommer att orka med. Skulle jag välja det alternativet kommer försäkringskassans mål vara att se till så att jag klarar av den dagliga verksamheten i första hand och inte studierna. Jag kommer ju i ett sådant läge vilja att lägga all kraft på studierna och då kommer den vägen inte att fungera.

    Jag är fortfarande sugen på att börja studera på något vis eftersom att efter min 30-årsdag kommer jag antingen tvingas studera 75% för att få fullt CSN (lån + bidrag) eller jobba och studera samtidigt. Ingen av dessa är jag säker på att jag kommer att klarar av om jag ej har prova först att studera i läge omfattning.

    Skulle jag börja studera nu och beviljas bidrag av FK samt att det sedan visar sig att jag ej klarar studier då kommer min 30-årsdag att passera samt att ingen kommer vilja anställa mig. Börjar jag igen på daglig verksamhet efter 30-årsdagen får jag ingen aktivitetsersättning eller sjukersättning, ej heller sjukpenning eftersom denna bara betalas ut om man har en anställning med lön.

    Alltså kan jag efter 30-årsdagen hamna utanför både arbetsmarknaden och sjukförsäkringssystemet och då tvingas att söka försörjningsstöd om jag ej har visat hur mycket jag klarar av i ett arbete. 

    Jag trivs ju inte heller på den dagliga verksamheten jag är på nu i och med att det är helt fel typ av plats för mig att vara på. Arbetsuppgifterna är heller inget som är min typ av arbete. Sen känner jag att det är slöseri och bortkastad tid att vara där när jag personligen inte få ut något av att vara där. Det känns då liksom bättre att studera och göra något mer effektivt av min tid.


    Hur bör jag göra? Jag vill ju så väldigt gärna börja studera efter årsskiftet men allt verkar vara emot mig. Hur hade ni gjort och vad anser ni att jag bör göra i detta läge,

    Vill jag börja studera i jan måste jag typ ansöka nu, sista ansökningsdagen är 8 dec i min kommun.

  • Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 22:24:22 följande:
    Men melatonin ges väl bara till personer över 55 eller har jag uppfattat fel? På nätet står det så i alla fall. Utomlands kan man ju köpa melatonin hur som helst typ.
    Jag är då långt från 55 och vet att det även ges till barn. Blivit mer vanligt att få utskrivet här de senaste åren.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 22:43:54 följande:
    Men bara läkaren vill skriv ut det.

    Jag vill absolut inte ha de läkemedel som beskrivs i följande tråd. Att dessa symtom har jag ju redan de dagar jag sover för lite. Då skulle detta läkemedel bara försämra det hela:

    www.familjeliv.se/forum/thread/40628723-propavan-somntablett-kanner-mig-helt-morbultad-och-dodstrott-dagen-efter-fler
    Hur man reagerar på läkemedel är också individuellt. Jag blir t ex helt seg och försover mig alltid om jag tar insomningstablett, medan jag har många vänner för vilka det fungerar utmärkt. Du vet inte förrän du provat och det skulle ju faktiskt kunna vara en lösning på ett för dig stort hinder att komma vidare i livet.

    Som första insats skulle jag, om jag var du, försöka låta bli mobilen vid nattliga toalettbesök. Jag tror att det är bristen på sammanhållen sömn, i kombination med din dygnsrytm som gör dig extra trött. Det finns massor med forskning på vad som är den bästa dygnsrytmen för att fungera bäst. Kolla upp boken "Sömngåtan" av Matthew Walker! Enligt forskning är inte de individuella skillnaderna så stora som du kanske tänker. När på dygnet vi bör sova, och när vi orkar prestera som bäst gäller faktiskt rent allmänt.Du är alltså inte så unik som du kanske inbillar dig och har mest lärt in fel.

    Det går att ställa om sin sömn, du har nog mest hamnat snett eftersom du inte har haft en vettig vardag med sysselsättning att förhålla dig till.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Eelise) skrev 2018-11-28 22:50:30 följande:

    Pröva. Du har allt att vinna. Du har kanske ett större sömnbehov än en del andra men även då räcker 8,5-9,5 timmars god sömn. Melatonin kan användas av alla. Melatonin har inte just den biverkan du beskriver. Jag tycker att du ska testa något läkemedel med den biverkan, trötthet en stund dagen efter, de brukar ha god effekt på sömnproblem du beskriver och biverkningarna brukar försvinna efter en veckas användning.

    Sen skulle du nog ha nytta av att träffa en arbetsterapeut igen. Diskutera sömnhygien och sömnvanor. Du är inte ens 30 år. Du ska inte behöva gå upp och kissa på natten på många år. Du behöver nån som går igenom dina dagsrutiner och så att du får chans till bättre sömn även utan läkemedel. Ingen arbetsterapeut är den andra helt lik. Du kan säkert få några nya tips och råd. Ex Drick inte något efter kl 20, ingen skärmtid efter 21 (blått ljus). Ta en sömntablett. Gå och lägg dig senast kl 22. Sov ostört till 08. Vakna utvilad med energi att göra något plugga/ jobba.


    Jag har aldrig träffat en arbetsterapeut nån gång. Det du beskriver rörande sömnhygien känner jag redan till plus massor mer.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (ooo) skrev 2018-11-28 22:59:17 följande:

    Hur man reagerar på läkemedel är också individuellt. Jag blir t ex helt seg och försover mig alltid om jag tar insomningstablett, medan jag har många vänner för vilka det fungerar utmärkt. Du vet inte förrän du provat och det skulle ju faktiskt kunna vara en lösning på ett för dig stort hinder att komma vidare i livet.

    Som första insats skulle jag, om jag var du, försöka låta bli mobilen vid nattliga toalettbesök. Jag tror att det är bristen på sammanhållen sömn, i kombination med din dygnsrytm som gör dig extra trött. Det finns massor med forskning på vad som är den bästa dygnsrytmen för att fungera bäst. Kolla upp boken "Sömngåtan" av Matthew Walker! Enligt forskning är inte de individuella skillnaderna så stora som du kanske tänker. När på dygnet vi bör sova, och när vi orkar prestera som bäst gäller faktiskt rent allmänt.Du är alltså inte så unik som du kanske inbillar dig och har mest lärt in fel.

    Det går att ställa om sin sömn, du har nog mest hamnat snett eftersom du inte har haft en vettig vardag med sysselsättning att förhålla dig till.


    Jag har provat att lägga mig tidigare (runt 20-22) i långaperioder men sover då oftast sämre.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 23:02:50 följande:

    Jag har aldrig träffat en arbetsterapeut nån gång. Det du beskriver rörande sömnhygien känner jag redan till plus massor mer.


    Jag tvivlar inte på att du läst om sömnhygien men har du ~förstått~ det? En viktig sak som poängteras är att hjärnan behöver vila och mobilen läggas bort, ngt du ju inte följer då du själv beskriver hur du vaknar, går på toa, surfar och svarar på inlägg.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 22:35:31 följande:

    Troligtvis inte. Dock beror det på hur snabbt jag läser in en kurs och hur utbildningen är utformad. Kanske hinner jag plugga klart en kurs på kortare tid än den är avsedd att klaras på trotts att jag studerar i långsammare takt. Det är sådant jag inte vet. Jag vet bara att heltid ej kommer fungera.


    Jag förstår inte hur du menar. Skulle du tenta av kursen innan den var klar? Vad vinner du på det när du då ändå inte kan på hoppa på en ny kurs?
  • Anonym (Bipolär)

    De flesta har väl någon gång hamnat i dåliga vanor, tex lagt sig för sent på semestern och haft svårt att ställa om när det blir dags att jobba igen, ätit dåligt en period, festat för mycket, slutat träna i samband med förkylning och sen inte börjat osv. 

    Grejen är ju att de flesta vet med sig att man kommit in i en ond cirkel och att man borde göra något åt det (lägga sig tidigare, äta bättre, röra sig mer osv). Det är extra lätt hänt att dra på sig dåliga vanor när man är sjukskriven tror jag. När man väl ska börja komma igång efter att ha varit helt sjukskriven är det en utmaning - plötsligt måste man upp på morgonen, man måste göra sig i ordning och få andra rutiner gällande det mesta. 

    Jag undrar bara om du inte alls är medveten om detta TS? Du har gått hemma i tio år och har så klart lagt dig till med både vanor och ovanor. Ser du verkligen inte att det är nödvändigt att omvärdera dina hittillsvarande rutiner för att kunna komma ut i aktivitet nu?

    En hel sida av tråden idag har hamnat om dina lakan, hur många du har, var man kan köpa nya (du accepterar tydligen bara Sveriges absolut dyraste lakan, de från Hemtex, där priserna är hutlösa), framförallt har tråden handlat om varför du absolut inte KAN köpa nya och därmed inte kan ändra dina rutiner.

    Ser du inte själv hur bisarrt du resonerar? Och att du faktiskt har en del oönskade ovanor?

  • Anonym (??)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 22:47:27 följande:
    Ibland undrar jag hur du tänker när du inte ens tar till dig av vad jag skriver. Jag skriver uttryckligen att de kan gå fortare om jag studerar över sommaren, pluggar effektivt och snabbt osv.
    Men hur skall du ha det? Ibland skriver du att du troligen aldrig kommer kunna studera på 100 % och att du nu måste prova 25% först, men samtidigt tror du att du har kapacitet för att redan något halvår senare eventuellt tenta av och läsa snabbare än heltid. Det är ditt stora sömnbehov som gör att du inte orkar heltid säger du. Det behovet kommer vara lika stort om ett halvår. Då kommer du väl rimligtvis inte orka mer då än nu? Dvs, du borde kunna köra på 50-75% redan nu om du nu tror att du skall kunna det om ett halvår.

    Eftersom du inte kommer orka 100% ens till hösten (du behöver fortfarande sova för mycket för det) så kommer du inte få fullt CSN, utan bara 50-75% max. Du kan då inte söka försörjningsbidrag för resten heller, så frågan är väl om du:
    1) kan få till en varaktig nedsatt arbetsförmåga för att få sjukersättning en viss procent eller
    2) kan hitta ett jobb som ger dig bättre betalt än deltid CSN, och skippa studierna helt
    3) kan leva på en mycket låg summa pengar.

    Du bör inte räkna med att kunna leva på CSN till hösten.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 21:35:29 följande:

    Om jag nu ska ha sömnläkemedel så vill jag i alla fall inte ha någon variant som är beroendeframkallande. Och inte heller den/de varianter som har dessa biverkningar:

    "Trötthet, omtöckning, medvetslöshet. Även oro, hallucinos, kramper. Mydriasis. Takykardi, arytmier, blodtrycksfall. Andningsdepression. Hypertermi."

    Trötthet är ju det jag redan har i och vill bli av med. Även oro och stress till viss del har jag vilket säkert framgår av denna tråd.

     


    Circadin (melatonin) har ingen trötthet/hängivet dagen efter som biverkning och inte heller taykardi eller arytnier. Inte som är inrapporterade. Så det är för dig bäst att pröva.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 23:02:50 följande:

    Jag har aldrig träffat en arbetsterapeut nån gång. Det du beskriver rörande sömnhygien känner jag redan till plus massor mer.


    Och ändå så är du uppe och sitter med telefon/datorn kl 23...
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?