• whtevr9

    iPod och iPad till barn

    Av ren nyfikenhet när tycker ni att man kan ge iPod eller iPad till ett barn?

  • Svar på tråden iPod och iPad till barn
  • brallison

    Till att börja med så tycker jag att iPad eller iPod är knappt bättre än nån annan billigare surfplatta, så att slösa massor med pengar på en grej som kan gå sönder på 2 minuter och barnet tappar den på golvet är lite... dumt. Sen beror det helt på vad är avsikten med devicen - vad ska den användas till. Min dotter (8 år) har en surfplatta, där hon har ett par vanliga spel, flera utbildningsappar och några nedladdade tecknade (om vi flyger, så kan hon titta på de så att tiden går fortare).

  • Anonym (M)

    Ipad är inget mitt barn någonsin kommer få som egen. Hon är bara 4 än, och är ganska ointresserad av appar tack och lov (för det är vi också), men nån gång ibland får hon låna familjens ipad för att se nåt barnprogram.
    Egen dator kommer hon dock att få när hon är så pass gammal att behövet finns för skolarbeten och liknande.

  • Meriall

    2åringen har ingen egen iPad utan först hade vi en familjeipad vi fått i present. Nu lånar hon ibland äldsta barnets skol-ipad.

    Fysiska spel är förstås bättre men ibland när jag hjälper äldsta så går det ju inte att spela med henne samtidigt.

  • Liberté

    Känns absurt att folk anser att en tv är ok medan en iPad inte skulle vara det.

    Barnet har betydligt större möjligheter att lära sig saker över en iPad då du har möjligheten till interaktiva program på flera olika språk.

    En iPad/platta är inte effektivare eller bättre än föräldranas förståelse för vad som går att göra.

    En tv är enkelt sett envägs kommunikation utan direkt möjlighet till interaktion.

  • Anonym (M)
    Liberté skrev 2019-01-30 14:23:18 följande:

    Känns absurt att folk anser att en tv är ok medan en iPad inte skulle vara det.

    Barnet har betydligt större möjligheter att lära sig saker över en iPad då du har möjligheten till interaktiva program på flera olika språk.

    En iPad/platta är inte effektivare eller bättre än föräldranas förståelse för vad som går att göra.

    En tv är enkelt sett envägs kommunikation utan direkt möjlighet till interaktion.


    Tror kanske det handlar om att man tenderar att sitta mer framför en skärm om man har egen ipad, än vad man hade gjort om man bara har en tv att tillgå. Spel, pussel och annat lärande behöver man ju ingen ipad till.
  • Liberté
    Anonym (M) skrev 2019-01-30 14:34:35 följande:

    Tror kanske det handlar om att man tenderar att sitta mer framför en skärm om man har egen ipad, än vad man hade gjort om man bara har en tv att tillgå. Spel, pussel och annat lärande behöver man ju ingen ipad till.


    Fast det är föräldrarnas ansvar, du låter väl inte barnen parkeras framför TVn så fort de vill ?

    Nej man behöver inte en platta för dessa men det är smidigt eftersom du inte måste handla 15 olika saker utan allt är samlat.

    Det är inte en fråga om antingen eller när det gäller lärande, barn behöver variation oavsett.

    Just för att det är ett elektroniskt verktyg så är det inte automatiskt sämre eller bättre. Det är ett supplement precis som andra saker också är.
  • Meriall

    Håller med Liberté. Man kan ju inte dra slutsatsen att ipaden används mer än Tv:n utan anledning. Man får ju jämföra ifall man använt dem samma tid.

  • Anonym (M)
    Liberté skrev 2019-01-30 14:48:12 följande:
    Fast det är föräldrarnas ansvar, du låter väl inte barnen parkeras framför TVn så fort de vill ?

    Nej man behöver inte en platta för dessa men det är smidigt eftersom du inte måste handla 15 olika saker utan allt är samlat.

    Det är inte en fråga om antingen eller när det gäller lärande, barn behöver variation oavsett.

    Just för att det är ett elektroniskt verktyg så är det inte automatiskt sämre eller bättre. Det är ett supplement precis som andra saker också är.

    Absolut, men jag tänker att det kanske är därför en del tycker att det är lite märkligt att ge små barn egna ipads. Det tycker i alla fall jag signalerar att barnen har så pass stort behov av dem att de ska ha egna, det räcker inte med en gemensam.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (M) skrev 2019-01-30 15:00:52 följande:

    Absolut, men jag tänker att det kanske är därför en del tycker att det är lite märkligt att ge små barn egna ipads. Det tycker i alla fall jag signalerar att barnen har så pass stort behov av dem att de ska ha egna, det räcker inte med en gemensam.
    Ja, det har du ju helt rätt i!

    Små barn på två-tre år skall ju aldrig lämnas ensamma, det måste ha ständig tillsyn och kontakt med föräldern. Då verkar det ju jättemärkligt att barnet skall ha egen I-pad. Jag antar att man låter barnet titta på I-pad när föräldern tex lagar middag efter en lång arbets och förskoledag. Då borde ju barnet kunna låna förälderns I-pad. Inte för att jag bryr mig om hur många I-pads familjer köper , men det signalerar ju faktiskt något, det har du rätt i.


  • Meriall

    Fast föräldern kanske inte vill ha någon iPad. Barnet kanske fått den i present av en släkting. Finns många skäl att det är barnets ipad fast den inte används särskilt ofta. Så jag tycker inte man ska dra slutsatser av det.

Svar på tråden iPod och iPad till barn