• godisslukaren20

    Får godman verklingen lov att bestämma över brukarens pengar

    Jag tänkte köpa ett par högtalare för 2000 kr och bad min god man att föra över dem pengarna från min andra konto men han sa nej och att vi skulle diskutera om det för att han tyckte det lät dyrt men då skrev jag att det är hans uppgift att föra över de pengar jag behöver. Men då skrev min god man att han kan neka till att överföra och att han har rätt att bestämma vad jag kan köpa eftersom han förvaltar min egendom.

    Det fick mig att känna som om att jag inte får lov att köpa det

    jag kollade upp det här på nätet angående förvalta egendom som godman och det står inget av det som min godman uppger förutom att han har uppgift att söka insatser, betala mina räkningar och deklarera. Jag finner inget som intyder om att min godman har rätt att förneka min tillgång till pengar eller har rätt till att bestämma vad jag får lov att köpa. är inte det istället vad förvaltare har rätt till

    vad jag uppfattat med godman är att man har någon som hjälper sin ekonomi men att man fortfarande bestämmer över det?

    Känns som att jag inte har rätt till mina pengar när han säger att han inte ska sätta över och att han tror att han är min förvaltare när han inte är det

    vad ska jag göra? andleddningen till att jag ville ha godman var för att jag ville ha någon som hjälper mig med att söka insatser och betala räkningar.

    Fick god man när jag var runt 17. önskar att jag kunde mer om god man innan jag ansökte.

  • Svar på tråden Får godman verklingen lov att bestämma över brukarens pengar
  • Aniiee
    godisslukaren20 skrev 2018-11-27 15:47:58 följande:
    Skaffade god man i början för att det kändes lite krångligt att söka insatser, betala räkningar och deklarera helt själv
    myskmalva skrev 2018-11-27 19:16:02 följande:

    Det kanske är en boendestödjare du borde ha. Boendestödjare hjälper till genom att finnas vid din sida och bidra med sin kunskap när du ska göra det som du har svårt för. Jagt inte om det går att få när man enbart behöver hjälp med att göra pappersarbete men det borde vara värt att kolla upp det i alla fall.
    Kanske inte boendestödjare, men kanske personligt ombud. 

    I have a growing lack of disgust for you
  • Bestemor
    godisslukaren20 skrev 2018-11-27 15:47:58 följande:

    Skaffade god man i början för att det kändes lite krångligt att söka insatser, betala räkningar och deklarera helt själv


    Men god man får man ju inte bara för att man tycker det är krångligt att göra sådana saker, det hör till det vuxna livet.

    Har du någon diagnos som gör att du har svårigheter eller inte fixar att t ex betala räkningar?
  • Sandraberg
    godisslukaren20 skrev 2018-11-26 09:37:56 följande:

    Jag tänkte köpa ett par högtalare för 2000 kr och bad min god man att föra över dem pengarna från min andra konto men han sa nej och att vi skulle diskutera om det för att han tyckte det lät dyrt men då skrev jag att det är hans uppgift att föra över de pengar jag behöver. Men då skrev min god man att han kan neka till att överföra och att han har rätt att bestämma vad jag kan köpa eftersom han förvaltar min egendom.

    Det fick mig att känna som om att jag inte får lov att köpa det

    jag kollade upp det här på nätet angående förvalta egendom som godman och det står inget av det som min godman uppger förutom att han har uppgift att söka insatser, betala mina räkningar och deklarera. Jag finner inget som intyder om att min godman har rätt att förneka min tillgång till pengar eller har rätt till att bestämma vad jag får lov att köpa. är inte det istället vad förvaltare har rätt till

    vad jag uppfattat med godman är att man har någon som hjälper sin ekonomi men att man fortfarande bestämmer över det?

    Känns som att jag inte har rätt till mina pengar när han säger att han inte ska sätta över och att han tror att han är min förvaltare när han inte är det

    vad ska jag göra? andleddningen till att jag ville ha godman var för att jag ville ha någon som hjälper mig med att söka insatser och betala räkningar.

    Fick god man när jag var runt 17. önskar att jag kunde mer om god man innan jag ansökte.


    Vad har du för inkomst?

    2000kr är mycket för ett par högtalare om du har låg inkomst.
  • Sandraberg
    godisslukaren20 skrev 2018-11-26 09:37:56 följande:

    Jag tänkte köpa ett par högtalare för 2000 kr och bad min god man att föra över dem pengarna från min andra konto men han sa nej och att vi skulle diskutera om det för att han tyckte det lät dyrt men då skrev jag att det är hans uppgift att föra över de pengar jag behöver. Men då skrev min god man att han kan neka till att överföra och att han har rätt att bestämma vad jag kan köpa eftersom han förvaltar min egendom.

    Det fick mig att känna som om att jag inte får lov att köpa det

    jag kollade upp det här på nätet angående förvalta egendom som godman och det står inget av det som min godman uppger förutom att han har uppgift att söka insatser, betala mina räkningar och deklarera. Jag finner inget som intyder om att min godman har rätt att förneka min tillgång till pengar eller har rätt till att bestämma vad jag får lov att köpa. är inte det istället vad förvaltare har rätt till

    vad jag uppfattat med godman är att man har någon som hjälper sin ekonomi men att man fortfarande bestämmer över det?

    Känns som att jag inte har rätt till mina pengar när han säger att han inte ska sätta över och att han tror att han är min förvaltare när han inte är det

    vad ska jag göra? andleddningen till att jag ville ha godman var för att jag ville ha någon som hjälper mig med att söka insatser och betala räkningar.

    Fick god man när jag var runt 17. önskar att jag kunde mer om god man innan jag ansökte.


    Vad har du för inkomst?

    2000kr är mycket för ett par högtalare om du har låg inkomst.
  • kela t

    God man..frivilligt eller med tvång ?..en del regler med god man medför att man är tvungen att ha ett extra sparkonto för ens första bankkonto får inte överstiga 20 000 kr då..sedan så får man även betala för att ha god man när det finns sparade pengar hos brukaren..kan kanske kosta ca 7000 kr per år att ha god man då..

  • godisslukaren20
    Sandraberg skrev 2018-11-27 20:28:31 följande:

    Vad har du för inkomst?

    2000kr är mycket för ett par högtalare om du har låg inkomst.


    Nej det är knappast mycket om man har över 47 000 kr i banken och 12 000 i inkomst som jag har nu
  • godisslukaren20
    kela t skrev 2018-11-27 20:36:20 följande:

    God man..frivilligt eller med tvång ?..en del regler med god man medför att man är tvungen att ha ett extra sparkonto för ens första bankkonto får inte överstiga 20 000 kr då..sedan så får man även betala för att ha god man när det finns sparade pengar hos brukaren..kan kanske kosta ca 7000 kr per år att ha god man då..


    Det var min egen vilja att fixa godman när jag började ansöka lss boende när jag var 17. Lärde mig aldrig hur man sköter sin bankkonto, deklarera och betala räkningar och vågade inte fråga pappa för jag var rädd för att göra fel så jag har aldrig fått chansen att lära mig då men nu så börjar jaag förstå mig mycket bättre då jag kan betala fakturor av saker jag köper online hur lätt som helst och överföra. Innan tyckte jag att fakturor såg jätte svårt ut att betala utan att ha förökt att betala de själv eller lärt mig.
  • Sandraberg
    Sandraberg skrev 2018-11-27 20:28:21 följande:

    Vad har du för inkomst?

    2000kr är mycket för ett par högtalare om du har låg inkomst.


    Då är det väl inte något större problem att spara ihop till ett par högtalare?
  • nattuw
    Sandraberg skrev 2018-11-27 20:28:31 följande:
    Vad har du för inkomst?

    2000kr är mycket för ett par högtalare om du har låg inkomst.
    Frågan är inte vilken inkomst TS har utan om TS gode man har rätt att hindra TS från använda sina egna pengar.
  • Kary

    En god man måste agera med ditt samtycke, och kan alltså inte bestämma åt dig vad du ska göra. det kan däremot en förvaltare. Om den gode mannen inte sköter sig kan du vända dig till överförmyndaren i din kommun som utövar tillsyn över gode män. 

  • godisslukaren20

    Just under julen så funderade jag på det här och kommt fram till att jag vill prova på att sköta min ekonomi och försörja mig själv men samtidigt få en annan som hjälper mig med att bevaka min rätt.

  • godisslukaren20
    Sandraberg skrev 2018-12-18 20:38:38 följande:

    Då är det väl inte något större problem att spara ihop till ett par högtalare?


    Varför ska jag spara till ett par högtalare när jag redan har råd till det?
Svar på tråden Får godman verklingen lov att bestämma över brukarens pengar