• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Daphodil
    Solgul skrev 2019-02-25 18:54:02 följande:

    Fick inte lika kanonbra siffror på kub som några av er andra, 1:375 för trisomi 21. Så nu blir det NIPT och två väldigt långa veckor i väntan på svar...


    Som tröst kan jag säga att jag fick 1:100 förra gången, men NIPT visade att vårt barn var friskt. Dessutom en lyx att få ett säkert svar, istället för enbart en riskkalkyl. Håller tummarna för dig.
  • Tösen01
    Solgul skrev 2019-02-25 18:54:02 följande:

    Fick inte lika kanonbra siffror på kub som några av er andra, 1:375 för trisomi 21. Så nu blir det NIPT och två väldigt långa veckor i väntan på svar...


    Även om siffrorna inte är de bästa, så är sannolikheten ändå inte så stor. KUB kan ibland skapa oro i onödan, även om det kan vara en bra uppskattning. Håller tummarna för ert NIPT, vart bor du? Vilket labb analyserar? Karolinska har en egen sida för provresultat, där du loggar in med bank id, då ser du resultatet direkt och behöver ej vänta på samtal/brev. Min barnmorska sa inget om det, men det finns. Sedan brukar resultaten gå fortare än 14 dagar, runt 7-9 arbetsdagar verkar vara det vanligaste. Jag loggar in flera gånger om dagen, hehe. Kram
  • Anonym (chockad!)
    Daphodil skrev 2019-02-25 19:49:46 följande:
    Som tröst kan jag säga att jag fick 1:100 förra gången, men NIPT visade att vårt barn var friskt. Dessutom en lyx att få ett säkert svar, istället för enbart en riskkalkyl. Håller tummarna för dig.
    vad hade du för siffror på beta hcg och PAPP-A då? Vet att det spelar in med ålder och nackspalten osv också men undrar mest frö att ha nån koll!
  • Solgul
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-25 18:57:28 följande:

    usch har en känsla av att vi kommer få lite såna siffror med. Hur gammal är du? Vad hade du för siffror på dina PAPP-A och beta Hcg?


    29. Ultraljudet såg fint ut, hCG var normalt men PAPP-A var lågt. Kändes riktigt tungt att få siffrorna (grät en skvätt vilket jag nu tycker känns lite pinsamt). Har landat lite i det hela nu. Är trots allt en risk på 0,26% så väldigt lågt! Tänker positivt och tror att NIPT kommer vara normalt.

    Nu är jag mer orolig för det som kan hänga ihop med lågt PAPP-A, för tidig födsel, havandeskapsförgiftning, tilöväxthämning eller intrauterin fodterdöd...
  • Solgul
    September89 skrev 2019-02-25 19:17:35 följande:

    Håller tummarna för er inför NIPT!


    Tack! Har landat lite i siffrorna nu men de kommande två veckorna (eller till svaret kommer) känns långa.
  • Daphodil
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-25 20:11:49 följande:

    vad hade du för siffror på beta hcg och PAPP-A då? Vet att det spelar in med ålder och nackspalten osv också men undrar mest frö att ha nån koll!


    Jag är ung och nackspalten var bra. Minns inga siffror, men tror det var PAPP-A som drog ner vår siffra, för jag minns att jag också började oroa mig för det som Solgul skriver om här ovanför. Men min graviditet var helt normal.
  • Solgul
    Karma91 skrev 2019-02-25 19:24:04 följande:

    Även om det inte är det lägsta man kan få är risken ändå väldigt låg på 1:375! Sannolikheten att allt är som det ska är långt mycket större än att något är fel. Hoppas ni får ett snabbt och positivt svar! :)


    Jag vet, men hade hoppats på 1:20 000 som "alla andra". Nu snurrar tankarna mest kring lågt PAPP-A och om det var orsaken till missfallet i v 11 som jag fick i höstas (att placenta inte fungerat) och att det är något fel på mig. Förstår att det är lite väl hastiga slutsatser men blir lätt så!
  • Solgul
    Daphodil skrev 2019-02-25 19:49:46 följande:

    Som tröst kan jag säga att jag fick 1:100 förra gången, men NIPT visade att vårt barn var friskt. Dessutom en lyx att få ett säkert svar, istället för enbart en riskkalkyl. Håller tummarna för dig.


    Tack! Försöker tänka så. Och nu slapp vi trots allt att fundera kring om vi skulle gå vidare med privat NIPT efter KUB iom att det precis som du skriver bara anger en risk. Positivt tänkande nu i två veckor!!
  • Solgul
    Tösen01 skrev 2019-02-25 19:50:22 följande:

    Även om siffrorna inte är de bästa, så är sannolikheten ändå inte så stor. KUB kan ibland skapa oro i onödan, även om det kan vara en bra uppskattning. Håller tummarna för ert NIPT, vart bor du? Vilket labb analyserar? Karolinska har en egen sida för provresultat, där du loggar in med bank id, då ser du resultatet direkt och behöver ej vänta på samtal/brev. Min barnmorska sa inget om det, men det finns. Sedan brukar resultaten gå fortare än 14 dagar, runt 7-9 arbetsdagar verkar vara det vanligaste. Jag loggar in flera gånger om dagen, hehe. Kram


    Skåne. Och jag minns faktiskt inte vad barnmorskan sa om svar, brev eller telefonsamtal. Fick en tillfällig blackout efter att jag fick höra siffrorna. Gissar att det är brevsvar om allt ser notmalt ut och annars telefon.

    Någon som vet hur svarstiden i Skåne brukar se ut?
  • Mamaamu

    Jag vet fler som inte fick bra siffror på kub men som sen fick bra siffror på NIPT och friska bebisar.

    Ha det i tankarna . Kram


    Solgul skrev 2019-02-25 18:54:02 följande:

    Fick inte lika kanonbra siffror på kub som några av er andra, 1:375 för trisomi 21. Så nu blir det NIPT och två väldigt långa veckor i väntan på svar...


Svar på tråden Bf September 2019