• Jsv17

    Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

    Jag har precis fått mitt andra MA konstaterat, hade även ett tidigt missfall i November och det andra MAt var innan jag fick min son.

    Jag tänker dock inte ge upp då vi verkligen längtar efter ett syskon, men skulle vara kul att få följas åt med andra som delar de upplevelserna då bebisverkstaden och ett ev. plus känns på ett helt annats sätt när man vet hur det kan bli....

    Vi måste nu vänta 10 dagar på uppföljnings-ul men jag vet att det är kört då det bara var en hinnsäck och man kunde inte se fostret, och jag borde varit 8+2, och jag plussade på äl+10/11 så inte riktigt rimligt att det var senare heller....


    Pojke 9-12-17
  • Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet
  • Dalia94

    Hoppas ni alla får plus snart. Själv gick jag in i vecka 7 idag men oron ligger där och gnager hela tiden :/ tänker bara att det kommer gå åt helvete den här gången med.. kan inte riktigt glädjas åt graviditeten

  • UndrandeSökare
    Dalia94 skrev 2019-03-05 10:30:08 följande:

    Hoppas ni alla får plus snart. Själv gick jag in i vecka 7 idag men oron ligger där och gnager hela tiden :/ tänker bara att det kommer gå åt helvete den här gången med.. kan inte riktigt glädjas åt graviditeten


    När ska du göra vul och kolla om det finns något foster med hjärtslag därinne?

    Har du tagit hcgblodprov?
  • Dalia94
    UndrandeSökare skrev 2019-03-05 10:42:51 följande:

    När ska du göra vul och kolla om det finns något foster med hjärtslag därinne?

    Har du tagit hcgblodprov?


    Vi får inga tidiga ultraljud här där jag bor vad jag vet :( ska till barnmorskan nästa vecka kanske ska fråga henne då. Och blodprov har jag inte heller tagit, dock har mina graviditetstester ökat väldigt fint och jag har alla möjliga symtom. Tror bara det är svårt att slappna av efter ett missfall
  • halexan

    Verkar vara tidigt missfall på g här igen  

    Vi har försökt i 10 månader, har varit gravid två ggr nu men tidigt missfall båda gångerna och jag är 37 år. Har vi rätt till en fertilitetsutredning trots att vi blivit gravida det senaste halvåret? Tänker att jag inte har tid att vänta på nästa graviditet om den ev också slutar i missfall, är rädd att det blir för sent för att få hjälp. Vad tror ni?

  • UndrandeSökare
    halexan skrev 2019-03-05 15:37:24 följande:

    Verkar vara tidigt missfall på g här igen  

    Vi har försökt i 10 månader, har varit gravid två ggr nu men tidigt missfall båda gångerna och jag är 37 år. Har vi rätt till en fertilitetsutredning trots att vi blivit gravida det senaste halvåret? Tänker att jag inte har tid att vänta på nästa graviditet om den ev också slutar i missfall, är rädd att det blir för sent för att få hjälp. Vad tror ni?


    Det finns 2 olika utredningar som Landstinget gör. En för dem som får upprepade missfall och en för dem som inte blir gravida alls.

    Om man försökt bli gravid i 12 månader utan plus så kan man få göra en infertilitetsutredning.

    Man kan få göra en missfallsutredning efter man haft 3 missfall i rad utan levande födda barn emellan.

    Då kontaktar man Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säger att man vill ställa sig i kö.
  • Smlan
    halexan skrev 2019-03-05 15:37:24 följande:

    Verkar vara tidigt missfall på g här igen  

    Vi har försökt i 10 månader, har varit gravid två ggr nu men tidigt missfall båda gångerna och jag är 37 år. Har vi rätt till en fertilitetsutredning trots att vi blivit gravida det senaste halvåret? Tänker att jag inte har tid att vänta på nästa graviditet om den ev också slutar i missfall, är rädd att det blir för sent för att få hjälp. Vad tror ni?


    Åh, vad sorgligt att höra. Jag lider med dig Hjärta Har du börjat blöda eller vad får dig att tro att det är missfall?
  • Smlan
    Jsv17 skrev 2019-03-05 08:22:35 följande:

    Jag är på äl+6 bara och typ bim-8 så har inga känningar åt nåt håll men har faktiskt inte känt efter så mycket heller den här gången. Jag är mentalt inställd på att det inte kommer gå då vi aldrig blivit gravida direkt efter MF/ma innan så förhoppningarna är ganska låga den här månaden vilket på sätt och vis är skönt. Kommer säkert komma en liten besvikelse om/när mensen kommer men jag räknar ganska mycket med det, så skulle bli väldigt positivt överraskad och glad om det tog sig

    Jag har satt testdag 16/3, bim+3, vill verkligen ge mensen chansen först, oooorkar inte några negativa test, usch, jag tycker det känns lättare att helt enkelt få mens isf


    Det är ganska skönt att ha lågt ställda förväntningar från början. Då blir man inte så besviken när mensen kommer eller så blir man positivt överraskad om man plussar, win-win. 

    Låter vettigt med en test-deadline. Själv kommer jag inte kunna hålla mig. Funderar på att testa redan imorgon, BIM-4. Eftersom det är så pass tidigt så kommer hoppet fortfarande leva även om det visar sig vara negativt.
  • Smlan
    Lita89 skrev 2019-03-04 22:00:23 följande:
    Jag tror jag kommer vänta till bim. Jag är duktig på att skjuta på saker så kommer nog skjuta på detta in i det längsta! Jag pendlar så mkt mellan hopp och förtvivlan, är mina symtom påhittade, det är ju VÄLDIGT tidigt att ha symtom, varför gör bröstvårtorna ont, kan man hitta på nya låtsassymtom som man inte hade när man faktiskt var gravid??

    Man blir ju aningens skruvad.
    Ja, man blir ju helt knäpp av att analysera symptom. Jag har ett barn sen tidigare och när jag var gravid med henne hade jag inte så mycket symptom, speciellt inte i början så jag har faktiskt inte letat så mycket under tiden vi har försökt nu. Men idag så har brösten spänt och ikväll innan middag blev jag illamående som sen gick över när jag fick mat i mig. Igår hade jag inte så mycket förhoppningar men efter idag vet jag inte vad jag ska tro. Blir till att testa imorgon ändå även fast jag hade tänkt vänta till fredag i alla fall.
  • halexan
    Smlan skrev 2019-03-05 21:16:11 följande:
    Åh, vad sorgligt att höra. Jag lider med dig Hjärta Har du börjat blöda eller vad får dig att tro att det är missfall?
    Tack<3
    Ja, svaga plus som inte blir starkare och det börjar blöda mer och mer, väntar bara på att det ska sätta igång helt och hållet. Vill bara att det ska vara över. Känner mig helt uppgiven, det känns som att det är nåt fel på mig nu när det händer för andra gången vid exakt samma tid som sist (v5). Hur ska man kunna hoppas på att bli gravid igen om det kanske slutar så här varje gång? Usch, vet att det går över men just nu är jag bara ledsen och bitter  
  • halexan
    UndrandeSökare skrev 2019-03-05 18:59:34 följande:
    Det finns 2 olika utredningar som Landstinget gör. En för dem som får upprepade missfall och en för dem som inte blir gravida alls.

    Om man försökt bli gravid i 12 månader utan plus så kan man få göra en infertilitetsutredning.

    Man kan få göra en missfallsutredning efter man haft 3 missfall i rad utan levande födda barn emellan.

    Då kontaktar man Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säger att man vill ställa sig i kö.
    Ok, så det finns inget jag kan göra just nu? Inte ens be om hormonprover eller nåt på vc?
Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet