• Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)

    Självmord, 2/3 är män. Varför?

    Det är helt andra tider nu, och män behöver inte längre vara den "beskyddande, den som inbringar försörjning till familjen, den som kämpar och gör allt för sin familj".

    Han behöver inte inte skaffa mat, tak över huvudet, eller andra behov som familjen kan ha.

    För kvinnan gör det precis lika bra som honom. Intellektuellt, praktiskt, och i handling.

    Därför kallas kvinnor för feminister. Därför de är självförsörjande, och inte alls behöver en man, för att överleva.

    Så mannen/ hanen som människa, har i princip förlorat sin identitet, sin roll som just man.

    Så kan det vara en orsak till att så många fler män tar sitt liv?

    www.svtplay.se/video/20076342/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-29-att-stoppa-mans-sjalvmord&tab=2018

    Mannen måste i stället utöva sin si "manlighet" genom meningslöst våld, dominans och egocentrism gentemot kvinnor, som han innerst inne vet, är hans like. Hans like i alla sammanhang, och på alla villkår.

    Men det är inte äns i västvärlden, accepterat. Och mannen har enda sen stenåldern, hållit fast vid sin identitet, som som den som måste döda, kriga, och kämpa. Varför?

    Varför inte bara njuta av tanken på att slippa hela ansvaret? Kvinnor världen över, lider fruktansvärda plågor, därför att inte mannen vill släppa sin stenåldersidentitet?

    Så synd. Ta i nte livet av er. Kvinnor är lika bra. Men ni män kan inte acceptera det?

    Hur många kvinnor krigar? Hur många kvinnor dödar och våldtar?

  • Svar på tråden Självmord, 2/3 är män. Varför?
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-16 06:57:53 följande:

    Hittade nu statistik över självmord sedan 1980. Då var antalet suicid bland män i Sverige 48 per 100 000 invånare. 2017 var det 25,6. Så det borde väl tala emot ts teori. Statistiken gäller både säkra och osäkra självmord.


    Min teori? Har du tittat på programmet jag länkade till?
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-16 06:57:53 följande:

    Hittade nu statistik över självmord sedan 1980. Då var antalet suicid bland män i Sverige 48 per 100 000 invånare. 2017 var det 25,6. Så det borde väl tala emot ts teori. Statistiken gäller både säkra och osäkra självmord.


    Min teori? Har du tittat på programmet jag länkade till?
  • Anonym (Min teori)

    Det här är min teori.

    Ur ett evolutionistiskt perspektiv är kvinnan det viktigaste könet eftersom hon föder barn och ser till att samhället inte dör ut. Hanar är inte lika viktiga (då det inte behövs så många hanar för att befrukta flera honor). Därför dör ofta hanar efter befruktning bland många djurarter eller så äts han upp av honan. Fler flickor än pojkar föds under krig och svält och den dubbla x kromosomen gör att flickembryon är mer tåliga mot genetiska sjukdomar och även psykiska åkommor än pojkarnas y kromosom. Dvs naturens sätt att skudda det viktigaste könet.

    Detta vet vi män innerst inne om. Att många av oss är överflödiga därför har det varit extra viktigt att historiskt utnyttja muskelstyrkan för att behålla makt över kvinnan. Begränsa henne och kooperativt göra henne beroende av mannen. För när hon väl tar makten över sig själv... då vet mannen att mycket av hans syfte försvinner.

    Och idag när det visar sig att man kan tillverkar syntetiska spermier från kvinnor., spiken i kistan för nyttan med männen. För en kvinnas kropp är lika avancerad som hjärnan, därför kommer det aldrig gå att tillverka artificiella livmödrar. (Eftersom livmodern är så starkt kopplade till just en hjärna)

    Så vad har då mannen som han kan erbjuda kvinnan? Skydd? Mot vad? Inte vilddjur längre utan en kvinnas största fara är ju män. Så om vi inye fanns så skulle ju kvinnan i teorin inte ha en naturlig fiende.

    Det finns en sak han kan erbjuda, en sak ingen donator eller vän i världen kan erbjuda. Kärlek, attraktion och passion.

    Och om vi män anammar detta. Dvs öpphör med att försöka ha en hållhake på kvinnor utan Istället försöker dela världen med henne på ett kärleksfullt och glädjefullt sätt. Ja då är vi ju fortfarande ovärdeliga!

  • Anonym (Min teori)
    Dr Nail skrev 2018-12-20 23:10:05 följande:

    Män blir vad KVINNOR uppfostrar dem till. Så har det alltid varit, och så är det kvinnornas ansvar även idag att inte uppfostra sina söner så att självmord blir det enda alternativet.


    Fel. Adekvat forskning från England visar på att den gemensamma nämnaren för män som begår brott och kvinnor som lever destruktiva liv är en frånvarande fader. Förutom att detta är ett sorgligt resultat så visar ju faktiskt det att vi män har större påverkan på våra barn än man tidigare trott. Vi är inte nr 2 utan har en ganska likvärdig roll med mamman. Och därför ett stort ansvar. Så nej, en mamma Ska inte uppfostra barn själv.
  • Anonym (Fruktansvärt)
    Anonym (Min teori) skrev 2018-12-22 19:59:13 följande:

    Och om vi män anammar detta. Dvs öpphör med att försöka ha en hållhake på kvinnor utan Istället försöker dela världen med henne på ett kärleksfullt och glädjefullt sätt. Ja då är vi ju fortfarande ovärdeliga!


    Hur hjälper det singelmän?
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)
    Anonym (Min teori) skrev 2018-12-22 19:59:13 följande:

    Det här är min teori.

    Ur ett evolutionistiskt perspektiv är kvinnan det viktigaste könet eftersom hon föder barn och ser till att samhället inte dör ut. Hanar är inte lika viktiga (då det inte behövs så många hanar för att befrukta flera honor). Därför dör ofta hanar efter befruktning bland många djurarter eller så äts han upp av honan. Fler flickor än pojkar föds under krig och svält och den dubbla x kromosomen gör att flickembryon är mer tåliga mot genetiska sjukdomar och även psykiska åkommor än pojkarnas y kromosom. Dvs naturens sätt att skudda det viktigaste könet.

    Detta vet vi män innerst inne om. Att många av oss är överflödiga därför har det varit extra viktigt att historiskt utnyttja muskelstyrkan för att behålla makt över kvinnan. Begränsa henne och kooperativt göra henne beroende av mannen. För när hon väl tar makten över sig själv... då vet mannen att mycket av hans syfte försvinner.

    Och idag när det visar sig att man kan tillverkar syntetiska spermier från kvinnor., spiken i kistan för nyttan med männen. För en kvinnas kropp är lika avancerad som hjärnan, därför kommer det aldrig gå att tillverka artificiella livmödrar. (Eftersom livmodern är så starkt kopplade till just en hjärna)

    Så vad har då mannen som han kan erbjuda kvinnan? Skydd? Mot vad? Inte vilddjur längre utan en kvinnas största fara är ju män. Så om vi inye fanns så skulle ju kvinnan i teorin inte ha en naturlig fiende.

    Det finns en sak han kan erbjuda, en sak ingen donator eller vän i världen kan erbjuda. Kärlek, attraktion och passion.

    Och om vi män anammar detta. Dvs öpphör med att försöka ha en hållhake på kvinnor utan Istället försöker dela världen med henne på ett kärleksfullt och glädjefullt sätt. Ja då är vi ju fortfarande ovärdeliga!


    Jag tycker heller inte att vi män, behöver dödar os själva. Vi är bra som vi är. Jag tror inte att vi behöver att beskydda henne längre, hon klarar sig bra utan os män? Men det är väl då en stor börda, som vi ändå kan släppa? Så varför gör så många män självmord då? Varför måste vi män hela tiden vara "bäst"?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?) skrev 2018-12-22 19:23:32 följande:

    Min teori? Har du tittat på programmet jag länkade till?


    Den teori ts lyfter fram i sin trådstart då, om det är viktigt att förtydliga det.

    Nej jag har ej sett programmet, länken funkar ej och hittar ej programmet när jag söker på svt play.

    Men jag vidåller att om mäns självmord skulle bero på förändrade könsroller borde antalet självmord bland män ökat sedan 1980, inte minskat. Om det vore så att många fler män än tidigare tar sitt liv skulle jag förstå dina tankar bättre, men nu är det ju tvärtom. Under samma period som kvinnor tagit större plats i det offentliga rummet, offentlig barnomsorg och föräldraförsäkring för båda könen vuxit fram osv, har självmorden bland män minskat. Det blir därför märkligt att använda dessa saker som belägg för höga självmordstal.

    Jag tror mer på att skillnaden mellan självmord bland män och kvinnor beror på vedertagna teorier som tex en underdiagnosticerung av depression hos män, att män generellt upplever det svårare att söka hjälp, att äldre män har svårare med omställningen efter arbetslovet pch att män använder sog av mer effektiva metoder. Teorin för det sistnämnda är väl dels att män generellt är mer riskbenägna samt säkerligen också i högre utsträckning har tillgång till och kunskap om tex vapen.

    Men som sagt, jag är ingen expert på ämnet utan läser bara vad experter anser och tolkar utifrån det vad jag anser vara rimligt. Den teori som du lyfter fram tycker jag inte låter så rimlig eftersom självmorden minskat, så jag förstår inte orsakssambanden här.
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-23 09:07:32 följande:
    Den teori ts lyfter fram i sin trådstart då, om det är viktigt att förtydliga det.

    Nej jag har ej sett programmet, länken funkar ej och hittar ej programmet när jag söker på svt play.

    Men jag vidåller att om mäns självmord skulle bero på förändrade könsroller borde antalet självmord bland män ökat sedan 1980, inte minskat. Om det vore så att många fler män än tidigare tar sitt liv skulle jag förstå dina tankar bättre, men nu är det ju tvärtom. Under samma period som kvinnor tagit större plats i det offentliga rummet, offentlig barnomsorg och föräldraförsäkring för båda könen vuxit fram osv, har självmorden bland män minskat. Det blir därför märkligt att använda dessa saker som belägg för höga självmordstal.

    Jag tror mer på att skillnaden mellan självmord bland män och kvinnor beror på vedertagna teorier som tex en underdiagnosticerung av depression hos män, att män generellt upplever det svårare att söka hjälp, att äldre män har svårare med omställningen efter arbetslovet pch att män använder sog av mer effektiva metoder. Teorin för det sistnämnda är väl dels att män generellt är mer riskbenägna samt säkerligen också i högre utsträckning har tillgång till och kunskap om tex vapen.

    Men som sagt, jag är ingen expert på ämnet utan läser bara vad experter anser och tolkar utifrån det vad jag anser vara rimligt. Den teori som du lyfter fram tycker jag inte låter så rimlig eftersom självmorden minskat, så jag förstår inte orsakssambanden här.
    Jo då, det är inte min teori. men om länken inte funkar nu, så kanske denna gör, nej, det är inte min teori. Bara ett sorgligt faktum.

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-tar-fler-man-an-kvinnor-livet-av-sig
  • Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?)

    Jag vet inte själv varför det är så, vet bara att män och unga pojkar, har fått mycket mindre självförtroende, de tror fortfarande, att det är dem som skall "fixa allt", men så är det inte längre. Kvinnor är precis lika kapabla, om de vill.



  • KlunsSmurfen
    Anonym (Stackars män, dax att bli kvitt "mansidealet"?) skrev 2018-12-23 10:50:43 följande:

    Jag vet inte själv varför det är så, vet bara att män och unga pojkar, har fått mycket mindre självförtroende, de tror fortfarande, att det är dem som skall "fixa allt", men så är det inte längre. Kvinnor är precis lika kapabla, om de vill.


    Jag tror inte riktigt att det sitter i att det visat sig att kvinnor är minst lika kapabla, det verkar som att många killar verkar tro att de är mindre kapabla än vad de är (eller så är de bara slappa).





    Detta påminner om det Jordan Peterson säger, unga killar har svårt att få till en riktig struktur i livet. Killars osäkerhet har ökat de senaste 10-20 åren.
    Förr var det mer så att mannen tog ansvar för en massa saker (och tog för mycket utrymme), nu har killar har intagit en mer passiv roll i förhållanden och det finns en osäkerhet i att ta för sig, en konsekvens är det som tjejer "gnäller" på, tjejerna får bli "projektledaren" i förhållandet. (påminner om början på en viss intervju).

    En konsekvens är ju att förhållanden skiter sej.
    Vad är lagom? (någon sa i Skavlan att vi måste bli bättre på att kommunicera för att förebygga problem i förhållandet)

    Hur kommer det sig att det verkar finnas ett behov hos många unga att höra att de behöver lära sig att städa sina rum och få en struktur i livet?
    Får de inte lära sig att ta ansvar när de växer upp?

    Det är antagligen väldigt många faktorer som påverkar för alla har ju inte haft samma föräldrar och gått i samma skola men det är också något som var ett självskrivet ansvar och som räknades som en del av att bli vuxen när deras egna föräldrar växte upp som har försvunnit. Kommunikation i ett förhållande är också något som är en självklarhet.

    Kan det vara så att man ofta glömmer att informera sina barn om något man själv tar för givet trots att det är något man själv har fått lära sig av andra eller av sina misstag?


Svar på tråden Självmord, 2/3 är män. Varför?