• Anonym (Hur göra?)

    Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

    Jag har som jag har skrivit om i flertalet trådar levt på aktivitetsersättning sedan 2010 av anledningar som jag ej kommer att gå in på i denna tråd. sedan sep har jag varit på en daglig verksamhet 12 timmar i veckan fördelat på 2 dagar.

    Nu hade vi ett uppföljningsmöte där en person från den dagliga verksamheten deltog tillsammans med min handläggare på kommunen och min handläggare på FK.

    I Min planering från tidigare i höstas står det att planen är att jag ska föras över till arbetsförmedlingen runt årsskiftet och komma ut i arbetsträning vid ca. jan/feb

    Jag har själv de senaste månaderna mer och mer funderat på att det bästa kanske är att börja studera i och med att jag saknar en gymnasieutbildning.

    Försäkringskassan och de andra som deltog på mötet var dock inte av samma åsikt. Detta baserade de på att det i så fall kommer att bli knepigt med min framtida försörjning i och med att jag fyller 30 i början på juni 2019.

    Handläggaren på FK anser att jag enkelt skulle kunna få förlängd aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga nu i dec då mitt nuvarande beslut på samma bidrag grå ut. Detta skulle kunna gå relativt fort att bevilja enligt henne. Förutsättningen för att FK ska bevilja detta bidrag fram till min 30-årsdag är att jag är kvar på daglig verksamhet.


    Jag skulle kunna börja studera och ansöka om aktivitetsersättning vid förlängd skolgång om jag vill. Problemet då är att det kommer en längre tid att handlägga detta.

    När jag sedan fyller 30 trodde handläggaren dessutom att jag inte skulle kunna söka något annat än sjukpenning. Sjukersättning får man bara om det kan styrkas att arbetsförmågan aldrig någonsin kommer att kunna höjas för resten av mitt liv. Så ligger det inte till i mitt fall utan jag kan höja min arbetsförmåga. För att få sjukpenning måste man ha en sjukpenninggrundande inkomst vilket jag bara kan få genom att arbeta.


    Dessutom kan man, vad jag har förstått det som, bara ha sjukpenning i ungefär ett år och sedan kan FK tvinga en att byta arbetsplats för att hitta något där man kan öka arbetstimmarna och minska sjukskrivningen.

    För att få ett arbetet måste de kunna se vad jag klarar av eller ej i och med att jag aldrig någonsin har jobbat i hela mitt liv tidigare. Så är jag kvar på denna dagliga verksamhet fram till som dom tyckte maj ja då kommer jag lättare kunna få ett arbete eller arbetsträning lagom till min 30-årsdag vilket också betyder sjukpenning för tiden jag ej kan arbeta.


    Skulle jag börja studera nu med det bidrag som finns kommer jag vid mig 30-årsdag bli utan bidrag och tvingas till CSN. För att få fullt CSN trots att man ej studerar 100% måste man som minst studera 75% samt ha svårigheter och diagnoser som gör att man ej klarar högre studietakt.


    Detta är så som de förklarade det förför mig på mötet. Och av den anledningen anser dem inte att jag bör börja att studera nu i jan.


    Jag är osäker på om jag kan studera 75% just nu utan vill helst först testa att studera en endaste kust på 25% vilket jag tar upp i en annan tråd. Detta kan jag ev. göra nu, men då blir det problem sedan med min framtida försörjning när jag har passerat 30-årsdagen.


    En väg till är att jag studerar samtidigt som jag är på denna dagliga verksamhet, det är jag tveksam till om jag kommer att orka med. Skulle jag välja det alternativet kommer försäkringskassans mål vara att se till så att jag klarar av den dagliga verksamheten i första hand och inte studierna. Jag kommer ju i ett sådant läge vilja att lägga all kraft på studierna och då kommer den vägen inte att fungera.

    Jag är fortfarande sugen på att börja studera på något vis eftersom att efter min 30-årsdag kommer jag antingen tvingas studera 75% för att få fullt CSN (lån + bidrag) eller jobba och studera samtidigt. Ingen av dessa är jag säker på att jag kommer att klarar av om jag ej har prova först att studera i läge omfattning.

    Skulle jag börja studera nu och beviljas bidrag av FK samt att det sedan visar sig att jag ej klarar studier då kommer min 30-årsdag att passera samt att ingen kommer vilja anställa mig. Börjar jag igen på daglig verksamhet efter 30-årsdagen får jag ingen aktivitetsersättning eller sjukersättning, ej heller sjukpenning eftersom denna bara betalas ut om man har en anställning med lön.

    Alltså kan jag efter 30-årsdagen hamna utanför både arbetsmarknaden och sjukförsäkringssystemet och då tvingas att söka försörjningsstöd om jag ej har visat hur mycket jag klarar av i ett arbete. 

    Jag trivs ju inte heller på den dagliga verksamheten jag är på nu i och med att det är helt fel typ av plats för mig att vara på. Arbetsuppgifterna är heller inget som är min typ av arbete. Sen känner jag att det är slöseri och bortkastad tid att vara där när jag personligen inte få ut något av att vara där. Det känns då liksom bättre att studera och göra något mer effektivt av min tid.


    Hur bör jag göra? Jag vill ju så väldigt gärna börja studera efter årsskiftet men allt verkar vara emot mig. Hur hade ni gjort och vad anser ni att jag bör göra i detta läge,

    Vill jag börja studera i jan måste jag typ ansöka nu, sista ansökningsdagen är 8 dec i min kommun.

  • Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-10-31 17:53:40 följande:

    Återkrav pga du läsvärde bort en avi?


    *slarvade
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (kp) skrev 2019-10-31 18:01:27 följande:

    Bostadsbidrag verkar vara till max 29. Inte sjutton hade jag kunnat leva på ca 5000 och då med lägre hyra än TS.


    Ja, det stämmer.

    Nej, det klart att det blir tufft att leva på 5336kr/månad men om man inte kan studera heltid, inte får beviljad 100%csn för 50% studier så får man dra ner på sina inkomster. Alt är att studera på 75 med 75% csn (om man inte klarar 100%) då blir summan 8016kr/månad. Och det kanske är ett bättre alternativ än att studera på 50% för ts. Iallafall utifrån ekonomin.

    När jag studerade med csn så var drygt 8000kr det mam fick för 100% studier och 100% csn.
  • Anonym (kp)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-10-31 18:12:35 följande:
    Ja, det stämmer.

    Nej, det klart att det blir tufft att leva på 5336kr/månad men om man inte kan studera heltid, inte får beviljad 100%csn för 50% studier så får man dra ner på sina inkomster. Alt är att studera på 75 med 75% csn (om man inte klarar 100%) då blir summan 8016kr/månad. Och det kanske är ett bättre alternativ än att studera på 50% för ts. Iallafall utifrån ekonomin.

    När jag studerade med csn så var drygt 8000kr det mam fick för 100% studier och 100% csn.
    Här är 4200 i princip det minsta för hyra om man inte har en studentlägenhet vilket inte verkar vara möjligt på komvuxnivå. Möjligtvis det går att vara inneboende liiite billigare men att ge upp ett förstahandskontrakt för att spara några 100lappar om man ska testa att plugga är inte rimligt. Internet, el... mat? Nej, inte rimligt att det ska gå. Var det inte något med att 75% inte gick pga hur kurserna låg? Annars är det lite mer rimligt men ändå tufft.
  • Akidoki
    Anonym (kp) skrev 2019-10-31 17:16:20 följande:

    Ja, vad i "förstår dock varför det inte är så" gjorde att jag antog att det var ett smörgåsbord?


    I det här specifika fallet, Ts, har inte myndigheterna fått lov att pröva de vägar som finns för att ge Ts rätt insatser eftersom ts väljer andra vägar. Ta behöver anpassa sig till verkligheten. Inte fortsätta tro att samhället är ett dukat smörgåsbord. Det är tufft att köra 100 %, för de allra flesta. Med våra individuella svårigheter.
  • Anonym (Hur göra?)

    Att bara ha 50% studiemedel som ligger på strax över 5000 kr per mån fungerar inte då min hyra ligger på 4585 kr/mån. Sedan på det tillkommer mat (ca 600 kr/veckan med tvål, tandkräm, schampo, deo, diskmedel osv. inräknat), internet, mobil, försäkring, el samt återbetalningen till CSN.

    Anledningen till att jag fick ett återkrav berodde på att jag förlängde en kurs på 50% med en vecka vilket gjorde att kursen blev lägre än 50%. Då är man inte berättigad studiemedel. Dock ska man få behålla det man redan har fått, men i mitt fall försvann min avi och jag fick en ny. Den nya avin kom flera veckor efter att kursen hade förlängts till mindre än 50% och då hade jag alltså inte rätt till dessa pengar enligt CSNs knepiga regler. Numera kommer studiemedlet direkt in på mitt bankkonto.

    Att flytta är inget alternativ då det knappast finns en billigare förstahansdbostad I närområdet eller på annan vettig plats i Stockholm. En studentbostad tror jag inte man har rätt till som komvuxstunden. Att bo inneboende skulle inte fungera för mig. Andrahand är dyrare eller likvärdigt som förstahand. Sedan är det mycket tidskrävande osv. Att flytta vilket skulle göra att jag ev. inte kan studera samtidigt och då förlorar jag min inkomst i form av studiemedel. Så att flytta är en dålig i idé för mig och inget jag tänker ge mig in på just nu.

    Att studera 75% kanske skulle kunna vara ett alternativ. Då blir det en kurs på 100p tillsammans med en på 50pnom jag kör dem på 10 veckor. Det går säkert att köra en kurs också på ett annat antal veckor det får jag kolla upp. Sedan får jag kolla upp hur mycket studiemedel man får vid 75% och utvärdera om den lägre summan skulle kunna gå att leva av I mitt fall.

    Hitintills har de kurser jag har påbörjat just nu gått som ett rinnande vatten. Det som har tagits upp i matten hitintills har varit hur lätt som helst.

  • Anonym (Hur göra?)

    Om resten av matten är på samma nivå kommer nog betyget bli rätt högt men jag vet inte. Det som talar emot ett högt betyg i Eng och matten är tiden och att jag kör två kurser samtidigt.

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-10-31 20:39:20 följande:

    Att bara ha 50% studiemedel som ligger på strax över 5000 kr per mån fungerar inte då min hyra ligger på 4585 kr/mån. Sedan på det tillkommer mat (ca 600 kr/veckan med tvål, tandkräm, schampo, deo, diskmedel osv. inräknat), internet, mobil, försäkring, el samt återbetalningen till CSN.

    Anledningen till att jag fick ett återkrav berodde på att jag förlängde en kurs på 50% med en vecka vilket gjorde att kursen blev lägre än 50%. Då är man inte berättigad studiemedel. Dock ska man få behålla det man redan har fått, men i mitt fall försvann min avi och jag fick en ny. Den nya avin kom flera veckor efter att kursen hade förlängts till mindre än 50% och då hade jag alltså inte rätt till dessa pengar enligt CSNs knepiga regler. Numera kommer studiemedlet direkt in på mitt bankkonto.

    Att flytta är inget alternativ då det knappast finns en billigare förstahansdbostad I närområdet eller på annan vettig plats i Stockholm. En studentbostad tror jag inte man har rätt till som komvuxstunden. Att bo inneboende skulle inte fungera för mig. Andrahand är dyrare eller likvärdigt som förstahand. Sedan är det mycket tidskrävande osv. Att flytta vilket skulle göra att jag ev. inte kan studera samtidigt och då förlorar jag min inkomst i form av studiemedel. Så att flytta är en dålig i idé för mig och inget jag tänker ge mig in på just nu.

    Att studera 75% kanske skulle kunna vara ett alternativ. Då blir det en kurs på 100p tillsammans med en på 50pnom jag kör dem på 10 veckor. Det går säkert att köra en kurs också på ett annat antal veckor det får jag kolla upp. Sedan får jag kolla upp hur mycket studiemedel man får vid 75% och utvärdera om den lägre summan skulle kunna gå att leva av I mitt fall.

    Hitintills har de kurser jag har påbörjat just nu gått som ett rinnande vatten. Det som har tagits upp i matten hitintills har varit hur lätt som helst.


    På 75% studier får du 8016kr per månad.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-10-31 21:06:09 följande:

    På 75% studier får du 8016kr per månad.


    Ok.
  • Anonym (Hur göra?)

    Om någon vill veta så kan jag meddela att jag idag fick ett B på Eng 5 vilket inte känns så bra då jag vet att jag hade kunnat fixa ett A.

    Till saken hör att jag ju som jag har skrivit tidigare i tråden det att jag ju har pluggat denna engelskakurs en gång tidigare under början av 2019 och då fått ett F. Detta därför att jag missade att skicka in "reading log" Nu skickade jag in denna samt övriga uppgifter. Dock var det två av uppgifterna som jag hade typ tre ofullständigt uppfyllda kriterier på vardera uppgift på. Detta drog ner betyget till ett B.

    Den ena uppgiften jag skickade in var gjorde jag nästan identiskt som förra gången och den gången fick jag alla kriterier uppfyllda. Så varför jag ej fick det Denna gången då uppgiften var nästintill identisk vet jag ej. Jag väntar på svar från läraren om det. Kanske har det mer med att det är två olika lärare samt att olika personer gör olika bedömningar.

    Vad gäller den andra uppgiften där inte allt var uppfyllt så beror det på att min förmåga att prata på engelska är dålig, resterande så som att förstå tal, text osv. samt skriva har jag inga problem med. Dock förekom det knapp någon träning i att prata på engelska i denna kursen. Kanske brukar man träna på detta mer i grundskolan än gymnasiet/komvux.

    Dock känns det inte helt ok med ett B, det är just en av uppgifterna jag är frågande till varför jag inte uppnådde full pott på. Den med att prata på engelska kan jag förstå. Dock innehöll den uppgiften två delar, en del där man skulle förbereda en presentation vilket gick kanon enligt läraren. Sedan delen där man fritt skulle prata och diskutera med läraren kring två bilder där gick de ju som sagt sämre då jag ej är flytande i att tala på engelska.

    Jag har ju sedan kursen Engelska 6 att genomföra senare också där kanske jag kan få ett A.

  • Anonym (X)

    Engelska 5 är ganska likt 9:ans engelska.
    Engelska 6 är ett större kliv upp, med mer krav på analys och formellt språk, så förvänta dig inte ett A om du inte fick det på Eng 5.


    Anonym (Hur göra?) skrev 2020-01-13 16:04:22 följande:

    Om någon vill veta så kan jag meddela att jag idag fick ett B på Eng 5 vilket inte känns så bra då jag vet att jag hade kunnat fixa ett A.

    Till saken hör att jag ju som jag har skrivit tidigare i tråden det att jag ju har pluggat denna engelskakurs en gång tidigare under början av 2019 och då fått ett F. Detta därför att jag missade att skicka in "reading log" Nu skickade jag in denna samt övriga uppgifter. Dock var det två av uppgifterna som jag hade typ tre ofullständigt uppfyllda kriterier på vardera uppgift på. Detta drog ner betyget till ett B.

    Den ena uppgiften jag skickade in var gjorde jag nästan identiskt som förra gången och den gången fick jag alla kriterier uppfyllda. Så varför jag ej fick det Denna gången då uppgiften var nästintill identisk vet jag ej. Jag väntar på svar från läraren om det. Kanske har det mer med att det är två olika lärare samt att olika personer gör olika bedömningar.

    Vad gäller den andra uppgiften där inte allt var uppfyllt så beror det på att min förmåga att prata på engelska är dålig, resterande så som att förstå tal, text osv. samt skriva har jag inga problem med. Dock förekom det knapp någon träning i att prata på engelska i denna kursen. Kanske brukar man träna på detta mer i grundskolan än gymnasiet/komvux.

    Dock känns det inte helt ok med ett B, det är just en av uppgifterna jag är frågande till varför jag inte uppnådde full pott på. Den med att prata på engelska kan jag förstå. Dock innehöll den uppgiften två delar, en del där man skulle förbereda en presentation vilket gick kanon enligt läraren. Sedan delen där man fritt skulle prata och diskutera med läraren kring två bilder där gick de ju som sagt sämre då jag ej är flytande i att tala på engelska.

    Jag har ju sedan kursen Engelska 6 att genomföra senare också där kanske jag kan få ett A.


  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (X) skrev 2020-01-13 17:24:33 följande:

    Engelska 5 är ganska likt 9:ans engelska.

    Engelska 6 är ett större kliv upp, med mer krav på analys och formellt språk, så förvänta dig inte ett A om du inte fick det på Eng 5.


    Analys på vilket sätt, utveckla gärna.
  • Anonym (??)

    TS, jag läste idag en artikel i Göteborgsposten om en man i 30-årsåldern som haft diverse symtom under lång tid, men man hade inte hittat någon tydlig förklaring. Nu har man dock funnit att han har testosteronbrist, och med behandling mår han mycket bättre. Har man testat det på dig någon gång? Upplever du att du har sådana symtom?


    Minskad energi, motivation, initiativförmåga, ökad aggressivitet (irritabilitet) Nedstämdhet, depression Försämrad koncentrationsförmåga och sämre minne Sömnstörningar, ökat sömnbehov Mild normokrom, normocytär anemi (inom normalområdet för kvinnor) Ökad uppbyggnad av subkutant och intraabdominellt fett Minskad arbetskapacitet psykiskt och fysiskt Många har dessutom yttre symtom som:
    Utebliven pubertetsutveckling Minskad eller avsaknad av sexuell lust Minskad förekomst av spontana erektioner Brösttillväxt (gynekomasti) Minskad sekundär behåring och minskat behov av rakning Mycket små och krympande testiklar (volym < 5mL) Nedsatt fertilitet Minskad kroppslängd och frakturer vid mindre trauma (osteoporos) Minskad muskelmassa och muskelstyrka Blodvallningar och svettningar ... men det är inte alltid så.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?